کد خبر 20066
۱۱ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۵:۵۵

نمایندگان گزارش می‌دهد؛

مسیر جدید مجلس دوازدهم در تشکیل فراکسیون‌ها

مسیر جدید مجلس دوازدهم در تشکیل فراکسیون‌ها

مجلس یازدهم یک دستورالعمل برای تشکیل فراکسیون‌های پارلمان تدوین کرده بود که حالا در مجلس دوازدهم اجرایی می‌شود.

به گزارش نمایندگان، مجلس دوازدهم که از هفتم خرداد ماه سال جاری ار خود را آغاز کرده بود حالا به مرحله تشکیل فراکسیون‌های سیاسی و غیر سیاسی رسیده است. 

در مجلس یازدهم کمیسیون آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی دستورالعملی را برای ساماندهی و اصلاح فراکسیون‌های مجلس یازدهم تدوین کرده بود. این دستورالعمل به دنبال ایجاد نظم و چارچوب مشخص‌تری برای تشکیل و فعالیت فراکسیون‌ها بود.

در این دستورالعمل حداقل تعداد اعضا برای تشکیل فراکسیون پیش بینی شده بود تا از تشکیل فراکسیون‌های کوچک و بی‌اثر جلوگیری شود.

لزوم شفافیت در فعالیت فراکسیون‌ها

دستورالعمل مذکور بر لزوم شفافیت در فعالیت‌های فراکسیون‌ها تأکید داشت و از فراکسیون‌ها خواسته می‌شد که فعالیت‌ها و تصمیمات خود را به صورت شفاف به اطلاع نمایندگان و عموم مردم برسانند.

یکی از نکات مهم این طرح، جلوگیری از تداخل وظایف و اختیارات فراکسیون‌ها با کمیسیون‌های تخصصی مجلس بود. فراکسیون‌ها نباید در کار کمیسیون‌ها دخالت کنند و نقش مکملی برای کمیسیون‌ها داشته باشند.

این دستورالعمل همچنین تقویت نقش نظارتی فراکسیون‌ها را پیش بینی کرده بود به طوری که فراکسیون‌ها بتوانند به طور موثرتر و با سازماندهی بهتری در امور نظارتی مجلس مشارکت داشته باشند.

 ایجاد سازماندهی بهتر در ساختار داخلی فراکسیون‌ها برای آنکه فعالیت منسجم و هدفمندتری داشته باشند نیز در این دستورالعمل پیش بینی شده است. 

دستورالعمل یاد شده با هدف افزایش کارایی و تاثیرگذاری فراکسیون‌ها در مجلس ارائه شده بود و تلاش داشت تا با وضع قوانین مشخص، از پراکندگی و عدم انسجام در فعالیت‌های فراکسیون‌ها جلوگیری کند.

اجرای دستورالعمل جدید از مجلس دوازدهم

حالا علیرضا سلیمی سخنگوی هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی از اجرای این دستورالعمل در تشکیل فراکسیون‌های مجلس دوازدهم خبر می‌دهد و می‌گوید: در این دستورالعمل برای عضویت نمایندگان در فراکسیون‌ها محدودیت‌هایی قائل شدند و هر نماینده نمی‌تواند به عضویت بیش از دو یا سه فراکسیون درآید؛ دلیلش هم آن است که مشغله نمایندگان بسیار زیاد بوده و طبیعتا آنها نمی‌توانند مثلا عضو ۲۰ فراکسیون بوده و در آن ایفای نقش کند.

سلیمی اضافه کرد: پیش از این و در مجالس قبلی شاهد بودیم که یک نماینده در چند فراکسیون عضو بوده ولی حتی فرصت حضور در یک فراکسیون را پیدا نمی‌کرد که دلیلش هم مشغله زیاد نماینده بود.

سخنگوی هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی همچنین بیان کرد: بحث دیگر این است که در مجالس قبلی چند فراکسیون برای یک موضوع واحد تشکیل می‌شدند و این باعث موازی‌کاری در فراکسیون‌ها می‌شد؛ برای ساماندهی این وضعیت دستورالعملی تدوین شد تا براساس آن مجلس دوازدهم و در دوره‌های آینده فراکسیون‌ها تشکیل شود ان‌شاءالله بعد از تعطیلات و با آغاز جلسات علنی مجلس شورای اسلامی به تدریج فراکسیون‌های مجلس دوازدهم تشکیل می‌شود.

کارکرده فراکسیون‌ها در مجلس

بر اساس این گزارش فراکسیون‌ها در مجلس، گروه‌های غیررسمی از نمایندگان هستند که بر اساس منافع، اهداف، یا ایدئولوژی‌های مشترک تشکیل می‌شوند. این فراکسیون‌ها به نمایندگان امکان می‌دهند تا قدرت بیشتری در فرآیندهای قانون‌گذاری و تصمیم‌گیری داشته باشند. 

فراکسیون‌ها تلاش می‌کنند تا اعضای خود را در مورد موضوعات مختلف هماهنگ کنند و از تجمیع آرا برای تقویت موقعیت خود در مجلس استفاده کنند.

ایجاد وحدت و انسجام یکی دیگر از کارکردهای فراکسیون‌ها در مجلس است به نمایندگان اجازه می‌دهد که با دیگر نمایندگان هم‌فکر همکاری کنند و در پیگیری اهداف مشترک هماهنگ باشند.

در همین حال فراکسیون‌ها به اعضای خود در مورد سیاست‌ها و قوانین مشاوره می‌دهند و نقش هدایت‌کننده در تدوین و حمایت از طرح‌ها و لوایح ایفا می‌کنند. در برخی موارد، فراکسیون‌ها نقش مهمی در توزیع مناصب و پست‌های کلیدی مجلس یا کمیسیون‌ها دارند.

انتهای پیام

کد خبر 20066

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 11 =