کد خبر 3099
۱۸ آبان ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۲

امروز مجلس چه خبر بود؟

بازخواست وزیر اقتصاد در مجلس به دلیل ریزش بورس/ دولت قیمت‌ها را کنترل کند

بازخواست وزیر اقتصاد در مجلس به دلیل ریزش بورس/ دولت قیمت‌ها را کنترل کند

جلسه علنی مجلس شورای اسلامی صبح امروز به ریاست محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی با حضور اکثریت نمایندگان آغاز شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی نمایندگان ما، جلسه علنی مجلس شورای اسلامی صبح امروز (سه شنبه 18 آبان ماه) به ریاست محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی رأس ساعت 8 و 5 دقیقه با حضور اکثریت نمایندگان با بررسی وضعیت بازار بورس با حضور وزیر اقتصاد آغاز  شد.

اخطار شدید نمایندگان به وزیر اقتصاد درباره بورس

در ابتدا نماینده مردم ملایر با بیان اینکه مقایسه بازار سرمایه با بازار خودرو، طلا، سکه و مسکن قیاسی مع الفارق است؛ عنوان کرد وزیر محترم آن را نسبت به سایر بازارها سودآورتر می خواند صحیح نیست و دردی از مردم دوا نمی کند. در ادامه عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه سرمایه مردم طی یک سال گذشته در بازار سرمایه دود شد، گفت: هیچ اقدام جدی برای حمایت از سرمایه داران خرد صورت نگرفته است. عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات نیز در این زمینه گفت: به نظر می‌رسد که نرخ سود بانکی افزایش یافته است در صورت درستی این موضوع، بانک‌ها به جای سرمایه‌گذاری در بورس نقدینگی را میان خودشان جابه‌جایی می‌کنند و این امر منجر به نزولی شدن بیشتر بازار سرمایه می‌شود.  در ادامه نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد که  برای ما قابل قبول نخواهد بود که اگر تصمیمات غلطی در بخش های دیگری در دولت گرفته شود، این موضوع موجب آسیب رسیدن به بورس و بازار سرمایه شود. نماینده مردم تربت جام در مجلس با اشاره به اینکه باید از سهامداران خرد حمایت شود، گفت: سهامداران حقوقی اراده کنند، قیمت را در بورس تغییر می دهند. رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: ساماندهی شبکه‌های مجازی و تغییر مدیریت نظارت بر بازار سرمایه جزو اولویت‌های اصلی وزارت اقتصاد باید باشد. معاون دفتر مطالعات اقتصادی مرکز پژوهش های مجلس با تشریح تاثیر شاخص های اقتصادی بر شاخص کل بورس، این سوال را مطرح کرد که آیا رشد شاخص کل معیار قضاوت عملکرد مثبت دولت ها است؟ همچنین رئیس کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید مجلس  با طرح این سوال که بسته سیاست اقتصادی دولت چیست؟، گفت: در این شرایط مقامات اقتصادی هر برنامه و سیاست اقتصادی که دارند باید اعلام کنند. عضو هیات رئیسه مجلس با بیان اینکه بورس تحت تاثیر عوامل مختلفی مانند قیمت گذاری دستوری، پیش بینی پذیری اقتصاد، انضباط پولی، امنیت سرمایه گذاری، افزایش تولید، کنترل نرخ ارز و تامین کسری بودجه است، گفت: باید بررسی کرد که برای ساماندهی این مسائل چه اقداماتی انجام گرفته است.

نماینده ساری در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر لزوم حمایت از وزارت اقتصاد گفت که نباید سوء تدبیرهای دولت قبل  به پای دولت سیزدهم نوشته شود. نماینده مردم صومعه سرا در مجلس با بیان اینکه اقتصاد و بورس عشقی اداره می‌شود، گفت: باید مشخص شود جلساتی که در مجلس برگزار می‌شود چه خروجی دارد. نماینده مردم تربت حیدریه نیز توضیحاتی را درباره عملکرد مرکز پژوهش ها در خصوص وضعیت بازار بورس ارائه کرد.
در همین زمینه رییس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: ایجاد ثبات و بازسازی اعتماد مخدوش شده همه سهامداران مهمترین ماموریت سازمان بورس است.
دکتر قالیباف نیز در این زمینه با بیان اینکه امروز هر تصمیمی که بانک مرکزی بگیرد، در بورس اثرگذار است، گفت: ما از سازمان بورس و آقای عشقی توقع داریم، به بحث نظارت و کنترل و روابط و رانت های اطلاعاتی که موجب می شود عده ای در بورس بهره مند شوند و عده ای آسیب ببینند ورود کند، این موضوع مستقیم به مدیریت بورس و نظارت و کنترل ذاتی مرتبط است.

اعلام وصول نامه معرفی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش
رئیس مجلس شورای اسلامی، نامه رئیس جمهور در خصوص معرفی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش را در صحن علنی امروز قرائت کرد. در همین زمینه نماینده مردم قم در مجلس طی تذکری خطاب به رئیس جمهور گفت: گزینه پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش یا باید از بدنه این وزارتخانه باشد و یا اینکه موجب بهجت و خوشحالی در فرهنگیان شود.

موافقت مجلس با تحقیق و تفحص از عملکرد بانک‌های دولتی
نمایندگان مجلس شورای اسلامی با درخواست تحقیق و تفحص از عملکرد بانک‌های دولتی و بانک‌های واگذار شده بر اساس اصل ۴۴ قانون اساسی موافقت کردند.

اعلام آمادگی دولت تا سقف ۲۵ هزار میلیارد تومان برای اجرای لایحه رتبه بندی 
نایب رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس با اشاره به اعلام آمادگی دولت برای اجرای لایحه رتبه بندی معلمان تا سقف ۲۵ هزار میلیارد تومان تصریح کرد: این لایحه باید پیش از بررسی بودجه در دستور کار صحن مجلس قرار گیرد.

نهادینه کردن ربا در لباس بانکداری اسلامی
نماینده مردم خمینی شهر در مجلس با تأکید بر اینکه باید یک بار برای همیشه بانک‌ها را به پای میز محاکمه بکشانیم، تصریح کرد: بانک‌ها در لباس بانکداری اسلامی ربا را نهادینه کردند.

عدم شتابزدگی در سفرهای استانی
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس بیان کرد: در سفرهای استانی شتاب زده عمل نکنید و به شکلی عمل شود که ضمن مشاهده ثمرات و برکات این سفرها مدیران ارشد اجرایی کشور بتوانند با تمرکز بر انجام هر چه سریعتر تغییرات و انتصابات زیر مجموعه های دولت را از بلاتکلیفی خارج کرده تا به این ترتیب پروژه های نیمه تمام هر چه سریعتر به بهره برداری برسد.

ضرورت تلاش برای کنترل بازار
نماینده مردم ملایر در مجلس با انتقاد از اینکه وضعیت بازار به هیچ وجه مطلوب نیست، گفت: گرانی های مهارگسیخته مردم را به ستوه آورده و دولت باید تلاش بیشتری برای کنترل بازار داشته باشد.

دوقطبی‌سازی طب نوین و طب سنتی
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، با بیان اینکه برخی در حال دوقطبی‌سازی طب نوین و طب سنتی هستند از موضع غلط افرادی که تدابیر ستاد کرونا را خلاف شرع مقدس، عقل و منطق می‌دانند، انتقاد کرد.

رونمایی از سامانه راهنمای قانون حمایت از خانواده
از دیگر اتفاقات امروز مجلس رونمایی از سامانه راهنمای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت برای بهره مندی بهتر و بیشتر خانواده های ایرانی با حضور تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی بود. در همین زمینه رئیس کمیسیون مشترک طرح "جوانی جمعیت و حمایت از خانواده"، گفت: قانون "حمایت از خانواده و جوانی جمعیت" غربالگری غیراستاندارد و غیرعلمی را تبدیل به فرآیندی استاندارد و بر پایه پروتکل های روز بین المللی می کند.

تعمیم صحبت های نماینده تهران به کل نمایندگان  توسط رسانه های معاند
روح اله ایزدخواه نماینده مردم تهران در مجلس با تاکید بر اینکه آسیب شناسی من از مجلس به تاسی از بیانات رهبر معظم انقلاب بود، گفت: اسیر فریب رسانه ای نخواهیم شد و مسیر خود را در آسیب شناسی از مجلس ادامه خواهیم داد.

لزوم تبیین زوایای واکسیناسیون 
نماینده مردم خمینی شهر با بیان اینکه وزارت بهداشت واکسیناسیون زیر ۱۲ سال را ممنوع کرده است، گفت: وزیر بهداشت باید زوایای واکسیناسیون را برای ما تبیین کند. وی در ادامه بیان کرد: افرادی که چشم طمع به اختلاف در مجلس انقلابی دارند این آرزو را به گور خواهند برد.

لزوم لغو  توقیف بخشی از تسهیلات پرداختی به مردم 
نماینده مردم ساری در مجلس خطاب به وزیر اقتصاد گفت: بانک ها در زمان پرداخت تسهیلات ۱۰ الی ۲۰ درصد از وام پرداختی را تا پایان آخرین قسط نزد خود نگه می دارند، یعنی اگر فردی یکصد میلیون تومان تسهیلات درخواست کند، بانک ۸۰ میلیون به وی پرداخت کرده و ۲۰ میلیون آن را نگه می دارد که شامل سود مرکب می شود، انتظار می رود در اسرع وقت به این موضوع رسیدگی شود.

هفت طرح اعلام وصول شده در مجلس
محمد رشیدی عضو هیات رئیسه مجلس طرح های اعلام وصول شده توسط هیات رئیسه مجلس را به شرح ذیل قرائت کرد:
طرح الحاق یک ماده به قوانین راجع به انتخابات مجلس شورای اسلامی
طرح الحاق یک تبصره به بند 2 ماده 45 قانون آئین نامه داخلی مجلس
طرح صیانت حقوق عامه در مقابل حیوانات خطرناک و مضر 
طرح اصلاح ماده 204 آئین نامه داخلی مجلس
طرح اصلاح مواد 154 و 155 آئین نامه داخلی مجلس
طرح الزام دولت به صدور ضمانت نامه بانکی، شرکتی و دولتی برای تامین مالی خارجی بخش های غیر دولتی
طرح الحاق یک تبصره به بند الف ماده 145 آئین نامه داخلی مجلس

در نهایت نایب رئیس مجلس شورای اسلامی زنگ پایان نشست علنی امروز (سه شنبه، 18 آبان ماه) مجلس شورای اسلامی را ساعت 11 و 55 دقیقه به صدا درآورد. نیکزاد  اعلام کرد: نشست بعدی (چهارشنبه، 19 آبان ماه) ساعت  7:45 صبح با ادامه دستور کار هفتگی مجلس برگزار می شود.

انتهای پیام/

کد خبر 3099

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 2 =