کد خبر 19839
۲۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۶:۲۲

نمایندگان گزارش می‌دهد؛

فهرست ۱۹ نفره وزرای پیشنهادی روی میز کمیسیون‌های مجلس/ گمانه زنی‌ها درباره رای اعتماد

فهرست ۱۹ نفره وزرای پیشنهادی روی میز کمیسیون‌های مجلس/ گمانه زنی‌ها درباره رای اعتماد

فهرست ۱۹ نفره وزرای پیشنهادی رییس جمهور امروز در مجلس اعلام وصول شد و حالا روی میز کمیسیون‌های مجلس است تا نمایندگان پس از بررسی کارنامه و برنامه کابینه احتمالی آماده رای اعتماد شوند.

به گزارش نمایندگان، فهرست ۱۹ وزیر پیشنهادی مسعود پزشکیان امروز طی نامه‌ای به مجلس معرفی شدند؛ حالا کمیسیون‌های تخصصی مجلس بررسی سوابق و برنامه‌های را آغاز می‌کنند.

فهرست اعلام وصول شده‌ وزرای پیشنهادی دولت در مجلس به شرح زیر است:

وزارت آموزش و پرورش: علیرضا کاظمی 

وزارت ارتباطات: ستار هاشمی 

وزارت اطلاعات: سید اسماعیل خطیب

وزارت امور اقتصادی و دارایی: عبدالناصر همتی

وزارت امور خارجه: عباس عراقچی 

وزارت بهداشت: محمدرضا ظفرقندی

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی: احمد میدری

وزارت جهاد کشاورزی: غلامرضا نوری 

وزارت دادگستری: امین حسین رحیمی

وزارت دفاع: عزیز نصیرزاده 

وزارت راه و شهرسازی: فرزانه صادق

وزارت صمت: محمد اتابک

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری: حسین سیمایی 

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی : سید عباس صالح شریعتی

وزارت کشور: اسکندر مومنی 

وزارت میراث فرهنگی و گردشگری: محمدرضا صالحی امیری

وزارت نفت: محسن پاک‌نژاد

وزارت نیرو: عباس علی‌آبادی 

وزارت ورزش: احمد دنیامالی

شروع رسیدگی به کابینه در کمیسیون‌های تخصصی از فردا 

محمدباقر قالیباف، بعد از اعلام وصول اسامی ۱۹ وزیر پیشنهادی دولت مسعود پزشکیان گفت: بعد از ظهر امروز کمیسیون‌های تخصصی طبق دستور قبلی جلسات خود را برگزار می‌کنند.

وی اضافه کرد: جلسات کمیسیون‌ها برای بررسی برنامه وزرای پیشنهادی از فردا صبح و بعد از ظهر و براساس جداول پیش‌بینی شده تشکیل می‌شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی از نمایندگان خواست که به جدول پیش‌بینی شده برای حضور وزرای پیشنهادی در کمیسیون‌ها پایبند باشند تا وزرا بتوانند در تمامی کمیسیون‌ها حضور پیدا کنند و تا آخر هفته بررسی‌ها به صورت کامل انجام شود. البته اگر ادامه بررسی‌ در کمیسیون‌ها به شنبه هفته آینده کشیده شود، درباره برگزاری جلسات علنی در روز چهارشنبه و پنج‌شنبه هفته آینده اطلاع‌رسانی خواهد شد.

قالیباف تاکید کرد که از فردا تنها وزرای پیشنهادی نمایندگان و کارشناسان همراه وزرا می‌توانند در پارلمان حضور پیدا کنند که متشکل از یک نفر معاون پارلمانی و دو نفر کارشناس است و غیر از این اجازه حضور کسی در مجلس شورای اسلامی داده نمی‌شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: جلسات کمیسیون‌ها از هشت صبح تا هشت شب برگزار می‌شود، لذا اگر نمایندگان خواستند خارج از کمیسیون‌ها با وزرا جلسه داشته باشند می‌توانند از قبل از ساعت هشت و همچنین بعد از ساعت هشت این جلسات را در مجلس شورای اسلامی برگزار کنند، لذا مجلس از بعد از اذان صبح تا ۱۲ شب آمادگی حضور وزرا و برگزاری جلسات نمایندگان را دارد و ضرورتی ندارد که نمایندگان خارج از مجلس شورای اسلامی با وزرا جلسه تشکیل دهند چون در مجلس همه امکانات پیش‌بینی شده است.

متوسط سن کابینه پیشنهادی رئیس‎‌جمهور چقدر است؟

با توجه به وعده‌هایی که رییس جمهور در به کارگیری همکاران متخصص و نسل نو داده بود، میانگین سن وزرای پیشنهادی مورد توجه رسانه ها بوده است.‌ بر این اساس جوان ترین وزیر پیشنهادی مسعود پزشکیان متولد سال ۱۳۵۵ و مسن ترین فرد متولد سال ۱۳۳۶ است. متوسط سن کابینه رئیس جمهور، ۵۹.۷ سال است.

جوانترین وزرای پیشنهادی کابینه چهاردهم به صورت مشترک ستار هاشمی وزیر پیشنهادی ارتباطات و فرزانه صادق مالواجرد هستند. عبدالناصر همتی با ۶۷ سال سن به عنوان مسن‌ترین وزیر پیشنهادی کابینه هم شناخته می‌شود. 

گمانه زنی درباره رای اعتماد

حالا گمانه زنی ‌هایی درباره نوع مواجهه مجلس با وزرای پیشنهادی و رای اعتماد به آنها نیز صورت گرفته است.

مالک شریعتی نماینده تهران در مجلس در توییتی با اشاره به فهرست وزرای معرفی شده از سوی مسعود پزشکیان به مجلس نوشت: با یک نگاه کلی به فهرست وزیران پیشنهادی دکتر مسعود پزشکیان می توان گفت یک فهرست نامتوازن معرفی شده که حتما برخی از آنها بسیار خوب و قابل دفاع هستند و برخی هم هیچ نسبتی با ۱۲ شاخص اعلام شده رهبرانقلاب ندارند.

وی پیش بینی کرده که حداقل ۴ وزیر پیشنهادی موفق به اخذ رای اعتماد مجلس نمی‌شوند.

مجید نصیرپور عضو فراکسیون مستقلین مجلس می‌گوید: رییس جمهور توقع ندارد که مجلس به هر کسی که دولت معرفی کرده رای قطعی بدهد حتما تجربیات و صلاحیت‌ها در مجلس ارزیابی می‌شود و نهایتا توسط فراکسیون‌ها و کمیسیون‌ها و حتی خود نمایندگان تصمیماتی گرفته می‌شود و آرا به صندوق انداخته می‌شوند.

حسینعلی حاجی دلیگانی، عضو کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی از احتمال رأی اعتماد ۱۰ تا ۱۲ نفر از وزرای پیشنهادی دولت خبر داد و تأکید کرد که عملکرد و کارآمدی وزرا براساس شاخص‌های مطرح شده توسط مقام معظم رهبری ارزیابی خواهد شد.

انتهای پیام 

کد خبر 19839

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 10 =