کد خبر 2954
۱۲ آبان ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۱

امروز مجلس چه خبر بود؟

از تذکر رهبر انقلاب به نمایندگان تا احضار وزیر اقتصاد به مجلس برای پاسخگویی درباره روزهای قرمز بورس

از تذکر رهبر انقلاب به نمایندگان تا احضار وزیر اقتصاد به مجلس برای پاسخگویی درباره روزهای قرمز بورس

جلسه علنی مجلس شورای اسلامی صبح امروز به ریاست محمدباقر قالیباف با حضور 192 از نمایندگان آغاز شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی نمایندگان ما، جلسه علنی مجلس شورای اسلامی صبح امروز (چهارشنبه 12 آبان ماه) به ریاست محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی رأس ساعت 8 و 5 دقیقه و با حضور 192 از نمایندگان آغاز شد.

تذکر رهبر انقلاب درباره نام بردن از افراد پیش از اثبات جرم

در ابتدا محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در نطق پیش از دستور گفت:  رهبر معظم انقلاب درباره رسانه ای شدن اسم افراد در پی گزارش یکی از کمیسیون های مجلس تذکری به مجلس داده اند و خواستار جبران موضوع شدند که به نظر می رسد اطلاعات عموم از آن هم رهگشای برخی سوالات است و هم بهترین برای برآورده ساختن جبران مدنظر ایشان توسط مجلس است. ایشان در حاشیه نامه ای که در آن به رسانه ای شدن گزارش یکی از کمیسیون های مجلس پیش از بررسی و صدور حکم در دادگاه صالحه ، اعتراض شده است، مرقوم فرمودند: "شکایت بجاست، نباید پیش از اثبات جرم، موضوع را رسانه ای می کردند، دنبال کنید و به نحوی جبران شود."

رئیس قوه مقننه کشورمان تصریح کرد: به نظر می رسد که این تذکر که حاکی از اهمیت توجه به حق الناس است، نه تنها برای همکاران اینجانب در مجلس بلکه برای تمامی صاحبان رسانه ها و تریبون ها، به ویژه تریبون های رسمی و همچنین همه فعالان عرصه های اجتماعی و رسانه ای می تواند فصل الخطاب قرار گیرد و نشان می دهد تا زمانی که جرمی به اثبات نرسیده است، ذکر اسامی افراد مجاز نیست. به نوبه خود از همه همکارانم می خواهم ضمن جبران گذشته در گزارشات کمیسیون ها، نطق ها و تذکرها، نسبت به رعایت این رهنمود جدی باشند و امیدوارم دیگر تریبون ها و رسانه های رسمی و غیررسمی کشور و همچنین فعالان رسانه ای که خود را ملتزم به رعایت رهنمودهای رهبر انقلاب می دانند، نیز در رعایت این مسئله کوشا باشند.

فضاسازی های رسانه ای علیه مجلس

سپس محمد باقری در تذکری آیین‌نامه‌ای با استناد به بند (11) ماده (22) آیین‌نامه داخلی مجلس که مربوط به حفظ شأن و اقتدار مجلس و دفاع از جایگاه قانونی نمایندگان است، گفت: اخیرا در فضای مجازی لیستی منتشر شده که در آن 117 نفر از نمایندگان به عنوان مخالف نظام رتبه‌بندی معرفی شده‌اند، در حالی که همگان می‌دانند تمامی نمایندگان به اتفاق با نظام رتبه‌بندی معلمان موافق بوده و حتی در صحن علنی نیز به آن رأی مثبت دادند. نماینده مردم بناب در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: به نظر می‌رسد در حال حاضر برخی رقبای سیاسی دو سال مانده به انتخابات مجلس دست به کار شده و اینگونه در حال متشنج کردن فضا هستند. وی از رئیس مجلس باید سوال کرد که آیا لیست تهیه شده در فضای مجازی مورد تأیید هیأت رئیسه است یا خیر؟

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این تذکر عنوان کرد: با توجه به اینکه این موضوع مسئله مهمی است باید عرض کنم ما در مجلس در رابطه با نظام رتبه‌بندی شاهد یک اتفاق نظر هستیم و همواره 240 نماینده‌ای که در صحن حضور دارند موافق رتبه‌بندی بودند. رئیس مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: رتبه‌بندی بالای 200 رأی داشته که چنین رأیی در سابقه مجلس کم نظیر است لذا این نوع شایعات و این نوع فضاسازی‌ها کذب و اطلاعات غلط است.

مهدی عیسی زاده نماینده میاندوآب نیز در تذکر شفاهی با اشاره به لیست منتشر شده اسامی 117 نماینده در فضای مجازی در مخالفت با لایحه رتبه بندی معلمان، گفت: این لیست دروغ در حالی منتشر شده که بسیاری از نمایندگان که در این لیست جا دارند مدافع و موافق رتبه بندی در جلسات علنی و غیرعلنی بوده اند. نماینده مردم میاندوآب در مجلس شورای اسلامی با یادآوری جلسات مکرر مجلس با میرکاظمی و نوبخت رئیس فعلی و سابق سازمان برنامه و بودجه و رئیس سازمان امور استخدامی کشور و مسئولان آموزش و پرورش برای تدوین لایحه رتبه بندی عنوان کرد: تهیه چنین لیستی هیچ پایه و اساسی ندارد، چطور می شود 117 نفر با لایحه رتبه بندی مخالف باشند اما این لایحه 200 رأی موافق در مجلس بیاورد.

مخالفت مجلس با کلیات طرح اصلاح قانون نظارت مجلس بر رفتار نمایندگان

در ادامه طرح اصلاح موادی از قانون نظارت مجلس بر رفتار نمایندگان بعنوان اولین دستور امروز صحن بررسی و به صورت دو شوری به رأی گذاشته شد اما نمایندگان با 99 رأی موافق، نظر مخالف خود را در خصوص طرح نام برده اعلام کردند.

جواد کریمی قدوسی در جریان بررسی گزارش کمیسیون آئین نامه داخلی مجلس در راستای طرح اصلاح و الحاق موادی به نظارت مجلس بر رفتار نمایندگان، گفت: این قانون مطالبه جدی ولی امر مسلمین در مجلس هشتم بود، ایشان در اولین دیدار نمایندگان مجلس هشتم مطالبی در این زمینه فرمودند. در ادامه نیز در مجلس دهم خطاب به نمایندگان تاکید داشتند که بدانید قانونگذاری شأنی از شئونات ولایت فقیه است یعنی به اذن ولی فقیه اجازه قانونگذاری پیدا کرده ایم.

غلامرضا نوری قزلجه در مخالفت با طرح اصلاح موادی از قانون نظارت مجلس بر رفتار نمایندگان گفت: بسیاری از ماده های این طرح برای تضعیف نماینده است و این طرح در جهت تضعیف نمایندگی و مجلس است و مجلس باید محل دفاع از مردم باشد. وی ادامه داد: در ماده 1 ، شأن نمایندگی را تعریف کرده است و اگر نماینده برخلاف آن عمل کند، باید برای آن حکم صادر شود. نماینده مردم بستان آباد در مجلس یازدهم افزود: درباره شأن نمایندگی گفته است که برخلاف قانون نباید عمل کند و برخلاف شرع عمل نکند و اخلاق حسنه داشته باشد و طبق اقتضای نمایندگی عمل کند. در واقع باید گفت برخی از این مسائل قراردادی و نسبی هستند، در واقع اقتضای جایگاه نمایندگی یه جایگاه قراردادی است و حتی برای اخلاق حسنه هم هنوز تعریف خاصی ارائه نشده است.

محمدتقی نقدعلی نیز در اخطار قانون اساسی با اشاره به اصل 84 قانون اساسی، گفت: هیچ کس از نمایندگان مخالف نظارت بر رفتار نمایندگان نیست، نظارت بر رفتار نمایندگان مصونیت را بالا می برد و فضای عمومی مجلس هم آن را نشان می دهد. وی ادامه داد: دغدغه اصلی نمایندگان محدودیت بیش از حد است چرا که افراد نمی خواهند آزادمنشی آن ها از بین برود و نباید اصل 84 و 86 زیر سوال برود. ما نمایندگان مردم و عصاره فضیلت های آن ها هستیم. نماینده مردم خمینی شهر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به قانون قبلی تاکید کرد: قانون قبلی هم مشابه این طرح است، این طرح را کامل مطالعه کرده ام اما بهتر است به کمیسیون برگردد و کامل شود و با این کار دغدغه نمایندگان از بین می رود.

محمدباقر قالیباف نیز در جریان بررسی طرح اصلاح موادی از قانون نظارت مجلس بر رفتار نمایندگان گفت: در موضوع اصلاح موادی از قانون نظارت بر رفتار نمایندگان، هیچ یک از نمایندگان نه تنها مخالفتی با اصل موضوع ندارند، بلکه ضرورت نظارت بر رفتار نمایندگان را به خوبی درک می کنند، چرا که این مسئله از تاکیدات رهبر معظم انقلاب و مورد توقع مردم است. وی با اشاره به مشورت صورت گرفته با هیات رئیسه و مرکز پژوهش های مجلس عنوان کرد: در تدوین این قانون مرکز پژوهش ها نیز صحبت هایی داشت لذا با توجه به تصمیم که در هیات رئیسه گرفته شد، تصمیم بر این است که این موضوع به صورت دوشوری به رأی گذاشته شود تا در کمیسیون نیز برای بررسی مجدد اقدام شود.

انتخاب عضو حقوقدان شورای نگهبان

همچنین نمایندگان غلامرضا ملابیگی را با 141 رأی از مجموع 232 رأی مأخوذه به عنوان عضو حقوقدان شورای نگهبان انتخاب کردند. ملابیگی در تشریح برنامه های خود، گفت:  بالغ بر ۲۰ سال سابقه کار قضایی که ۱۶ سال آن را در دیوان عدالت اداری بوده است را دارم. خدمت در مناصب قضایی، همچنین در دیوان عدالت اداری باعث شده است که تجربه ای در خصوص موضوعات قضایی داشته باشم.

موافقت نمایندگان با لایحه مقاوله نامه بازرسی کار

نمایندگان در ادامه با کلیات و جزئیات لایحه مقاوله نامه بازرسی کار با 169 رأی موافق، 12 رأی مخالف، 4 رأی ممتنع از مجموع 224 نماینده حاضر در صحن موافقت کردند. محمدرضا میرتاج الدینی نیز در موافقت با این لایحه بیان کرد: اصول 77، 125 و 139 قانون اساسی در ابتدای مقاوله نامه ایمنی کار دیده شده است. همچنین در کنفرانس عمومی بین المللی کار، طرح ایجاد سامانه بازرسی به تصویب رسیده است که کشورهای عضو فرآیند کاری آن را بعد از تصویب در دولت و مجلس اجرایی می کنند. سامانه بازرسی کارگاه های صنعتی، کاملا دولتی است و توسط افراد دولتی انجام می شود. عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس تاکید کرد: عقلای عامل به این مقاوله نامه موافق هستند، در جزئیات نیز مواردی وجود ندارد که بخواهیم با آن مخالفت کنیم.

تصویب لایحه مقاوله‌نامه ایمنی و بهداشت شغلی و پروتکل و مقاوله‌نامه ایمنی و بهداشت شغلی

ر بخش دیگری از این نشست، نمایندگان در جریان بررسی گزارش کمیسیون اجتماعی در مورد لایحه تصویب مقاوله‌نامه ایمنی و بهداشت شغلی (1981) (1360) و پروتکل 2002 (1381) مقاوله‌نامه ایمنی و بهداشت شغلی، با این لایحه با 167 رأی موافق، 15 رأی مخالف، 5 رأی ممتنع از مجموع 221 نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

علیرضا سلیمی  در مخالفت با لایحه تصویب مقاوله نامه ایمنی و بهداشت شغلی گفت: یکی از مشکلاتی که در دوره قبل و در دوره آقای روحانی این بود که بسیاری از عهدنامه‌ها و مقاومه‌نامه‌ها ترجمه‌ای که به مجلس می‌داد، ترجمه آن غلط بود که نمونه آن را می‌توان در برجام دید. وی ادامه داد: آقای ظریف به صراحت اعلام کرد که بعضی از عبارات را بعدا متوجه شده و 18 صفحه آن را خوانده است و مابقی را نخوانده است. نمونه دیگر هم پالرمو بود که همه دیدیم که ترجمه آن غلط بود. عضو هیأت رئیسه مجلس ادامه داد: مقاوله نامه ایمنی و بهداشت شغلی در دوره آقای روحانی به مجلس ارائه شده است، بسیاری از موارد که به مجلس ارائه شد در آن زمان ترجمه غلط داشت، به طور مثال «خدمات عمومی» را «مشاغل دولتی» ترجمه کردند، «قابل قبول» را «صلاحیت‌دار» ترجمه کردند «جریمه‌های کافی» را «مجازات‌های متناسب» ترجمه کردند، «خاتمه عضویت» را «ابطال عضویت» ترجمه کردند و ... نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس تأکید کرد: در دولت قبل همه مدعی بودند که زبان دنیا را بلدند اما ترجمه‌های غلط را ارائه دادند، ایراد اساسی مقاوله‌نامه بهداشت بسیاری از عبارات ترجمه غلطی است که به مجلس ارائه شده است، همان کلاهی که در برجام و پالرمو سر مجلس گذاشتند را می‌خواهند ادامه دهند.

انتقاد مجلس از عدم معرفی وزیر آموزش و پرورش

جواد نیک بین عضو کمیسیون فرهنگی ضمن گرامیداشت 13 آبان روز دانش‌آموز گفت: اولین توصیه‌ام را خطاب به دولت محترم برای چندمین بار عنوان می‌کنم، به فکر دانش‌آموزان کشور باشید چرا که نبود وزیر باعث سردرگمی دانش‌آموزان، والدین و معلمان در کل کشور شده است. نماینده مردم کاشمر و بردسکن و خلیل آباد، کوهسرخ در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: رئیس جمهور محترم و محبوب ایران باید هر چه زودتر موضوع انتخاب وزیر آموزش و پرورش را در دستور کار خود قرار داده و وی را به مجلس معرفی کند. ولی الله بیاتی نماینده مردم تفرش نیز در تذکر شفاهی خود خطاب به رئیس جمهور گفت: در آستانه بازگشایی مدارس هستیم اما هنوز وزیر آموزش و پرورش معرفی نشده است لذا در این راستا باید اقدام سریع صورت گیرد.

اجازه مبادله اقتصادی با دولت های ساحلی خزر داده شد

همچنین نمایندگان در جریان بررسی گزارش کمیسیون اقتصادی در زمینه لایحه موافقتنامه اقتصادی و تجاری دولت های ساحلی خزر با جزئیات و کلیات آن با 162 رأی موافق، 7 رأی مخالف و 7 رأی ممتنع از مجموع 214 نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند. غلامرضا مرحبا سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس گزارش این کمیسیون در خصوص لایحه مذکور را ارائه کرد و گفت: لایحه موافقتنامه همکاری اقتصادی و تجاری بین دولت های ساحلی خزر جهت بررسی به کمیسیون اقتصادی ارجاع شده بود که با حضور مسئولان دستگاه های اجرایی ذیربط و کارشناسان مرکز پژوهش ها مورد تبادل قرار گرفت و با اصلاحاتی در متن ماده واحده لایحه به تصویب رسید.

خاندوزی برای پرونده بورس به مجلس می آید

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی از حضور وزیر اقتصاد در صحن علنی هفته آینده خبر داد. سیدالبرز حسینی در نشست علنی امروز اظهار داشت: ضمن اینکه باید در روند واردات و صادرات تسهیل سازی شود انتظار می رود که به مسائل اقتصادی داخلی کشور از جمله بحث بورس توجه جدی صورت گیرد در واقع بورس تبدیل به کوره پول سوزی شده است و اموال مردم از بین رفته است. وی ادامه داد: همچنین کنترل افزایش قیمت ها نیازمند تحرک ویژه از سوی تیم اقتصادی دولت است چرا که در حال حاضر بدون توجه به مکانیزمی قیمت پراید به 180 میلیون تومان رسیده است و زندگی مردم برای تامین نیازهای اولیه تحت فشار قرار گرفته است. علی نیکزاد نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این اخطار قانون اساسی گفت: رسیدگی به بورس یکی از درخواست های مردم ایران است و هفته آینده در جلسه علنی مجلس وزیر اقتصاد توضیحاتی خواهد داد.

مصطفی طاهری نیز در تذکر شفاهی با بیان اینکه این روزها بورس وضعیت خوبی ندارد، گفت: این در حالی است که وضعیت سوددهی شرکت‌ها در شرایط مناسبی است و نباید بورس منفی یا قرمز باشد که دلایل مختلفی برای این امر وجود دارد. نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در سال‌های گذشته زیان شرکت‌های بورسی برطرف شده و امروز سوددهی خوبی دارند اما به دلیل بی‌اعتمادی که با گذشت زمان برطرف می‌شود شاهد قرمز بودن بورس هستیم. از سوی دیگر اگر سود سهام‌ها برای مردم تشریح شود و سهام در سامانه سجا ارائه شود می‌توان مجدد اعتماد مردم را به بورس برگرداند. وی تأکید کرد: عدم ثبات اقتصادی از دیگر دلایل قرمز بودن بورس است، باید نگرانی فعالان اقتصادی در زمینه مالیات، گمرک و اصلاح اقتصادی برطرف شود تا بتوانند برای 10 تا 15 سال برنامه‌ریزی داشته باشند. این نماینده مردم در مجلس یازدهم گفت: از آنجایی که اکثر حقوقی‌ها، شرکت‌های دولتی هستند باید هر چه سریعتر تغییر مدیریتی آنها تعیین تکلیف شود. سردرگمی مدیریتی حقوقی‌ها مسئله مهمی است. از سوی دیگر باید نسبت به اصلاح ساختاری نرم‌افزاری و سخت‌افزاری بورس اقدام کرد.

ارسال پرونده تخلفات رئیس سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم اسلامی به قوه قضائیه

نمایندگان در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی با تقاضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس درخصوص اعمال ماده 234 قانون مجلس درباره عملکرد رئیس سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم اسلامی و انسانی با 147 رأی موافق، 4 رأی مخالف و 11 رأی ممتنع از مجموع 210 نماینده حاضر در صحن موافقت کردند.

اعلام وصول 8 طرح در صحن مجلس

عضو هیات رئیسه مجلس ۸ طرح را اعلام وصول و قرائت کرد. محمد رشیدی  طرح های اعلام وصول شده توسط هیات رئیسه مجلس را به شرح ذیل قرائت کرد:

طرح استفساریه بند و تبصره 2 قانون بودجه 1400 کل کشور

طرح تاسیس نهاد مستقل تنظیم گر بخش مصالح ساختمانی

طرح اصلاح قانون ممنوعیت تصدی بیش از یک شغل

طرح رصد لحظه ای میزان برداشت نفت خام و میعانات گازی

طرح حمایت دولت از آسیب دیدگان ناشی از قطع مکرر برق

طرح استفساریه بند ش تبصره 6 قانون بودجه 1400 کل کشور

طرح الحاق یک بند به ماده 28 قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت

طرح حمایت از کشاورزان آسیب دیده از خشکسالی در حوادث غیرمترقبه به صورت عادی.

رنج جامعه از فقدان مدیریت انقلابی

سید علی آقازاده دافساری در نشست علنی امروز ضمن تبریک ایام 13 آبان و روز دانش آموز و روز ملی مبارزه با استکبار جهانی در نطق میان دستور گفت: امروز آنچه جامعه اسلامی را در مرحله گام دوم انقلاب با وجود همه موفقیت های موجود رنج می دهد فقدان مدیریت انقلابی و برنامه ریزی های موثر و عدم اجرای صحیح آن است، البته امید می رود در دولت آقای رئیسی این مسئله بر طرف شود. نماینده مردم رشت در مجلس یادآور شد: کشور به لحاظ جغرافیایی از مزیت های فراوان انسانی، اقتصادی، فرهنگی، تاریخی برخوردار است بهره وری ازاین منابع می تواند جمهوری اسلامی ایران را در جایگاه بهتری به لحاظ توسعه و پیشرفت قرار دهد، برخی از ضعف ها برخورداری جامعه ازاین مزیت ها را به یک آرزو تبدیل کرده است که استان گیلان یکی از این مزیت های گران بها است.

ضرورت کنترل بازار و کاهش قیمت‌ها

حسین خسروی اسفزار عضو کمیسیون امور داخلی کشور در مجلس با اشاره به اینکه گرانی‌ها بیش از اندازه مردم، به ویژه قشر محروم را تحت فشار قرار داده، گفت: مشکلات قبلی و عدم تثبیت مدیریت ها در دولت شما و نیاز به زمان بیشتر برای برنامه ریزی قابل درک است اما گرانی ها بیش از اندازه مردم به ویژه قشر محروم را تحت فشار قرار داده؛ کنترل بازار و کاهش قیمت ها به جای افزایش نامتناسب حقوق کارمندان و تورم، به نفع حقوق بگیران و همه مردم غیرکارمند خواهد بود.

تذکر کتبی نمایندگان به مسئولان اجرایی کشور

روح اله متفکرآزاد عضو هیأت رئیسه مجلس، تذکرات کتبی نمایندگان خطاب به مسئولان اجرایی کشور را به شرح زیر قرائت کرد:

تذکر علی بابایی کارنامی نماینده مردم ساری به همراه 13 نفر از نمایندگان به وزیر راه و شهرسازی در خصوص لزوم تسریع در تخصیص اعتبار لازم جهت تکمیل طرح استراتژیک ساری- سمنان

تذکر غلامرضا منتظری نماینده مردم گرگان به همراه 52 نفر از نمایندگان به رئیس جمهور در خصوص ضرورت تعیین تکلیف معلمان طرح قرآنی امین

تذکر سید سلمان ذاکر نماینده ارومیه به وزرای تعاون و راه در خصوص لزوم در نظر گرفتن بیماری سرطان به عنوان بیماری خاص در تامین اجتماعی و پرداخت هزینه های درمانی آن و لزوم حل مشکلات اداری و خدماتی کارگران و خانه کارگر شهرک ایثار و ضرورت واگذاری محل انتخاب شده بر تجمیع ضایعات شهری

تذکر حسین میرزایی نماینده مردم اصفهان به همراه 63 نفر از نمایندگان به رئیس جمهور؛ لزوم پرداخت پاداش پایان خدمت معلمان بازنشسته سال 99

تذکر مهدی عسگری نماینده مردم کرج به همراه 19 نفر از نمایندگان به وزیر نفت؛ در خصوص ضرورت تسریع در گازرسانی به روستاهای بخش آسارای جاده کرج چالوس

تذکر سیدالبرز حسینی نماینده مردم خدابنده به همراه 15 نماینده دیگر به رئیس جمهور در خصوص تعیین تکلیف بیش از 40 مدرسه تخریبی و 20 طرح نیمه تمام آموزش و پرورش شهرستان خدابنده با توجه به سال تحصیلی جدید.

تذکر محمدعلی محسنی بندپی نماینده مردم چالوس به همراه 16 نفر از نمایندگان به رئیس جمهور؛ در خصوص لزوم تسریع در استقرار ادارات دولتی در شهرستان کلاردشت

تذکر محسن فتحی نماینده مردم سنندج به وزرای راه و جهاد کشاورزی؛ در خصوص توجه به آسفالت راه های روستایی در استان کردستان و ضرورت تکمیل طرح کریدور شمال به غرب و جنوب به غرب و ضرورت پرداخت بیمه محصولات کشاورزی با توجه به خشکسالی.

تذکر حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده مردم شاهین شهر به همراه 23 نفر از نمایندگان به وزرای نفت و نیرو در خصوص لزوم جلوگیری از فک پلمپ مشعل های مازود و تغییر نوع سوخت نیروگاه شهید منتظری شاهین شهر اصفهان

تذکر محمد کعب عمیر نماینده مردم شوش به رئیس جمهور و وزرای جهاد کشاورزی، نفت و نیرو؛ در خصوص لزوم تعیین تکلیف معلمان طرح قرآنی امین، استقرار ادارات دولتی در شهرستان کرخه، افزایش سهمیه ماشین آلات و ادوات کشاورزی حوزه انتخابیه شوش و کرخه و علت عدم اجرای قانون حمایت از ایثارگران جهت تبدیل وضعیت افراد مشمول قانون مصوب مجلس.

تذکر حسن نوروزی نماینده مردم رباط کریم به همراه 24 نفر از نمایندگان به وزرای نفت و نیرو؛ در خصوص لزوم اجرایی کردن بند د تبصره 20 قانون بودجه سال 1400، تبدیل وضعیت ایثارگران. همچنین تذکر وی به همراه 14 نفر از نمایندگان به وزیر کار؛ در خصوص اینکه چرا بیمارستان تامین اجتماعی کیلومتر 13 مشهد- چناران به بهره برداری نرسیده است.

تذکر سید مسعود خاتمی نماینده مردم گلپایگان به وزارت نیرو؛ در خصوص عدم تخصیص حق آبه کشاورزی شهرستان گلپایگان براساس آورده حوزه آبریز شهرستان گلپایگان، تخصیص حق آبه شهرستان گلپایگان از سد مربوطه و عدم رهاسازی حق آبه زیست محیطی رودخانه شهرستان گلپایگان.

تذکر  حسین گودرزی نماینده مردم دورود و ازنا به همراه 42 نفر از نمایندگان به رئیس جمهور؛ در خصوص لزوم تخصیص اعتبار جهت تعیین تکلیف نیروهای خدمتی آموزش و پرورش

تذکر علیرضا زندیان نماینده مردم بیجار به همراه 38 نفر از نمایندگان به رئیس جمهور؛ در خصوص لزوم حل مشکلات ناشی از خشکسالی کشاورزان با امهال وام ها و تخصیص تسهیلات با بهره پایین.

- تذکر رضا زندیان نماینده بیجار به همراه 24 نفر از نمایندگان به رئیس جهور درباره دلیل عدم اختصاص بودجه برای طرح اتصال راه آهن همدان به جنوب کشور از شبکه ریلی زنجان- تبریز از طریق شهرستان بیجار در لایحه بودجه 1400 توسط سازمان برنامه و بودجه استان کردستان

- تذکر کیومرث سرمندی واله نماینده اسدآباد به همراه 12 نفر از نمایندگان به رئیس جمهور درباره ضرورت تسریع در استقرار ادارات دولتی در شهر آجین

- تذکر بهزاد رحیمی نماینده سقز و بانه به رئیس جمهور درباره ضرورت اجرای مصوبات هیات دولت درخصوص تخصیص اعتبار برای اعمال تسهیلات جهت مدیریت خشکسالی در بخش کشاورزی

- تذکر محمد کعب عمیر نماینده شوش به وزیر نیرو درباره علت گرانی غیرمنطقی تعرفه برق کشور در ماه های اخیر بدون رعایت شاخص ها مانند شاخص گرمسیری و سردسیری، همچنین علت دریافت 800 هزار تومان آب بها به ازای هر هکتار کشت شلتوک از کشاورزان استان خوزستان توسط سازمان آب و فاضلاب چیست؟، تذکر وی به وزیر میراث فرهنگی درباره لزوم توجه به زیرساخت های گردشگری در پایتخت تمدن ایران کهن یعنی شوش

- تذکر مصطفی نخعی نماینده نهبندان و سربیشه به همراه 23 نفر از نمایندگان به وزیر بهداشت و درمان درباره حل مشکلات بهداشت و درمان شهرستان های حوزه انتخابیه

- تذکر حسن محمدخانی نماینده طوالش، رضوانشهر و ماسال به همراه 20 نفر از نمایندگان به وزیر راه و شهرسازی درباره لزوم رسیدگی به راهداری در اجرای طرح های آسفالت شهرستان تالش

- تذکر سید سلمان ذاکر نماینده ارومیه به وزیر نیرو درباره لزوم تسریع در تخصیص بودجه و اهتمام بر حل مشکلات آب و فاضلاب شهری و روستایی مناطق مختلف ارومیه، تذکر وی به وزرای راه و نفت درباره؛ 1- ضرورت حل مشکل روشنایی و دوبانده کردن جاده چی چست- گلمان  2- لزوم حل مشکل مراحل اداری مستقل لحاظ شدن شهرستان گلمان 3- ضرورت اخذ مصوبه هیات دولت درباره تکمیل مسکن مهر گلمان و ارائه خدمات زیرساختی و راهی به مردم گلمان و روستاهای بخش مرکزی، ضرورت گازرسانی به تمام روستاهای بخش ارومیه به عنوان مناطق سردسیر

- تذکر پرویز اوسطی نماینده قروه و دهگلان به وزرای راه و شهرسازی، میراث فرهنگی، نیرو، فرهنگ و ارشاد اسلامی، صمت و علوم درباره ضرورت تعریض و بهسازی و بازسازی محورهای ارتباطی حادثه خیز ناظم آباد، قزلجه کند، دلبران، قروه، کاظم آباد و بکرآباد، دهگلان، همچنین ضرورت توجه جدی به حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان قروه و دهگلان، ضرورت برق رسانی و احداث خطوط نفوذی برق رسانی به چاه های آب کشاورزی در شهرستان قروه و دهگلان، ضرورت توجه به زیرساخت های فرهنگی و سرانه فرهنگی شهرستان قروه و دهگلان و تکمیل مجتمع فرهنگی هنری دهگلان و و مجتمع فرهنگی هنری دلبران و کتابخانه عمومی شهر دهگلان و پلاتوی شهر قروه، ضرورت تسریع در راه اندازی کارخانه تولید کنستانتره آهن وابسته به معدن آهن گلالی شهرستان قروه، لزوم تسریع در تملک و راه اندازی ناحیه صنعتی شماره 3 شهرستان قروه، شهرک صنعتی سنگ سریش آباد و اجرای طرح توسعه ناحیه صنعتی دهگلان، ضرورت آغاز فعالیت دانشکده صنعت و معدن شهرستان قروه وابسته به دانشگاه کردستان به عنوان تنها دانشگاه دولتی منطقه.

- تذکر جلال رشیدی کوچی نماینده مرودشت، ارسنجان و پاسارگاد به همراه 44 نفر از نمایندگان به وزیر کشور درباره لزوم رسیدگی به حذف تخفیف بیمه خودرو با تعویض پلاک

- تذکر سیدمحمدرضا میرتاج الدینی نماینده تبریز، آذرشهر و اسکو به همراه 19 نفر از نمایندگان به وزیر راه و شهرسازی درباره لزوم تسریع در بازسازی آسفالت بزرگراه تبریز- زنجان

لزوم تعیین تکلیف استانداران باقی مانده توسط وزارت کشور

سیدجواد حسینی‌کیا نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس  در نطق میان دستور خود، با یادآوری نکاتی به رئیس‌جمهور پیرامون گرانی‌ها، اشتغال و مشکلات مسکن و معیشتی مردم، از وزیر کشور خواست تا نسبت به تعیین تکلیف استانداران باقی مانده اقدام فوری کند. وی در تذکری به وزیر کشور ادامه داد: نسبت به تعیین تکلیف استانداران باقی مانده اقدام فوری کنید، شما که اهل کار جهادی هستید این تعلل از این دولت بعید است، کار در استان ها تعطیل شده و معطل مانده است، اقدام فوری و جهادی می طلبد تا مدیران کارآمد و لایق در این کشور مستقر شوند و کارها با جدیت دنبال شود.

ناکارآمدی ساز و کار کنکور سراسری

محمود عباس زاده مشکینی  در نطق میان دستور خود در نشست علنی امروزمجلس شورای اسلامی ضمن گرامیداشت یاد و خاطره 13 آبان ماه و روز ملی مبارزه با استکبار جهانی،  با بیان اینکه سازو کار کنکور سراسری بسیار ناکارآمد و فاسد است و فروش و دلالی سوالات آزمون سراسری باعث تضییع حقوق عامه شده است از وزیر علوم خواست تا در اسرع وقت نسبت به اصلاح سازوکار کنکور اقدام کند. این نماینده مردم در مجلس یازدهم، خطاب به زلفی گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، یادآور شد: جناب آقای دکتر، متاسفانه ساز و کار کنکور سراسری بسیار ناکارآمد و فاسد است، مشکلی که در سال‌های اخیر به واسطه رشد روزافزون وسایل ارتباطی و بروز و ظهور بیشتر آن مساله فروش و دلالی سوالات آزمون سراسری را به دنبال داشته است که علاوه بر تضییع حقوق عمومی شرکت‌کنندگان موجب تضییع حقوق عامه مردم و بچه‌های ما شده است و باعث شده است متخلفان بی‌بهره از دانش و سواد کافی در آینده نه چندان دور بر کرسی‌های دانشگاه‌های نشسته و این افراد بی‌صلاحیت در آینده نه چندان دور به مصادر تخصصی در رشته‌های مختلف بنشینند. من تذکر جدی دارم، در اسرع وقت نسبت به اصلاح سازوکار کنکور که آینده بچه‌های ما است، اقدام کند.

در انتهای جلسه، علی نیکزاد ثمرین نایب رئیس مجلس شورای اسلامی زنگ پایان نشست علنی امروز (چهارشنبه 12 آبان ماه) مجلس شورای اسلامی را ساعت 11 و 58 به صدا درآورد.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: نشست بعدی (یکشنبه، 16 آبان ماه) ساعت  7:45 صبح با ادامه دستور کار هفتگی مجلس برگزار می شود.

انتهای پیام/

کد خبر 2954

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =