به گزارش خبرنگار نمایندگان، در جلسه علنی امروز (یکشنبه ۲۸ بهمن ۱۴۰۳) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی گزارش کمیسیونهای عمران و اجتماعی در مورد طرح یک فوریتی تفکیک وزارتخانه راه و شهرسازی نمایندگان موافق و مخالف این طرح به بیان اظهاراتی پرداختند.
سالار مرادی مخالف: بسیاری از من میپرسند که آیا تفکیک وزارت راه و شهرسازی، در اولویت است؟
۱۳ سال از بحث ادغام وزارت راه و شهرسازی گذشته است؛ اگر قرار باشد وزارتخانه به اهداف، وظایف و ماموریتها عمل کند، بهتر است روی عملکرد وزیر نظارت داشته باشیم.
مالک شریعتی موافق: بار بسیار سنگین در بخشهای مختلف از عهده یک وزیر ساخته نیست. چرا در حوزه مسکن با وجود قوانین خوبی که وجود دارد، توفیقی حاصل نشده؟ به علت مشغله زیاد و تعدد معاونین، در طول ۴ سال معاونتها نمیتوانند وزیر را ببینند.
دو حوزه راه و شهرسازی کاملا از هم قابل تفکیک است. مسکن در کشور به حدی کلیدی است که از عهده یک وزیر ساخته نیست.
نگاه جنسیتی به این حوزه نداریم و به دنبال کارامدی هستیم و میخواهیم قوانین مجلس به نتیجه برسد. دولت تلویحی قول داد که برای تفیکیک وزارت راه و شهرسازی کمک کند.
مصطفی معینی آرانی مخالف: کشور ما الان در یک شرایط تورمی است. چگونه میتوان در این شرایط به ایجاد یک وزارتخانه فکر کرد؟
تفکیک وظایف نیازمند وقت قابل توجهی است. در عمل هریک از وزارتخانهها تا استقرار کامل، در طول فعالیت دولت جدید ناکارآمد تلقی میشود.
محمدمنان رئیسی موافق: مسکن به یک ابربحران تبدیل شده است. متوسط سهم مسکن از سبد هزینههای خانوار در جهان ۲۰ درصد و در کشور ما ۵۰ درصد و در تهران بیش از ۵۵ درصد هزینهعای خانوار به بحث مسکن تعلق دیدا میکند.
به دلیل فربه بودن وزارت راه و شهرسازی و عدم تمرکز لازم در مدیریتهای کلان، این موضوع روزبهروز بغرنجتر میشود.
برخی کارشناسان افزایش قیمت مسکن را ناشی از سیاستهای پولی و ارزی میدانند؛ در ۳۰ سال اخیر کدام کالا به اندازه زمین و مسکن در کشور ما رشد داشته است؟ دلیل آن این است کهوزارتخانه تمرکز و بضاعت لازم را ندارد. لازمه آن این است که وزارتخانه چابک باشد.
وزیر راه و شهرسازی در کمیسیون عمران تعهد داد که اسن تفکیک اتفاق بیفتد.
مسلم صالحی مخالف: این دو وزارتخانه در سال ۹۰ باهم ادغام شدند؛ این ادغام به منظور ماهش بروکراسی اداری انجام شد. مشکل ما، تصدیگری دولت است. تا زمانی که دولت تمامی ادارات راه مسکن حمل و نقل باشد، فرقی نمیکند، این دو وزارتخانه از هم جدا باشند یا باهم تفکیک شوند.
باید بحث مسکن را از تصدیگری دولت خارج کنیم. اگر حاکمیت دولت را کم کردیم، ساختار چابک خواهد شد، در غیراینصورت خیر.
در شرایط فعلی با توجه به اذن رهبری و اعتبارات خوبی برای حوزه مسکن در سال آینده داریم.
باتوجه به هزینهبر بودن این طرح، حتی در صورت موافقت مجلس، مورد ایراد شورای نگهبان قرار خواهد گرفت.
مجتبی یوسفی موافق: رستم قاسمی وزیری بود که بیشترین حضور را در کمیسیون عمران را داشت؛ کار به قدری بود که آقای قاسمی گفت نمیتوانم. نه اینکه که نمیخواست، نمیتوانست. او یکی از مدیران کارآمد و با سابقه بود.
تمرکز کمککننده خواهد بود. خیلی وقتها وزیر فرصت نمیکند که معاونان خود را ببیند. اصلا حرف ما اسن نیست مه چه کسی وزیر است. در زمان دولت نهم و دهم، تصمیم رئیس جمهور وقت این بود که وزارت نفت را هم تفکیک کند.
موضوع شهرسازی در شهرهای من و شما بلاتکلیف است.
هم در دولت شهید رئیسی اتفاق افتاد هم در ابتدای این دولت قرار شد این اتفاق بیفتد.
به گزارش نمایندگان، نمایندگان مجلس شورای اسلامی ۱۰۶ موافق و ۱۵۳ مخالف از مجموع ۲۶۱ نماینده حاضر در مجلس با تفکیک وزارت راه و شهرسازی مخالفت کردند.
طبق آیین نامه داخلی مجلس برای تصویب این طرح باید نصف به علاوه یک نمایندگان رای موافق می دادند.
انتهای پیام
نظر شما