به گزارش نمایندگان ما، گزارش تفریغ بودجه سال ۱۳۹۹ استان مرکزی که بر پایه ۳ بخش گزارش تفریغ تبصره های قانون بودجه سال ۱۳۹۹ کل کشور، گزارش تفریغ قسمتهای مختلف اطلاعات کمیتی قانون بودجه بر اساس ماده (۱۰۴) قانون محاسبات عمومی کشور و نیز گزارشات حسابرسی تهیه و تدوین شده است، منتشر شد.
در نگاه کلی به آمار و ارقام این گزارش، می توان گفت پیشبینی دریافتهای عمومی و اختصاصی سال ۱۳۹۹ برای استان مرکزی بالغ بر ۵ هزار و۳۰۰ میلیارد تومان و میزان وصولی آن طبق تفریغ بودجه حدود ۴ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان بوده است.
اقلام سنواتی دستگاههای اجرایی استان دارای ۱۶۱ میلیارد تومان مانده انتقالی از سال قبل بوده که طی سال ۱۳۹۹ مبلغ ۵۵ میلیارد تومان آن با تحویل کالا یا ارائه خدمت به هزینه یا دارایی منظور شده و یا با واریز وجه به حساب خزانه و یا دستگاه اجرایی تسویه و مابقی به سال بعد انتقال یافته است.
منابع و مصارف پیشبینی شده برای شرکت های دولتی استان بالغ بر ۸۲ هزار میلیارد تومان بوده است که در بخش جاری معادل ۱۳۹ درصد و در بخش سرمایهای معادل ۴۵۵ درصد از میزان پیشبینی شده محقق شده است.
برخی از یافتههای گزارش تفریغ بودجه سال ۱۳۹۹ استان مرکزی عبارتند از:
- شرکتهای در حال واگذاری، مکلف به واریز مالیات علیالحساب و سود سهام علیالحساب بودجه مصوب خود بهصورت یک دوازدهم در هر ماه بوده اند؛ شرکت پالایش نفت اراک و تولید نیروی برق شازند، بخشی از سود سهام علیالحساب خود را بدون رعایت موعد زمانی به حساب خزانه واریز نمودهاند.
- شرکتهای دولتی مکلف بودهاند که صورتجلسات مجامع عمومی مربوط به تصویب صورتهای مالی سال ۱۳۹۸ خود را حداکثر تا سیام مهرماه سال ۱۳۹۹ به تأیید وزارت امور اقتصادی و دارایی برسانند. لیکن شرکت شهرکهای صنعتی اقدامی درخصوص اخذ تأییدیه انجام نداده و شرکت عمران شهر جدید امیرکبیر نیز پس از مهلت مقرر اقدام به اخذ تاییدیه نموده است.
- سازمان امور مالیاتی مکلف به تعیین تکلیف مطالبات مالیاتی تا پایان سال ۱۳۹۸ از اشخاص حقیقی و حقوقی و وصول حداقل ۳۰ درصد این مطالبات بوده است. تا پایان سال ۱۳۹۹ اداره کل امور مالیاتی استان مرکزی میزان ۱۶ درصد از این مطالبات را وصول نموده است.
- کلیه دستگاههای اجرایی موضوع ماده (۵) قانون مدیریت خدمات کشوری و ماده (۲۹) قانون برنامه ششم توسعه، مکلف به افتتاح کلیه حسابهای ریالی خود صرفاً از طریق خزانهداری کل کشور و نزد بانک مرکزی و انجام کلیه دریافتها و پرداختهای خود فقط از طریق حسابهای افتتاح شده نزد بانک مرکزی بودهاند که تعداد ۱۰ دستگاه اجرایی تحت رسیدگی استان، جهت انجام برخی از دریافت وپرداختهای خود از حسابهای قبلی استفاده نمودهاند. تعداد ۱۶ دستگاه اجرایی نیز حسابهای بانکی خود را نزد بانکی غیر از بانک مرکزی نگهداری کردهاند.
- تعداد ۳۰ دستگاه اجرایی اقدامی در خصوص استقرار سامانه یکپارچه بودجهریزی مبتنی بر عملکرد نکردهاند. همچنین دستگاههای اجرایی مکلف به نگهداری اعتبارات واحد مجری در سامانه حسابداری خود بر مبنای تفاهم نامه منعقده با واحد مجری به صورت جداگانه بودهاند که تعداد ۲۱ دستگاه اجرایی مشمول، اقدامی در خصوص انعقاد تفاهمنامه با واحد مجری انجام ندادهاند و تعداد ۵ دستگاه اجرایی مشمول نیز اعتبارات واحد مجری را بهطور جداگانه نگهداری نکردهاند.
- تعداد ۱۱ دستگاه اجرایی مشمول استان در خصوص ارائه برنامههای عملیاتی خود برای استقرار چرخه مدیریت و ارتقای شاخصهای بهرهوری به سازمانهای برنامه و بودجه کشور و اداری و استخدامی کشور اقدامی ننمودهاند.
- شرکت آب منطقهای مرکزی اعتبارات موردنیاز برای اجرای برنامههای ارتقای بهرهوری را به صورت مستقل پیشبینی نکرده است.
- پرداخت پاداش سالانه به اعضای ۳ شرکت دولتی مستقر در استان بدون رعایت مفاد ماده (۸۴) قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (۲) و بدون انطباق با شاخصهای بهرهوری و تایید سازمانهای برنامه و بودجه و اداری و استخدامی کشور صورت پذیرفتهاست.
انتهای پیام
نظر شما