کد خبر 331
۱۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۰:۰۸

گزارش اختصاصی؛

از تنفیذ و تحلیف تا رای اعتماد به کابینه

از تنفیذ و تحلیف تا رای اعتماد به کابینه

رهبر انقلاب روز - ۱۲ مرداد - حکم ریاست جمهوری آیت الله رئیسی را تنفیذ کردند. طبق بند ۹ اصل ۱۱۰ قانون اساسی، امضای حکم ریاست جمهوری از جمله وظایف و اختیارات رهبر انقلاب است.

گروه سیاسی پایگاه خبری نمایندگان ما: رهبر انقلاب روز - ۱۲ مرداد - حکم ریاست جمهوری آیت الله رئیسی را تنفیذ کردند. طبق بند ۹ اصل ۱۱۰ قانون اساسی، امضای حکم ریاست جمهوری از جمله وظایف و اختیارات رهبر انقلاب است.

این مراسم پس از نواخته شدن سرود ملی با گزارش وزیر کشور از نحوه برگزاری انتخابات آغاز شد، سپس رئیس دفتر رهبر انقلاب متن حکم ریاست جمهوری را قرائت کرد و نهایتا مقام معظم رهبری نیز حکم ریاست بالاترین مقام اجرایی کشور را به رئیس جمهور منتخب تحویل دادند.

در ادامه این مراسم رئیس جمهور گفت: شرط ادب و احترام در مراسم تنفیذ از سوی مقام معظم رهبری این بود که من دست مبارک ایشان را می بوسیدم لکن به دلیل شرایط موجود این توفیق از من سلب شد.

آیت الله رئیسی اظهارداشت: آنچه مردم از دولت جدید خواستند یک تحول است، این تحول برای کشور اجتناب‌ناپذیر است و باید اتفاق بیفتد و برنامه دولت، برنامه تحول است. این تحول مستند به سند بسیار ارزشمند بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی است.

در ادامه این مراسم مقام معظم رهبری تاکید داشتند: یک توصیه لازم اینجا وجود دارد و آن این است که در تشکیل دولت ان‌شاءالله سرعت عمل بایست به خرج داد. شرایط کشور اقتضا نمیکند که تشکیل دولت تأخیر بیفتد. هم رئیس‌جمهور محترم در معرفی وزرای پیشنهادی‌شان به مجلس و هم مجلس محترم در تصویب و اظهارنظر سریع در باب وزرا شتاب به خرج بدهند و کار را سریع پیش ببرند که ان‌شاءالله زودتر دولت تشکیل بشود و مشغول کار بشود.

علیرضا سلیمی، عضو هئیت رئیسه مجلس شورای اسلامی در باب تسریع مجلس در بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی به خبرنگار نماینده گراف گفت: مقام معظم رهبری تاکید فرمودند که تشکیل دولت به تاخیر نیفتد و بنابراین و به محض اینکه رئیس جمهور، لیست وزرای پیشنهادی خود را به مجلس ارائه دهد، مجلس بررسی برنامه‌های آنان را آغاز می‌کند.

وی این را هم گفت که در ابتدا، کمیسیون‌های تخصصی مجلس شورای اسلامی به سرعت برنامه‌های وزرای پیشنهادی را بررسی می‌کنند و سپس بررسی برنامه و صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم در دستورکار صحن علنی مجلس شورای اسلامی قرار می‌گیرد.

این عضو هئیت رئیسه مجلس این را هم گفت که ما به تعداد جلسات علنی مجلس برای تسریع در بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم اضافه می‌کنیم و اگر نیاز باشد جلسات در دو یا سه شیفت برگزار خواهد شد.

سلیمی تاکید کرد که قرار بود که لیست کابینه پیشنهادی تا روز تحلیف به مجلس شورای اسلامی ارائه شود، اما شنیده‌ها حاکی از آن است که احتمالا لیست کابینه پیشنهادی روز یکشنبه به مجلس ارائه می‌شود.

با این حال و پس از پایان این مراسم رئیس جمهور خود را آماده مراسم تحلیف در مجلس شورای اسلامی می‌کند.

مراسم تحلیف هشتمین رئیس جمهور ایران پنجشنبه ۱۴ مردادماه در مجلس شورای اسلامی برگزار می‌شود.

طبق اصل ۱۲۱ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، رئیس جمهور در مجلس شورای اسلامی در جلسه‌ای که با حضور رئیس قوه قضاییه و اعضای شورای نگهبان تشکیل می‌شود سوگند یاد می‌کند و سوگندنامه را امضاء خواهد کرد.

پس از ادای سوگند، رئیس جمهور فعالیت‌های دوره چهار ساله خود را آغاز می‌کند. رئیس مجلس و رئیس جمهور هر دو در این مراسم سخنرانی می‌کنند.

به گفته سخنگوی هئیت رئیسه مجلس تاکنون حدود ۱۱۵ مقام رسمی از ۷۳ کشور جهان برای حضور در مراسم تحلیف سیزدهمین دوره ریاست جمهوری اعلام آمادگی کردند.

قرار است ۱۰ رئیس کشور، ۲۰ رئیس مجلس، ۱۱ وزیر خارجه و ۱۰تن از وزرای دیگر کشورهای خارجی در این مراسم حضور پیدا کنند.

انتهای پیام

کد خبر 331

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 4 =