کد خبر 21122
۱ آبان ۱۴۰۳ - ۱۳:۳۶

نمایندگان گزارش می‌دهد؛

گزارش کامل صحن مجلس؛ تقدیم لایحه بودجه 1404 به مجلس/گزارش حادثه «طبس»

گزارش کامل صحن مجلس؛ تقدیم لایحه بودجه 1404 به مجلس/گزارش حادثه «طبس»

مشروح مهم‌ترین خبرهای جلسه علنی امروز (سه شنبه) یکم آبان ۱۴۰۳ مجلس شورای اسلامی را می‌توانید در این گزارش بخوانید.

به گزارش نمایندگان، جلسه علنی مجلس به ریاست محمدباقر قالیباف برگزار شد و در این جلسه رئیس‌جمهور برای تقدیم لایحه بودجه ۱۴۰۴ کل کشور در صحن علنی مجلس شورای اسلامی به همراه جمعی از معاونین و اعضای دولت حضور یافت.

گزارش کامل صحن مجلس؛ تقدیم لایحه بودجه 1404 به مجلس/گزارش حادثه «طبس»

مسعود پزشکیان در بخشی از اظهارات خود در دفاع از لایحه بودجه ۱۴۰۴ تاکید که دولت چهاردهم، لایحه بودجه ۱۴۰۴ را براساس آشنایی با دغدغه‌های موجود و تعهداتی که به مردم داده شده، تهیه و تنظیم کرده است.

وی با اشاره به این‌که «امروز بودجه ۱۴۰۴ را که دسترنج دو ماه کار مستمر دولتمردان است تقدیم مجلس می کند» خاطرنشان کرد: این بودجه با توجه به دغدغه شما و بر اساس تعهداتی که با شما و مردم داشتم تدوین شده است. من تعهد کردم در مسیر وفاق حرکت کنم. هر گونه اصلاح اقتصادی صرفا با وفاق محقق می‌شود. سعی کردیم تمام گروه‌ها و اقشار را در لایحه ببینیم و اعداد را واقعی بنویسیم. تمام مواردی که در توان بوده و تعهد کردیم را در نظر گرفتیم.

رئیس‌جمهور بعد از بیان توضیحاتی درباره ویژگی‌های لایحه بودجه ۱۴۰۴، این لایحه را تقدیم محمدباقر قالیباف رییس مجلس شورای اسلامی کرد.

سپس محمدباقر قالیباف ضمن خیرمقدم به رییس جمهور و هیات همراهش در مجلس به منظور ارایه لایحه بودجه ۱۴۰۴ گفت: طبق آیین نامه داخلی مجلس، دولت باید بخش اول لایحه بودجه سالیانه را در اول آبان تقدیم مجلس کند. از رییس جمهور تشکر می کنم که امروز در مجلس حضور پیدا کرد تا لایحه بودجه را در موعد قانونی تقدیم کند.

از امروز با تقدیم لایحه بودجه ۱۴۰۴ به مجلس توسط رئیس‌جمهور، عملا   در مجلس آغاز شد و بنا برگفته رئیس مجلس، کلیات لایحه بودجه سال آینده، سه‌شنبه-۸ آبان در مجلس مورد بررسی قرار می گیرد و امروز اولین جلسه کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۴ برگزار می‌شود.

پس از تقدیم لایحه بودجه از سوی رئیس جمهور علیرضا سلیمی در تذکری گفت: بحث رشد ۸ درصدی در بخش اول لایحه بودجه نیامده است و قرار است مقداری نیز از صندوق توسعه قرض گرفته شود.

در تذکری دیگر در همین ارتباط هادی قوامی با بین اینکه آقای پزشکیان باید توضیح می‌دادند، لایحه بودجه دولت چهاردهم چه تفاوتی با بودجه دولت‌های گذشته دارد، افزود: همچنین توضیح داده نشد که درآمدهای مالیاتی از چه منابعی قرار است تامین شود؟ متاسفانه تراز عملیاتی ما همیشه منفی بوده است و آقای رییس‌جمهور باید توضیح می‌دادند این تراز چگونه قرار است رشد مثبت داشته باشد؟ چرا که این موارد به کسری پنهان بودجه کمک می‌کند.

لازم به ذکرا است که لایحه بودجه ۱۴۰۴ دومین بودجه بعد از تصویب و اجرای قانون برنامه هفتم توسعه است.

طبق ماده ۱۸۲ اصلاحی آیین‌نامه داخلی مجلس، امروز بخش اول لایحه بودجه ۱۴۰۴ کل کشور مربوط به ماده واحده مشتمل بر احکام مورد نیاز برای اجرای بودجه کل کشور و سقف منابع بودجه عمومی دولت به تفکیک درآمدها و واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای و مالی و فروض برآورد منابع و مصارف بودجه تقدیم مجلس شد. بخش دوم لایحه بودجه مربوط به جداول تفصیلی شامل ارقام بودجه نیز حداکثر ۱۰ روز از زمان ابلاغ بخش اول به مجلس ارسال می‌شود.

متن کامل بخش اول لایحه بودجه ۱۴۰۴ را اینجا بخوانید.

گزارش کامل صحن مجلس؛ تقدیم لایحه بودجه 1404 به مجلس/گزارش حادثه «طبس»

در بخش دیگری از جلسه علنی امروز، گزارش مشترک کمیسیون‌های صنایع و معادن، اجتماعی و اصل نودم (۹۰) قانون اساسی مجلس شورای اسلامی در مورد حادثه انفجار معدن زغال سنگ طبس در صحن مجلس قرائت شد.

در این گزارش فقدان نظارت بر نقشه های تهویه معدن معدنجو،  عدم انجام عملیات گاززدایی پیش از استخراج معدنجو، عدم نظارت موثر و اتخاذ سازوکار رفع قطعی ایرادات توسط بازرسان کار و کارشناسان بهداشت حرفه ای، عدم توجه به هشدار کارگران، ضعف نظام نظارتی وزارت صنعت، معدن و تجارت در حوزه معادن و صنایع معدنی و عدم ارائه آموزش های ایمنی لازم به کارگران معدن به عنوان موارد تخلف، سوء مدیریت و عدم اجرای وظایف قانونی محوله در حادثه انفجارمعدن معدنجوی طبس عنوان شده است.

سپس نمایندگان مجلس شورای اسلامی بر لزوم برخورد با متخلفان حادثه انفجار معدن زغال سنگ طبس تاکید کردند و از دستگاه قضایی خواستار ورود جدی به این موضوع شدند.

رحمت الله نوروزی هم در تذکری با اشاره به کاستی های متعدد معدن طبس با طرح این پرسش که چرا کارفرما اجازه داد تا کارگران در معدن کار کنند؟ چرا آژیرهای هشدار معدن فعال نبود؟ افزود: ۶ هزار معدن در کشور باید ایمنی‌سازی شود. وضعیت سامان دهی کارگران و سختی کار باید در دستور کار مجلس قرار بگیرد.

سلمان اسحاقی هم بعد از قرائت این گزارش گفت: استنکاف از قانون در گزارش‌ها درباره حادثه معدن طبس مشخص شده است اما متاسفانه تا زمانی که کارگر در قید حیات است به حقوق او توجهی نداریم اما پس از وفات به فکر مستمری دادن به خانواده‌اش هستیم. آقای قالیباف ورود جدی به حادثه معدن طبس کردید اما کارگران توقع دارند تا زمانی که زنده هستند به موضوعاتی همچون حقوق و ایمنی آنان توجه شود.

اخطارها و تذکرات نمایندگان مجلس

حاجی‌دلیگانی: مجلس در بعد قانون‌گذاری و نظارت مهم‌ترین نقش را دارد

انتهای پیام

کد خبر 21122

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =