کد خبر 19389
۲ تیر ۱۴۰۳ - ۱۳:۲۵

نمایندگان گزارش می‌دهد؛

پای «شستا» باز هم به مجلس باز شد

پای «شستا» باز هم به مجلس باز شد

یکی از نمایندگان مجلس امروز در تذکری از شیوه مدیریتی در شرکت‌های زیر مجموعه تامین اجتماعی و مدیریت ناکارآمد در شستا انتقاد کرد، داستان پرتکراری که در مجلس یازدهم نیز با موضوع تحقیق و تفحص از عملکرد شستا در سال‌های ۹۲ تا ۹۹ داغ بود و پرونده آن به قوه قضاییه ارجاع شد. 

به گزارش نمایندگان، فاطمه مقصودی، نماینده بروجرد در در جلسه علنی امروز (شنبه دوم تیرماه)مجلس در تذکری شفاهی خطاب به وزیر کار بیان کرد: سید شهیدان خدمت شهید رئیسی تجلی فسادستیزی و مقابله با ارکان فساد بود. به شما بار چندم تذکر می‌دهم که مدیریت ناکارآمد، رانتی و غارت‌گر در شرکت‌های تابع تامین اجتماعی سبب شده تا نه‌تنها سودآوری برای کمک به معیشت بازنشستگان نداشته باشد بلکه سرمایه آنها را نیز به تاراج ببرند.

وی در ادامه اظهار کرد: حمایت از مدیریت فشل و ناکارآمد در شستا و شرکت‌های زیرمجموعه تامین اجتماعی قابل قبول نیست. این روند منجر به هدر رفت منابع خواهد شد.

این تذکر در حال مطرح می‌شد که بعد از آنکه مجلس یازدهم تحقیق و تفحص از شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی را بعد از ۳ سال به مرحله قرائت رساند و پرونده تخلفات محرز شده را به قوه قضاییه ارسال کرد مدیران سازمان تامین اجتماعی و شرکت شست تاکید کردند که دیگر خبری از رگه‌های گذشته در این شرکت نیست.

مدیرعامل شستا: چابک سازی در شستا با سرعت و دقت ادامه دارد 

در همین زمینه عارف نوروزی مدیرعامل شستا در جلسه ارزیابی روند اجرای برنامه های شستا و شرکت های زیر مجموعه گفته بود: منابع شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی ، سرمایه بین نسلی و متعلق به مردم است که باید برای فرزندان و نسل بعد این کشور محافظت و به درستی مدیریت  شود.

وی تاکید کرده بود بر اساس برنامه ای که برای تحقق اهداف ، چشم انداز و ماموریت های هلدینگ  داریم، به طور مستمر فعالیت شرکت‌های زیر مجموعه شستا، میزان تحقق اهداف پیش بینی شده و میزان دوری و نزدیکی آنها از اهداف  به صورت روزانه و هفتگی آنالیز و بررسی می شود.

در همین حال علیرضا عسگریان، معاون امور اقتصادی وزارت رفاه با بیان اینکه «قبل از اعلام نتایج تحقیق و تفحص ما در وزارت کار با مسئولان هیات تحقیق و تفحص مجلس جلسات متعددی داشتیم» تاکید کرد: آخرین برنامه تحقیق تفحص از شستا در مجلس یازدهم، تا سال ۱۴۰۰ (عمدتاً مربوط به دولت قبل) را پوشش می‌دهد؛ این تحقیقات باعث شد تا نوع بازرسی و نظارت ما تغییر کند و نظارت‌های چندلایه مطرح شود. اکنون این نظارت‌های چندلایه در وزارتخانه درحال اجراست و شرکت‌های تابعه وزارت کار و از جمله مجموعه شستا تحت این سبک از نظارت‌ها هستند. 

وی گفته بود: نظارت‌های سیستمی ما شامل کلیه اقدامات در جهت نظارت به کلیه صورت‌های مالی شرکت‌ها و صورت‌های سود و زیان است که در درون یک رصدخانه مرتبط با این امر در وزارت کار بررسی می‌شوند. برنامه‌های نظارت میدانی ما نیز در کنار این رصد سیستمی وجود دارند. 

جزئیات تکان دهنده از تخلفات شستا در دولت روحانی

در روزهای پایانی مجلس یازدهم بود که گزارش نهایی کمیسیون اقتصادی در مورد تحقیق و تفحص از شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی (شستا) و شرکت‌های زیرمجموعه آن از سال ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۹ در مجلس قرائت شد و با رای مجلس برای رسیدگی به قوه قضائیه ارسال کردند.

بر اساس جزئیات این گزارش شرکت ذوب آهن، شرکت رایتل، شرکت کشتیرانی، شرکت ایران‌سازه، شرکت رسادارو، پتروشیمی غدیر، پتروشیمی فن‌آوران، شرکت نفت پاسارگاد، شرکت نفت ایرانول، گروه صنعتی بارز، شرکت ذغال‌سنگ طبس، شرکت سابیر و شرکت گازلوله از جمله شرکت‌هایی هستند که گزارش بخشی از تخلفات آنها در صحن علنی قرائت شد. 

در یکی از نمونه تخلفات به غیراز افزایش واردات تحمیل شده، تأمین زغال‌سنگ و کک متفاوت از نقطه بهینه کیفی مورد نیاز واقعی، به طور متوسط سالیانه حداقل ۱۵۰ میلیون دلار برای ذوب آهن زیان به دنبال داشته است!

بر این اساس یک شرکت خصوصی خارجی به نام «رمکو» در خرید تجهیزات وارداتی در ذوب آهن و حتی سایر شرکت‌های زیر مجموعه زغال سنگی در هلدینگ صدر تامین ، نقش بسیار تأثیرگذاری دارد و در گزارشات، کارشناسان ذوب آهن از شرکت رمکو به غلط و تعمدی به عنوان شرکت تراستی ذوب آهن یاد می‌شود.

این گزارش تصریح داشت که شرکت رایتل یکی دیگر از شرکت های زیرمجموعه شستا بود و اپراتور در گذشته به حیاط خلوت دولت‌ها به منظور تأمین هزینه‌های جاری و شخصی تبدیل شده بود؛ چنبره یک حلقه شبه‌امنیتی در اپراتور رایتل، عملاً این شرکت را از حیز انتفاع ساقط کرده و به وضعیت اسفناک امروز رسانده است.

بخش دیگری از این گزارش نشان می‌دهد، پتروشیمی غدیر برگ دیگری از پرونده تخلفات شرکت های زیر مجموعه شستا است و مجموع تخلفات مربوط به ارزان‌فروشی محصول «پی. وی. سی»، گران‌خریدن ماده اولیه «ای. دی. سی»، عدم‌النفع و عدم رفع تعهد ارزی را بالغ بر ۵۹ میلیون دلار است.

عدم برگشت ارز فروش صادراتی  از دیگر تخلفات صورت گرفته است و بر اساس نامه دیوان محاسبات کل کشور شرکت نفت پاسارگاد نسبت به ایفای تعهدات ارزی خود بالغ بر ۴۳ میلیون دلار عمل نکرده که بخش عمده این موضوع بدلیل فروش ارزی و دریافت ریالی قیر توسط پاسارگاد بوده است.

توضیحات شستا درباره گزارش تحقیق و تفحص مجلس

به دنبال قرائت گزارش هیات تحقیق و تفحص مجلس شورای اسلامی از شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی ،  شستا در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: با استقرار دولت مردمی سیزدهم و تیم مدیریتی جدید در شستا، اقدامات مهمی برای حل و فصل اشکالات و رفع موانع انجام گرفت و منجر به نتیجه شده است. از جمله این اقدامات می توان به رفع تعهد ارزی شرکت پتروشیمی غدیر به مبلغ ۱۳ میلیون دلار، لغو احکام ماموریت کلیه ماموران، ضبط ضمانت نامه فروشنده تجهیزات مخابراتی به ارزش ۱۶ میلیون یورو به دلیل عدم ایفای تعهدات قراردادی، انتقال سند مالکیت و اخذ رای خلع ید از ساختمانهای فدراسیون فوتبال و باشگاه پرسپولیس در پرونده ویلموتس، اقدام به فروش کلیه محصولات مشمول در بورس کالا، قطع همکاری با مدیران منصوب شده فاقد صلاحیت حرفه ای و بررسی عملکرد مدیران به صورت نظام مند و مکانیزه در مقاطع سه ماهه و ارایه کارنامه عملکرد هر یک از آنها اشاره کرد.

این شرکت ضمن توضیحات دیگری در این خصوص اطمینان داد که از همه ظرفیت‌های گروه شستا برای اصلاح امور و احقاق حقوق ذی نفعان استفاده خواهد شد.

انتهای پیام

کد خبر 19389

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 5 =