کد خبر 3602
۱۰ آذر ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۴

امروز مجلس چه خبر بود؟

راهکارهای بهبود تخصیص بودجه در سال آینده/ دولت به دهک‌های پایین جامعه توجه کند

راهکارهای بهبود تخصیص بودجه در سال آینده/ دولت به دهک‌های پایین جامعه توجه کند

جلسه علنی مجلس شورای اسلامی صبح امروز به ریاست محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی و با حضور 201 نفر از نمایندگان آغاز شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی نمایندگان ما، جلسه علنی مجلس شورای اسلامی صبح امروز (چهارشنبه، 10 آذرماه) به ریاست محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی، رأس ساعت 10 و22 دقیقه و با حضور 201 نفر از نمایندگان آغاز شد.

حسینعلی حاجی دلیگانی عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی دستور کار صحن علنی امروز را به شرح زیر قرائت کرد:
ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون قضائی و حقوقی در مورد: طرح حمایت از مالکیت صنعتی
گزارش کمیسیون اقتصادی در مورد لایحه پروتکل اصلاحی موافقتنامه تشویق و حمایت متقابل از سرمایه گذاری میان جمهوری اسلامی ایران و دولت کرواسی
گزارش کمیسیون قضائی و حقوقی در مورد: طرح اصلاح قانون تشکیلات وآیین دادرسی دیوان عدالت اداری
گزارش کمیسیون اقتصادی در مورد: لایحه پروتکل اصلاحی بند(5-4-1-10) اساسنامه موسسه منطقه‌ای استانداردسازی، ارزیابی انطباق، تأیید صلاحیت و اندازه شناسی سازمان همکاری اقتصادی (ریسکام)     
گزارش کمیسیون اقتصادی در مورد: لایحه موافقتنامه تشویق و حمایت متقابل از سرمایه‌گذاری بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری نیکاراگوئه   
گزارش کمیسیون اقتصادی مبنی بر تصویب تقاضای تحقیق و تفحص از شرکت شستا از سال 1392 الی 1399.
گزارش کمیسیون عمران مبنی بر تصویب تقاضای تحقیق و تفحص از عملکرد شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور.
بررسی تقاضای یک فوریت در مورد طرح حمایت از شرکتها و موسسات خلاق و تجاری سازی فناوری های نرم

راهکارهای بهبود تخصیص بودجه
در راستای بهبود وضعیت اقتصادی کشور موسوی نماینده مردم تهران در نطق میان دستور تاکید کرد که ارز ترجیحی با روش و راهکاری غیر تورمی جایگزین شود. همچنین گودرزی عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با تأکید بر اینکه مجلس باید با اقتدار وزیری را که بودجه را عادلانه و منصفانه توزیع نمی کند، مؤاخذه کند. علی پور خنکداری عضو کمیسیون عمران مجلس  نیز ضمن درخواست استان محور شدن بودجه بر تخصیص ۳۲ هزار میلیارد تومان اعتبار تعیین شده در بودجه ۱۴۰۰ برای اشتغال زایی تاکید کرد. شریعتی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به مشکلات حوزه انتخابیه زرند و کوهبنان بر ساماندهی حقوق و مزایای کارگران تاکید کرد و گفت: دولت از نگرانی کارگران باید بکاهد.


اعلام وصول لایحه متعدد در مجلس
محمد رشیدی در نشست علنی امروز از  اعلام وصول چند لایحه از جمله اصلاح ماده 43 قانون تامین اجتماعی اصلاحی، لایحه پیوست های کنوانسیون مدارک شناسایی دریانوردان، لایحه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به سند ژنو موافقت نامه لیسبون درباره اسامی مبدأ و نشانه های جغرافیایی، لایحه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به موافقت نامه وین درباره تاسیس طبقه بندی بین المللی عناصر تصویری علائم و موافقت نامه استراسبورگ درباره طبقه بندی بین المللی اختراعات،  لایحه نظام جامع باشگاه داری در جمهوری اسلامی ایران و نهایتا لایحه ایجاد نهاد ملی حقوق بشر و شهروندی، لایحه اصلاح قانون حمایت از مرمت و احیای بافت های تاریخی- فرهنگی، لایحه تصویب آیین نامه بین المللی شناورهای تندرو 2000 لایحه تصویب آیین نامه بین المللی دستگاه های ایمنی حریق خبر داد. 


لزوم تسریع پرداخت پاداش بازنشستگی معلمان وزارت آموزش و پروش
بابایی کارنامی در تذکری شفاهی اعلام کرد: وزارت آموزش و پرورش پرداخت پاداش بازنشستگی معلمان را تسریع کند.


همدلی و همگرایی مجلس و دولت رمز عبور از شرایط فعلی 
رئیس مجلس شورای اسلامی، ضمن تبریک روز مجلس گفت: شهید مدرس ثابت کرد که اگر ما نمایندگان به درستی به وظایف خود عمل کنیم و فقط منافع ملت و آرمان‌های انقلاب اسلامی را در نظر بگیریم، هر یک از ما می توانیم منشأ اثر در حوزه‌های انتخابیه خود و بلکه در سراسر کشور باشیم. در همین زمینه موسوی نماینده مردم اردبیل، جلسه امروز هم اندیشی مجلس و دولت را بسیار پربار دانست و گفت: مجلس در رفع مشکلات عدیده مردم باید کارساز و اثرگذار و مصوباتی که تصویب می کند در خدمت نظام، آرمان شهدا و امامین انقلاب باشد. نجابت سخنگوی کمیسیون امورداخلی و شوراهای مجلس، با بیان اینکه همدلی و و همگرایی بین قوای مجریه و مقننه نباید فراموش شود، عبور از شرایط امروز را در گروی همگرایی این قوا دانست.


غیرقانونی بودن تردد ماشین های حمل چوب خانگی
دلوش اباتری نماینده مردم صومعه سرا در مجلس با بیان اینکه زراعت چوب خانگی متعلق به اشخاص و شخصی است، گفت: جلوگیری ماشین های حمل چوب خانگی غیر قانونی است.


شرایط بحرانی 5 دهک آسیب پذیر کشور
بهروز محبی نجم آبادی در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی، در تذکر شفاهی خود گفت: از دولت درخواست دارم به بحث گرانی و عدم التزام به قواعد و فروش کالاهای اساسی توجه خاص داشته باشد، 5 دهک آسیب پذیر کشور در شرایط بحرانی قرار دارند. وی به عنوان عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس از گرانی ها و قیمت گذاری بر کالاهای اساسی انتقاد کرد.


اسفناک بودن وضعیت توزیع نهاده های دامی 
عنابستانی نماینده مردم سبزوار خطاب به وزیر جهاد کشاورزی اظهار داشت: وضعیت توزیع نهاده ها اسفبار است و فساد بیداد می کند و در نهایت به دست مصرف کننده نمی رسد. لازم است که برای کنترل قیمت محصولات لبنی از تعاونی های روستایی استفاده شود.


تذکرات کتبی نمایندگان به مسئولان اجرایی
روح اله متفکرآزاد عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی تذکرات کتبی نمایندگان را به شرح زیر قرائت کرد:
 تذکر علیزاده برمی نماینده دامغان به همراه 36 نفر از نمایندگان به وزیر بهداشت و درمان و آموزش پزشکی: لزوم توزیع عادلانه امکانات و تجهیزات بهداشتی  و درمانی در بیمارستان‌ها. همچنین تذکر به 34 نفر از نمایندگان به وزرای اطلاعات و کشور: لزوم توجه ویژه به ملاحظات امنیتی و حفاظتی در مراکز واحدهای دارای مخاطرات ایمنی، همچنین تذکر به همراه 15 نفر از نمایندگان به وزیر دادگستری: ضرورت تسریع در رسیدگی به تخلفات رئیس جمهور سابق.همچنین تذکر به همراه 29 نفر از نمایندگان به رئیس جمهور و وزیر امور اقتصادی و دارایی: علت فروش ارز در صرافی‌ها با نرخ کمتر از بازار در شرایط فعلی چیست. همچنین تذکر به همراه 19 نفر از نمایندگان به وزیر بهداشت و درمان: علت واکسیناسیون شتاب زده برای اقشار مردم و به خصوص دانش‌آموزان با توجه به مجوز اضطراری واکسن‌ها و احتمال عوارض و ریسک واکسیناسیون برای این رده سنی چیست. همچنین تذکر به همراه 55 نفر از نمایندگان به وزیر اقتصاد: لزوم رسیدگی به بورس و جلوگیری از ریزش شاخص بورس و کاهش دارایی مردم. همچنین تذکر به همراه 41 نفر از نمایندگان به وزیر صنعت، معدن و تجارت: لزوم تخصیص منابع مالی برای تأمین ایمنی صنعتکاران توسط کارفرمایان. همچنین تذکر به وزیر بهداشت و درمان: رسیدگی به اقدام غیرقانونی دانشگاه علوم پزشکی سمنان در خصوص تأسیس دانشکده داروسازی بدون مجوز.
تذکر امانقلیچ شادمهر نماینده گنبدکاووس به وزیر راه و شهرسازی: چرا شاخص طول جاده‌ای شهرستان گنبدکاووس از میانگین استانی پایین‌تر است و لزوم تعریض محورهای پرتصادف شهرستان گنبدکاووس.

تذکر رسول فرخی میکال نماینده لاهیجان و سیاهکل به محمدرضا محمدرضا احمدی، موسی احمدی و حسینعلی حاجی دلیگانی، روح‌الله حضرت‌پور، حسین حقوردی، حسین محمدصالحی دارانی و حسن محمدیاری به وزیر نیرو: لزوم تسریع در رسیدگی به مشکلات آب و فاضلاب شهرستان لاهیجان.
تذکر نصرالله پژمانفر نماینده مشهد و کلات به همراه 70 نفر از نمایندگان به وزیر صمت: ضرورت تسریع در ساماندهی بازار خودرو داخلی و متعادل کردن قیمت آن برای مصرف کننده نهایی.
تذکر حسین گودرزی نماینده درود و ازنا به وزیر بهداشت و درمان و آموزش پزشکی: لزوم تأمین دستگاه سی.تی.اسکن و ام.آر.آی دولتی در شهرستان درود

در نهایت علی نیکزاد ثمرین نایب رئیس مجلس شورای اسلامی زنگ پایان نشست علنی مجلس شورای اسلامی امروز را ساعت 11 و 47 دقیقه به صدا درآورد. وی عنوان کرد: نشست بعدی (یکشنبه، 14 آذرماه) ساعت 7 و 45 دقیقه صبح با ادامه دستور کار هفتگی مجلس برگزار می شود.

انتهای پیام 

کد خبر 3602

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 14 =