کد خبر 19232
۱۹ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۵۳

نمایندگان گزارش می‌دهد؛

تعیین اولویت‌های نمایندگان برای عضویت در کمیسیون‌های تخصصی/ ۷۰ نفر متقاضی برای کمیسیون‌های پرطرفدار

تعیین اولویت‌های نمایندگان برای عضویت در کمیسیون‌های تخصصی/ ۷۰ نفر متقاضی برای کمیسیون‌های پرطرفدار

نمایندگان مجلس دوازدهم اولویت‌های خود را برای عضویت در ۱۳ کمیسیون تخصصی مجلس اعلام کرده‌اند؛ با وجود آنکه اعضای کمیسیون‌های تخصصی بین ۱۹ تا ۲۳ نفر است اما مانند دوره گذشته برخی کمیسیون‌ها قریب به ۷۰ متفاضی دارند.

به گزارش نمایندگان، پس از شکل‌گیری مجلس دوازدهم و انتخابات هیئت رئیسه حالا نوبت تشکیل کمیسیون‌های تخصصی مجلس است؛  مجلس ۱۳ کمیسیون تخصصی دارد که نمایندگان طبق آیین‌نامه برای عضویت در آنها اقدام می‌کنند و در نهایت تعداد اعضای کمیسیون‌های تخصصی حداقل ۱۹ و حداکثر ۲۳ نفر خواهد بود. 

صراحت آیین نامه داخلی مجلس درباره تناسب تحصیلات و سوابق اجرایی با عضویت در کمیسیون

بر اساس ماده ۳۶ آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی هریک از نمایندگان برای تعیین کمیسیون تخصصی خود فرم‌های امتیاز بندی را از شعبه مربوط دریافت می‌کند و پس از تکمیل فرم به همراه تعیین دو اولویت پیشنهادی، حداکثر تا سه روز پس از افتتاح دوره به هیأت رئیسه مجلس تحویل می‌دهد.

بر این اساس فرم امتیازبندی و دستورالعمل اجرائی این ماده بر اساس شاخص‌های تحصیلات، سوابق اجرائی مرتبط و نمایندگی مجلس و سابقه عضویت در کمیسیون از سوی هیئت رئیسه مجلس آماده شده و در اختیار نمایندگان قرار گرفته است.

در همین حال به منظور آشنایی نمایندگان با سوابق یکدیگر، معاونت قوانین مجلس موظف است همزمان با شروع فعالیت شعب، اسامی نمایندگان را به همراه تحصیلات، سوابق اجرائی و سابقه عضویت در کمیسیون‌ها (در صورت برخورداری از سابقه نمایندگی) تکثیر و در اختیار نمایندگان قرار دهد.

بر اساس ماده ۳۷ آیین نامه داخلی، هیأت رئیسه پس از دریافت نظر شعب و تعیین امتیاز و رتبه‌بندی، نسبت به تکثیر و توزیع گزارش آن اقدام می‌کند. نمایندگان معترض می‌توانند ظرف مدت ۴۸ساعت پس از توزیع گزارش، اعتراض خود را نسبت به امتیازها به هیأت رئیسه تقدیم کنند تا هیأتی مشترک، متشکل از هیأت رئیسه مجلس و رؤسای شعب با دعوت از نماینده معترض به امتیاز خود، ظرف مدت ۴۸ ساعت پس از انقضای مهلت فوق، به اعتراضات رسیدگی و اعلام نظر نماید. پس از اتمام این مراحل هیأت رئیسه نسبت به تعیین و اعلام فهرست اعضای کمیسیون‌های تخصصی بر مبنای امتیازات هر فرد، اقدام می‌کند.

بر اساس آیین نامه داخلی مجلس، پس از اعلام اسامی اعضای کمیسیون‌های تخصصی، در صورتی‌که هر یک از نمایندگان به کمیسیون انتخاب شده اعتراض داشته باشد، می‌تواند ظرف مدت ۲۴ ساعت اعتراض خود را مکتوب به هیأت رئیسه مجلس تقدیم کند تا هیأت مشترک فوق‌الذکر با استماع نظرات معترضان و بررسی اعتراض‌های واصله نسبت به تعیین نهائی اعضای کمیسیون‌های تخصصی تا ۴۸ ساعت پس از انقضای مهلت اعتراض، اقدام کند.

بین افرادی که رأی مساوی آورده و احتساب آنان به عنوان عضو یک کمیسیون باعث افزایش سقف آن کمیسیون می‏شود قرعه‏ کشی انجام می‏گیرد.

امتیازبندی و تعیین اعضای هر کمیسیون به ترتیب از کمیسیون‌هایی که بیشترین متقاضی دارد، انجام می‌شود و پس از تکمیل اعضای کمیسیون‌های مذکور، نمایندگان بازمانده از اولویت اول انتخابی خود، با متقاضیان اولویت اول کمیسیون بعدی امتیازبندی و تعیین کمیسیون می‌شوند.

نمایندگانی که در هیچ‌یک از اولویت‌های خود انتخاب نشده‌اند موظفند از دیگر کمیسیون‌های تکمیل نشده دو اولویت دیگر را تعیین نمایند.

پایان فرصت تعیین اولویت‌های مجلس دوازدهم

نمایندگان مجلس دوازدهم نیز تا پایان هفته گذشته فرصت داشتند تا فرم سوابق کاری و تخصصی و تحصیلی خود به همراه مدارکشان را به منظور امتیازبندی برای عضویت در کمیسیون‌های تخصصی مجلس ارائه کنند.

آنگونه که علیرضا سلیمی، سخنگوی هیأت رئیسه مجلس در گفت‌وگویی اعلام کرده است کار امتیازبندی نمایندگان برای عضویت در کمیسیونهای تخصصی مجلس به صورت الکترونیکی و توسط سیستم انجام می شود و تا پایان هفته جاری نتیجه این امتیاز بندی‌ها به نمایندگان اعلام می شود.

به گفته وی در صورتی که نماینده یا نمایندگانی نسبت به امتیاز بندی انجام شده اعتراض داشته باشند اعتراض آنها در جلسه مشترک هیأت رئیسه مجلس و رؤسای شعب مورد بررسی قرار می گیرد.

سخنگوی هیأت رئیسه مجلس در همین حال می‌گوید: آنچه در تکمیل فرم عضویت نمایندگان در کمیسیون‌ها جلب توجه می کند فزونی تقاضاهای نمایندگان بر سقف تعیین شده برای کمیسیون‌ها برای عضویت در یک سری کمیسیون‌های خاص است.

عبور متقاضیان ۴ کمیسیون از سقف

به گفته وی حجم تقاضاها برای عضویت در کمیسیون‌هایی مانند کمیسیون برنامه و بودجه، انرژی، صنایع و امنیت ملی از سقف تعیین شده بالاتر رفته و بعضا به مرز ۶۰-۷۰ تقاضا رسیده است؛ در حالی که در مواردی هم مانند کمیسیون‌های شوراها، فرهنگی و قضایی میزان تقاضاها کمتر از سقف تعیین شده برای کمیسیون های مجلس است.

تجربه برگزاری این مرحله از شکل گیری نهاد مجلس پس از استقرار نمایندگان جدید نشان می‌دهد که در دوره یازدهم کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با ۷۲ نماینده پرطرفدارترین و کمیسیون حقوقی و قضایی هم با ۳ نماینده کم طرفدارترین کمیسیون‌های این مجلس در سال اول بودند. 

بعد از کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی، کمیسیون صنایع و معاون در دوره قبل ۶۷ متقاضی و سپس کمیسیون برنامه و بودجه با ۵۸ متقاضی داشتند که پر طرفدارترین کمیسیون‌ها بودند و در مقابل بعد از کمیسیون قضایی و حقوقی که تنها ۳ متقاضی داشت، کمیسیون فرهنگی فقط در اولویت ۱۲ نماینده مجلس بود. 

با وجود صراحت آیین نامه مبنی بر تحصیلات به عنوان یکی از شاخص های عضویت در کمیسیون در نهایت این تناسب تخصص و تحصیلات با کمیسیون انتخابی در بسیاری موارد رعایت نشد و نمونه بارز آن ریاست محمدرضا رضایی کوچی با مدرک تحصیلی دکترای پزشکی بر کمیسیون عمران بود.

انتهای پیام

کد خبر 19232

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 7 =