کد خبر 3008
۱۶ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۱

مجلس با اصلاح قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی مخالفت کرد

مجلس با اصلاح قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی مخالفت کرد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با کلیات لایحه تمدید مهلت‌های مقرر در تبصره‌های (1) و (2) ماده (2) قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی مخالفت کردند.

به گزارش خبرنگار نمایندگان ما، در جلسه جلسه علنی امروز (یکشنبه) کلیات لایحه تمدید مهلت‌های مقرر در تبصره‌های (1) و (2) ماده (2) قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی با 78 رأی موافق، 144 رأی مخالف و 11 رأی ممتنع از مجموع 249 نماینده حاضر تصویب نشد.

در توضیح این لایحه روح الله نجابت سخنگوی کمیسیون شوراها گفت که این اختیاری است که 10 سال پیش مجلس به ناجا داده و قرار است برای 4 سال دیگر تمدید شود.

سید کمال هادیانفر رئیس پلیس راهور ناجا  نیز گفت که پلیس ناجا دارای 27 هزار پرسنل که در در 213 هزار کیلومتر راه‌های کشور و هزار و 147 شهر انجام وظیفه می‌کنند. یک فرصت 10ساله به نیروی انتظامی با توجه به کمبود نیروی انسانی و تجهیزات داده شد تا از توان درجه‌داران با شرایط خاص و دارای دیپلم و 10 سال سابقه کار و همچنین از سربازان لیسانس و فوق لیسانس استفاده کند. اکنون می خواهیم این فرصت تا پایان سال 1404 تمدید شود.

وی ادامه داد: کل کشور ۴۵۰۰ دوربین ثبت تخلف در راه‌های اصلی و شهرها وجود دارد، فقط در ۷ شهر کشور دوربین ثبت تخلف است که ۴۹ درصد دوربین‌ها معیوب بوده و کار نمی‌کند.طبق قانون، وزارت راه و شهرسازی مسئول توسعه دوربین‌ها است که باید بحث توسعه را از وزارت راه و شهرسازی پیگیر کرد.

هادیانفر همچنین گفت که ریالی از محل اعمال جریمه به افسران و درجه‌داران تعلق نمی‌گیرد و به خزانه می‌رود؛ ۳۰ درصد آن برای شهرداری، ۳۰ درصد وزارت راه و شهرسازی، ۲۰ درصد صندوق خسارت‌های بدنی بیمه مرکزی و ۲۰ درصد برای حوزه توسعه فرهنگ رانندگی است، با این وجود طبق گزارش‌ها بخش زیادی از این پول‌ها هم به دستگاه‌ها واریز نشده است.

هادیان‌فر تصریح کرد: ۱۷۸ کد جریمه وجود دارد که فقط سربازان آموزش دیده آن را اعمال می‌کنند و درجه‌داران به ۶۱ کد دیگر رسیدگی کرده و دادن نمره منفی در صلاحیت سربازان نیست.

وی همچنین با اشاره به انتقادهایی مربوط به ساعات ممنوعیت تردد شبانه اظهار کرد که ما در این موضوع نقشی نداریم و تنها به عنوان ضابط عمل می‌کنیم، این موضوع مصوبه ستاد ملی مبارزه با کرونا است

همچنین رحمت الله نوروزی نماینده علی آباد کتول در مخالفت با کلیات این لایحه گفت: با اجرای دولت الکترونیک می توان از بسیاری از تخلفات رانندگی جلوگیری کرد. می توان با پیش بینی اعتبارات لازم در بودجه سالانه، سیستم دیجیتال را اجرایی کرد. با استفاده از دولت الکترونیک از خطاهای انسانی کاسته می شود زیرا در حال حاضر افراد غیر متخصص بسیاری فعال هستند.

وی همچنین با بیان اینکه مردم از ممنوعیت تردد شبانه گلایه های بسیاری دارند افزود: با وجود اینکه تمام پروتکل ها در رستوران ها، هواپیماها و اماکن عمومی برداشته شده رفت و آمد شبانه مردم ممنوع است و ممنوعیت شبانه هیچ تاثیر و فایده ای ندارد.

محمدتقی نقدعلی به عنوان موافق کلیات گفت:ابتدا اینکه این قانون 10 ساله است و قرار نیست برای همیشه اختیاراتی را اعطا کنیم، ضمن آنکه در متن قانون برای افسر وظیفه که این اختیارات به او داده می شود، 3 شرط؛ حداقل داشتن مدرک دیپلم، داشتن گواهینامه رانندگی و 10 سال سابقه خدمت در راهنمایی و رانندگی پیش بینی شده است، لذا قرار نیست به هر عزیزی یک دسته برگ جریمه داده شود.

وی افزود: هر چند در ایام کرونا با توجه به جریمه های غیرقانونی که دوربین ها برای ترددها اعمال می کردند، یک هزار میلیارد تومان درآمد حاصل شد که بخشی به نیروی انتظامی تعلق می گیرد. با این وجود باید بحث نظارتی را تشدید کرد، یعنی نیروی انتظامی افرادی را انتخاب کند که از حیث روحی و روانی برای راحت کردن خیال خود جریمه نکند. امروز نیروی انتظامی دارای کمبود نیرو است و در حوزه انتخابیه بنده با 380 هزار نفر جمعیت، با کمبود نیروی راهور و انتظامی روبرو هستیم، لذا اگر ما این اجازه را ندهیم، نیروی انتظامی در انجام وظایف خود دچار مشکل می شود.

حسن نوروزی نماینده رباط کریم نیز به عنوان مخالف دیگر کلیات گفت: در این لایحه اجازه داده می شود که برای تامین نیروی مورد نیاز راهنمایی و رانندگی از افسران کادر و پیمانی سایر بخش های نیروی انتظامی و افسران وظیفه استفاده شود به این معنا که موضوع راهنمایی و رانندگی را به افسران کلانتری ها واگذار می کنیم. باید به این نکته توجه شود که افسران کلانتری ها باید به وظایف خود عمل کنند. با تصویب این لایحه، به افسران کلانتری ها دسته قبض داده می شود تا بتوانند مردم را جریمه کنند.

وی با طرح این پرسش که مگر به اول انقلاب برگشته ایم، تصریح کرد: در حال حاضر همه خیابان ها و جاده ها دوربین دارند.از طرف دیگر چرا مردم به دلیل تردد از 10 شب تا 3 بامداد جریمه می شوند؟ در شرایطی که تحریم و گرانی مشکلات بسیاری برای مردم ایجاد کرده نباید به هر نحوی جیب مردم را خالی کنند. ستاد ملی کرونا بر اساس چه قانونی تردد شبانه را ممنوع اعلام کرده، جریمه های دریافت شده به ازای ممنوعیت تردد در چه محلی هزینه شده است؟

سید جلیل میرمحمدی نماینده تفت و میبد نیز به عنوان موافق لایحه گفت: فرض را بر مخالفت بگذاریم، آیا نیروی مکفی، آموزش دیده و کادر رسمی و پیمانی به اندازه کافی برای پیشگیری از تخلفات راهنمایی و رانندگی وجود دارد یا خیر؟، اگر ندارد باید به آنها کمک کنیم تا مشکلات خود را رفع و رجوع کنند، ضمن آنکه قرار نیست این قانون را دائمی کنیم، بلکه قرار است برای 5 سال دیگر تمدید شود. در این لایحه قرار بر تامین نیروی انسانی نیست، بلکه صرفاً کمک می کند یکسری از نیروهای ناجا در بخش های دیگر که مورد وثوق هستند، بکار گرفته شوند و این سوال مطرح است که آیا دوربین ها در سراسر کشور به قدری هستند که بتوان نیروی انسانی را حذف کرد؟ ، قطعاً کافی نیست. بنابراین از نمایندگان می خواهم با رأی موافق به کلیات این لایحه، نیروی انتظامی را جهت ساماندهی امور خود کمک کنیم.

محمدحسن آصفری نماینده اراک نیز در مخالفت با کلیات لایحه گفت: به نیروی انتظامی اجازه داده شده تا با تعیین تخلفات رانندگی زمینه نظم در جامعه را فراهم کند اما اینکه هر فردی با یک دسته قبض نسبت به جریمه افراد تصمیم گیری کند به جز نارضایتی خروجی دیگری ندارد و همانند این است که به یک فرد دیپلمه گفته شود که می تواند قضاوت انجام دهد. اگر این امر با دقت و توسط افراد متخصص و دلسوز انجام شود مفید است اما اگر توسط افراد غیر متخصص و بدون لحاظ مسائل مردم انجام شود باعث نارضایتی می شود.

وی تصریح کرد: سرمایه اجتماعی جامعه نباید در اختیار افرادی باشد که در انجام وظایف خود تخصص ندارند هرچند ممکن است با یک جریمه اعتباری بالغ بر 100 هزار تومان ایجاد شود اما باید توجه شود که این اعتبار با چه هزینه ای به دست آمده است.اگر نیروی انتظامی نیروی مازاد دارد می تواند از آن ها در پلیس امنیت استفاده کند چرا که در حال حاضر باید به موضوع سرقت توجه ویژه شود در حال حاضر مردم به دلیل سرقت خودرو و موتورهایشان در مضیقه هستند.

آصفری گفت: باید مشکل امنیت حل شود، حتی شنیده می شود که بخشی از قبض های صادر شده برای تخلفات رانندگی سهم افرادی می شود که این قبض ها را صادر می کنند که باید به این موضوع نیز رسیدگی شود.

محمدحسین فرهنگی نماینده تبریز نیز به عنوان موافق کلیات لایحه گفت: حتی کشورهایی که جمعیت کمتری دارند هیچ‌گاه از حضور نیروی انسانی در گذرگاه‌ها و چهارراه‌ها و مراکزی که نیاز به انضباط، کنترل و نظارت در حوزه راهنمایی و رانندگی دارند، بی‌نیاز نشده‌اند بنابراین اگر به تجارب دنیا نگاه کنیم آنها در کنار استفاده از ابزارهایی مانند دوربین و سیستم‌های الکترونیکی از نیروی انسانی مجرب، کارآزموده و مسلط در مسیرها و گذرگاه‌ها نیز استفاده می‌کنند لذا ما نیز به این مهم نیازمندیم. در این لایحه دولت درخواست کرده است به نیروی انتظامی اجازه داده شود با تأمین نیروی مورد نیاز از افسران کادر درمانی و درجه‌داران استفاده کنند و با توجه به اینکه درخواست مذکور در قالب لایحه مطرح شده است، موضوع بار مالی نیز در آن مطرح نیست.

وی ادامه داد: از نمایندگان خواهشمندم که حداقل با تمدید این قانون به مدت 5 سال موافقت کنند تا با صرفه‌جویی در بیت‌المال و هزینه‌ها و مسائلی که به دلیل عدم کنترل و عدم نظارت پیش می‌ایند را شاهد نباشیم هر چند انتظار است نیروی انتظامی در برخورد با شهروندان رفتار مناسب تری داشته باشند چرا که تا زمانی که امکاناتی مانند دوربین وجود دارد لزومی به مچ‌گیری و درگیری‌ها در مسیرها و جاده‌ها که گاهی شاهد هستیم، نیست. از آنجا که ضرورت دارد از مجموعه‌های کارآمد و آموزش دیده به نحو گسترده تری استفاده شود از همکاران درخواست می‌کنم با کلیات لایحه موافقت کنند.

انتهای پیام

کد خبر 3008

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =