کد خبر 20934
۲۳ مهر ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۵

علیزاده در گفتگو با نمایندگان:

جلوی سرمایه‌داران غارتگر گرفته شود/ قیمت اقلام باید به ثبات برسد

جلوی سرمایه‌داران غارتگر گرفته شود/ قیمت اقلام باید به ثبات برسد

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی در مجلس شورای اسلامی گفت: برای این که معدود کلان سرمایه دار های غارتگر سود بیشتری کسب کنند در نهایت با افزایش قیمت ها کسایی که تو این دور نیستن مثل دامداری‌ها اجباراً باید یه قیمتشان اضافه کنند این چرخه دور باطلی است که سبب همین گرانی ها نظیر گرانی لبنیات و غیره میشود.

علی اکبر علیزاده برمی نماینده دامغان عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار نمایندگان، ضمن افزایش قیمت لبنیات در چند روز اخیر اظهار کرد: در این جا حق هم با مردم است و هم با دامداران و در نهایت با کارخانه های لبنیات.

وی افزود: حق با مردم است به دلیل این که تغییری در وضعیت حقوق و درآمدهای مردم داده نشده و هرگونه گرانی فشار جدیدیه بر زندگیشان است که بالاخره با درآمد ثابتی زندگی می‌کنند. اما این که حق با دامداران هم است به این دلیل است که سقف قیمت‌ها بالا رفته یعنی هزینه کارگر، هزینه برق، هزینه حمل و نقل و هزینه‌هایی  جانبی برای هزینه علوفه و نگهداری دام تغییر کرده که اجبارا بر قیمت تمام شده لبنیات تاثیر خواهد گذاشت حال اگر این بالا رفتن قیمت جبران نشود بعد از یک مدتی  مشاهده خواهید کرد که دامدارها دامشون رو یا قاچاق میکنند یا می‌فروشند، حتی دام مولد را هم با اینکه این ماده حامله بود می‌فروختند و شاید بعضاً از بین می‌بردند پس این صورت مسئله است.

علیزاده برمی با اظهار این که در این شرایط هم حق بامردم و هم حق با دامداران است تصریح کرد: راه حل این قضیه از نظر بنده این است که دولت با تصمیم گیری نهایی همه خرج کشور، هزینه ها و درآمدهارا یا دلاری کنند و یا ریالی. اشکال این است که بسیاری از هزینه های مردم دلاری است و با لا رفتن دلار به هر دلیلی روی همه سایر کالاها تاثیر می‌ذارد  یعنی الان فقط لبنیات نیست که افزایش قیمت پیدا کرده است. از طرفی دیگر درآمدهای مردم ریالی است که بین هزینه و درآمد تفاوت زیادی رخ میدهد.

وی ادامه داد: علت گرانی دلار سودآوری بیش حد مجتمع های عظیم فلزات مثل آهن، المینیوم و پتروشیمی که جنس خود را در بازار به قمت دلار ازاد می فروشند و هر چقدر دلار افزایش پیدا کند سودآوری بیشتر می شود. در نتیجه این مجتمع بزرگ ترین سود خود را در طول تاریخ بدست می آورد. به طور مثال آهن افزایش قیمت نداشته ولی با افزایش دلار نرخ آن افزایش پیدا خواهد کرد و درنتیجه مردم باید افزایش سود را جبران کنند همچنین خام فروشی برای شرکت‌ها خیلی سودآوره شده است.

نماینده دامغان عنوان کرد: آهن و فولاد و آلومینیوم را که مواد اولیه صنایع ما هستند به خارج از کشور به اصطلاح صادر می‌کنیم  که این صادرات مثل خون خود  را فروختن است این صادرات نیست اما مجموعه صنعتی که برای مثال نیاز به ورقه مس دارد باید قیمتش را از قیمت جهانی گران تر تهیه کند در نتیجه کارخانه های داخلی ورشکست می شوند برای این که معدود کلان سرمایه دار های غارتگر سود بیشتری کسب کنند در نهایت با افزایش قیمت ها کسایی که تو این دور نیستن مثل دامداری‌ها اجباراً باید یه قیمتشان اضافه کنند  این چرخه دور باطلی است که سبب همین گرانی ها نظیر گرانی لبنیات و غیره میشود.

در پایان افزود: از خدا خواستارم توان و قدرت به دولت آقای پزشکیان دهد تا بتوانند تصمیم بگیرند جلوی این دسته از افراد را برای راحتی و ثبات قیمت این ۹۰ میلیون نفرمحکم بگیرند تا این چرخه ادامه پیدا نکند و قیمت ها ثبات پیدا کنند.

انتهای پیام

کد خبر 20934

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 10 =