کد خبر 9141
۱۸ مهر ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۵

مرکز پژوهش های مجلس:

ارائه صورت های مالی حسابرسی شده، قدمی مثبت در ورود مجلس به موضوع شرکت های دولتی است

نظرات حسابرسان در مورد صورت های مالی سال ۱۳۹۹ شرکت های دولتی
ارائه صورت های مالی حسابرسی شده، قدمی مثبت در ورود مجلس به موضوع شرکت های دولتی است

مرکز پژوهش های مجلس طی گزارشی به بررسی نظرات حسابرسان در مورد صورت های مالی سال ۱۳۹۹ شرکت های دولتی پرداخت.

به گزارش نمایندگان ما، دفتر مطالعات بخش عمومی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی طی گزارشی به بررسی نظرات حسابرسان در مورد صورت های مالی سال ۱۳۹۹ شرکت های دولتی پرداخت.

بنابر این گزارش با تصویب قانون الحاق یک تبصره به ماده (۱۸۲) قانون آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی در مرداد ماه ۱۳۹۸ و الزام دولت به ارائه اطلاعاتی شامل صورت های مالی حسابرسی شده، بودجه تفصیلی و عملکرد بودجه به همراه سنجه های عملکردی شرکت های دولتی به مجلس شورای اسلامی، قدمی مثبت در جهت ارتقای کیفی ورود مجلس شورای اسلامی به موضوع شرکت های دولتی در بودجه ایجاد شده است. در همین راستا، در سال ۱۴۰۰ به عنوان سومین سال متوالی، صورت های مالی حسابرسی شده سال ۱۳۹۹ شرکت های دولتی به مجلس شورای اسلامی ارائه شد.

در این گزارش نکات مطرح شده توسط حسابرسان درخصوص صورت های مالی سال ۱۳۹۹ بیش از ۱۲۰ شرکت دولتی بررسی شده است. در بخش اول گزارش، میزان اطلاعات ارائه شده در آبان ماه سال ۱۴۰۰ بررسی شده است. در ادامه، مهم ترین موارد تذکرات حسابرسان که از شیوع بسیار زیادی در میان شرکت های دولتی برخوردار بوده اند به صورت خلاصه و در قالب جداولی ارائه شده و در بخش پیوست، مشروح نکات مهمی که حسابرسان، در بررسی صورت های مالی شرکت های دولتی به آن اشاره داشته اند، به تفکیک هر شرکت ارائه شده است.

پژوهشگران این گزارش یادآور شدند، که هرچند صورت های مالی شرکت های بزرگ و مهمی نظیر ملی نفت ایران، ملی گاز ایران، ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی، پالایش نفت آبادان، سهامی نفت ایران- نیکو، صدا و سیما، سازمان هدفمندی یارانه ها، سرمایه گذاری های خارجی ایران و ۱۴ شرکت غله و خدمات بازرگانی به مجلس ارائه نشد، ولی شرکت های انتخاب شده برای بررسی در گزارش حاضر، به لحاظ حجم منابع و مصارف یا نوع فعالیت مهم تلقی می شوند.

متن کامل این گزارش را اینجا بخوانید.

انتهای پیام

کد خبر 9141

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 6 =