کد خبر 19473
۱۷ تیر ۱۴۰۳ - ۱۰:۰۹

سخنگوی شورای نگهبان:

مراسم تنفیذ پس از صدور اعتبارنامه برگزار می‌شود/ امانت‌دار آرای مردم بودیم

مراسم تنفیذ پس از صدور اعتبارنامه برگزار می‌شود/ امانت‌دار آرای مردم بودیم

طحان نظیف گفت: شورای نگهبان در بررسی صلاحیت‌ها نگاه حزبی، جناحی و گروهی ندارد بلکه نگاهش تخصصی، حرفه‌ای و حقوقی است. ما با عینک سیاسی به افراد نگاه نمی‌کنیم.

به گزارش نمایندگان، هادی طحان‌نظیف عضو حقوقدان و سخنگوی شورای نگهبان در گفت‌وگویی تلویزیونی اظهار داشت:  بعد از اینکه صحت انتخابات توسط شورای نگهبان مورد تایید قرار بگیرد، اعتبارنامه ریاست‌جمهوری توسط اعضای شورای نگهبان صادر می‌شود. اعضا آن اعتبارنامه را امضا می‌کنند و خدمت رهبر معظم انقلاب ارسال می‌کنند. بعد از صدور اعتبارنامه، مراسم تنفیذ ریاست‌جمهوری برگزار خواهد شد که زمان برگزاری آن از سوی دفتر رهبر معظم انقلاب اعلام خواهد شد.

وی افزود: برابر قانون آغاز دوره ریاست‌جمهوری از روز تنفیذ است؛ چهار سال از آن روز آغاز می‌شود. مرحله بعد تحلیف است که رئیس‌جمهور باید در مجلس شورای اسلامی حضور یابد و طبق اصل ۱۲۱ قانون اساسی در حضور اعضای شورای نگهبان و رئیس قوه قضائیه سوگند یاد کند. البته مقامات داخلی و خارجی نیز می‌توانند در این مراسم حضور داشته باشند.

طحان‌نظیف درباره اعتبارنامه توضیح داد: اعتبارنامه به معنای سند صحت برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری برای رئیس‌جمهور منتخب است. در آن سند نام رئیس‌جمهور منتخب و تعداد آرای وی و مجموع آرا ذکر می‌شود.

نظارت مردمی بر انتخابات

سخنگوی شورای نگهبان بیان کرد: ما در ستاد مرکزی نظارت بر انتخابات کارگروه‌های شش‌گانه داشتیم که تمامی استان‌ها را پوشش می‌داد. تمامی گزارش‌هایی که دریافت می‌شد به لحظه در این کارگروه‌ها پیگیری می‌شد. شورای نگهبان از ظرفیت حدود ۳۰۰ هزار ناظر بالقوه برخوردار است که در هر انتخابات از بخش زیادی از آن استفاده می‌کند.

وی افزود: در این دوره در هر شعبه سه یا چهار ناظر داشتیم که از اقشار، سنین و جنسیت‌های مختلف مردم بودند. مردم در ایران برگزارکننده و ناظر انتخابات هستند. هیچ کدام از این‌ها در استخدام شورای نگهبان و وزارت کشور نیستند و این یک نمونه حکمرانی مردمی است.

طحان‌نظیف گفت: نمایندگان نامزدها نیز در شعب اخذ رای حضور داشتند. در ستاد مرکزی نظارت بر انتخابات نیز نمایندگان نامزدها بودند.

وی درباره سامانه «مردم ناظر» هم توضیح داد: علاوه بر این‌ها مردم نیز می‌توانستند در روز برگزاری انتخابات چنانچه با موردی و نکته‌ای مواجه شدند، از طریق این سامانه گزارش‌های‌شان را برای ما ارسال کنند. گزارش‌ها به سرعت پیگیری و رفع می‌شد.

وی در پاسخ به سوالی درباره زمان اتمام فعالیت شورای سه نفره گفت: اجرای انتخابات توسط وزارت کشور و نظارت آن با شورای نگهبان بود و شورای سه نفره موضوع اصل ۱۳۱ قانون اساسی بود که هماهنگی‌های کلان را بر عهده داشت و طبیعتا این شورا نهایتا تا اتمام فرآیند انتخابات یعنی تایید صحت انتخابات از سوی شورای نگهبان فعالیت خواهد داشت.

انتهای پیام

کد خبر 19473

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =