کد خبر 19374
۱ تیر ۱۴۰۳ - ۱۵:۵۹

نمایندگان گزارش می‌دهد؛

سایه انتخابات ریاست جمهوری بر مجلس دوازدهم/ تاریخ نشست علنی بعدی مجلس هنوز مشخص نیست

سایه انتخابات ریاست جمهوری بر مجلس دوازدهم/ تاریخ نشست علنی بعدی مجلس هنوز مشخص نیست

۲۴ روز از آغاز به کار مجلس دوازدهم می‌گذرد اما همچنان تکلیف کمیسیون‌های مجلس روشن نیست و حتی برخلاف عرف معمول تاریخ جلسه علنی مجلس از سوی هیئت رئیسه اعلام نشده است. 

به گزارش نمایندگان، همچنان که در هفته گذشته برخی نمایندگان نسبت به نیمه تعطیل بودن مجلس یر سایه رقابت‌های انتخاباتی کاندیداها گلایه کرده بودند، به نظر می‌رسد این تذکرات وارد باشد چرا که هرچند در آخرین نشست علنی در روز ۳۰ خرداد اعلام شد درباره نشست علنی بعدی از سوی هیئت رئیسه اما هنوز هیئت رئیسه مجلس درباره نشست علنی بعدی هیچ اطلاع رسانی نکرده است. 

کمتر از یک ماه از شکل گیری مجلس دوازدهم نگذشته است اما بر اساس آیین نامه داخلی مجلس باید تاکنون کمیسیون‌های تخصصی تشکیل شده و انتخابات هیئت رئیسه آنها برگزار شده بود اما هنوز این مرحله از تشکیل مجلس انجام نشده است. 

موضوع عضویت نمایندگان در کمیسیون‌های تخصصی در تمام ادوار مجلس موضوعی پیچیده و پرحاشیه بوده است چرا که برخی کمیسیون‌های مجلس متقاضیان زیادی برای عضویت دارد اما برخی کمیسیون‌ها نیز پرطرفدار نیستند و در تمام دوره‌ها مناقشات بر سر عضویت در کمیسیون یکی از مسائلی است که در ابتدای کار مجلس با آن مواجه است. 

اولین دو فوریتی که رای نیاورد

نمایندگان مجلس دوازدهم برای غلبه بر این مشکل راهکاری در نظر گرفته بودند و برخی نمایندگان طرح دو فوریتی اصلاح آیین نامه داخلی برای تغییر کف و سقف عضویت در کمیسیون‌های تخصصی را به صحن علنی آوردند. 

حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی در جلسه علنی روز چهارشنبه گذشته مجلس شورای اسلامی به عنوان متقاضی دو فوریت طرح اصلاح ماده ۳۸ آئین‌نامه داخلی مجلس، گفت: بیش از ۲۲ روز از تشکیل مجلس دوازدهم می‌گذرد، اما هنوز کمیسیون‌های تخصصی مجلس شکل نگرفته است.

وی بیان کرد: تقاضای نمایندگان برای عضویت در برخی کمیسیون‌ها زیاد است که آنها توان علمی و تجربه لازم را هم دارند. در حال حاضر حداقل تعداد اعضای کمیسیون‌ها ۱۹ نفر و حداکثر ۲۳ نفر است که ما در این طرح درخواست تغییر در تعداد اعضای کمیسیون‌ها را داریم تا کف و سقف اعضا عوض شود.

اما نمایندگان مجلس شورای اسلامی با ۹۳ رأی موافق، ۱۱۲ رأی مخالف و ۱۰ رأی ممتنع از مجموع ۲۲۶ نماینده حاضر در مجلس شورای اسلامی با تقاضای دو فوریت این طرح مخالفت کردند.

در طرح اصلاح ماده ۳۸ آئین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی پیش‌بینی شده که حداقل تعداد اعضای کمیسیون‌های تخصصی ۱۵ نفر و حداکثر ۲۵ نفر باشد اما بر اساس آیین نامه داخلی مجلس تعداد اعضای کمیسیون‌های تخصصی، حداقل ۱۹ و حداکثر ۲۳ نفر است .

شش کمیسیون با ۲۵ متقاضی و دو کمیسیون زیر حد نصاب

در روزهای اخیر رسانه‌ها فهرست اولیه‌ای از عضویت نمایندگان در کمیسیون‌های تخصصی منتشر کرده‌اند که بر اساس آن کمیسیون‌های عمران، انرژی، امنیت ملی و سیاست خارجی، اجتماعی، برنامه بودجه و محاسبات و صنایع هر کدام ۲۵ عضو دارند و در مقابل کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس با ۸ عضو و کمیسیون فرهنگی با ۱۰ عضو، تعداد اعضای کمتر از نصاب تعیین شده را دارند. 

هر شب طرح دوفوریتی مجلس هنوز امکان ررسی به صورت عادی و یا یک فوریتی را دارد اما به نظر می‌رسد مجلس دوازدهم بر مبنای قانون فعلی عمل کند و کف ۱۹ نفر و سقف ۲۳ نفر را در تعداد اعضای کمیسیون‌های تخصصی رعایت کند.

از فراکسیون‌های مجلس نیز بر جدیدی چندان به گوش نمی‌رسد چرا که به نظر می‌رسد سایه انتخابات زود هنگام ریاست جمهوری بر نهاد مجلس هم سنگینی کرده و شکل‌گیری اولیه آن را تحت شعاع قرار داده است.

تنها فراکسی که این روزها خبر تشکیل آن نیده می‌شود فراکسیون روحانیت  مجلس شورای اسلامی شورای اسلامی است که با ۲۲ عضو تشکیل شده و مرتضی آقا تهرانی یاست آن را عهده‌دار شده است.

انتهای پیام

کد خبر 19374

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 10 =