کد خبر 20269
۲۵ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۳:۵۷

یادداشت؛

هرمزگان و الزامات یک مدیریت ملی

هرمزگان و الزامات یک مدیریت ملی

اهمیت استراتژیک استان هرمزگان، توسعه نامتوازن، پیچیدگی مسائل و چالش‌های پیش روی هرمزگان از همه مهمتر گره خوردن توسعه و منافع این استان با منافع ملی و منطقه‌ای الزاماتی را برای مدیریت کلان ایجاد کرده است.

استان هرمزگان به دلیل موقعیت جغرافیایی منحصر به فرد خود، از اهمیت استراتژیک بالایی در سطح ملی و منطقه‌ای برخوردار است؛ اهمیت این استان از ابعاد مختلف ژئوپلیتیک و امنیتی، اقتصادی، محیط زیست و … قابل توجه است اما در عین حال با مشکلات عمیقی نیز ناشی از توسعه نام متوازن درگیر بوده است. 

مسائل استان هرمزگان تنها در حیطه یک استان تعریف نمی‌شود چرا که جایگاه این استان به لحاظ موقعیت ژئوپلوتیک، ژئواستراتژیک، امنیتی، نظامی و همچنین گستره وسیعی از مسائل اقتصادی محیط زیستی و فرهنگی آن را به قوله‌ای فراستانی تبدیل کرده است. 

در یک دسته‌بندی مسائل و مقولات مربوط به این استان را در چند حوزه تقسیم بندی کرد؛ حوزه‌هایی که هیچ کدام را صرفاً نمی‌توان محدود به یک استان کرد بلکه قولاتی است که در سطح ملی آثار و تبعات دارد:

-موقعیت ژئوپلیتیک و استراتژیک 

ـ ظرفیت‌های عظیم اقتصادی

ـ تنوع اقلیمی و فرهنگی

موقعیت ژئوپلیتیک 

نقطه خاص استراتژیک استان هرمزگان تنگه هرمز است؛ تنگه حیاتی که گذرگاه اصلی انتقال نفت از خلیج فارس به اقیانوس هند است و هرمزگان به عنوان دروازه این تنگه، نقش محوری در تأمین امنیت انرژی جهان ایفا می‌کند.

یکی از دیگر ابعاد اهمیت استراتژیک و امنیتی این استان استقرار نیروی دریایی سپاه است که نشان از اهمیت بالای آن در حفظ امنیت دریایی و مقابله با تهدیدات احتمالی است.

در همین حال جزایر متعدد هرمزگان، از جمله قشم، کیش و ابوموسی، علاوه بر ظرفیت‌های گردشگری، از نظر امنیتی نیز اهمیت بالایی دارند.

ـظرفیت‌های عظیم اقتصادی

این استان علاوه بر اهمیت استراتژیک و موقعیت ویژه ژئوپلیتیکی که از آن برخوردار است از ظرفیت‌های عظیم اقتصادی نیز بهره‌مند است که یکی از این موارد سواحل وسیع مکران است که ظرفیت‌های عظیمی برای توسعه صنایع دریایی، شیلات و انرژی‌های تجدیدپذیر دارد.

در این خصوص طرح توسعه سواحل مکران به عنوان شاه کلید اقتصاد دریا محور مطرح است که اجرای آن تحول شگفتی را در اقتصاد و امنیت منطقه ایجاد خواهد کرد.

همچنین بندر شهید رجایی دروازه طلایی تجارت ایران با جهان محسوب می‌شوداین بندر با داشتن مبادله کالا با ۸۰ بندر بین‌المللی نیمی از تجارت ایران را برعهده دارد.

هرمزگان دارای معادن غنی از مواد معدنی مختلفی همچون مس، آهن، سنگ‌های تزئینی و مواد معدنی صنعتی است که می‌تواند به توسعه صنایع معدنی و فولاد کشور کمک شایانی کند.

 تنوع اقلیمی و فرهنگی

 استان هرمزگان همچنین به دلیل تنوع قومیتی و مهاجر پذیری در زمینه فرهنگی و اجتماعی نیز حائز اهمیت است. وجود اقوام و مذاهب مختلف در این استان، به آن غنای فرهنگی بخشیده است از سوی دیگر هرمزگان به دلیل موقعیت جغرافیایی و فرصت‌های اقتصادی، همواره پذیرای مهاجران از سایر نقاط کشور بوده است که این امر به رشد جمعیت و نیروی کار استان کمک کرده است.

جاذبه‌های گردشگری استان از جمله سواحل زیبا، جزایر بکر، آثار تاریخی و فرهنگی، و تنوع زیستی، هرمزگان را به یکی از مقاصد مهم گردشگری کشور تبدیل کرده است و به لحاظ ویژگی‌های خاص محیط زیستی در این ابعاد نیز از اهمیت فوق العاده‌ای برخوردار است.

در مجموع، هرمزگان به عنوان یکی از استان‌های استراتژیک ایران، دارای ظرفیت‌های عظیمی در زمینه‌های اقتصادی، سیاسی، نظامی، فرهنگی و گردشگری است. توسعه پایدار این استان، مستلزم برنامه‌ریزی دقیق و سرمایه‌گذاری مناسب در تمامی بخش‌ها است.

با مواردی که به آنها اشاره شد؛ مدیریت کلان این استان نه تنها در سطح یک استان در که در سطح ملی وظایف و مسئولیت‌های خطیری خواهد داشت. آگاهی و نگاه ویژه به موقعیت ژئوپلیتیک و استراتژیک این استان، حفظ محیط زیست، توسعه زیرساخت‌ها، توجه به صنایع دانش بنیان، توسعه گردشگری پایدار و در یک کلام توسعه همه جانبه این استان، نه تنها به نفع مردم استان بلکه به نفع کل کشور خواهد بود.

 استان هرمزگان با توجه به ظرفیت‌های ملی خود، نیازمند استانداری است که بتواند با قدرت و نفوذ ملی، مطالبات استان را در سطح کلان کشور پیگیری کند. و دلایلی که در اینجا به آن اشاره شد از جمله اهمیت استراتژیک استان، توسعه نام متوازن، پیچیدگی مسائل و چالش‌های پیش روی هرمزگان و از همه مهمتر گره خوردن توسعه و منافع این استان با منافع ملی و منطقه‌ای الزاماتی را برای مدیریت کلان ایجاد کرده است.

آشنایی با مسائل ملی، داشتن روابط گسترده با مسئولان کشوری، نمایندگان مجلس و سایر نهادها، تسلط به مسائل محلی، برخورداری از دیدگاه توسعه‌ای از ویژگی‌هایی است که ستاندار کردستان لاجرم به داشتن آن‌ها ست چرا که انتخاب یک استاندار قوی و توانمند برای هرمزگان، گامی مهم در جهت توسعه این استان و تحقق ظرفیت‌های بالقوه آن است.

کد خبر 20269

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =