کد خبر 19340
۲۹ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۳۵

نمایندگان گزارش می‌دهد؛

اعتراض یک نماینده به وضعیت نیمه تعطیل مجلس/ تکلیف کمیسیون‌های تخصصی هنوز روشن نیست

 اعتراض یک نماینده به وضعیت نیمه تعطیل مجلس/ تکلیف کمیسیون‌های تخصصی هنوز روشن نیست

بیش از 21 روز از آغاز به کار مجلس دوازدهم می‌گذرد اما هنوز کمیسیون‌های تخصصی مجلس تشکیل جلسه نداده‌اند.

به گزارش نمایندگان، در جلسه علنی امروز (سه شنبه 29 خرداد) مجلس شورای اسلامی حجت الاسلام محمدتقی نقدعلی نماینده مردم خمینی شهر در مجلس شورای اسلامی در جریان شنیدن گزارش عملکرد یکی از وزرا درباره وضعیت خودرو، تذکر داد: چرا هنوز در مجلس نسبت به تشکیل کمیسیون ها تصمیم جدی گرفته نشده است؟ مجلس نباید برای شنیدن گزارش‌ها و موضوع انتخابات نیمه تعطیل شود.

البته یک هفته قبل، جلیل میرمحمدی عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی از تعیین فهرست اولیه اعضای کمیسیون‌های تخصصی مجلس دوازده خبر داده و گفته بود: حدود ۹۵ درصد اعضای کمیسیون‌های تخصصی مجلس دوازدهم تعیین شده و اعتراض نمایندگان به عضویت‌شان در کمیسیون‌ها در جلسه هیات رئیسه با روسای شعب پانزده‌گانه رسیدگی می‌شود.

او پیش بینی کرده بود که بعد از رسیدگی به اعتراضات ترکیب کمیسیون‌های تخصصی مجلس دوازدهم مشخص می‌شود لذا به احتمال زیاد سه‌شنبه هفته آینده(یعنی امروز) انتخابات هیات رئیسه کمیسیون‌های تخصصی برگزار می‌شود.

اولین دستور رئیس مجلس به کمیسیون بهداشت

هرچند هنوز وضعیت کمیسیون های مجلس مشخص نشده اما امروز رئیس مجلس که این روزها برای شرکت در رقابت های انتخاباتی در مرخصی به سر می برد در پی وقوع حادثه آتش سوزی بیمارستان قائم (عج) شهر رشت، با صدور پیامی به کمیسیون بهداشت مجلس ماموریت داد تا با تحقیق و پیگیری ابعاد و جزئیات این سانحه ناگوار نسبت به ارائه گزارش دقیق و شفاف آن برای نمایندگان ملت اقدام کنند.

تذکر درباره نقض آیین نامه داخلی در موضوع کمیسیون‌ها

امروز همچنین در تذکر دیگری، حمید رسایی نماینده تهران در مجلس، با استناد به ماده (37) و (38) آیین‌نامه داخلی مجلس گفت: بر اساس ماده (37) هیأت رئیسه باید پس از دریافت نظر شعب و تعیین امتیاز و رتبه‌بندی نسبت به تکثیر و توزیع گزارش اقدام کرده تا نمایندگان بتوانند پس از توزیع، اعتراض کنند اما این گزارش نه تکثیر شده و نه توزیع.

او ادامه داد: همچنین مطابق ماده (38) اعضای هر کمیسیون باید حداقل19 و حداکثر 23 نفر باشند اما اکنون برخی کمیسیون‌ها به دلیل تقاضای بالا اعضای خود را تا 25 نفر نیز بسته‌اند و در مقابل برخی دیگر مانند کمیسیون‌های فرهنگی و قضایی تعداد ندارند بنابراین سوال این است چرا اکنون خلاف آیین‌نامه رفتار می‌شود؟

این نماینده مجلس با اشاره به تبصره (3) ماده (37) آیین‌نامه داخلی مجلس گفت: برخی دوستان می‌گویند طبق این تبصره می‌توان تعداد اعضا را افزایش داد در حالی که این تبصره می‌گوید پس از تعیین اعضای تخصصی هر کمیسیون چنانچه به هر دلیلی در حین دوره نماینده جدیدی اضافه شود آنجا می‌توان تصمیم دیگری گرفت.

طرح دو فوریتی در راه است

علی نیکزاد، نائب رئیس مجلس که ریاست جلسه را به عهده داشت در پاسخ به تذکر رسایی گفت: من در این رابطه پرس و جو کرده‌ام که طبق توضیحات ارائه شده قرار است یک طرح دوفوریتی به صحن داده شود و اگر صحن مجلس با آن موافقت کرد تعداد اعضای کمیسیون‌ها از 19 تا 23 به 15 تا 25 تغییر خواهد کرد. همچنین کمیسیون قضایی 12 نفر می‌شود؛ این در حالی است که در مجلس یازدهم نیز این مشکل را داشتیم اما تاکنون اقدامی بدون اذن مجلس برای تعیین تکلیف تعداد نفرات کمیسیون‌ها صورت نگرفته است.

دو روز قبل حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی، سخنگوی هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی اعلام کرده بود که وضعیت عضویت نمایندگان در کمیسیون‌ها امروز و بر اساس اولویت و رتبه‌بندی در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد.

او گفته بود که نمایندگان باز هم ۲۴ ساعت فرصت اعتراض دارند. در نهایت و بعد از بررسی این اعتراضات در جلسه رؤسای شعب، لیست نهایی و ترکیب کمیسیون‌های تخصصی مجلس مشخص می‌شود.

بر اساس این گزارش، مجلس شورای اسلامی ۱۳ کمیسیون تخصصی دارد که طبق آیین‌نامه روند عضویت در آن‌ها به این صورت است که هریک از نمایندگان برای تعیین کمیسیون تخصصی خود فرم‌های امتیازبندی را از شعبه مربوطه دریافت می‌کند و پس از تکمیل فرم به همراه تعیین دو اولویت پیشنهادی، حداکثر تا سه روز پس از افتتاح دوره مجلس به هیأت رئیسه قوه مقننه تحویل می‌دهند.

فرم امتیازبندی و دستورالعمل اجرائی بر اساس شاخص‌هایی شامل تحصیلات، سوابق اجرایی مرتبط و نمایندگی مجلس و سابقه عضویت در کمیسیون، است.

همچنین به منظور آشنایی نمایندگان با سوابق یکدیگر، معاونت قوانین موظف است همزمان با شروع فعالیت شعب، اسامی نمایندگان را به همراه تحصیلات، سوابق اجرائی و سابقه عضویت در کمیسیون‌ها (در صورت برخورداری از سابقه نمایندگی) در سامانه مربوطه بارگذاری کند؛ بعد از اتمام این پروسه و امتیازبندی نمایندگان، آن‌ها به عضویت کمیسیون‌های تخصصی درمی‌آیند.

برای عضویت در کمیسیون‌ها ابتدا مدرک تحصیلی و بعد سابقه کاری، اجرایی، نمایندگی، سابقه عضویت در کمیسیون تخصصی مورد درخواست مد نظر قرار می‌گیرد و چنانچه تعداد متقاضیان برای عضویت در یک کمیسیون از سقف تعیین شده اعضای آن کمیسیون بالاتر باشد اولویت با کسانی است که امتیاز بیشتری برای عضویت در این کمیسیون‌ها داشته باشند.

طبق آیین‌نامه داخلی مجلس، در صورتی که نمایندگان به امتیاز خود و عضویت‌شان در کمیسیونی اعتراض داشته باشند، اعتراض خود را به هیات رئیسه ارائه می‌کنند تا در جلسه‌ای با حضور اعضای هیات رئیسه مجلس و روسای شعب موضوع مورد بررسی قرار گیرد؛ بنابراین با آغاز به کار مجلس دوازدهم در هفتم خرداد ماه سال جاری و انتخاب هیئت رئیسه مجلس، زمان تکمیل فرم در خواست عضویت در کمیسیون‌ها طبق آیین نامه به اتمام رسید و امتیازبندی اولیه انجام شد، اما برخی از نمایندگان اعتراض داشتند که در جلسه هیئت رئیسه با روسای شعب پانزدهگانه که روز چهارشنبه هفته گذشته برگزار شد، به این اعتراضات رسیدگی شد و در نهایت هیئت رئیسه شنبه همین هفته نتایج بررسی به اعتراضات را اعلام کرد؛ بر اساس آیین‌نامه نمایندگان مجددا ۲۴ ساعت فرصت داشتند که به نتایج بررسی‌ها اعتراض کنند تا در جلسه بعدی هیئت رئیسه با روسای شعب به آن‌ها رسیدگی شود.

انتهای پیام

کد خبر 19340

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =