کد خبر 19507
۲۰ تیر ۱۴۰۳ - ۱۴:۲۱

طرح مجلس برای اصلاح قانون انتخابات شوراهای شهر و روستا

طرح مجلس برای اصلاح قانون انتخابات شوراهای شهر و روستا

نماینده بندرلنگه، بستک و پارسیان در مجلس شورای اسلامی از تدوین طرحی در راستای اصلاح قانون شوراهای شهر و روستا خبر داد.

به گزارش نمایندگان،  احمد جباری نماینده بندرلنگه، بستک و پارسیان  در مجلس شورای اسلامی درباره ضرورت اصلاح قانون انتخابات شوراهای شهر و روستا، گفت: در راستای بهبود سطح خدمت رسانی شوراها به مردم، طرحی در خصوص اصلاح قانون شوراها آماده ارائه به مجلس کرده‌ایم که در آن برخی موارد بازدارنده به جهت جلوگیری از توقف و اختلال در امورات شهرها و روستاها و همچنین خدمت رسانی به مردم مورد اشاره قرار گرفته است.

وی افزود: با توجه به اینکه در قانون، مصوبات فعلی بازدارندگی لازم را ندارند، این خلا قانونی موجب بروز برخی مشکلات در نهاد شورای اسلامی و سرگردانی مردم و مسکوت ماندن امورات و خدمات‌ شده است.

نماینده بندرلنگه، بستک و پارسیان درباره این طرح، اظهار کرد: در این طرح پیشبینی شده است، چنانچه غیبت اعضای شورای اسلامی در جلسات از حد خاصی عبور کرده و بدون دلیل موجه باشد، جلسات شورا با حداقل اعضای حاضر در سطح روستاها با نظارت و تایید شورای اسلامی بخش و بخشداری و همچنین در شهرها با نظارت و تایید شورای اسلامی شهرستان و فرمانداری رسمیت یابد و موارد مصوب شود و غایبین پس از حذف از شورای اسلامی از حضور در سه دوره شورای اسلامی آتی منع شوند.

جباری درباره بخش دیگری از این طرح ، اضافه کرد: با گسترش امورات و افزایش منابع مالی اختصاص یافته به شهرها و روستاها و نیاز به بودجه بندی و تفریغ بودجه، در این طرح مدارک تحصیلی نامزدهای شورای اسلامی در چند سطح پیش بینی شده است، به گونه ای که در آبادی‌ها و روستاهای کمتر از 200 نفر مدرک تحصیلی در حد (سیکل) دوره اول متوسطه، روستاهای 200 نفر تا 1500 نفر مدرک فوق دیپلم و روستاهای 1500 نفر به بالا و شهرها مدرک تحصیلی لیسانس مورد نیاز باشد و سابقه حضور در شورای اسلامی که پیشتر معادل مدرک تحصیلی محسوب می گردید حذف شود.

عضو کمیسیون عمران مجلس بیان کرد: امیدوارم با آغاز به کار مجلس این طرح در دستورکار کمیسیون مربوطه و سپس جلسه علنی قرار گیرد.

به گزارش نمایندگان، در مجلس یازدهم نیز طرحی برای اصلاح قانون انتخابات شوراهای شهر و روستا تدوین شد و در کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس نیز به تصویب رسید و در نوبت دستورکار جلسه علنی مجلس هم قرار گرفت، اما بررسی آن در جلسه علنی به عمر مجلس یازدهم نرسید.

انتهای‌ پیام

کد خبر 19507

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =