کد خبر 19775
۱۵ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۶:۰۸

نمایندگان گزارش می‌دهد؛

مجلس در انتظار معرفی کابینه چهاردهم/ تعیین تکلیف دولتمردان چهاردهم تا پایان مرداد

مجلس در انتظار معرفی کابینه چهاردهم/ تعیین تکلیف دولتمردان چهاردهم تا پایان مرداد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی به عنوان یکی از نخستین دستور کارهای جدی خود، رای اعتماد به کابینه چهاردهم را پیش رو دارند؛ رئیس جمهور یک هفته دیگر مهلت دارد تا کابینه خود را معرفی کند اما گویا از حداکثر زمان استفاده نخواهد کرد و معرفی کابینه به زودی انجام خواهد شد.

به گزارش نمایندگان، مراسم تحلیف مسعود پزشکیان، رئیس جمهور چهاردهم نهم مرداد ماه برگزار شد و بر اساس آیین نامه داخلی مجلس رئیس‌جمهور موظف است حداکثر ظرف مدت دو هفته پس از انجام مراسم تحلیف ضمن تقدیم برنامه کلی، اسامی وزرای پیشنهادی وزارتخانه‌ها را که دارای تجربه و تخصص مرتبط هستند به همراه شرح حال، برنامه‌ها، سوابق و سمتهای علمی و اجرائی و سایر امتیازات قابل استناد، به مجلس تسلیم کند و بر این اساس رئیس جمهور نهایتا تا ۲۳ مرداد ماه فرصت ارائه لیست نهایی کابینه به مجلس را دارد.

هرچند برخی نمایندگان مجلس از احتمال معرفی کابینه تا پایان هفته جاری خبر می‌دهند اما محمدجواد ظریف، معاون راهبردی رییس‌جمهور، در پاسخ به اینکه چه زمانی فهرست نهایی وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم به مجلس تقدیم می‌شود، گفت: استعلام‌های دستگاه‌های نظارتی باید به دست ما برسد و تقریباً درگیر این استعلامات هستیم؛ برای هر وزارتخانه ۳ نامزد داریم.

معاون راهبردی رئیس جمهور: معرفی کابینه احتمالا تا شنبه آینده

وی در پاسخ به این سوال که آیا اسامی تا چهارشنبه نهایی می‌شود؟ گفت: نمی‌دانم و بعید می‌دانم؛ احتمالا به شنبه‌ آینده می‌رسد.

به گفته ظریف، تصمیم‌گیری در اختیار رییس‌جمهور است و احتمالا از تمام مدت زمان استفاده کنند و هرچه زودتر آماده شود. رئیس جمهور تمایل دارند هرچه زودتر فهرست را به مجلس بدهند.

اما علیرضا سلیمی سخنگوی هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی می گوید: طبق تصمیم هیات رئیسه مجلس چنانچه رئیس جمهور فهرست کابینه را تا پایان هفته جاری به مجلس ارائه کند کار رسیدگی به صلاحیت وزرا از ۲۷ مرداد ماه در صحن آغاز می‌شود.

سلیمی افزود: بر اساس این تصمیم، وزرا در کمیسیون‌های تخصصی مرتبط با حوزه کاری خود زمان بیشتری برای ارائه برنامه‌های خواهند داشت و در کمیسیون‌های غیرمرتبط با حوزه کاری وزارتخانه‌هایشان در زمان محدودتری برنامه‌های خود را ارائه خواهند کرد.

آمادگی مجلس برای برگزاری جلسه رای اعتماد در روز ۲۷ مرداد

به گفته وی طبق تصمیم اتخاذ شده جلسات علنی مجلس برای بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی از ۲۷ مرداد ماه برگزار خواهد شد.

بر اساس آیین نامه داخلی مجلس پس از ارائه لیست وزرا به مجلس، براساس قانون رئیس مجلس مکلف است نامه معرفی هیات وزیران و ضمائم آن را در اولین جلسه علنی اعلام وصول قرائت کند، سپس معرفی نامه و مستندات را برای بررسی به کمیسیون یا کمیسیون‌های تخصصی مرتبط ارجاع دهد.

کمیسیون یا کمیسیون های مرتبط هم موظفند پس از بررسی صلاحیت، انطباق مدارک، سوابق و برنامه های وزیر پیشنهادی و تطبیق آن ها با اسناد بالادستی ظرف مدت یک هفته گزارش خود را به هیات رئیسه ارائه کنند تا برای اطلاع نمایندگان چاپ و توزیع شود. گزارش مذکور قبل از صحبت مخالفان و موافقان توسط سخنگو قرائت می شود و پس از آن موافقان و مخالفان صحبت خواهند کرد و بعد هم رئیس جمهور یا کسانی که او تعیین خواهد کرد به سوالات و اظهارات مخالفان پاسخ می‌ دهند و در ادامه هم برای وزرا به صورت جداگانه رای گیری خواهد شد.

چنانچه مجلس به یک یا چند وزیر رأی اعتماد نداد و یا وزارتخانه‌ای به هردلیل وزیر نداشته باشد رئیس‌جمهور موظف است با رعایت اصل ۱۳۵ قانون اساسی حداکثر قبل از سه ماه فرد یا افراد دیگری را برای أخذ رأی به مجلس معرفی نماید.

آخرین کابینه‌ای که رای گرفت؛ 18 رای اعتماد و فقط یک عدم اعتماد

در دولت گذشته، اسامی 19 وزیر پیشنهادی در روز 20 مرداد ماه از سوی شهید رئیسی به مجلس ارسال شد و از 19 نفر، فقط یک وزیر پیشنهادی موفق به اخذ رای نشد. حسین باغگلی به عنوان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش به مجلس معرفی شد و رأی اعتماد نگرفت؛پس از وی مسعود فیاضی به عنوان وزیر آموزش و پرورش به مجلس معرفی شد که او نیز در تاریخ ۲۵ آبان ۱۴۰۰ موفق به اخذ رأی اعتماد نشد. پس از وی یوسف نوری طی نامه‌ای از سوی رئیس‌جمهور به مجلس برای کسب رأی اعتماد معرفی شد و با رای اعتماد مجلس کابینه تکمیل شد. 

انتهای پیام

کد خبر 19775

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =