به گزارش نمایندگان ما، سمیه رفیعی در گفتوگو ویژه خبری شبکه دو سیما گفت: از سالی که قانون هوای پاک تصویب شده، عملا اقدام موثری از سوی دولت در راستای اجرای آن صورت نگرفته است. به عنوان مثال در خصوص ماده ۱۷ قانون که به انجام معاینه فنی منابع ثابت و موتورخانههای برمیگردد، تمامی ۲۳ دستگاهی که در این خصوص نقش داشتهاند وظیفه خود را ناقص انجام دادهاند.
وی با بیان اینکه بیش از ۱۲۹ هزار واحد صنعتی داریم، گفت: از این تعداد تنها ۲۱ هزار واحد مشمول خوداظهاری شدهاند و فقط ۵۴۸ واحد، تجهیزات پایش آنلاین را نصب کردند.
رییس فراکسیون محیط زیست مجلس گفت: مطالعات انجام شده نشان داده که ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون سرعت انتقال ویروس کرونا را افزایش میدهد. بر همین اساس، راهکار کوتاه مدت و بلند مدتی را به دولت پیشنهاد کردیم که به هیچ بودجهای نیاز نداشته است اما همه دستگاهها برای اجرای آن بهانه آوردند.
وی با اشاره به استقبال رییس جمهوری از قانون هوای پاک گفت: یکی از راهکارهای کاهش آلودگی هوا توزیع ترافیک بود که اجرایی نشد.
رییس فراکسیون محیط زیست مجلس تاکید کرد: از نظر ما راهکارها کاملا مشخص است. یکی از مواردی که میشود بدون بودجه انجام داد این است که دستگاهها دستورالعملهای لازم را بنویسند. این در حالیست که از همه دستورالعملهای لازم تنها پنج دستورالعمل اجرایی شده است.
وی با بیان این که کارگروههای مختلفی هم تشکیل میشوند اما به بهانه اقدامات دیگر، از عمل به قانون هوای پاک فرار میکنند خاطرنشان کرد: مدیران برای خوب نشان دادن عملکردشان به توسعه کوتاه مدت روی میآورند. مثلا شاخص توسعه صنعت را به بهای افزایش آلودگی افزایش میدهند.
رییس فراکسیون محیط زیست مجلس ادامه داد: بیش از آنکه همت بودجهای نیاز داشته باشیم، نیازمند همت ارادهها هستیم. در موضوع آب، صدا و سیما جمهوری اسلامی ایران گزارش خیلی خوبی ارائه کرد. به نظرم تغییر و تحول فعلی و اراده صدا وسیما باید قاعده همه سازمانها باشد.
وی با بیان اینکه دودزاترین ناوگان، ناوگانی است که دولت از آن استفاده میکند گفت: هر خودرو فرسوده ۲۰ برابر یک خودرو استاندارد آلودگی ایجاد میکند و ۱۰ درصد از خودروهای فرسوده، ۴۰ درصد از انتشار آلایندگی منابع متحرک را به خود اختصاص میدهد.
رییس فراکسیون محیط زیست مجلس گفت: در اصفهان، تهران، خوزستان و البرز باید هزاران خودرو فرسوده ناوگان عمومی نوسازی میشد اما طی ۲ سال تنها ۲۳۵ دستگاه خودرو تعویض شده است. به عنوان مثال در تهران ۲۰ هزار وسیله نقلیه عمومی جدید لازم است تا به حمل و نقل شخصی نیازی نباشد.
وی افزود: یکی دیگر از گلوگاههای مهم قانون هوای پاک، وزارت نفت است. ما استاندار ملی سوخت نداریم بر چه اساسی حرف میزنیم؟ در پالایشگاه سوخت یورو ۴ تولید میشود اما در مقصد سوخت تحویلی یورو چند است؟ وقتی سوخت یورو ۴ در لولهای که مازوت و دیگر سوختها منتقل میشود منتقل میشود، کیفیت سوخت کاهش مییابد.
رییس فراکسیون محیط زیست مجلس در پایان بر لزوم بازنگری در قانون هوای پاک اشاره کرد و گفت: به قانون و دستورالعملها ایراداتی وارد است. ما در حال اصلاح قوانین هستیم. ترک فعل دستگاههایی که در قانون مسوولیت داشتهاند را در دستور کار قرار دادهایم.در عین حال ما با دستگاهها جلسات عملیاتی برگزار کردهایم؛ این در حالیست وظیفهای در این خصوص نداشتهایم.
انتهای پیام
نظر شما