کد خبر 19763
۱۴ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۶:۱۲

نمایندگان گزارش می‌دهد؛

جزئیات 34 طرح‌ اعلام وصول شده مجلس دوازدهم/ طرح‌هایی به عمر حداقل دو مجلس

جزئیات 34 طرح‌ اعلام وصول شده مجلس دوازدهم/ طرح‌هایی به عمر حداقل دو مجلس

34 طرح امروز در مجلس شورای اسلامی اعلام وصول شد و برای بررسی تخصصی به کمیسیون‌های مجلس ارجاع شد؛ بخش زیادی از این موارد، طرح هایی است که از مجلس یازدهم باقی مانده است. 

به گزارش نمایندگان، بر اساس ماده ۱۳۷ آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی «در ابتدای هر دوره قانونگذاری، هیأت رئیسه صورتی از طرح‌ها و لوایحی را که معوق مانده به وسیله معاونت قوانین تهیه می‏‌کند و در اختیار نمایندگان می‌‏گذارد و صورتی نیز برای دولت ارسال می‌‏دارد. هر یک از طرح‌ها و لوایح معوقه که لزوم رسیدگی به آن به وسیله ۲۵ نفر از نمایندگان یا از طرف دولت تقاضا شود، طبق آیین‌‏نامه به کمیسیون‏های مربوطه ارجاع می‏‌شود و کمیسیون‏ها رسیدگی را به‌ترتیب مندرج در این آئین‌‏نامه انجام می ‏دهند. هر گاه شور اول آن طرح‌ها یا لوایح قبلاً خاتمه یافته باشد رسیدگی به طرح یا لایحه با پیشنهاد کمیسیون و تصویب مجلس یک شوری انجام خواهد شد. درصورت تغییر دولت، چنانچه دولت جدید رسما استرداد لوایحی را اعلام کرده باشد، آن لوایح از جریان خارج خواهد شد.»

طرح ها و لوایحی که امروز اعلام وصول شد، اغلب از مجلس قبل باقی مانده و با وجود آنکه مورد مطالبه بوده اند به نتیجه نرسیدند. در ادامه مروری بر زمان اعلام وصول این طرح ها داریم:

1- طرح تعیین وظایف و اختیارات فرمانداری‌ها ویژه؛ این طرح 30 شهریور ماه سال 1399 در مجلس قبل اعلام وصول شده بود. 

۲- طرح اصلاح جدول حوزه‌های انتخابیه مجلس: در دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی، پنج طرح با هدف اصلاح جدول حوزه های انتخابیه مجلس شورای اسلامی و افزایش تعداد نمایندگان اعلام وصول شد.

۳- طرح اصلاح موادی از قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی: این طرح از بهمن سال ۱۴۰۱ در دستور کار صحن مجلس شورای اسلامی قرار گرفت، اما نیمه کاره ماند.

۴- طرح تاسیس سازمان ملی اقامت: این طرح از آبان 1400 اعلام وصول شد اما در مجلس یازدهم به نتیجه نرسید 

۵- طرح جامع مدیریت شهری و روستایی: در سال 1400 اعلام وصول شد و یک بار در مجلس یازدهم تقاضای بررسی آن بر اساس اصل 85 داده شد اما با آن مخالفت شد. 

۶- طرح نظام انتخابات تناسبی استانی شهرستانی مجلس شورای اسلامی: این طرح در مرداد 1399 اعلام وصول شده و در مجلس یازدهم به نتیجه نرسیده بود. 

۷- طرح تبدیل نظام انتخاباتی اکثریتی به تناسبی در حوزه‌های انتخابیه چند نماینده‌ای مجلس: این طرح در مرداد ماه سال 1399 اعلام وصول شده و بی نتیجه مانده بود. 

۸- طرح نظام انتخاباتی تناسبی در انتخاب اعضای شوراهای اسلامی شهر و روستا: این طرح در تیر ماه سال 1399 اعلام وصول شد و بی نتیجه ماند. 

۹- طرح فهرست قوانین و احکام نامعتبر در حوزه بیمه:‌ این طرح در جلسه علنی مورخ 16 فروردین سال گذشته مجلس شورای اسلامی اعلام وصول شد. 

۱۰- طرح انتقال دفاتر و حساب بانکی شرکت‌ها و کارخانجات به شهر محل استقرار:‌ این طرح در آذر ماه 1399 اعلام وصول شده بود اما در مجلس یازدهم به ثمر نرسید. 

۱۱- طرح اصلاح قانون اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی ایران:‌این طرح در مرداد ماه سال 1399 اعلام وصول شد. 

۱۲- طرح اصلاح قانون چگونگی اداره مناطق آزاد تجاری صنعتی

13- طرح اصلاح ماده ۱۶۶ قانون آیین‌نامه داخلی مجلس: این طرح در مرداد 1400 اعلام وصول شده بود. 

14- طرح جامع توسعه روستایی کشور: این طرح در سال 1399 در مجلس یازدهم اعلام وصول شده اما از مجلس دهم باقی مانده بود. 

15- طرح نظارت بر اموال و سفرهای خارجی مقامات، مسئولان و کارگزارن جمهوری اسلامی ایران: این طرح در سال 1399 اعلام وصول شده و رسیدگی به آن در مجلس یازدهم در جریان بود. 

16- طرح نظام قانون‌گذاری: این طرح در تیر ماه سال 1400 اعلام وصول شده و از مجلس قبل باقی مانده است. 

17- طرح ممنوعیت انتخاب یا انتصاب مقامات و مدیران دارای تابعیت مضاعف و مرتبط با کشورهای خارجی: این طرح در آذر ماه سال 1399 اعلام وصول شده است. 

18- طرح اصلاح مواد ۹۸۲ و ۹۸۹ قانون مدنی: طرح ممنوعیت انتخاب یا انتصاب مقامات و مدیران دارای تابعیت مضاعف و مرتبط با کشورهای خارجی است که در مجلس قبل به جریان افتاد ولی به نتیجه نرسید. 

19- طرح اصلاح ماده ۱۰۰ قانون شهرداری: این طرح در سال 1399 اعلام وصول شد و کلیات آن هم تصویب شد. 

20- طرح استفساریه ماده ۳۸ قانون تامین اجتماعی: این طرح در آبان ماه 1400 اعلام وصول شده بود. 

21- طرح استفساریه ماده ۷ قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها و صیانت از منافع ملت ایران: این طرح در اردیبهشت ماه 1400 اعلام وصول شد اما در مجلس گذشته نهایی نشد.  

22- طرح اصلاح بند (ب) ماده ۱ قانون بیمه اجباری خسارات وارد شده به شخص ثالث در اثر حوادث ناشی از وسایل نقلیه: این طرح در سال 1400 اعلام وصول شده و بی نتیجه مانده بود. 

23- طرح نحوه مدیریت تعارض منافع در انجام وظایف قانونی و ارائه خدمات عمومی:‌در مرداد ماه سال 1399 اعلام وصول شد و علی رغم اصرار نمایندگان در مجلس قبل بی ثمر ماند. 

24- طرح اصلاح قانون مجازات اخلال گران در نظام اقتصادی کشور:‌این طرح در اسفند ماه سال 1399 اعلام وصول شد اما بی نتیجه ماند. 

25- طرح استفساریه قانون منع فروش و واگذاری اراضی فاقد کاربری مسکونی برای امر مسکن به شرکت های تعاونی مسکن و سایر اشخاص حقیقی و حقوقی: این طرح در خرداد 1402 اعلام وصول شده و بی نتیجه مانده بود. 

26- طرح ساماندهی نظارتی دانشگاه آزاد اسلامی: این طرح در دی ماه سال 1399 اعلام وصول شده و بی نتیجه مانده بود. 

سایر طرح های اعلام صول شده نیز جنبه تنقیحی دارد از جمله:‌طرح فهرست تصویب‌نامه‌های قانونی نامعتبر دوره فترت،  طرح فهرست قوانین و احکام نامعتبر در حوزه کشاورزی و منابع طبیعی،  طرح فهرست قوانین و احکام نامعتبر در حوزه تجارت،  طرح فهرست قوانین و احکام نامعتبر در حوزه تأمین اجتماعی، طرح فهرست قوانین و احکام نامعتبر در حوزه کار،  طرح فهرست قوانین و احکام نامعتبر در حوزه حمل‌ونقل،  طرح فهرست قوانین و احکام نامعتبر در حوزه ایثارگران، طرح فهرست قوانین و احکام نامعتبر در حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی.

محمدباقر قالیباف خطاب به کمیسیون‌های تخصصی مجلس شورای اسلامی افزود: خواهشم این است که طرح‌هایی که به کمیسیون‌ها ارسال می‌شود به دلیل اینکه در دستور کار جلسات سه‌شنبه و چهارشنبه آینده قرار دارد کمیسیون‌ها زحمت بکشند و حتماً در دستور کار قرار دهند مخصوصا بحث‌هایی که در رابطه با تنقیح است چرا که قبلا در کمیسیون‌ها بررسی و تصویب شده و مسیرش طی شده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: موضوعات تنقیحی مهم است بنابراین امروز طرح‌ها و لوایحی که اعلام وصول شده و به کمیسیون‌ها ارسال می‌شود در اولویت قرار دهند تا دستور کار صحن آماده شود.

انتهای پیام

کد خبر 19763

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 10 =