کد خبر 2773
۱۹ آبان ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۲

گزارش اختصاصی؛

«سوخت» حمله سایبری و باک پُر خودروها / رئیسی در جایگاه

«سوخت» حمله سایبری و باک پُر خودروها / رئیسی در جایگاه

«بنزین مورد حمله سایبری قرار گرفت» خبر کوتاه بود و اما نگران کننده؛ ظهر روز گذشته ایران در آستانه هفته پدافند غیر عامل مورد حمله سابیری در بخش سوخت قرار گرفت، اما این حمله سایبری در ادامه یک حمله رسانه ای هم به دنبال داشت و برخی رسانه های بیگانه به دنبال دیکته این پیام بودند که حمله سایبری سرآغاز افزایش قیمت بنزین در کشور است.

پایگاه خبری تحلیلی نمایندگان ما- محمدرضا اخوان نیلچی: «بنزین مورد حمله سایبری قرار گرفت» خبر کوتاه بود و اما نگران کننده؛ظهر روز گذشته ایران در آستانه هفته پدافند غیر عامل مورد حمله سابیری در بخش سوخت قرار گرفت.

این در حالی است که از صبح دیروز برخی گزارش‌های مردمی حکایت از اختلال در نظام عرضه سوخت بنزین در جایگاه‌های سوخت داشت.

البته در نخستین کالبد شکافی پیرو این مسئله، مشخص شد که این مشکل صرفاً در سامانه کارت سوخت است، به‌طوری‌که دریافت بنزین به‌صورت قیمت آزاد هیچ مشکلی نداشت.

علی فروزنده، مدیرکل روابط عمومی وزارت نفت، در نخستین اظهارنظر پیرو این موضوع گفت: شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی سامانه کارت سوخت را از مدار خارج کرده‌ است.

همچنین مالک شریعتی عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی روز گذشته نیز در یک پیام توئیتری نوشت: مسئله «اختلال در سامانه کارت سوخت تهران» مشکوک است و باید سریعاً حل شود.

همچنین فیروزآبادی دبیر شورای عالی فضای مجازی  روز گذشته تاکید کرد که حمله سایبری صورت گرفته به سامانه هوشمند سوخت از یک کشور خارجی با هدف اختلال در خدمت‌رسانی به مردم انجام شده است.

اما این حمله سایبری در ادامه یک حمله رسانه ای هم به دنبال داشت و برخی رسانه های بیگانه به دنبال دیکته این پیام بودند که حمله سایبری سرآغاز افزایش قیمت بنزین در کشور است.

وزیر کشور اما با هوشیاری تمام در واکنش به این حواشی اعلام کرد که اختلال در ارائه خدمات در برخی از پمپ‌های بنزین ناشی از یک اشکال فنی و سامانه‌ای است و به زودی رفع می‌شود و هیچ برنامه‌ای برای گرانی بنزین وجود ندارد.

با این حال بالاخره این حمله، شب گذشته سوخته شد و خوشبختانه با اقدامات مسئولین، خساراتی را هم به همراه نداشت.

اما این پایان کار نبود و امروز هم بسیاری از جایگاه های سوخت به حالت اول خود بازگشتند، این در حالی است که امروز رئیس جمهور شخصا بازدیدی را از وزرات نفت داشتند. آیت الله رئیسی همچنین در ادامه در یکی از جایگاه های سوخت در کشور حاضر شدند و از نزدیک بر روند کار نظارت کردند، نظارتی که در نوع خود کم نظیر است.

اما این موضوع از جایی حساسیتش دو چندان می شود که دوباره پای قصور امنیتی ترین کابینه یعنی دولتمردان دولت دوزادهم به میان می آید.

همین چند ساعت قبل، رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور، در حاشیه مراسم افتتاحیه مرکز پایش و هشدار مخاطرات منابع طبیعی با حضور در جمع خبرنگاران درباره حمله سایبری اخیر به جایگاه‌های سوخت، گفت: دولت گذشته سهل‌انگاری جدی در حوزه امنیت سایبری داشته و ضمن اعدم هماهنگی‌های اجرایی در زمینه‌های مختلف، نکاتی که در این زمینه تذکر داده می‌شود را اجرا نکردند.

با همه این تفاسیر مصطفی نخعی، سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس هم در همین زمینه به خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی نمایندگان ما، گفت: بنده اطلاع دارم که حتی سیگنال، تذکرات و اخطارهای در زمینه حمله سایبری قبل‌تر داده شده بود، اما این مسائل کمتر مورد توجه قرار گرفت.

وی درباره منشاء این حمله سایبری، تاکید کرد: فعلا منشا این حمله مشخص نیست و هنوز معلوم نیست که این حمله از چه طریقی انجام شده است، با این حال کمیسیون انرژی هفته آینده این جزئیات این حمله سایبری را بررسی خواهد کرد.

نخعی این را هم گفت که محمدباقر قالیباف به تازگی ماموریتی جهت بررسی اخلال در سامانه کارت سوخت را به کمیسیون انرژی محول کرده است و این کمیسیون مشغول رسیدگی به این موضوع است.

اما کمی آنطرف تر مجتبی توانگر رئیس کمیته اقتصاد انرژی مجلس، در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت:«اطلاعات نگران‌کننده‌ای از وضعیت ⁧‫امنیت اطلاعات‬⁩ کشور به گوش می‌رسد، شایع است که زیرساخت انتقال داده‌های چند سامانه حیاتی کشور برروی ⁧‫ماهواره‬⁩ یکی از رقبای منطقه‌ای قرار دارد. سهل‌انگاری، غفلت یا نفوذ در ⁧‫حفاظت سایبری‬⁩ کشور باید ریشه‌یابی و رفع گردد.

با همه این تفاسیر این حمله سایبری، نخستین حمله سایبری علیه ایران نبوده و مسئولین دلسوز کشور باردیگر نشان دادند که آماده رویارویی با هرگونه تهدیدات نظامی و سایبری هستند و بازگشت آرامش به جایگاه های سوخت هم مؤید این مسئله است.

انتهای پیام

کد خبر 2773

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =