کد خبر 4188
۱۲ دی ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۰

امروز مجلس چه خبر بود؟

گرامیداشت یاد «قهرمان ملی» در صحن بهارستان/ طرح جهش تولید دانش بنیان روی ریل قانونگذاری

گرامیداشت یاد «قهرمان ملی» در صحن بهارستان/ طرح جهش تولید دانش بنیان روی ریل قانونگذاری

جلسه علنی مجلس شورای اسلامی صبح امروز به ریاست محمدباقر قالیباف و با حضور 193 نفر از نمایندگان آغاز شد. بررسی طرح جهش تولید دانش بنیان در رأس برنامه های امروز مجلس بود.

پایگاه خبری تحلیلی نمایندگان ما: جلسه علنی مجلس شورای اسلامی صبح امروز (یکشنبه 12 دی ماه) به ریاست محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی، رأس ساعت 8 و 12 دقیقه و با حضور  193 نفر از نمایندگان آغاز شد.

حسینعلی حاجی دلیگانی عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی دستور کار صحن علنی امروز را به شرح زیر قرائت کرد:

- ادامه رسیدگی به گزارش شوردوم کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری در مورد طرح جهش تولید دانش بنیان

- ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون عمران در مورد طرح انتقال آب دریای عمان به استان سیستان و بلوچستان

- گزارش کمیسیون آئین نامه داخلی مجلس در مورد طرح دو فوریتی اصلاح ماده (206) قانون آئین نامه داخلی مجلس(طرح الزام دستگاههای اجرائی جهت پاسخگویی به تذکرات کتبی و شفاهی نمایندگان)

- گزارش کمیسیون اجتماعی در مورد طرح تعیین فوق العاده خاص کارکنان قوه قضائیه

- گزارش کمیسیون اجتماعی در مورد طرح اصلاح تبصره(1) قانون ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان

- بررسی تقاضای دو فوریت در مورد طرح استفساریه بند (ط) تبصره ۱ قانون بودجه سال ۱۴۰۰

- بررسی تقاضای یک فوریت در مورد طرح استفساریه ماده ۴۸ قانون الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت

- گزارش کمیسیون عمران مبنی بر تصویب تقاضای تحقیق و تفحص از عملکرد شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور

- گزارش کمیسیون عمران در خصوص تخلفات صورت گرفته در سیل شهرستان گرمسار در اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ (در اجرای ماده(234) آیین نامه داخلی مجلس)

- گزارش کمیسیون اجتماعی مبنی بر تصویب تقاضای تحقیق و تفحص از عملکرد صندوق بازنشستگی کارکنان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران (در اجرای ماده (212) آیین نامه داخلی مجلس)

- گزارش کمیسیون اصل نودم قانون اساسی در مورد نحوه اجرای قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها و صیانت از منافع ملت ایران (در اجرای قانون نحوه گزارش کمیسیون اصل(90) قانون اساسی مصوب 1366/9/3 مجلس شورای اسلامی و ماده (101) آیین نامه داخلی مجلس)

مکتب سلیمانی یعنی در هر لحظه به فکر مردم بودن و پرهیز از حاشیه

رئیس مجلس شورای اسلامی در نطق پیش از دستور خود، فرا رسیدن سالروز شهادت مرد میدان، سردار پر افتخار اسلام و محبوب دل مردم ایران و تمامی مستضعفین جهان، شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی را به ملت شریف ایران و تمام کسانی که به آرمان عدالت‌گستری، آزادیخواهی و رفع ظلم و تبعیض از جهان باور دارند و در این مسیر گام برداشته اند، تسلیت و تعزیت گفت.

قالیباف، با بیان اینکه بزرگ ترین ظلم به حاج قاسم تقلیل دادن او از یک مکتب به یک ژنرال نظامی است، گفت: مردم باوری در مکتب سلیمانی یعنی در هر لحظه به فکر مردم بودن و پرهیز از حاشیه و با پیروی از این مکتب می توان بر مشکلات غلبه کرد.

سازمان برنامه موظف به پرداخت معوقات دستگاه های اجرایی به شرکت های دانش بنیان

در ادامه نمایندگان در جریان بررسی طرح جهش تولید دانش بنیان با پیشنهاد جعفر قادری نماینده مردم شیراز با الحاق یک بند به ماده 4 این طرح با 167 رأی موافق، 20 رأی مخالف و 4 رأی ممتنع از مجموع 223 نماینده حاضر در صحن موافقت کردند.

براساس این مصوبه در صورتی که تعهدات مالی دستگاه های اجرایی به واحدها و موسسات تحت حمایت این قانون، به تعویق بیفتد، سازمان برنامه و بودجه موظف است مستقیماً نسبت به پرداخت تعهدات مالی از بودجه آن دستگاه اقدام کند.

در ادامه بررسی این طرح، نمایندگان مردم در خانه ملت، ساز وکار واگذاری دستاوردهای موسسات و مراکز آموزش عالی به شرکت های دانش بنیان را تعیین کردند.

در ادامه بررسی گزارش شوردوم کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری در مورد طرح جهش تولید دانش بنیان، نمایندگان مردم در مجلس مقرر کردند تا ‌وزارتخانه های علوم و بهداشت حسب وظایف قانونی، مجوز تاسیس و راه اندازی پردیس های استانی پارک علم و فناوری را صادر کنند.

تشکیل شورای راهبری فناوری ها و تولیدات دانش بنیان به ریاست رئیس جمهور

نمایندگان همچنین با ماده 8 این طرح با 176 رأی موافق، 15 رأی مخالف و 6 رأی ممتنع از مجموع 228 نماینده حاضر در صحن موافقت کردند. براین اساس تشکیل شورای راهبری فناوری ها و تولیدات دانش بنیان به ریاست رئیس جمهور و نایب رئیسی معاون علمی و فناوری رئیس جمهور صورت می پذیرد.

موافقت مجلس با یک فوریت استفساریه اصلاح قیمت گاز کوره‌ های آجرپزی

نمایندگان در راستای کاهش قیمت گاز کوره های آجرپزی، ضمن مخالفت با دو فوریت طرح استفساریه اصلاح بند ط تبصره یک قانون بودجه 1400 کل کشور، با یک فوریت این طرح با 145 رأی موافق، 57 رأی مخالف و 6 رأی ممتنع از مجموع 233 نماینده حاضر در صحن موافقت کردند. این استفساریه قیمت گاز کوره های آجرپزی را به یک سوم کاهش می دهد.

نطق های میان دستور نمایندگان مجلس در جلسه علنی امروز

عسگری: دولت قوی باید با شفافیت و عدالت از تعارض منافع عده‌ای خاص عبور کند

نماینده مردم کرج در مجلس با تأکید بر اینکه جامعه را صرفا با قانونگذاری نمی‌توان اداره کرد، گفت: نگاه کنترلی و ایجاد محدودیت‌های غیرضروری، خشک و مکانیکی با نگاه اسلام که تأکید بر رشد و هدایت بر پایه اختیار و کرامت انسان دارد، سازگار نیست.

آرامی: رئیس جمهور جسورانه اقتصاد کشور را جراحی کند

عضو کمیسیون عمران مجلس بیان کرد: از رئیس جمهور استدعا دارم حال که در ابتدای راه هستیم، هوشمندانه، اندیشمندانه و جسورانه مدیریت اقتصاد کشور را جراحی کنید، چرا که زمان به سرعت می گذرد و سالهای خدمت به پایان می رسد و لکن نتیجه این سیاست های تکراری به جا خواهد ماند و مردم باز مأیوس و بی اعتماد تر از گذشته خواهند بود.

حسن پور بیگلری: سردار شهید سلیمانی؛ امتی ترین مرد میدان

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی در نطق میان دستور ضمن گرامیداشت یاد و خاطره سردار دلها و شهید پورجعفری یار صدیق ایشان و 270 هزار شهید گلگون کفن انقلاب اسلامی، گفت: امروز روز عزت ایران و روز شهیدان است، حاج قاسم در اینجاست، فَرّ سلیمانی به کرمان و کریمان یعنی شکوه قدرت ایران هویداست. خدایا از تو می‌خواهم در این روز که روز حبیب تو، روز مالک اشتر زمان و روز شهادت مهربانترین فرمانده جهان اسلام نسبت به بندگان خوب خدا، شجاع‌ترین فرمانده در مقابل مستکبران، سرکشان و طاغوتیان زمان است، آنچه بر زبانم بیان می‌شود، برای رضای تو باشد.

بدری: استقلال کامل دولت به تاخیر افتاده است

نماینده مردم اردبیل،نیر،نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور گفت: ریاست محترم جمهور؛ استقلال کامل دولت به تاخیر افتاده است و همین امر در حال تبدیل شدن به معضلی جدی است؛ تاخیر بیش از این جایز نیست. بسیاری از نهادهای دولتی اردبیل معطل انتصابات دولت بوده و پادرهوا مانده اند، به این فرصت سوزی پایان داده و دستگاه‌های اجرایی را از روزمرگی بیرون آورید.

طاهری: قوه قضاییه به صورت ویژه به پرونده کرسنت رسیدگی کند

نماینده زنجان اظهار داشت: از رئیس دستگاه قضائیه در خواست می کنم با توجه به اینکه  ۲۶۰ امضا در مجلس جمع آوری شده است، پرونده کرسنت را در دستورکار قرار دهد و ما منتظر اقدامات در این زمینه هستیم.

تذکرات شفاهی نمایندگان به مسئولان اجرایی کشور

حسنلوئی نماینده مردم نقده در مجلس با اشاره به جلسه خود با رئیس جمهور درخصوص مشکلات کشاورزان آذربایجان غربی گفت: انصاف نیست سیبی که کیلویی ۶ و ۷ هزار تومان برای کشاورز تمام می شود، به قیمت کیلویی ۲ هزار تومان از کشاورزی خریداری شود.

میرمحمدی نماینده مردم تفت و میبد در مجلس با انتقاد از مصوبات سفر استانی رئیس جمهور به استان یزد از تبعیض آشکار در نادیده گرفتن شهرستان‌های تفت و میبد خبر داد.

روح الامینی نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه اساتید دانشگاه و پزشکان به دنبال بحث مالی نیستند، بر ضرورت حفظ شأن و جایگاه آنها تاکید کرد.

رضوانی نماینده مردم تهران در مجلس در قالب پیشنهادی تأکید کرد که رفع مشکلات موجود در بورس اوراق بهادار از طریق بررسی نحوه خرید و فروش سهام توسط شخصیت‌های حقوقی امکان‌پذیر است.

نظری نماینده مردم خمین در مجلس خطاب به شورای عالی انقلاب فرهنگی درخواست کرد که سالروز شهادت شهید سلیمانی به نام روز قهرمان ملی نامگذاری شود.

بشیری نماینده مردم پاکدشت در مجلس از وزارت خارجه و دستگاه قضایی خواست تا قاتلین شهید سلیمانی را تحت پیگرد قرار دهند.

حیدری نماینده مردم قصرشیرین و سرپل ذهاب در مجلس در تذکری خطاب به وزیر صمت، خواستار اصلاح رویه سازمان مرتبط با این وزارتخانه در استان کرمانشاه برای اصلاح رویه سرمایه گذاری شد.

عسکری رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس ضمن اشاره به زیان مردم از بازگشت محصولات کشاورزی صادراتی به کشور، گفت: مکانیزم های تعیین استانداردهای سموم باید بررسی و ضمن خوانش مجدد اصلاح شود.

حسین پور نماینده مردم سردشت و پیرانشهر در مجلس گفت: عملکرد ضعیف وزیر بهداشت در تحقق وعده های خود باعث شد تا استیضاح وی به زودی تقدیم هیات رئیسه شود.

ذوالنوری نماینده مردم قم در مجلس از رئیس جمهور برای سفر موثر و امیدآفرین ایشان به قم تشکر کرد و خواستار اجرایی کردن مصوبات سفر شد.

علیزاده نماینده مردم مراغه از رئیس جمهور خواست تا بحث تهاتر محصول سیب انبار شده با موز و نارنگی پیگیری شود تا از ضرر بیشتر کشاورزان جلوگیری شود.

تذکر کتبی نمایندگان به مسئولان اجرایی کشور

در ادامه جلسه، روح اله متفکرآزاد عضو هیئت رئیسه مجلس تذکرات کتبی نمایندگان خطاب به مسئولان اجرایی کشور را به شرح زیر قرائت کرد:

تذکر علی اصغر خانی نماینده شاهرود و میامی و 23 نماینده به وزیر ورزش و نیرو؛ لزوم تسریع در ساخت و تکمیل ورزشگاه 15 هزار نفری شهرستان شاهرود و نیز ضرورت رسیدگی به کمبود آب شرب این شهرستان.

تذکر امانقلیچ شادمهر نماینده گنبد کاووس به وزیر امور خارجه؛ ضرورت جدی تر تاسیس کنسولگری ترکمنستان در شهرستان گنبدکاووس.

تذکر علی اصغر خانی نماینده شاهرود و میامی و 19 نماینده به وزیر راه و شهرسازی؛ رسیدگی به وضعیت نامناسب جاده های شهرستان شاهرود و میامی.

تذکر امیرحسین بانکی پورفرد و زهرا شیخی، عباس مقتدایی و حسین میرزائی به وزیر میراث فرهنگی؛ ضرورت تسریع در سفر به استان اصفهان پیرو جلسه نمایندگان استان با رئیس جمهور.

تذکر مهرداد ویس کرمی نماینده خرم‌آباد و چگنی و 49 نماینده به وزیر جهاد کشاورزی؛ درباره لزوم مدیریت واردات بی رویه سموم کشاورزی و تعویض مدیران دارای تعارض منافع.

تذکر یعقوب رضازاده نماینده سلماس به وزیر نیرو؛ درباره لزوم پیش بینی اعتبار برای تکمیل طرح آب و فاضلاب سلماس و تازه شهر در سال 1401.

تذکر امیرحسین بانکی پورفرد و 71 نماینده به وزیر امور اقتصاد و دارایی؛ درباره لزوم تسریع در تامین اعتبار بانک ها برای پرداخت وام ودیعه مسکن.

تذکر محمدرضا مبلغی نماینده کوهدشت و رومشکان به رئیس جمهور؛ لزوم رعایت حقابه لرستان در تصویب طرح ضربتی حل مشکل آب سایر استان ها.

تذکر سیدمجتبی محفوظی نماینده آبادان به رئیس جمهور و وزیر ارتباطات، اطلاعات، اقتصاد، امور خارجه، بهداشت وتعاون، دادگستری، جهاد کشاورزی، راه و شهرسازی، صمت، ارشاد، دفاع، میراث، علوم، نیرو، نفت، ورزشی، کشور؛ لزوم مشخص کردن تاریخ خروج از وضعیت جنگ زدگی در دو شهرستان آبادان و خرمشهر.

تذکر احمدحسین فلاحی نماینده همدان و فامنین و 39 نماینده به وزیر ارشاد؛ درباره لزوم لغو مجوز فیلم های مغایر با مبانی اخلاقی.

تذکر علی خضریان نماینده تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس و 54 نماینده به وزیر دادگستری؛ درباره ضرورت به روز رسانی مشروح مذاکرات مجلس شورای اسلامی در سایت روزنامه رسمی کشور.

تذکر جعفر قادری نماینده شیراز و زرقان و 55 نماینده به وزیر نیرو؛ درباره ضرورت تعیین ساز و کار سرمایه گذاری بر روی آب های ژرف توسط بخش های غیردولتی.

تذکر مالک شریعتی نیاسر نماینده تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس و 59 نماینده به وزیر صمت و نیرو؛ درباره لزوم بازنگری مفاد تفاهم نامه احداث نیروگاه های منابع انرژی بر بخصوص در زمینه توجه به تولید داخلی.

تذکر حسن نوروزی نماینده رباط کریم و بهارستان و 25 نماینده به وزیر دادگستری، اقتصاد و صمت؛ درباره لزوم حذف شرط صادرات از اموال تملیکی و ضرورت لینک شدن بر خط گمرک با ادارات و سازمان های مرتبط.

تذکر بهروز نجم آبادی به همراه 33 نفر از نمایندگان به وزیر ارتباطات: لزوم تخصیص اعتبار و رفع مشکلات اینترنت و تلفن همراه در حوزه انتخابیه. همچنین تذکر به همراه 44 نفر از نمایندگان به وزیر صمت: ضرورت ارائه گزارش درباره چگونگی اجرای تبصره 5 ماده 43 قانون برنامه ششم در خصوص اختصاص درآمد معادن به روستاهای تحت تأثیر مناطق معدنی. 

 تذکر یعقوب رضازاده به وزیر نیرو: تخصیص اعتبار برای جلوگیری از سیلاب و ساخت بند سازه دیرعلی در شهرستان سلماس.

تذکر محمدتقی نقدعلی و 50 نفر از نمایندگان به وزیر جهاد کشاورزی: تخصیص بودجه به صندوق جهاد کشاورزی. همچنین تذکر به همراه 49 نفر از نمایندگان به وزیر نفت: بازنگری در نرخ گازبهای واحدهای تجاری.

تذکر علی اکبر علیزاده به همراه 56 نفر از نمایندگان به وزیر تعاون: اجرای قانون جامع معلولان کشور.

 تذکر حبیب‌الله دهمرده به وزیر  نیرو: چرا انرژی‌ بادی نیروگاه‌های وزارت نیرو به مناطق حوزه انتخابیه تعلق نگرفته است.

تذکر محمدصالح جوکار به همراه 68 نفر از نمایندگان به وزیر آموزش و پرورش: لزوم اجرای قانون برای معلمان خرید خدمات آموزشی و پرداخت به موقع حقوق آنها. همچنین تذکر به همراه 76 نفر از نمایندگان به وزیر کار: ضرورت توجه به جامعه معلولان و اجرای قانون جامع معلولان کشور.

تذکر مسعود خاتمی به همراه 52 نفر از نمایندگان به وزیر نفت در خصوص لزوم کاهش هزینه صورتحساب گاز مصرفی برای صنایع کوچک پایین دست.

تذکر عباس مقتدایی به وزرای آموزش و پرورش و تعاون، کار و رفاه اجتماعی: لزوم تسریع در اعطای امکانات آموزشی و رسیدگی به فرسودگی بافت مدارس در استان اصفهان و همچنین لزوم رسیدگی بهزیستی به روند رو به رشد حاشیه‌نشینی در اصفهان.

تذکر حبیب آقاجری نماینده ماهشهر به همراه 21 نماینده به وزیر نیرو؛ ضرورت چاره اندیشی برای خشک شدن رودخانه زهره و مشکلات ایجاد شده برای دامداران حوزه انتخابیه.

تذکر حسن نوروزی نماینده رباط کریم به همراه 35 نماینده به وزیر صمت؛ لزوم فراهم شدن امکان شماره گذاری خودروهای دپو شده در انبارهای تکمیلی.

تذکر احسان ارکانی نماینده نیشابور به وزیر میراث فرهنگی؛ لزوم اختصاص بودجه کافی برای اصلاح و مرمت آثار ملی، تاریخی و حریم بافت تاریخی نیشابور.

تذکر حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده شاهین شهر به همراه 44 نماینده به وزیر نفت؛ لزوم رفع مشکل درخواست متقاضیان فرآورده های نفتی در سامانه تجارت آسان، همچنین به همراه 47 نماینده به وزیر راه و شهرسازی؛ در مورد ضرورت باز شدن سامانه ثبت نام جهش تولید مسکن برای متقاضیان شهرهای باقی مانده.

تذکر عباس مقتدایی نماینده اصفهان به همراه حسین میرزائی نماینده اصفهان، محمدتقی نقدعلی نماینده خمینی شهر و حاجی دلیگانی نماینده شاهین شهر به وزیر صمت؛ لزوم توجه به نیمه تعطیل شدن صنایع اصفهان و اقدام برای فعال سازی مجدد صنایع، همچنین به همراه 74 نماینده به رئیس جمهور؛ ضرورت اجرای کامل قانون حمایت از معلولان و پیگیری مطالبات آن ها توسط دولت، همچنین تذکر به وزیر علوم؛ ضرورت پیگیری برای سهمیه کنکور مدال آوران و المپیاد و دانش آموزی و سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی و ارجاع به شورای عالی انقلاب فرهنگی.

تذکر روح الله حضرت پور نماینده ارومیه به وزیر اقتصاد؛ لزوم رسیدگی به وضعیت نابسامان بورس.

تذکر عباس گودرزی نماینده بروجرد به وزیر بهداشت؛ ضرورت تسریع در تامین یک دستگاه سی تی اسکن و ارائه تجهیزات به بیمارستان امام خمینی شهرستان بروجرد.

تذکر محمدحسن آصفری نماینده اراک به همراه 69 نماینده به وزیر دفاع؛ ضرورت توجه به وضعیت معیشت رزمندگان داوطلب دوران دفاع مقدس، همچنین به همراه 75 نماینده به وزیر کار؛ لزوم توجه به حقوق معلولان و اقدام برای اجرایی شدن قانون نظام جامع معلولان.

تذکر حسین گودرزی نماینده دورود و ازنا به وزیر کشور؛ لزوم رفع مقررات منع خدمت رسانی به روستاهای زیر 20 خانوار، همچنین به همراه 50 نماینده به وزیر جهاد کشاورزی؛ ضرورت تعیین قیمت دام دامپروری ها و عشایر متناسب با قیمت گوشت قرمز مصرفی در کشور.

تذکر احمدحسین فلاحی نماینده همدان و فامنین به رئیس جمهور و وزیر خارجه؛ ضرورت حمایت از دیپلماسی اقتصادی، فعال منطقه ای و بین المللی، همچنین به همراه 37 نماینده به رئیس جمهور؛ لزوم جلوگیری از تکرار رویه های مدیریت دولت سابق در دولت سیزدهم.

تذکر مصطفی نخعی نماینده نهبندان به همراه 33 نماینده به وزیر صمت؛ ضرورت توجه به تمامی ظرفیت های استان خراسان جنوبی در طراحی مسیر انتقال آب از خلیج فارس.

تذکر صدیف بدری نماینده اردبیل به رئیس جمهور و وزیر اقتصاد؛ لزوم جلوگیری از متزلزل شدن اقتصاد کشور با نوسانات شدید بازار ارز.

تذکر سید مسعود خاتمی نماینده گلپایگان به همراه 50 نماینده به وزیر آموزش و پرورش؛ ضرورت افزایش ظرفیت در رشته های دبیری علوم پایه در دانشگاه فرهنگیان.

تذکر یعقوب رضا زاده نماینده سلماس به وزیر نیرو؛ ضرورت تخصیص اعتبار برای تکمیل دریچه های هیدرومکانیکال در سد حوزه انتخابیه.

در انتهای جلسه، عبدالرضا مصری زنگ پایان نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی را راس ساعت 12 و 10 دقیقه به صدا درآورد.

نایب رییس مجلس شورای اسلامی، افزود: نشست آتی صحن روز سه شنبه، 14 دی ماه ساعت 7 و 45 دقیقه با ادامه دستور کار هفتگی مجلس برگزار خواهد شد.

انتهای پیام

کد خبر 4188

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =