کد خبر 2908
۱۱ آبان ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۷

امروز مجلس چه خبر بود؟

چراغ قرمز مجلس برای سازمان بورس/ یک پرونده دیگر به تخلفات روحانی اضافه شد

چراغ قرمز مجلس برای سازمان بورس/ یک پرونده دیگر به تخلفات روحانی اضافه شد

جلسه علنی مجلس شورای اسلامی صبح امروز به ریاست محمدباقر قالیباف با حضور 225 از نمایندگان آغاز شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی نمایندگان ما، جلسه علنی مجلس شورای اسلامی صبح امروز (سه شنبه 11 آبان ماه) به ریاست محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی رأس ساعت 8 و 19 دقیقه و با حضور 225 از نمایندگان آغاز شد.

سپس حسینعلی حاجی دلیگانی عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی در ادامه دستور کار صحن علنی امروز را به شرح زیر قرائت کرد:

-گزارش کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری در مورد لایحه نحوه کمکهای اشخاص حقیقی و حقوقی به سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور (اعاده شده از شورای نگهبان 1)

-گزارش کمیسیون آئین نامه داخلی مجلس در مورد طرح اصلاح و الحاق موادی به قانون نظارت مجلس بر رفتار نمایندگان

-گزارش کمیسیون اجتماعی در مورد طرح مدیریت تعارض منافع

-گزارش کمیسیون اجتماعی در مورد لایحه مقاوله نامه بازرسی کار (1947) (1326) (شماره81)

-گزارش کمیسیون اجتماعی در مورد لایحه تصویب مقاوله‌نامه ایمنی و بهداشت شغلی (1981) (1360) (شماره 155) و پروتکل 2002 (1381) مقاوله‌نامه ایمنی و بهداشت شغلی

-بررسی تقاضای عده ای از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در مورد رسیدگی به طرح جامع مدیریت شهری و روستایی طبق اصل هشتاد و پنجم (85) قانون اساسی (در اجرای ماده (164) آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی)

-گزارش کمیسیون بهداشت و درمان درمورد عملکرد رئیس وقت ستاد ملی کرونا (رئیس جمهور سابق) (در اجرای ماده (234) آیین نامه داخلی مجلس)

-گزارش کمیسیون اقتصادی مبنی بر تصویب تقاضای تحقیق و تفحص از عملکرد بانک های دولتی و بانک های واگذارشده در اجرای اصل (44) قانون اساسی (در اجرای ماده (212) آیین نامه داخلی مجلس)

-گزارش کمیسیون اصل نودم (90) قانون اساسی در مورد علت قطع برق و خاموشی های مکرر در تابستان اخیر (در اجرای ماده (101) آئین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی)

-گزارش کمیسیون اقتصادی مبنی بر تصویب تقاضای تحقیق و تفحص از سازمان بورس و اوراق بهادار

-گزارش کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری در مورد عملکرد رئیس سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم اسلامی و انسانی (سمت) (در اجرای ماده (234) آیین نامه داخلی مجلس)

-گزارش کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مبنی بر تصویب تقاضای تحقیق و تفحص از عملکرد دولت در مورد ارز 4200 منابع و مصارف (در اجرای ماده (212) آیین نامه داخلی مجلس)

ارسال پرونده روحانی به قوه قضائیه

سیدمحمد پاک مهر در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی گزارش کمیسیون بهداشت و درمان مجلس درباره عملکرد رئیس وقت ستاد ملی مقابله با کرونا (رئیس جمهور سابق)در اجرای ماده 234 آئین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی را قرائت کرد.

پس از استماع گزارش کمیسیون بهداشت نمایندگان مجلس شورای اسلامی با 167 رأی موافق، 28 رأی مخالف و 15 رأی ممتنع از مجموع 235 نماینده حاضر در جلسه با ارسال قصور رئیس جمهور سابق در زمینه مدیریت کرونا به قوه قضائیه موافقت کردند.

تفحص از عملکرد سازمان بورس

نمایندگان در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی با گزارش کمیسیون اقتصادی مجلس در خصوص درخواست تحقیق و تفحص از عملکرد سازمان بورس و اوراق بهادار با 174 رای موافق، 8 رای مخالف، 8 رای ممتنع از مجمع 216 نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند. غلامرضا مرحبا سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس ضمن قرائت گزارش مربوطه گفت: عدم رعایت تشریفات قانونی در نحوه دعوت و تشکیل جلسات رسمی شورایعالی بورس و اوراق بهادار منجر به ممانعت از اعمال نظارت مجلس شورای اسلامی بر اجرای قانون شد. محمدرضا پور ابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس نیز با اشاره به اینکه در حوزه تخلفات بازار سرمایه با هیچ کس تعارف نداریم و صرف نظر از دولت‌ها با متخلفان برخورد می‌کنیم، گفت: با تصویب طرح تحقیق و تفحص از سازمان بورس، روند جدید ارزیابی عملکرد بازار سرمایه در کشور آغاز شد.

خانواده، در اولویت سیاستگذاری ها

در ابتدا، رئیس مجلس شورای اسلامی در نشست علنی امروز در نطق پیش از دستور خود گفت: امروز، مفتخریم که قانون «حمایت از خانواده و جوانی جمعیت» پس از گذشت حدود یک دهه از تصویب طرح «تعالی جمعیت و خانواده» در شورای عالی انقلاب فرهنگی، در مجلس یازدهم به سرانجام رسیده است. رئیس مجلس شورای اسلامی ضمن اشاره به تأیید قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت توسط شورای نگهبان طی روز گذشته گفت: این قانون منافع خانواده‌ها رادر اولویت قرار داده است و دولت موانع بالفعل فرزندآوری جوانان را با استفاده از این قانون حل کند.

 قرائت گزارش کمیسیون اصل ۹۰ درباره خاموشی های مکرر تابستان

سپس علی خضریان سخنگوی کمیسیون اصل 90 مجلس گزارش کمیسیون اصل نود درخصوص علت قطع برق و خاموشی های مکرر در تابستان اخیر را قرائت کرد که در آن به میزان برق مصرف شده و علل خاموشی ها اشاره و در پایان راهکارهایی برای حل این مشکل در کوتاه مدت و بلندمدت ارائه شده است.  سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس در جریان قرائت گزارش کمیسیون اصل ۹۰ درباره خاموشی های مکرر تابستان، درباره راهکارهای کوتاه مدت و بلندمدت برای جلوگیری از تکرار مجدد این اتفاق، گفت: صنایع بزرگ مولد برق باید ملزم به تولید برق در ایام پیک مصرف شده و همچنین قیمت گذاری برق و استخراج رمز ارزها ساماندهی شود. محمد علیپور نیز با استناد به ماده 22 آیین نامه داخلی در جریان بررسی گزارش کمیسیون اصل 90 درخصوص علت قطع برق و خاموشی های مکرر در تابستان اخیر تاکید کرد که سوءمدیریت علت اصلی قطعی مکرر برق در تابستان بود.

عدم پاسخگویی وزیر بهداشت به نامه نمایندگان مجلس

همچنین نماینده مردم خمینی شهر در مجلس از عدم حضور وزیر بهداشت برای پاسخگویی به سوالات درباره واکسیناسیون کرونا انتقاد کرد. محمدتقی نقدعلی در اخطاری طبق اصل سوم بند 6 و 8 قانون اساسی و ماده 22 بند 11 مطرح کرد: حدود یک ماه است که نمایندگان مجلس در موضوع واکسیناسیون به وزیر بهداشت نامه نوشته اند. وی ادامه داد: این نامه سه مورد را مطرح می کرد؛ اول اینکه نتایج تزریق80 میلیون دوز واکسن برای مبنای جنس و سن افراد، چه بوده است؟ دوم؛ دلایل تزریق به افراد زیر 18 سال بر مبنای کدام تحقیقات بوده است؟ سوم؛ طبق گفته رئیس جمهور واکسیناسیون باید اقناعی باشد. نماینده مردم خمینی شهر در مجلس یازدهم مطرح کرد: وزیر بهداشت به این درخواست نمایندگان وقعی ننهاده اند و پاسخ ندادند، و شأن مجلس در این قضیه رعایت نشده است. در ادامه محمدرضا صباغیان  در تذکری آیین نامه ای گفت: برخی از مردم مخالف واکسیناسیون هستند، حداقل کار این است که صداوسیما و وزارت بهداشت، کارشناسان را برای شفاف سازی دعوت کنند.

تذکر کتبی نمایندگان به مسئولان اجرایی کشور

روح اله متفکرآزاد عضو هیأت رئیسه مجلس، تذکرات کتبی نمایندگان خطاب به مسئولان اجرایی کشور را به شرح زیر قرائت کرد:

- تذکر بدری نماینده مردم اردبیل به وزیر کار درباره ضرورت تبدیل وضعیت و افزایش حقوق مربیان حق التدریسی آموزش فنی و حرفه ای در کشور

- تذکر امامی راد نماینده مردم چناران به همراه 50 نفر از نمایندگان به رئیس جمهور درباره ضرورت تسریع در معرفی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، تذکر وی به همراه 47 نفر از نمایندگان به رئیس جمهور و وزیر کشور درخصوص ضرورت تسریع در تکمیل کابینه، بدنه دولت، معاونین، استانداران، مدیران کل ستادی و استانی

- تذکر دهمرده نماینده مردم زابل به وزیر جهاد کشاورزی درخصوص اینکه چرا برای تکمیل طرح 46 هزار هکتاری سیستان اقدام جدی نمی شود؟ و چرا برای اجرای فاز 2 طرح مذکور، کشاورزان باید پول پرداخت کنند؟

- تذکر گودرزی نماینده مردم ازنا به وزیر بهداشت درخصوص ضرورت تسریع در ساخت و احداث پایگاه اورژانس 115 شهرستان دورود

- تذکر قادری نماینده مردم شیراز به همراه 32 نفر از نمایندگان به وزرای جهاد کشاورزی و راه درخصوص ضرورت یکسان سازی محاسبه هزینه تغییر زمین های کشاورزی شخصی با زمین های دولتی

- تذکر لاجوردی نماینده مردم تهران به همراه 58 نفر از نمایندگان به وزیر تعاون درباره اجرایی شدن کامل قانون اختصاص 3 درصد جذب معلولان در دستگاه های دولتی

- تذکر سعیدی نماینده مردم چابهار به همراه 18 نفر از نمایندگان به رئیس جمهور درخصوص ضرورت استقرار ادارات دولتی در حوزه انتخابیه چابهار، نیک شهر، کنارک و قصرقند

- تذکر نوروزی نماینده مردم علی آباد به همراه 52 نفر از نمایندگان درخصوص ضرورت اجرای مصوبه هیات دولت برای تخصیص اعتبار امهال وام های کشاورزی و اعطای تسهیلات برای مدیریت خشکسالی بخش کشاورزی

تذکر نماینده مشهد و کلات به رئیس جمهور درباره ضرورت تسریع در پرداخت پاداش و مطالبات فرهنگیان و ضرورت تسریع در تأمین به موقع و کافی داروهای پیوندی و خاص.

تذکر منصور آرامی نماینده بندرعباس به وزیر نفت درباره علت کوتاهی وزارت نفت در گازرسانی به روستاهای استان هرمزگان به خصوص مناطق سردسیر حاجی آباد.

تذکر علی اکبر علیزاده برمی نماینده دامغان به همراه نصرالله پژمانفر، آرا شاوردیان، احمدحسین فلاحی، حسین میرزایی، سیدمحمود نبوی، مجید نصیرایی و حسن همتی به همراه 12 تن دیگر به وزیر بهداشت در خصوص ضرورت جلوگیری از اجباری شدن واکسن کرونا و محرومیت مردمی که واکسن نزده اند به برخی از اماکن.

تذکر محمدرضا صباغیان بافقی نماینده مهریز به وزیر جهاد کشاورزی درباره اینکه چرا درباره نظارت بر کیفیت سموم و کودهای وارداتی اقدام لازم نشده و به موضوع آشفتگی بازار تخم مرغ رسیدگی نمی شود و علت عدم حمایت از تولیدکنندگان این صنعت چیست و تذکر وی به وزیر اقتصاد درباره ضرورت در نظر گرفتن اعتبار شغلی برای معلمان جهت گرفتن وام به جای سپرده گذاری و مسدود کردن سپرده.

تذکر حسین خسروی اسفزار نماینده بیرجند به همراه 25 نماینده دیگر به وزیر جهاد کشاورزی درباره ضرورت انجام حمایت از زرشک خراسان جنوبی.

تذکر محمدصالح جوکار نماینده یزد به همراه 43 نماینده دیگر رئیس جمهور درباره علت تأخیر و عدم پرداخت نیروهای خرید خدماتی آموزش و پرورش.

تذکر مهدی سعادتی نماینده بابل به همراه 27 نماینده دیگر به وزیر جهاد کشاورزی درباره ضرورت تسریع در برنامه ریزی و اقدام برای رفع مشکل باغداران مرکبات و خرید تضمینی محصولات.

تذکر حسن نوروزی نماینده رباط کریم به همراه حسین جلالی، حسینعلی حاجی دلیگانی، حسینی پور، یعقوب زاده، ابراهیم عزیزی، احمدحسین فلاحی و سیدمحمود نبویان به وزیر ورزش درباره ضرورت جلوگیری از مدیریت سلیقه ای و عدم استفاده از نیروهای کارآمد و جوان.

تذکر علیرضا نظری نماینده خمین به همراه 23 تن از نمایندگان دیگر به وزیر راه درباره ضرورت رسیدگی به تصادفات جاده ای شهرستان خمین.

تذکر جعفر قادری نماینده شیراز به وزیر اقتصاد درباره لزوم پیگیری واریز سود سهامداران و شرکت ها از طریق سامانه سجام.

تذکر حسین میرزایی نماینده اصفهان به همراه 26 نماینده دیگر به وزیر فرهنگ درباره لزوم فراهم سازی شرایط کاروان های زیارتی توسط سازمان حج و زیارت با توجه به وضعیت مطلوب واکسیناسیون کرونا و تذکر به همراه 34 نماینده دیگر به وزیر ارتباطات درباره لزوم تقدیم هدیه بسته اینترنت به خبرنگاران به مناسبت روز خبرنگار.

تذکر مهدی اسماعیلی نماینده میانه و 42 نماینده دیگر به وزیر علوم درباره اینکه چرا حکم ممنوعیت اختصاص تسهیلات دانشگاهی اعم از انتقال و تغییر رشته فرزندان هیأت علمی دانشگاه ها به طور کامل اجرا نشده است.

تذکر معین الدین سعیدی نماینده چابهار به وزیر فرهنگ درباره ضرورت حمایت از پلتفرم های خصوصی نمایش خانگی.

تذکر حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده شاهین شهر به همراه 14 نماینده دیگر به وزیر بهداشت درباره ضرورت پیگیری برای دایر نگاه داشتن پایگاه های اورژانس در مرکز شهرستان برخوار.

قدردانی ۲۳۰ نفر از نمایندگان درباره واکنش سریع رسانه ملی در ماجرای حمله سایبری

در ادامه علی کریمی فیروزجائی بیانیه 230 نفر از نمایندگان در تقدیر و تشکر از واکنش سریع و اطلاع رسانی به موقع رسانه ملی در ماجرای حمله سایبری به سامانه توزیع بنزین را به شرح زیر قرائت کرد:

باسمه تعالی

هفته گذشته در شرایطی که دشمن توانست از منافذ ناشناخته به شبکه هوشمند سوخت نفوذ کند و چند ساعت آرامش مردم ایران را بر هم بزند، هوشیاری و اقدام به موقع رسانه ملی مانع تولید شایعات و گسترش اختلال به سایر بخش های جامعه شد. ما نمایندگان امضاکننده این بیانیه ضمن یادآوری مسؤولیت دستگاه های ذیربط برای بررسی دقیق و موشکافانه حادثه و تاکید بر اهمیت پیشگیری از حوادث مشابه، از ریاست محترم و مدیران و خبرنگاران سازمان صدا و سیما که با تصمیم گیری و اقدام بموقع در اطلاع رسانی شفاف و لحظه ای، برنامه ریزی های دشمنان برای اخلال در خدمت رسانی به مردم و ایجاد بی نظمی و نارضایتی اجتماعی را ناکام گذاشتند سپاسگزاریم؛ عملکرد و رویکرد حرفه ای، مخاطب مدار و در عین حال انقلابی سازمان صدا و سیما در اطلاع رسانی و مدیریت افکار عمومی در زمان حمله سایبری به سامانه هوشمند سوخت که استقبال و تحسین مردم و نخبگان را به دنبال داشت باید در سایر موضوعات سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جریان یابد.

ما نمایندگان مجلس شورای اسلامی عمیقا بر این باوریم که انتخاب این رویکرد اعتماد مردم به صدا و سیما را بیش از پیش افزایش خواهد داد و ظرفیت های بالقوه و بی بدیل رسانه ملی در گسترش ارزش های انسانی، اجرای اصول اسلام و تحقق اهداف انقلاب اسلامی را بیش از پیش به فعلیت در خواهد آورد.

انتقاد از هدیه توهین‌آمیز سفیر کره جنوبی به ایران

علیرضا سلیمی عضو هیأت رئیسه مجلس در تذکر شفاهی خود ضمن انتقاد از هدیه توهین‌آمیز سفیر کره جنوبی به ایران، گفت: آنها باید ۷ میلیارد دلار پول بلوکه شده ما را پس بدهند و باید بدانند تنها با سود روزانه این پول می‌توانیم روزانه میلیون ها ماسک و واکسن تهیه کنیم. کره جنوبی نمی تواند اعتبار از دست رفته خود را اینگونه بازسازی کند، آنها باید اثبات کنند یک کشور مستقل بوده و به تعهدات خود پایبندند. نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس شورای اسلامی بر همین اساس تصریح کرد: آیا کره ای ها می دانند 7 میلیارد دلار پول ما را بلوکه کرده اند و آیا سفیر این کشور می داند تنها با سود پول آنها می توان روزانه میلیون ها ماسک و واکسن تهیه کرد؟ عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: آنها بی شک بدهی زیادی به اندازه یک اقیانوس به ایران دارند و تنها با یک قطره نمی توانند اعتبار از دست رفته را احیا کنند لذا از سفیر آنها درخواست می کنیم امور دیپلماتیک را فرا بگیرند که از این اقدامات انجام ندهند.

مسئولان دست از انتصابات حزبی و فامیلی بردارند

شیوا قاسمی پور نیز در نطق میان دستور خود گفت: در روزهای اخیر شاهد انتصابات فامیلی برخی از مسئولان ارشد دولت در مناصب دولتی و خصوصی هستیم تا کی باید شاهد استفاده رانت در انتصابات باشیم؟ امیدوارم مسئولین تاکید مقام معظم رهبری بر استفاده از ظرفیت نخبگان در راستای توسعه کشور را سر لوحه انتخاب افراد برای تصدی پست های کلیدی قرار داده و دست از انتصابات حزبی و فامیلی بردارند.

عبدالرضا مصری نایب رئیس مجلس شورای اسلامی زنگ پایان نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی را ساعت 11 و 58 به صدا درآورد.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: نشست بعدی (چهار شنبه، 12 آبان ماه) ساعت  7:45 صبح با ادامه دستور کار هفتگی مجلس برگزار می شود.

انتهای پیام

کد خبر 2908

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 6 =