به گزارش نمایندگان ما، نمایندگان مجلس در جلسه علنی امروز (سه شنبه) کلیات لایحه اصلاح ماده (8) قانون بیمه اجباری خسارات وارد شده به شخص ثالث در اثر حوادث ناشی از وسایل نقلیه را با 194 رأی موافق، 7 رأی مخالف و 4 رأی ممتنع از مجموع 247 نماینده حاضر تصویب کرده و جهت بررسی بیشتر به کمیسیون اقتصادی ارجاع دادند.
درجریان بررسی گزارش، علیرضا سلیمی عضو هیات رییسه مجلس به عنوان مخالف کلیات گفت: براساس این لایحه مبلغ بیمه شخص ثالث و به دنبال آن تعهدات شرکت های بیمه در پرداخت خسارت های خودروهای غیرمتعارف افزایش پیدا می کند که این موضوع منجر به افزایش ریسک شرکت های بیمه گر و در نتیجه رشد حق بیمه خواهد شد. در قانون کنونی بیمه گر خودروهای متعارف در حد تعهد قرارداد حق بیمه شخص ثالث را پرداخت می کند.
وی اضافه کرد: هرچند قبول داریم که ثروتمندان باید حق بیمه بیشتری پرداخت کنند اما اگر مصوبه کمیسیون به قانون تبدیل شود حق بیمه شخص ثالث افزایش می یابد.دارندگان خودروهای غیرمتعارف با پذیرش ریسک تردد در محیط های پر خطر به اخذ بیمه بدنه تشویق می شوند که این موضوع نیز می تواند در جبران خسارت موثر باشد.
محمدرضا احمدی نماینده رشت در موافقت با کلیات گفت: بیمه گر با پرداخت حق بیمه به دنبال ایجاد خاطر آسوده برای خود و خانواده اش است و پس از پرداخت حق بیمه، نگرانی های ناشی از حوادث وسایل نقلیه برای وی کاهش می یابد، اما اشکالاتی در قانون بیمه اجباری خسارت وارد شده به شخص ثالث در اثر حوادث ناشی از وسایل نقلیه وجود دارد که آسیب هایی را برای بیمه گران ایجاد کرده است.
وی افزود: به تناسب خسارتی که وسیله نقلیه بیمه گر می بیند، بیمه گذار باید حق بیمه وی را به صورت کامل پرداخت کند. متاسفانه در زندان ها افراد بسیاری به دلیل نداشتن بیمه شخص ثالث یا خلأهایی که در این قانون وجود دارد، زندانی هستند و ما باید در راستای فرهنگ سازی، اقدامی انجام دهیم تا قبل از بروز حادثه، آسیب ها کاهش یابد.
سید مرتضی حسینی نماینده میانه در مخالفت با کلیات لایحه گفت: اگر این لایحه با شکل کنونی تصویب شود هزینه های بیشتر خودروها افزایش می یابد و این هزینه به بیمه گذاران تحمیل خواهد شد.باید ساز وکاری پیش بینی شود تا افزایش هزینه فقط شامل خودروهای لوکس باشد. افزایش 2 تا 3 برابری حق بیمه موجب بیمه گریزی بیمه گران و عموم مردم می شود.
محمدحسین حسین زاده بحرینی نماینده رشت نیز در موافقت با کلیات لایحه گفت: قانون بیمه شخص ثالث در مجلس نهم تصویب و اصلاح شد. این قانون مشکلاتی را در درون خود داشت که به همان دلیل در مجلس نهم بازنگری اساسی در آن انجام گرفت. به عنوان مثال فردی که در نیمه دوم سال اقدام به بیمه وسیله نقلیه خود می کرد، با توجه به سقف و تعهد بیمه گذار مبنی بر اینکه خسارت بر اساس نرخ دیه همان سال به بیمه گذار پرداخت می شد، اگر بیمه گذار در 6 ماه اول سال بعد دچار حادثه یا خسارت می شد، با عنایت به اینکه نرخ دیگه تغییر کرده بود، اما برای این فرد که وسیله نقلیه خود را در نیمه دوم سال قبل بیمه کرده بود، به نرخ همان سال قبل خسارت پرداخت می شد. این موضوع موجب افزایش تعداد زندانیان به دلیل عدم توانایی در پرداخت مابه التفاوت خسارت حوادث رانندگی شده بود.
وی افزود: تعداد زندانیان ناشی از حوادث وسایل نقلیه با اصلاحی که در سال 1394 پیرامون این قانون انجام گرفت، کاهش یافت، اما مشکل دیگری درخصوص تصادف به خودروهای لوکس و گران قیمت و نحوه پرداخت خسارت از طرف شرکت های بیمه گر بروز داده است، پیش از آن در اصلاحیه قانون آوردیم که اگر کسی با خودروی گران قیمت (خودروی غیرمتعارف) تصادف کرد، خودرو متعارف تلقی شده تا فرد خاطی زندانی نشود و شرکت های بیمه نسبت به جبران خسارت اقدام کنند، اما شرکت های بیمه گر سوءاستفاده و از پرداخت خسارت های لازم به شخص حادثه دیده امتناع کردند.
محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در توضیح نظر کمیسیون اقتصادی گفت: با توجه به افزایش قیمت خودرو اصلاح قانون صورت گرفت و یک تبصره الحاقی به این قانون اضافه شد تا فشار کمتری به مردم و مخصوصا دهک های پایین جامعه وارد شود.
انتهای پیام
نظر شما