کد خبر 3849
۲۶ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۴

گزارش اختصاصی؛

ایستگاه آخر طرح مجازی مجلس

ایستگاه آخر طرح مجازی مجلس

اعضای کمیسیون مشترک حمایت از کاربران در فضای مجازی مجلس شورای اسلامی در  - تاریخ 9 آذرماه -  این طرح را برای برسسی دقیق‌تر به مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی ارجاع دادند.

پایگاه خبری تحلیلی نمایندگان ما: اعضای کمیسیون مشترک حمایت از کاربران در فضای مجازی مجلس شورای اسلامی در  - تاریخ 9 آذرماه -  این طرح را برای برسسی دقیق‌تر به مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی ارجاع دادند.

در راستای ارجاع این طرح جنجالی عنوان شده بود که طرح حمایت از کاربران در فضای مجازی به دلیل ابعاد مختلف سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی باید دقیق‌تر و کارشناسانه‌تر بررسی شود.

با این حال هر چند بعید است که اینگونه تلاش‌های مجلس برای شنیدنِ نظرات کارشناسان، از هجمه‌های جماعتی که هدفشان اساساً بی در و پیکر ماندنِ فضای مجازیست، بکاهد، اما باید امیدوار بود که نمایندگان این طرح را بدون توجه به حواشی مدنظر قرار دهند.

احمد مرادی نماینده مردم بندرعباس در همین زمینه به خبرنگار نماینده گراف گفت: در اکثر کشورهای دنیا فضای مجازی سر و سامان دارد و متناسب با سن مخاطبان برنامه‌هایی برای آنان در نظر گرفته می‌شود لذا فضای مجازی فرصت خوبی است و باید از آن در زمینه‌های مختلف به خوبی استفاده کرد، اما اگر فضای مجازی رها باشد و بر آن نظارت و کنترل لازم انجام نشود، می‌تواند آسیب جدی به کشور و مردم وارد کند.

وی این را هم گفت که طرح مجلس مبنی بر حمایت از حقوق کاربران در فضای مجازی بک طرح بسیار خوب و متعالی است و باید حتماً کارشناسی شود، نظرات همه دستگاه‌های ذیربط درباره آن اخذ شود و تبدیل به یک طرح پخته شود؛ به گونه‌ای که شورای نگهبان به آن ایراد نگیرد و آن را تایید کند. همچنین ما باید از همه محاسن و فرصت‌های فضای مجازی به خوبی استفاده کنیم، اما فضای مجازی باید قانونمند، تحت کنترل و مدیریت شده باشد و باید معایب آن را شناسایی و کنترل کنیم.

مرادی تاکید کرد: در حال حاضر طرح حمایت از حقوق کاربران در فضای مجازی جهت اخذ نظرات دولت و کارشناسان به مرکز پژوهش‌های مجلس ارجاع شده است و تاکید ما آن است که هر چه سریعتر در آنجا تعیین تکلیف شود تا مجدداً در کمیسیون مشترک مورد بررسی قرار گیرد و هر چه زودتر باید این طرح نهایی و تبدیل به قانون شود.

با این حال پیش تر قرار بود که برای ساماندهی فضای مجازی دولت لایحه‌ای پنجگانه ارائه دهد، اما به دلیل عدم تحقق آن در نهایت مجلس در قالب طرح به این موضوع ورود پیدا کرد.

این در حالی است که آخرین قانون فضای مجازی مربوط به سال ۸۸ بوده است، بنابراین می‌توان گفت ایران جزو کم قانون‌ترین کشورها در حوزه فضای مجازی است و باید در این بخش به سرعت قانون گذاری کرد.

انتهای پیام

کد خبر 3849

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 6 =