کد خبر 4102
۸ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۶

بررسی بودجه پایتخت در نشست هم اندیشی فراکسیون مدیریت شهری با اعضای شورای شهر

 بررسی بودجه پایتخت در نشست هم اندیشی فراکسیون مدیریت شهری با اعضای شورای شهر

نشست هم اندیشی فراکسیون مدیریت شهری مجلس و اعضای شورای شهر تهران به منظور بررسی بودجه پایتخت در سال ۱۴۰۱ برگزار شد.

به گزارش نمایندگان ما، نشست هم اندیشی فراکسیون مدیریت شهری مجلس و اعضای شورای شهر تهران با حضور مصری و نیکزاد نواب رئیس مجلس و پیرهادی رئیس فراکسیون مدیریت شهری و اعضای این فراکسیون اعم از شاکری، حسنوند، بدری، قادری، وحیدی، امیرآبادی، ابوترابی، مالک شریعتی، رضاخواه، یوسفی، فاطمه قاسم پور، رفیعی، دهنوی، دنیامالی، عزیزی و چمران رئیس شورای شهر تهران و اعضای این شورا اعم از سوده نجفی، آخوندی، صادقی، سروری، بابایی، نجفی، تشکری و مهدی پیرهادی به منظور بررسی بودجه پایتخت در سال ۱۴۰۱ برگزار شد.

وضعیت اعتبارات تخصیص یافته به پایتخت در لایحه بودجه ۱۴۰۱ مناسب نیست

محسن پیرهادی با بیان اینکه وضعیت اعتبارات تخصیص یافته به پایتخت در لایحه بودجه ۱۴۰۱ مناسب نیست، افزود: در این لایحه ۶ درصد از اعتبارات عمران شهری کاهش یافته و اختیارات از حوزه شوراها به سمت دولت متمرکز شده است به گونه‌ای که این وضعیت شبیه دو دهه گذشته بود که ممکن است به کاهش خدمت شهری منتهی شود.

نماینده مردم تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: برخی سرفصل‌هایی که در بودجه ۱۴۰۰ بود در این لایحه حذف شده است و تغییرات اعمال شده می‌تواند به کاهش بعد نظارتی مجلس منجر شود.

وی با یادآوری اینکه پیشنهاداتی را در این رابطه به کمیسیون‌های عمران، شوراها و انرژی ارائه داده اند، تصریح کرد: ما پیشنهاداتی در حوزه حمل و نقل عمومی ارائه دادیم ضمن اینکه باید به این نکته توجه کنید که در حوزه صنعت ساختمان و بدهی شهرداری‌ها یک درآمد پایداری ایجاد شود. چرا که با بودجه موجود نمی‌توان در حوزه کارهای زیربنایی اقدامات درخوری را انجام داد بنابراین لازم است در بخش بودجه‌ریزی در حوزه شهری یک بازتعریفی صورت بگیرد.

رئیس فراکسیون مدیریت شهری مجلس یادآور شد: در لایحه دولت در حوزه سرمایه گذاری برای آب و فاضلاب خوب عمل شده است چرا که مسئله آب یک بحران جدی است و دولت به این موضوع به درستی رسیدگی کرده است اما در مورد بودجه شهرداری به ویژه در حوزه حمل و نقل عمومی کاهش وجود داشته و ما در این زمینه یک عقب ماندگی داریم.

وی در جمع بندی مباحث مطرح شده در این نشست خاطر نشان کرد: ما پیشنهاداتی در حوزه سهمیه قیر، توسعه ظرفیت ماده ۱۲، اوراق قرضه، افزایش اختیارات شهرداری تهران پیشنهاداتی را به کمیسیون‌های مربوطه ارائه دادیم ضمن اینکه باید از اعضای کمیسیون تلفیق نیز برای افزایش اعتبارات تخصیص یافته به پایتخت کمک بگیریم.

این نماینده در مجلس یازدهم خاطر نشان کرد: یکی از پیشنهادات مهمی که مطرح شد ایجاد صندوق توسعه حمل و نقل شهری بود، اگر هیأت امنای آن مشخص شود و از ظرفیت ماده ۱۲ نیز استفاده شود می‌توانیم از این طریق بهبود وضعیت حوزه حمل و نقل کلانشهرها را دنبال کنیم ضمن اینکه لازم است سهمیه‌ای از نفت نیز به آن اختصاص دهند تا به طور پایدار به این مهم بپردازد.

وی با بیان اینکه باید ایده های جدید در جهت تولید ثروت در حوزه مدیریت شهری ارائه شود از جذب سرمایه گذار، ایجاد ضمانت‌های بانکی برای فروش اوراق قرضه، جریان‌سازی برای تحقق مطالبات پایتخت و پرداخت بخشی از درآمدهای بنگاه های اقتصادی مستقر در تهران برای اداره این شهر و تعیین مسئولیت‌های اجتماعی آنها در حوزه شهری و مشارکت حوزه شهری و شرکت‌های دانش‌بنیان برای خلق ثروت به عنوان راهکارهای برون رفت از مشکلات مالی کنونی شهر تهران یاد کرد.

کاهش بودجه شهر تهران بار مالی سنگینی را به حوزه سلامت تحمیل می کند

مهدی چمران با تأکید بر اینکه مهمترین هدف مدیریت شهری جلب رضایتمندی مردم است، افزود: در گذشته موضوع تجمیع عوارض از کارخانجات یکی از موضوعاتی بود که به تأمین منابع مالی شهرداری منتهی می‌شد که بعدها حذف شده و به مالیات بر ارزش افزوده تغییر پیدا کرد. در ابتدا قرار بود سهم دولت و شهرداری هر کدام ۵۰ درصد باشد اما به مرور زمان سهم شهرداری به ۳۰ درصد کاهش پیدا کرد.

وی ادامه داد: امسال در لایحه بودجه، سازمان برنامه و بودجه با این دیدگاه که سهم شهرداری ها از مالیات بر ارزش افزوده یک درصد افزایش یافته، اعتبارات این بخش را کاهش داده است و این در حالی است که ما با مشکلاتی در حوزه حمل و نقل عمومی، آلودگی هوا و ترافیک مواجه هستیم که با این میزان بودجه نمی توانیم راهکارهای علمی ارائه شده برای رفع این مشکلات را عملیاتی کنیم.

چمران با یادآوری اینکه کاهش بودجه مدیریت شهری به تحمیل هزینه به حوزه سلامت منتهی می‌شود، تصریح کرد: در دنیا یکی از مهمترین راهکارهای برون رفت از مشکلات آلودگی هوا و ترافیک ارتقاء حوزه حمل و نقل عمومی است و این موضوعی است که ما در رابطه با آن با مشکلات جدی مواجه هستیم هر چند پیشنهاد شد که از ظرفیت بخش خصوصی برای ارتقاء این حوزه استفاده کنیم اما در شرایطی که برای ساخت هر یک کیلومتر خط مترو ۱۲۰۰ میلیارد تومان نیاز است چطور می‌توان از ظرفیت این بخش استفاده کرد آن هم در شرایطی که بلیت‌های مترو با قیمت پایین عرضه می شود.

رئیس شورای شهر تهران در پایان با انتقاد از حذف پرداخت سهم ۵۰ درصد دولت در خصوص مترو، یارانه‌ها و اوراق قرضه تأکید کرد که مجلس و دولت باید یک ساختاری را در جهت پیگیری این مشکلات تنظیم کنند.

تعدادی از نمایندگان مجلس پیشنهادهایی را در جهت رفع مشکلات مالی حوزه شهرداری مطرح کردند.

جعفر قادری عضو فراکسیون مدیریت شهری مجلس بر عدم توجه به عدالت اجتماعی در لایحه بودجه ۱۴۰۱ به ویژه در حوزه ارتقاء تأمین حمل و نقل عمومی اشاره کرد و از اعضای شورای شهر خواست تا پیشنهادات خود را به آنها در جهت افزایش اعتبارات حوزه شهری مطرح کنند.

در ادامه دنیامالی یکی دیگر از اعضای فراکسیون مدیریت شهری مجلس از اعضای شورای شهر تهران خواست تا در جهت برون‌رفت از مشکلات پایتخت تعامل بیشتری با نمایندگان مجلس داشته باشند چرا که تعدادی از نمایندگان از مشکلات این کلانشهر اطلاعات کاملی ندارند. همچنین پیشنهاد داد از تجربیات رئیس مجلس شورای اسلامی به ویژه در حوزه ارتقاء مترو بهره مند شوند.

اما حسنوند رئیس کمیسیون انرژی مجلس پیشنهاد داد که برای پرداخت بدهی‌های دولت به شهرداری یک کارگروه ماده ۲۳۴ ایجاد شود و از این طریق تحقق مطالبات این بخش پیگیری شود. همچنین بر ضرورت اجرای موادی از برنامه ششم توسعه که مرتبط با حوزه شهری بوده تأکید کرد.

وی در ادامه پیشنهاد داد از ظرفیت ماده ۱۲ برای رفع مشکلات شهری به ویژه در حوزه حمل و نقل استفاده شود.

در ادامه این نشست دهنوی عضو هیأت رئیسه مجلس و عضو هیأت رئیسه کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۱ بر ضرورت تعیین حریم شهر تهران در جهت ایجاد درآمد برای شهرداری تأکید کرد. همچنین افزود: ما باید به بانک ها اجازه دهیم که در مدیریت کلانشهرها در زمینه اجرای پروژه زیرساختی، سرمایه گذاری کنند.

اما یوسفی دیگر عضو هیأت رئیسه مجلس و عضو کمیسیون عمران از ایجاد مصوبات مطلوبی در کمیسیون متبوعش در جهت برون‌رفت از مشکلات مالی حوزه شهری خبر داد.

وی همچنین از تعیین حریم شهر و افزایش اختیارات شهرداری‌ها و دهیاری‌ها و استفاده از فاینانس داخلی و استفاده از مواد ۲۳ و ۱۲ برای حل مشکلات حوزه شهری به عنوان راهکارهای ایجاد درآمد پایدار برای حوزه شهری یاد کرد.

رضاخواه دیگر عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۱ خطاب به اعضای شورای شهر حاضر در این نشست افزود: گلایه ها در زمینه کاستی‌های موجود در لایحه بیان شد اما در این شرایط شهرداری تهران باید بگوید برای حل مشکلات شهر تهران چه اقداماتی انجام داده است.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس ادامه داد: بر اساس گزارش هایی که مدیریت شهری ارائه داده، تهران با کمبود هزار دستگاه اتوبوس مواجه است و برای کل کشور نیز تنها به اندازه صد اتوبوس بودجه در نظر گرفته شده است بنابراین باید برای تأمین منابع لازم جهت رفع نیاز این بخش پیشنهادات عملی ارائه دهید.

 نیکزاد نایب رئیس مجلس شورای اسلامی پیشنهاد داد تا از ظرفیت بخش خصوصی برای واردات اتوبوس استفاده شود، همچنین از سرمایه گذاران خارجی برای تأمین نیاز این بخش کمک گرفته شود.

وی در پایان تأکید کرد که باید برای ایجاد تحولی در حوزه مترو تدابیری اندیشیده شود.

اما مصری نایب رئیس دوم مجلس شورای اسلامی تأکید کرد که به غیر از استفاده از ظرفیت لایحه بودجه باید از طریق برنامه هفتم توسعه برای برون‌رفت از مشکلات حوزه شهری تدبیری اندیشیده شود از سوی دیگر برای واردات اتوبوس لازم است وزارت امور خارجه از طریق دیپلماسی اقتصادی ورود پیدا کند.

اقبال شاکری دیگر عضو فراکسیون مدیریت شهری و عضو کمیسیون عمران مجلس تأکید کرد که لازم است کمیته ویژه‌ای تشکیل شده و ظرفیت‌های پیشنهاد شده در این نشست با مشارکت بخش خصوصی در جهت رفع مشکلات کلانشهر تهران استفاده کرد. از سوی دیگر باید در برنامه هفتم توسعه با ایجاد احکام دائمی به ارتقاء حوزه شهری بپردازیم.

در ادامه مالک شریعتی عضو فراکسیون مدیریت شهری مجلس افزود: ما باید استفاده از ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید را حتما دنبال کنیم ضمن اینکه از احکام جدید که دارای مغایرت با قوانین برنامه توسعه یا احکام دائمی هستند عبور کنیم.

عزیزی نایب رئیس کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ با بیان اینکه دولت باید به عنوان خدمتگزار به وظایف خود در حوزه شهری عمل کند، افزود: برخی پیشنهادات مطرح شده در این نشست نیاز به اصلاح دارد ضمن اینکه لازم است در کنار منابع خوبی که برای حوزه شهری پیش‌بینی می‌کنیم برای سال آینده یک نقشه راهی ترسیم کنیم ضمن اینکه باید به این نکته هم توجه شود که با ضوابط استخدامی و اداری مرسوم نمی‌توان شهرداری را اداره کرد.

اعضای شورای شهر تهران نیز پیشنهاداتی را مطرح کردند از جمله اینکه سایر استان‌ها با ایجاد دفاتری در پایتخت هزینه‌ای را به این شهر تحمیل می کنند بنابراین لازم است سهمی از کل بودجه برای اداره پایتخت در نظر گرفته شود. ضرورت توجه به بودجه مدیریت بحران تهران که یکی از ۵ شهر پرمخاطره دنیا در زمینه وقوع زلزله است، ضرورت توجه جدی به رفع بحران ایجاد شده در حوزه حمل و نقل شهری، ضرورت ارائه خدمات ویژه به تاکسیرانی در شهر تهران و خروج موتورسیکلت های دارای نقص فنی که ۷ برابر خودروها آلودگی ایجاد می‌کنند، ضرورت توجه به نوسازی ساختمان ها بحران زا در این شهر کما اینکه ۱۲۹ ساختمان پرخطرتر از ساختمان پلاسکو در تهران وجود دارد.

اما جاوید نماینده شهرداری حاضر در این نشست از ۲۲ پیشنهاد شهرداری و شورای شهر که در خصوص لایحه بودجه ۱۴۰۱ ارائه شده و اولویت بندی کرده‌اند، خبر داد که افزایش سهم شهرداری از عوارض نوسازی از ۱.۵ به ۲ درصد، استفاده از ظرفیت اوراق مشارکت، تعیین حریم تهران، پرداخت بدهی دولت از طریق اوراق قرضه اسلامی، افزایش بودجه مترو تهران به عنوان از جمله این موارد است.

انتهای پیام

کد خبر 4102

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 6 =