کد خبر 4290
۱۸ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۵

گزارش اختصاصی؛

دولت روحانی متهم ردیف اول حذف استقلال ‌و پرسپولیس

دولت روحانی متهم ردیف اول حذف استقلال ‌و پرسپولیس

در حالی دو باشگاه استقلال و پرسپولیس از لیگ قهرمانان آسیا حذف شدند که به باور بسیاری از کارشناسان، پیشکسوتان و صاحب نظران فوتبال و نمایندگان مجلس شورای اسلامی قصور دولت روحانی و مشخصا وزیر سابق ورزش باعث این اتفاق تلخ و مکدر شدن هواداران این دو باشگاه پرطرفدار شده است.

پایگاه خبری تحلیلی نمایندگان ما، نمایندگان ما، روز گذشته با اعلام کنفدراسیون فوتبال آسیا (AFC) رسما استقلال ، پرسپولیس و گل گهر از حضور در فصل آینده لیگ قهرمانان آسیا حذف شدند این اتفاق بعد از آن رخ داد که AFC قبل از اتمام سال ۲۰۲۱ در نامه به فدراسیون فوتبال از وجود نقایص در پرونده حرفه ای این سه تیم خبر داده و خواستار ابطال مجوز حرفه ای آن ها و غیبت در لیگ قهرمانان آسیا شده بود اما پنج روز برای ارائه اسناد و مدارک مهلت داده بود.با ارسال مدارک و بررسی های انجام شده که تا ششم ژانویه به طول انجامید، این کنفدراسیون از حذف قطعی سه تیم ایرانی خبر داده است.

دولت روحانی متهم ردیف اول حذف استقلال ‌و پرسپولیس

دولت روحانی بیشترین تقصیر را حذف استقلال و پرسپولیس در آسیا دارد

در واکنش به این اتفاق تلخ، داریوش مصطفوی، رئیس کمیته استیناف صدور مجوز حرفه‌ای در گفت و گویی تلویزیونی گفت: قسم می‌خورم در ماجرای حذف استقلال و پرسپولیس در آسیا دولت روحانی بیشترین تقصیر را دارد. بارها در دولت سابق برای خصوصی سازی جلسه برگزار کردند، ولی اتفاقی نیفتاد.

دولت روحانی متهم ردیف اول حذف استقلال ‌و پرسپولیس

آقایان از پرسپولیس و استقلال فوتبال برای خود سکوی پرتاب ساختند

ابراهیم قاسمپور، پیشکسوت فوتبال نیز این طور واکنش نشان داد که این اتفاق عجیبی برای ورزش و فوتبال ما نیست و قابل پیش بینی بود که این اتفاق برای تیم های باشگاهی ما رخ دهد. بدون شک این اتفاق ناشی از بی تدبیری مسوولان و مدیران ورزشی و فوتبالی ماست که در سال‌های قبل به فکر نبودند و با وعده و وعیدهای تکراری همه را سرگرم نگه داشتند. 

او اضافه کرد: وقتی ما انواع و اقسام پرونده‌های مالی و شکایتی را در AFC و فیفا طبیعی است به باشگاه‌های ایرانی مجوز حضور در لیگ قهرمانان نشود. مشکلات ورزش و فوتبال ما یکی دو تا نیست، مشکلاتی که از سال‌های دور با ما بوده و مدیران قبلی هیچ تلاشی برای رفع آن نداشته‌اند.سال‌های قبل مدیران وزارت ورزش، فدراسیون و باشگاه‌ها فقط برای این که خودی نشان دهند وعده حرفه‌ای سازی و خصوصی سازی را برای دو باشگاه دادند و از قِبل این دو باشگاه به نام و نشانی رسیدند و رفتند تا حالا مردم و هواداران این دو تیم بمانند و ناراحتی حذف از آسیا! حالا هم فکر نکنید ناراحتی مردم و هواداران برای این آقایان مهم است! 

این پیشکسوت فوتبال گفت که آقایان از پرسپولیس و استقلال فوتبال برای خود سکوی پرتاب ساختند و حالا هواداران ماندند و حسرت حذف تیم های شان و این مدیران کک شان هم نمی‌گزد. آقایانی که وقتی اینفانتینو برای فینال لیگ قهرمانان برای عکس یادگاری صف کشیده بودند، الان کجا هستند؟ چرا جواب هواداران فوتبال را نمی دهند؟

دولت روحانی متهم ردیف اول حذف استقلال ‌و پرسپولیس

باید سلطانی فر پاسخگوی عملکرد ضعیفش باشد

علاوه بر پیشکسوتان و صاحب نظران فوتبال، نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز به این موضوع واکنش نشان دادند؛ مجتبی یوسفی عضو هیات رییسه مجلس گفت: آقای سلطانی فر و وزارت وقت وززش باید پاسخگوی عملکرد خود و اتفاقی که امروز برای این دو تیم افتاده، باشند. امیدواریم در موضوعات بعدی حتما وزیر ورزش  دقت لازم را بکار ببرند. در دولت قبل به علت آنکه چیزی به پایان آن دولت نمانده بود نمی توانستم وزیری را استیضاح کنیم زیرا باعث تزلزل مدیریت می‌شد و یا ممکن بود دولت از حد نصاب بیافتد.

او به قراردادهای منعقد شده در دولت قبل در حوزه ورزش اشاره و بیان کرد: قراردادهایی که در چند سال اخیر منعقد شده نشان دهنده این است که براساس رانت بوده و یا در خوش بینانه‌ترین حالت ممکن دقت کامل را براساس حقوقی به انجام نرسانده‌اند که منجر شده روزانه ورزش کشور در قراردادهای مختلف محکوم شود. 

یوسفی ادامه داد: یکی از سوء مدیریت‌ها به عدم پیگیری مناسب در بخش مالکیت دو باشگاه استقلال و پرسپولیس است که عملا این عرصه به جولانگاه مدیران سیاسی در دولت‌های قبل تبدیل شده بود و افرادی مدیریت را به دست گرفته بودند که تجربه کافی در حوزه ورزش یا بخش فوتبال را نداشتند، سو مدیریت این افراد در نهایت سبب شد تا اخطارهایی را ورزش کشور متحمل شود. متاسفانه اقدامات لازم در زمان خود انجام نشد و این تذکرات مورد توجه قرار نگرفت که در نهایت چنین سرنوشتی را برای این دو تیم رقم زد. 

نماینده مردم اهواز تاکید کرد: مجلس مقصران در حوزه ورزش را به دستگاه قضایی معرفی خواهد کرد. جلساتی در کمیسیون اصل نود و کمیسیون فرهنگی برگزار شد. از یک نوجوان تا یک فرد پا به سن گذاشته همگی  طرفدار این دو تیم هستند که نشان می‌دهد مدیریت این تیم‌ها مهم است و نباید به افراد سیاسی سپرده شود باید به دست افراد کاردان بدهیم. امیدواریم در این دولت که مردم به آن امید بسته‌اند و تجربه ای که جناب آقای رئیسی در موضوعات مختلف دارد، انشاالله شاهد اصلاح این اشکالات باشیم که بیشتر از این باعث هزینه بر آرامش و علاقه‌مندی مردم نباشد و هم اینکه هزینه‌ مادی و معنوی به کشور تحمیل نشود.

دولت روحانی متهم ردیف اول حذف استقلال ‌و پرسپولیس

وزارت ورزش دولت قبل دقت لازم و دیپلماسی ورزشی نداشت

حسینعلی حاجی دلیگانی عضو دیگر هیات رییسه مجلس نیز گفت که مجلس برای پاسداری و استیفا از حق و حقوق ملت ایران از هیچ تلاشی فروگذاری نخواهد کرد. وزارت ورزش دولت قبل دقت لازم و دیپلماسی ورزشی صحیح که بایستی براساس حکمت، عزت و مصلحت جمهوری اسلامی در ورزش باشد را نداشته و به آن عمل نکرده است و از وزیر فعلی انتظار است که زیر ساخت این موضوع را در این وزارت خانه ایجاد کند. 

دولت روحانی متهم ردیف اول حذف استقلال ‌و پرسپولیس

سلطانی فر در برابر اقدامات خود پاسخگو باشد

محمود عباس زاده مشکینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس رفتار AFC را غیر ورزشی تلقی کرد و گفت: بخشی از حلاوت و شیرینی و جذابیت جام باشگاه‌های آسیا به حضور ایران وابسته است؛ حضور تیم‌های ایرانی در لیگ باشگاه‌های آسیا به بازی جذابیت و ارزش می‌نهد. در دولت گذشته در زمینه ورزش ضعف‌هایی را شاهد بودیم اما در این دولت وزارت ورزش همه تلاش خود را برای ارتباط با این نهادها به کار برد و سیاست همکار محورانه را در پیش گرفته است. 

او اضافه کرد: سلطانی فر باید در برابر اقدامات خود پاسخگو باشد زیرا مباحث ورزشی کشور را تحت تأثیر رفتار های سیاسی قرار داده بود و آسیب های زیادی را بر ورزش تحمیل کرد.سلطانی‌فر هیچ کاری برای ورزش انجام نداد.

عباس زاده مشکینی به ورود کمیسیون امنیت ملی و به این موضوع برای بررسی همه جوانب سیاسی اقدام AFC سخن گفت و افزود: کمیسیون امینت ملی این موضوع را مورد پیگیری خود قرار خواهد داد. باید آقایان دولت قبل در برابر عملکرد خود پاسخگو باشند. متاسفانه دولت قبل به آسیا و نهادهای آسیایی حتی در حوزه ورزش توجهی نداشت و این موضوع را مورد غفلت قرار داده بود.

با توجه به اینکه قصور دولت حسن روحانی و مشخصا مسعود سلطانی فر وزیر سابق ورزش و جوانان در حذف سه باشگاه استقلال، پرسپولیس و گل گهر مشهود است، انتظار می رود که دستگاه قضایی و نمایندگان مجلس به این موضوع ورود کرده تا با برخورد با متخلفان شاهد تکرار این اتفاق تلخ برای فوتبال کشورمان نباشیم.

انتهای پیام

کد خبر 4290

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی IR ۱۲:۱۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۸
    0 0
    مجلس خیانت کرد به ملت چرا پس از دو سال سلطانی فر گذاشتن انواع زرر زیان به بیتلمال بزند خود مجلس هم شریک سلطانی فر بود که بی تفاوت از قرار داد ولیلموتیس تا حذف باشگاهای تا تمام رشته های ورزشی کشور نابود کر