به گزارش نمایندگان، تاثیر معدل در کنکور یکی از موضوعات بحثبرانگیز و پرچالش در نظام آموزشی است که واکنشهای متفاوتی را برانگیخته است. این سیاست، که در ابتدا به هدف کاهش فشارهای روانی و ارزیابی دقیقتر تواناییهای دانشآموزان معرفی شد، اکنون به یک معضل جدی تبدیل شده است. بسیاری از نمایندگان مجلس، کارشناسان آموزشی و حتی خود دانشآموزان نسبت به تبعات منفی آن هشدار دادهاند. افزایش استرس در طول سالهای تحصیل، ایجاد نابرابری در دسترسی به منابع آموزشی و رشد بیرویه کلاسهای کنکوری از جمله مشکلاتی است که این سیاست به همراه داشته است. در این شرایط، ضرورت بازنگری و اصلاحات جدی در شیوههای ارزیابی آموزشی بیش از پیش احساس میشود.
حسنعلی اخلاقی امیری، نماینده مردم مشهد و کلات، در گفتوگویی با نمایندگان، به مخالفت وزیر آموزش و پرورش با لغو این مصوبه اشاره کرد اما در عین حال، موافقت وزیر با اصلاح این مصوبه و پیگیری آن از سوی کمیسیون فرهنگی مجلس را مورد تأکید قرار داد.
اما موضوع فقط به مخالفتهای وزیر محدود نمیشود. بسیاری از نمایندگان مجلس نسبت به تبعات منفی این سیاست اعتراض کردهاند. یزدیان، یکی از اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس، به شدت از تاثیر معدل در کنکور انتقاد کرد و آن را عامل ایجاد استرس در طول سه سال تحصیلی برای دانشآموزان دانست. وی تصریح کرد که این استرس به جای آنکه تنها در یک دوره یکساله امتحانات کنکور باشد، اکنون در تمام سالهای دهم، یازدهم و دوازدهم به دانشآموزان منتقل میشود.
استرسهای جدید و عواقب آن بر سیستم آموزشی
یزدیان در ادامه توضیح داد که حجم اعتراضات دانشآموزان در سالهای اخیر در رابطه با تاثیر معدل در کنکور بسیار زیاد بوده است. او اشاره کرد که این سیاست نه تنها موجب افزایش فشار روحی بر دانشآموزان میشود، بلکه باعث بروز مشکلاتی در نحوه برگزاری امتحانات و آزمونها شده است. طبق اظهارات او، بسیاری از امتحانات به دلیل نبود عدالت و شفافیت، نمیتوانند ارزیابی دقیقی از تواناییهای دانشآموزان به عمل آورند. در این شرایط، حتی معلمان و دبیران هم به تدریسهای تستی روی میآورند که نه تنها از عمق بخشی به فرآیند آموزش کاسته میشود، بلکه فضای آموزشی به شدت تجاری میشود.
نقش مافیاهای درسی و نیاز به اصلاحات جدی
یزدیان همچنین به رشد مافیاهای درسی و کلاسهای کنکوری اشاره کرد که به گفته وی، یکی از تبعات ناخواسته این سیاستهاست. وی معتقد است که این تغییرات موجب توزیع ناعادلانه منابع آموزشی بین دانشآموزان شده است و فشار زیادی را به خانوادهها و دانشآموزان وارد کرده است. بنابراین، وی خواستار بازنگری و اصلاح جدی در سیاستهای آموزشی، بهویژه در خصوص نحوه ارزیابی دانشآموزان شد تا فضای آموزشی به آرامش نسبی خود بازگردد و دیگر دانشآموزان مجبور نباشند تحت فشارهای غیرضروری قرار گیرند.
به گزارش نمایندگان، تاثیر قطعی معدل در کنکور، بهویژه در شرایط فعلی، به معضلی پیچیده تبدیل شده است که اثرات منفی آن به وضوح در نظام آموزشی کشور مشاهده میشود. از افزایش استرس میان دانشآموزان گرفته تا رشد بیرویه کلاسهای کنکوری و مشکلات در ارزیابی دقیق، همه این موارد ضرورت اصلاحات جدی را بیش از پیش آشکار میسازد. حالا که نمایندگان مجلس و مسئولان آموزش و پرورش بر لزوم اصلاح این سیاستها تأکید دارند، باید دید که آیا اصلاحات مورد نظر بهزودی عملی خواهد شد و سیستم آموزشی کشور به چه سمت و سویی خواهد رفت.
انتهای پیام
نظر شما