کد خبر 20267
۲۵ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۰:۱۱

سلیمی:

در حوزه تنقیح، تفکیک قوانین موضوعی روشن نیست

در حوزه تنقیح، تفکیک قوانین موضوعی  روشن نیست

سخنگوی هیات رئیسه مجلس در مخالفت با طرح فهرست قوانین و احکام نامعتبر در حوزه تامین اجتماعی  گفت: ما با مسائل موضوعی روبه‌رو هستیم، مثلاً قانون خدمت وظیفه عمومی که باید تفکیک شود. روشن نیست چرا تفکیک نشده است.  

به گزارش خبرنگار نمایندگان، علیرضا سلیمی سخنگوی هیات رئیسه مجلس به عنوان نماینده مخالفت با گزارش کمیسیون اجتماعی در مورد طرح فهرست قوانین و احکام نامعتبر در حوزه تامین اجتماعی  گفت: تنقیح یک امر لازم است که مورد تأکید مقام معظم رهبری قرار گرفته است. در اینجا چند نکته وجود دارد که اگر به آن‌ها توجه نشود، این اقدام به صورت ناقص انجام خواهد شد و حتماً تنقیح باز دچار اشکال و چالش خواهد شد. ما نیاز داریم که اصلاحات لازم را انجام دهیم.

وی افزود: اولاً، باید توجه کرد که قانونی که مربوط به سال ۸۹ است، در آن نکات مربوط به تنقیح به صورت تفکیکی آورده شده است. این تفکیک شامل نسخ موضوعی یا حکمی و فهرست قوانین و احکام نامعتبر در حوزه تأمین اجتماعی می‌شود. موارد ۷۳ گانه‌ای که در اینجا آمده، باید به صورت منفک و تفکیکی بررسی شود. آیا این تنقیح، تنقیح حکمی یا موضوعی است؟ دلیل مسئله نیز به هیچ وجه اشاره نشده است و با قانونی که مصوب است، مغایرت دارد. اگر دوستان عزیز در این راستا توضیح دهند، بسیار مفید خواهد بود.

سلیمی گفت: نکته دوم این است که ما با مسائل موضوعی روبه‌رو هستیم، مثلاً قانون خدمت وظیفه عمومی که باید تفکیک شود. روشن نیست چرا تفکیک نشده است، یعنی این موضوع به صورت حکمی یا موضوعی روشن نشده است.  نکته سوم این است که، اساس مسئله، تنقیح مقررات است. چرا این قوانین کنار نرفته‌اند و چرا مقررات دست و پاگیر هنوز وجود دارند؟ با توجه به این نکته، مقررات باید پیوست شوند. 
وی ادامه داد: به  خودی خود، مقررات تنقیح نشده‌اند. باید پیوست‌های مربوط به تنقیح مقررات را هم در نظر بگیریم.

قالیباف نیز در پیوست اظهارات سلیمی گفت: جناب حاج سلیمی و دوستان، خواهش می‌کنم که جلسه دقت داشته باشد. وقتی که یک قانون منسوخ می‌شود، باید مجلس آن را انجام دهد و آیین‌نامه‌های اجرایی که با قانون جدید مغایرت دارند، باید توسط دولت اصلاح شوند. متأسفانه، برخی موارد نسخ زبانی شده و باید به صورت تفکیکی بررسی شوند. در نهایت، اصل تنقیح امر مبارکی است و باید به درستی انجام شود تا مشکلات بر سر راه مردم و مسئولین برطرف شود. 

انتهای پیام

کد خبر 20267

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 4 =