کد خبر 20222
۲۱ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۵

نجفی در گفتگو با نمایندگان:

شناسایی خانه های خالی به کنترل بازار اجاره بها کمک می کند

شناسایی خانه های خالی به کنترل بازار اجاره بها کمک می کند

عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: تا کنون حدود ۱۰ میلیون خانوار در سامانه املاک ثبت نام کرده‌اند و افرادی که ثبت نام نکنند، نمی‌توانند از خدمات عمومی استفاده کنند. این اقدام می‌تواند در شناسایی خانه‌های خالی و اجرای مالیات بر آنها و در زمینه کنترل و ساماندهی اجاره بها کمک کند.

به گزارش نمایندگان، ابراهیم نجفی عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در گفتگو با نمایندگان گفت: کشور به تولید سالانه یک میلیون مسکن نیاز دارد که محقق نشده است. دولت به عنوان پیمانکار وارد عمل شده است، اما متقاضیان نتوانسته‌اند به تعهدات خود عمل کنند.
وی با اشاره به پیگیری تسهیلات ساخت و خرید مسکن از بانک مسکن گفت:  آنها اعلام کردند که در حال حاضر ۷۰ هزار میلیارد تومان تعهدات عملیاتی دارند و همچنین ۵۰ هزار میلیارد تومان دیگر نیز به تازگی تعهد شده است.  

باید ۲۰ درصد از منابع تسهیلات بانکی تحت نظارت دیوان محاسبات باشد
نماینده مردم آستانه اشرفیه در مجلس ادامه داد: بانک‌ها ادعا دارند که اگر بخواهند به تعهدات خود عمل کنند، باید گزارشی از دیوان محاسبات دریافت کنند. ما به دنبال ایجاد تعهدات اضافی برای بانک‌ها نیستیم و مقرر کرده‌ایم که ۲۰ درصد از منابع تسهیلاتی که بانک‌ها قرار است در حوزه مسکن پرداخت کنند، تحت نظارت دیوان محاسبات باشد. طبق قانون، بانکی که به تعهدات خود عمل نکند، مشمول جریمه مالیاتی خواهد شد و این جریمه به صندوق ملی مسکن واریز می‌شود.
نجفی افزود: در زمینه کنترل و ساماندهی اجاره بها، قانونی تصویب شده که افراد باید ملک خود را در سامانه اسکان و املاک ثبت کنند. تا کنون حدود ۱۰ میلیون خانوار در این سامانه ثبت نام کرده‌اند و افرادی که ثبت نام نکنند، نمی‌توانند از خدمات عمومی استفاده کنند. این اقدام می‌تواند در شناسایی خانه‌های خالی و اجرای مالیات بر آنها تأثیرگذار باشد.

برای پرداخت وام ودیعه بانک ها کمبود نقدینگی دارند
وی با اشاره به جلسه کمیسیون عمران با وزیر راه  شهرسازی، گفت: وزیر راه در کمیسیون عمران بر برنامه هفتم توسعه تأکید کرده است که باید ۳۳۰ هزار هکتار فضاهای مسکونی جدید اضافه شود. دولت باید به مردم زمین بدهد تا خودشان خانه بسازند. در حال حاضر، چالش‌های زیادی در زمینه مسکن وجود دارد و بسیاری از واحدهای مسکونی فرسوده هستند که باید برای این موضوع چاره اندیشی شود.
عضو کمیسیون عمران با اشاره به وام ودیعه مسکن ادامه داد: موضوع دیگری که مستاجران با آن مواجه هستند، وام ودیعه است. بسیاری از افراد برای دریافت این وام‌ها پرونده تشکیل داده‌اند اما به دلیل کمبود نقدینگی، بانک‌ها نتوانسته‌اند به تعهدات خود عمل کنند. ما در مجلس دوازدهم پیگیری‌های لازم را انجام خواهیم داد تا این مشکلات حل شود و گزارشی مستند ارائه خواهیم کرد.


انتهای پیام
 

کد خبر 20222

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 8 =