کد خبر 21017
۲۷ مهر ۱۴۰۳ - ۱۲:۴۲

نمایندگان گزارش می‌دهد؛

تقاضای نمایندگان برای ارسال پرونده ظریف به قوه قضاییه

تقاضای نمایندگان برای ارسال پرونده ظریف به قوه قضاییه

اعتراض نمایندگان به انتصاب محمد جواد ظریف در دولت بر خلاف قانون نحوه انتصاب در مشاغل حساس در در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس بررسی می‌شود.

به گزارش نمایندگان، هفته آینده کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی تقاضای جمعی از نمایندگان برای اعمال ماده ۲۳۴ آیین نامه داخلی مجلس مبنی بر استنکاف دولت از اجرای کامل قانون نحوه انتصاب اشخاص در مشاغل حساس را بررسی می‌کند.

این تقاضا باز می‌گردد به اعتراضی که برخی نمایندگان به عدم اجرای قانون یاد شده در انتصاب محمد جواد ظریف داشتند. برای نمونه حمید رسایی در جلسه علنی روز چهارشنبه (۱۸ مهر ماه) طی تذکر شفاهی گفت: بر اساس ماده ۲۳۴ آئین نامه داخلی مجلس زمانی که از اجرای قانون استنکاف شود، با درخواست ۱۰ نماینده می‌توان گزارش تخلف را تهیه کرد و در صورت تأیید در صحن مجلس، این گزارش به قوه قضائیه جهت رسیدگی بدون نوبت ارسال می‌شود.

استنکاف رئیس جمهور از قانون

وی توضیح داد: رئیس جمهور برخلاف قانون، محمدجواد ظریف را که فرزندش تابعیت آمریکا دارد به عنوان معاون خود انتخاب کرده است. ظریف با تذکرات نمایندگان استعفا داد اما مجدداً به کار خود بازگشت.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه رئیس جمهور باید به قانون تمکین کند گفت: رئیس جمهور به خاطر یک نفر یک قید را از لایحه حذف کرده و مجدداً به مجلس ارجاع داده است. بنابراین چهل نماینده مجلس درخواست رسیدگی دادند که مهلت ده روزه آن شنبه هفته بعد به اتمام می‌رسد و اگر صحن مجلس این تخلف را محرز بداند پرونده به قوه قضائیه ارجاع می‌شود. از رئیس جمهور تقاضا دارم قانون را اجرا کند و به این موضوع توجه داشته باشد.

در پاسخ به این تذکر بود که حمیدرضا حاجی بابایی که ریاست جلسه را بر عهده داشت در پاسخ به این تذکر گفت: از کمیسیون امنیت ملی و معاونت نظارت مجلس می‌خواهم که بر روند اجرای قانون نظارت کنند.

پیش از این نیز چند تذکر مشابه از سوی برخی نمایندگان مجلس درباره انتصاب ظریف و عدم اجرای قانون نحوه انتصاب افراد در مشاغل حساس در مجلس داده شده بود.

لایحه دولت برای نگه داشتن ظریف

گفتنی است از سوی دیگر دولت لایحه‌ای را برای رفع این مشکل قانونی به مجلس ارسال کرده است.

لایحه «اصلاح قانون نحوه انتصاب اشخاص در مشاغل حساس» طی نامه شماره ۱۰۲۵۵۴ مورخ ۱۴۰۳/۰۷/۱۰ برای انجام تشریفات قانونی از سوی رئیس جمهور به مجلس شورای اسلامی ارسال شد. 

این لایحه به پیشنهاد معاونت حقوقی ریاست‌جمهوری تهیه و در تاریخ ۱۱ شهریور ۱۴۰۳ با قید یک فوریت در هیات وزیران تصویب شده بود.

در این لایحه آمده است که بند (الف) ماده (۲)قانون نحوه انتصاب اشخاص در مشاغل حساس مصوب ۱۴۰۱/۷/۱۰، به شرح ذیل اصلاح می گردد

«الف- کسانی که تابعیت مضاعف دارند»

در بند الف ماده۲ متن فعلی این قانون آمده است: انتصاب اشخاص ذیل در مشاغل و پست‌های حساس ممنوع است:

الف ـ کسانی که خود، فرزندان یا همسر ایشان تابعیت مضاعف دارند.

ماده ۲۳۴ چه می‌گوید؟

گفتنی است بر اساس ماده ۲۳۴ آئین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، هرگاه حداقل ۱۰ نفر از نمایندگان و یا هرکدام از کمیسیون‌ها، عدم رعایت شئونات و نقض یا استنکاف از اجرای قانون یا اجرای ناقص قانون توسط رئیس‌جمهور و یا وزیر و یا مسئولین دستگاه‌های زیرمجموعه آنان را اعلام کند، موضوع بلافاصله از طریق هیأت رئیسه جهت رسیدگی به کمیسیون ذی‌ربط ارجاع می‌گردد.

بر این اساس، کمیسیون حداکثر ظرف مدت ۱۰ ‌روز موضوع را رسیدگی و در صورت وارد بودن با اظهار نظر صریح، گزارش خود را از طریق هیأت رئیسه به مجلس ارائه می‌دهد. چنانچه نظر مجلس بر تأیید گزارش باشد موضوع جهت رسیدگی به قوه‌قضائیه و سایر مراجع ذی‌صلاح ارسال می‌شود تا خارج از نوبت و بدون تشریفات دادرسی رسیدگی کنند.

انتهای پیام

کد خبر 21017

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 10 =