به گزارش نمایندگان ما، در جلسه علنی امروز (چهارشنبه) مجلس پیشنهاد حمیدرضا حاجی بابایی رییس کمیسیون برنامه و بودجه درماده ۳ لایحه نظام رتبهبندی معلمان در خصوص تعیین عناوین پنجگانه به تصویب رسید.
طبق این مصوبه، معلمان براساس شایستگیهای عمومی، تخصصی و حرفه ای، تجربیات و عملکرد رقابتی خود در رتبه های پنج گانه بهترتیب آموزشیار معلم، مربی معلم، استادیار معلم، دانشیار معلم و استاد معلم قرار میگیرند. شرایط جذب، ارتقاء، توقف و تنزل رتبه درآییننام رتبهبندی و ارتقاء معلمان تعیین میشود.
تبصره- وزارت آموزش و پرورش مکلف است ظرف یک ماه پس از ابلاغ این قانون آییننامه رتبهبندی و ارتقاء معلمان را بر اساس مفاداین قانون تعیین و به تصویب هیأت وزیران برساند.
حاجی بابایی در توضیح پیشنهاد خود گفت: مجلس و نمایندگان به دنبال کمک به معلمان هستند اما در طول دو سه ماه گذشته متأسفانهاعداد واهی در مورد بار مالی اجرای نظام رتبهبندی معلمان مطرح شده است اما بر اساس کار کارشناسی که در مجلس صورت گرفته واجرای با کیفیت نظام رتبهبندی مورد نظر برای یک سال مبلغ 30 هزار میلیارد تومان و برای سه ماه آخر سال مبلغ 7500 میلیارد توماناعتبار لازم است.
وی افزود: در صورتی که بخواهیم نظام مستقلی تحت عنوان رتبهبندی داشته باشیم 3 هدف نظام رتبه بندی، مهندسی نیروی انسانی وسنجش معلمان را در واقع دنبال میکنیم. مجلس با ایجاد نظام مستقل رتبهبندی به دنبال حل مشکل معلمان برای همیشه است. متأسفانهوقتی میخواهیم یک آجر بسازیم از آن تعبیر کار تولیدی میشود اما وقتی میخواهیم برای معلمان کاری انجام دهیم، هزینهای تلقیمیکنند.
رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: موضوع نظام رتبهبندی از سال 1399 معطل مانده و ما باید در کشور یکنظام مستقل برای معلمان ایجاد کنیم.اینکه به شکلی تعبیر شود که با اجرای این قانون معلمان به سرعت به رتبه دانشیاری یا استادیتمام دست پیدا میکنند، اشتباه است. در این فرآیند نیز قوانین و مقررات باید اجرا شود و معلمان از پایه آموزشیار و مربی کار خود راآغاز خواهند کرد.
روح الله متفکر آزاد عضو هیات رییسه در مخالفت با این پیشنهاد گفت: با اصلاح صورت گرفته کار برای معلمان سختتر میشود و بهمعلمان القاء میکنیم که اگر با عناوین دانشگاهی خطاب نشدید، معلم توانمندی نیستید یا نظام رتبهبندی آنها ایراد دارد، این در حالیاست که ما در نظام رتبهبندی مفهوم ارزش قائل شدن برای معلمان را دنبال میکنیم بنابراین نبایدبه جامعه معلمین القاء شود که مدرکدانشگاهی ارزش بالاتری از تربیت نسل دارد.
صدیف بدری نماینده اردبیل نیز در موافقت با این پیشنهاد گفت: این پیشنهاد حاصل کارشناسی سالهای متعدد و تجربه عملیاتیاست، معلمین پیگیر اجرای عدالت هستند و برای تحقق حق فرهنگیان، مقولهها و عناوین اجتماعی، تخصصی و معیشتی را باید در نظربگیریم و این پیشنهاد با اسناد بالادستی از جمله برنامه ششم توسعه، سند تحول بنیادین و بیانات رهبری مطابقت دارد. ما باید عناویناستادیاری و استادتمام که برای دانشگاه اختصاص پیدا کرده را از انحصار خارج کنیم.
انتهای پیام
نظر شما