کد خبر 4327
۱۹ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۴

در صحن مجلس صورت گرفت

انتقاد مخالفان کلیات بودجه ۱۴۰۱ از حذف ارز ترجیحی 

انتقاد مخالفان کلیات بودجه ۱۴۰۱ از حذف ارز ترجیحی 

نمایندگان مخالف کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۱ نسبت به حذف ارز ترجیحی در بودجه انتقاد کرده و گفتند که حذف ارز ترجیحی، امنیت غذایی را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

به گزارش خبرنگار نمایندگان ما، در جریان بررسی کلیات لایحه بودجه بودجه ۱۴۰۱، نمایندگان مخالف به بیان دلایل خود جهت مخالفت با لایحه بودجه سال آینده پرداختند.

دولت هیچ مدلی برای جایگزینی حذف ارز ترجیحی پیش بینی نکرده است

مهرداد گودرزوند عضو کمیسیون برنامه و بودجه اظهار کرد:  برخی نکات مهم در لایحه بودجه مشکلات عدیده ای را برای مردم به وجود خواهد آورد، یکی از نکات برجسته موضوع ارز 4200 تومانی است. در حال حاضر این یارانه که روی ارز 4200 تومانی اعمال می شود، به درستی به دست مردم نمی رسد، اما تجربه نشان داده هر گاه ارز دو نرخی را به تک نرخی تبدیل کرده ایم، شوک بزرگی به بازار وارد و چندصد درصد تورم به اقتصاد کشور تحمیل شده است.راه جایگزین برای حذف ارز ترجیحی به هیچ عنوان در لایحه بودجه 1401 شفاف و مشخص نیست،آنچه که مسئولان دولتی عنوان می کنند این است که پرداخت نقدی قرار است جای ارز 4200 تومانی را بگیرد، اما باید در نظر داشت که این پرداخت های نقدی همواره کشور را با تورم های جدی مواجه کرده است.

وی اضافه کرد: دولت حتی پس از اینکه لایحه ای دوفوریتی برای حذف ارز 4200 تومانی ارائه داد، هیچ مدل جایگزینی برای این مهم نداشت و این مسئله قطعاً اقتصاد کشور را با مشکل جدی مواجه خواهد کرد.

وی یکی دیگر از ایرادات لایحه بودجه را کم کردن ردیف ها برشمرد و ادامه داد: کم کردن ردیف ها موجب افزایش لابی گری و ایجاد رانت خواهد شد، همچنین یکی دیگر از مشکلاتی که کم کردن ردیف ها ایجاد خواهد کرد، عدم پاسخگویی دستگاه ها به نمایندگان مجلس است. اخذ مالیات را نیز می تواند منجر به ایجاد معضل برای مردم شود . در شرایط رکود اقتصادی افزایش درآمد مالیاتی دولت، جیب مردم را خالی کردن است و این مسئله مردم را تحت فشار قرار خواهد داد.

گودرزوند میانگین افزایش حقوق 10 درصدی را نیز یکی دیگر از ایرادات لایحه بودجه برشمرد و تصریح کرد: در برنامه توسعه تاکید شده افزایش حقوق باید متناسب با تورم موجود در جامعه ارتقا پیدا کند.افزایش سنوات خدمت از 30 سال به 32 نیز باید در برنامه توسعه دیده شود نه در لایحه یکسال بودجه.

بودجه ۱۴۰۱ سفره مردم را کوچکتر می کند

علیرضا پاک فطرت نماینده شیراز گفت: بودجه با همان ساختاری که در گذشته وجود داشت، تدوین شده است و توجهی به بودجه عمرانی نشده است در حالی که پروژه های عمرانی در کشور سال هاست در گوشه فراموشی رها شده است، دولت عزمی برای ساماندهی آن در بودجه 1401 ندارد.200 هزار کیلومتر راه روستایی در بودجه سال آینده مغفول مانده و آسیب دیدگان اجتماعی و مظلومان مورد بی توجهی قرار گرفته اند و همه کارمندان و کارکنان دولت به غیر از مدیران بانک ها و خصولتی ها از این بودجه ناراحت هستند و دولت به جای خرید خدمت و فعالیت به خرید زمان و ساعت در نظام پرداخت توجه کرده است و این بودجه، بودجه ضد تولید است.

وی ادامه داد: در دنیا از مردم مالیات گرفته و صرف زیرساخت ها و توسعه امکانات می شود، اما در بودجه سال آینده کشور، با وجود افزایش 60 درصدی مالیات ها، منابع صرف پرداخت حقوق و هزینه های جاری می شود و وضعیت مردم تغییر خاصی نمی کند. همچنین 10 درصد افزایش حقوق با توجه به تورم 40 درصدی، سفره مردم را کوچکتر می کند. همچنین متاسفانه قیمت سوخت  و انرژی در بودجه 1401 شفاف نیست و 80 درصد بودجه صرف پرداخت حقوق ها می شود.

پاک فطرت با انتقاد از عدم توجه به ساماندهی بانک های خصوصی گفت: بانک مرکزی اراده ای برای اصلاح بانک های خصوصی ندارد و در بودجه سال آینده نیز به این موضوع توجهی نشده است، همچنین فاصله طبقاتی با بودجه تقدیمی دولت بیشتر می شود، لذا امیدواریم مجلس نظارت در لایحه بودجه را تقویت کرده و در مسیر اصلاح آن حرکت کند.

اعتبارات پیش بینی شده برای عادلانه شدن دریافتی میان دستگاه ها کافی نیست

جعفر قادری نماینده شیراز اظهار کرد: هدف گذاری رشد 8 درصدی در لایحه بودجه را بسیار خوشبیانه می دانم و فکر می کنم با محدودیت منابع تحقق رشد 8 درصدی امکان پذیر نباشد لذا نیاز به ساز و کارهای جدیدتری دارد، همچنین ظاهرا فروش اوراق در لایحه دولت کاهش پیدا کرده اما در عمل معتقدم فروش اوراق بیشتری اتفاق خواهد افتاد.همچنین در توزیع قیر و توزیع عوارض ارزش افزوده اختیار به وزرا داده شده اما این شکل از قانونگذاری درست نیست چرا که این کار برای نظارت بر عملکرد وزرا و دولت مشکل ایجاد می کند و ساز وکار کاملی برای صندوق توسعه عدالت استانی پیش بینی نشده و منابع چندانی برای تامین زیرساخت های مسکن با توجه به هدف گذاری مجلس و دولت در نظر گرفته نشده و در کاهش هزینه ها جدیت لازم به خرج داده نشده است.

وی افزود: اگرچه 15 درصد هزینه های جاری کاهش پیدا کرده اما معتقدم این مقدار کافی نیست و باید مبالغ بیشتری کاهش پیدا می کرد، همچنین به جذب منابع بخش های غیردولتی برای تکمیل پروژه های نیمه تمام توجه نشده، لذا نیاز است در این زمینه ساز وکارهای تکمیلی توسط مجلس دیده شود ضمن آنکه برخی از احکام سال گذشته که مورد توجه مجلس بود حذف شده که باید احیا شوند.

عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۱، اظهار کرد: احکام پیش بینی شده برای عادلانه شدن دریافتی میان دستگاه ها و قوا کافی نیست ضمن آنکه به تهاتر نیز توجه نشده است و نیاز است مورد توجه قرار گیرد.انتظار داشتیم که برای حل مشکل صنایع مبالغ بیشتری در لایحه بودجه 1401 در نظر گرفته می شد، معضل کشور در حال حاضر خشکسالی است لذا باید توجه بیشتری به طرح های انتقال آب می شد همچنین برای بهبود فضای کسب وکار نیاز بود دولت برخی از تشکل های موازی را حذف کند و ساز وکارهایی برای این کار پیش بینی کند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه در مجلس ادامه داد: اگرچه 10 هزار میلیارد تومان برای فناوری اطلاعات در لایحه بودجه پیش بینی شده اما اکنون راهی جز این نداریم و باید توجه بیشتر و جدی تری از سوی دولت به این مهم شود. همچنین باید قانون پایانه های فروشگاهی قبل از ورود به سال آینده به مرحله اجرا درآید تا امکان وصول وجود داشته باشد.

بودجه عدالت‌محور نیست

روح الله ایزدخواه نماینده تهران اظهار کرد: امروز یوم‌الحساب دولت بوده و مهمترین تصمیم سالانه مجلس در حال شکل‌گیری است؛ مجلس امروز مطالبه‌گر است نه دولت. باید شعارها و صحبت‌های آقای رئیسی را که پیش از این مطرح کرد در لایحه ارزیابی کنیم.ما در مجلس نمی‌توانیم این ایرادات را اصلاح کنیم بنابراین باید لایحه بودجه به دولت بازگردد تا شاکله آن دوباره نوشته شود چرا که بودجه دلاریزه شده است. حال این سوال مطرح می‌شود که تقویت پول ملی چگونه در این لایحه محقق شده است.

وی با بیان اینکه نرخ محاسبه دلار در بودجه امسال 11 هزار و500 تومان در نظر گرفته شده، حال آن که در بودجه سال آینده 23 هزار تومان محاسبه شده است، ادامه داد: آیا این پیش‌بینی به معنای بالا بردن کف قیمت دلار نیست؟ دولت با چه تدبیری به دنبال کنترل نرخ ارز خواهد بود.واردات در سال آینده با نرخ ETS محاسبه می شود، این یعنی شاهد 5 برابر تورم کالاهای وارداتی خواهیم بود، به این معنا که در سال آینده بهای کالاهای اساسی و وارداتی گران می‌شود.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با طرح این پرسش که آیا تورم‌های چندگانه موجود در لایحه بودجه به دشمن پالس نمی‌دهد که تورم تحریمی را به سایر تورم‌ها بیافزاید و با این امر شاهد پول داغ باشیم، تصریح کرد: نکته مهم قدرت خرید مردم است که یارانه نقدی آن را جبران نمی‌کند، باید به این سوال پاسخ داده شود که با 45 هزار تومان یارانه سال 89 مردم می‌توانستند چند کیلو مرغ خریداری کنند و امسال با این مبلغ می‌توانند چند کیلو مرغ بخرند.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه یارانه نقدی قدرت خرید مردم را جبران نمی‌کند، ادامه داد: دولت در کمیسیون تلفیق به این پرسش که قرار است نرخ دلار در سال آینده چه عددی باشد، پاسخ نمی‌دهد. اگر به سراغ نرخ‌های آزاد رویم میل به گران کردن دلار در دولت ایجاد می‌شود تا با گران کردن آن کسری بودجه خود را جبران کند.

وی با طرح این پرسش که تقویت پول ملی که مورد تأکید مقام معظم رهبری است در لایحه بودجه چگونه اتفاق می‌افتد، افزود: تمام درآمد دولت از حذف ارز حدود 200 هزار میلیارد تومان است، آیا دولت نمی‌توانست این اعتبار را از بانک‌ها که مراکز تجاری بزرگ می‌سازند یا شرکت‌هایی که 160 هزار میلیارد تومان از محل گران شدن ارز سود کردند، دریافت کنند.مطرح می‌شود که ارز ترجیحی به هدف اصابت نکرده، اگر این ادعا درست است چگونه با حذف ارز 4200 تومانی قیمت مرغ دو برابر می شود.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه ارز ترجیحی با ارز جهانگیری متفاوت است، ادامه داد: در حال حاضر به 7 قلم کالای اساسی ارز ترجیحی پرداخت می‌شود که ممکن است با حذف این یارانه اتفاقاتی مانند آنچه در قزاقستان رخ داد، بیفتد، چه کسی در دولت مسئولیت حذف ارز ترجیحی را به عهده می گیرد.برخی آقایان که در دولت مسئولیت ندارند و انتصاب به مراجعی دارند، اعلام می کنند که در سال آینده ارز تک‌نرخی می‌شود این در حالی است که بودجه هنوز در مجلس تصویب نشده است.

وی با بیان اینکه بودجه عدالت‌محور نیست، اضافه کرد: در حال حاضر 25 میلیون نفر زیر خط فقر هستند، دولت توضیح دهد که با این لایحه چه تعداد از این افراد کاهش می‌یابد. ازاقتصاد مقاومتی و جهش در تولید حرف در بودجه زده نشده، نگاره‌های مکتب پولی شیکاگو همچنان حاکم بر بودجه است و دولت فقط به کسری بودجه خود توجه کرده و به نکاتی مانند رفع تبعیض طبقاتی و رکود حاکم بر تولید بی‌توجه بوده است.تکنوکرات‌ها در 30 سال گذشته دولت را ضعیف کردند،نسبت مخارج دولت به تولید ناخالص داخلی از 25 درصد ابتدای انقلاب به 11 درصد سقوط کرده این در حالی است که این عدد در اروپا به صورت متوسط 25 درصد است.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه در حال حاضر 6 میلیون نفر شاغل غیررسمی داریم که از آنها حمایت نمی‌شود، تصریح کرد: برخی افراد نسبت به درآمدهای دولت کم اظهاری می کنند که این مسئله باید در شورای امنیت رسیدگی شود، چرا در شرایطی که وضعیت فروش نفت مناسب است برخی نسبت به درآمد دولت کم اظهاری می کنند.

وی با اشاره به توهمی و ضد تولید بودن لایحه بودجه ادامه داد: سیاست‌های ارائه تسهیلات برای تولید و رشد از دوره خاتمی منحرف شده است، این بودجه منجر می‌شود که کشور به سمت توافق سوق داده شود و با شعارها رئیس جمهور مبنی بر دولت مردمی و ... ناسازگار است.

نمی توان شوک تورمی جدید به جامعه وارد کرد

مهدی عسگری نماینده کرج گفت: نکته اول اینکه ما نباید نگاه سیاسی به بررسی کلیات بودجه داشته باشیم و اینکه برخی می گویند چون اولین بودجه دولت آقای رئیسی است باید حتما به آن رأی موافق داد اما اینگونه نیست، ما باید نگران شکاف و فاصله بین ملت و حاکمیت باشیم و این مسئله مهم امروز کشور است.اگر دولت دچار خطای محاسباتی شود ما باید به او هشدار دهیم یا کار او را توجیح کنیم، اگر کسانی در دستگاه تصمیم سازی دولت او را دچار انحراف کرده اند تکلیف مجلس چیست؟، محافظه کاری قتلگاه انقلاب است این جمله رهبر حکیم انقلاب بود لذا باید گفت؛ محافظه کاری هیچ نسبت با انقلابی گری ندارد و ما باید امروز مبتنی بر واقعیت جامعه تصمیم گیری کنیم.

وی افزود: کلیات این لایحه اشکالاتی مانند عدم شفافیت، ضعیف بودن رویکرد عدالت اجتماعی، عدم انقباضی بودن بودجه علیرغم آنچه گفته می شود نسبت به منابع عمومی در قیاس با عملکرد 1400، 83 درصد افزایش داشته است. حال سوال این است آیا با تصویب کلیات امکان اصلاح این احکام وجود دارد یا خیر؟ مثلا اگر حداقل ارزی که باید برای کالاهای اساسی بگذاریم را 15 میلیارد دلار محاسبه کنیم حدود 350 هزار میلیارد تومان مابه التفاوتی است که در واقع تغییر ارز ترجیحی در منابع بودجه خواهد گذاشت که می شود بالغ بر 23 درصد از منابع بودجه و طبیعتا ما همچین اصلاحاتی را نمی توانیم در مجلس انجام دهیم بنابراین باید این کلیات به مجلس بازگردد و در آنجا اصلاح شود.

وی گفت: نکته اول اینکه عدم توجه دولت به قانون اصلاح ساختار بودجه است چرا که در یکی از بندهای آن دولت را مکلف کرده بود که جداول ارزی و ریالی را از هم تفکیک کند تا بودجه کشور اینگونه متاثر از دلار نشود و بعد هم نرخ دلار را اینگونه افزایش دهد، ارز ترجیحی حذف شود و در نهایت یک شوک تورمی جدید به جامعه وارد کنیم. این بودجه حاوی سه نوع تورم سنگین در بخش افزایش نرخ ارز است. نخست آنکه تورم نفتی حاصل از تغییر نرخ تسعیر ارز فروش و صادرات نفت است که جداول بودجه نرخ تسعیر دو برابر شده و به 23 هزار تومان رسیده است.

عسگری ادامه داد: تورم دوم، تورم وارداتی است که از طریق افزایش نرخ ارز مبنای محاسبه حقوق ورودی گمرک اتفاق می افتد که از 4200 به نرخ ای تی اس رسیده یعنی 5 برابر شده است. همکاران محترم توجه کنید که براساس گزارش سازمان توسعه تجارت 80  درصد واردات کشور کالاهای واسطه ای و سرمایه ای است یعنی مواد اولیه تولید را در برمی گیرد اما ما علاوه بر گران کردن نرخ ارز کالاهای اساسی، با این تغییر به تولید داخلی نیز صدمه می زنیم. آن وقت دوستان در لایحه بودجه این ادعا را کرده اند که در بخش صنعت می خواهند 12.57 رشد ایجاد کنیم، این ها با هم تناقض جدی دارد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، اظهار کرد: موضوع بعدی حذف ارز 4200 کالاهای حیاتی است که این با ارز جهانگیری متفاوت است چرا که ارز جهانگیری سال 97 شامل 1200 قلم کالای غیر ضروری می شد امروز درباره ارز ترجیحی 5 قلم کالای اساسی به علاوه گندم و دارو صحبت می کنیم که در لایحه بودجه حذف شده است، نکته قابل توجه این است که مارپیچ تورم و تجربه 30 سال گذشته نشان داده که تورم از طریق شوک های وارداتی اتفاق می افتد. قیمت حامل های انرژی، قیمت کالاهای اساسی و نرخ ارز شوک های انفجاری به اقتصاد ما در طول 30 سال گذشته وارد کرده است. آنگاه چطور دولت می خواهد در چنین شرایطی این تصمیم را اجرایی کند؟

این نماینده مردم در مجلس اضافه کرد: آیا با این فشار سنگین اقتصادی که از طریق تحریم ناجوانمردانه بر مردم تحمیل شده مردم توان تحمل شوک تورمی جدیدی را دارند یا خیر. سوال دوم این است که آیا دولتی که تازه مستقر شده و 80 درصد مدیران میانی آن هنوز تغییر نکرده اند و بخش اعظمی از این مدیران اعتقادی به این تحولات ندارند، چگونه می توانند چنین جراحی بزرگی را محقق کنند.

وی با تاکید بر اینکه بیش از 10 میلیون خانوار زیر خط فقر هستند، بیان کرد: برادران و خواهران، میلیون میلیون خانوار به زیر خط فقر رفته اند، فقر یعنی ستون فقرات مردم شکسته است، چرا متوجه این شکستن نمی شوید، مردم تحمل فشار جدید را ندارند لذا نمی توان شوک جدید قیمتی به مردم وارد کرد، سفره مردم از برنج خالی شده است. با این وجود شما ارز ترجیحی برنج را حذف کرده اید و گوشت قرمز نیز حذف شده است اکنون می خواهید نون و پنیری که در سفره مردم مانده است را نیز حذف کنید؟ آستانه تحمل مردم چنین اجازه ای را به ما نمی دهد.

عسگری تصریح کرد: قرار ما بر این بود که تغییر به نفع مردم ایجاد شود چرا دولت جلوی نقدینگی که از طریق بانک ها ایجاد می شود و خلق پولی که اتفاق می افتد را نمی گیرید؟ چرا جلوی بی انضباطی که در شرکت های دولتی اتفاق می افتد را نمی گیرید؟ آیا تنها راه حل جبران کسری بودجه دست کردن در جیب مردم است.
وی با بیان اینکه به دولت آقای رئیسی هشدار جدی می دهیم که جامعه مستعد تحمل چنین تورمی نیست، گفت: جامعه را دچار التهاب نکنید، شرایط منطقه را بسنجدید ضمن آنکه هنوز ارتباط برخی از وزرای دولت شما با بدنه منقطع است و برخی از استاندارها هنوز سوار کار نیستند.

حذف ارز ترجیحی، امنیت غذایی را تحت تأثیر قرار می‌دهد

محمدحسین فرهنگی نماینده تبریز گفت: حذف ارز 4200 تومانی وجود ندارد، گفت: این موضوع به معنای فشار بر امنیت غذایی مردم، افزایش تورم و بروز انواع مشکلات دیگر است.افزایش 62 درصدی مالیات، تولید را به شدت متأثر می‌کند که نتیجه آن تورم مضاعف است که برخلاف شعارهای داده شده خواهد بود و صرفاً مالیات دهندگان سابق تحت فشار قرار می‌گیرند.

وی در ادامه با بیان اینکه به اسم بودجه انقباضی، حقوق‌ها 10 درصد افزایش پیدا کرده است و از سوی دیگر 60 درصد مالیات را افزایش داده‌اند، عنوان کرد: این موضوعات تورم مضاعفی را بر کالاها، حمل و نقل و مایحتاج عمومی تحمیل می‌کند.از سوی دیگر بسیاری از ردیف‌های پروژه‌ها در لایحه بودجه حذف شده و راه‌حلی برای آن اندیشیده نشده است لذا از آنجایی که لایحه بودجه بسته سیاستی است، باید به دولت بازگردد تا نسبت به آن تجدیدنظر شود.موضوع درآمدهای نفتی ذکر شده در تبصره 14 این لایحه قابلیت اجرا نداشته و بسته سیاستی متفاوتی می‌خواهد که لازم است دولت نسبت به آن بازنگری کند چرا که در مجلس قابل بررسی نیست.

 بودجه ۱۴۰۱ بروکراسی اداری را افزایش می دهد

جبار کوچکی نژاد نماینده رشت گفت: پیش بینی رشد 8 درصدی در بودجه سال آینده هیچ مبنای علمی ندارد و ما دلیل قانع کننده ای برای این پیش بینی در بودجه نیافته ایم.36 درصد بودجه به نفت وابسته است و در عین حال صندوق های تامین اجتماعی مطالبات زیادی از دولت دارد که این پیش بینی در بودجه دیده نشده است. همچنین منابع هدفمندی در قالب بودجه دیده نشده است و مبلغ 400 همت مورد نیاز به طور شفاف در بودجه نیامده است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه در مجلس افزود: خوراک پتروشیمی ها در بودجه افزایش چشمگیری داشته و اجازه دولت به انتشار اوراق در صورت کسری موجب بدهی دولت خواهد شد. همچنین منابع پیش بینی شده برای طرح جهش تولید کفاف برنامه دولت برای ساخت یک میلیون مسکن را نمی دهد و 10 هزار میلیارد تومان اعتبار در این بخش با برنامه ریزی های صورت گرفته همخوانی ندارد.

وی با انتقاد از کاهش ردیف های بودجه ای گفت: بسیاری از ردیف ها در بودجه کاهش یافته و نهادها و سازمان های مختلف ذیل بخش ها و وزارتخانه ها دیده شده اند و این اتفاق موجب افزایش بروکراسی و سردرگمی فراوان در سال آینده خواهد شد.آنچه که مطرح شد نگرانی مجلس درخصوص معیشت و مسائل بودجه ای است، اما بی شک هیچ شکاف و فاصله ای بین دولت و مجلس در جهت حل مشکلات مردم وجود ندارد.

مبنای دولت برای تعیین نرخ ارز ۲۳ هزار تومانی چیست؟

کاظم دلخوش نماینده صومعه سرا نیز گفت:رییس جمهور مطرح کرد که حقوق کارکنان را اصلاح کرده، در حالی که اصلاحات در لایحه مدیریت خدمات کشوری توسط مجلس انجام شد و در لایحه بودجه اصلاح جدیدی انجام نشده است و دولت در بودجه سال آینده افزایش حقوق زیر ۱۰ درصد را پیش بینی کرده است. چرا دولت نرخ ارز ۲۳ هزار تومان پیش بینی کرده است، این رقم بر چه مبنایی پیش بینی شده است؟

نماینده مردم صومعه سرا در مجلس یازدهم با اشاره به مخالفت با کلیات طرح تعیین فوق العاده خاص کارکنان قوه قضاییه افزود: رئیس جمهور بیان کرد که مجلس به این طرح رأی نداده است، در حالی که دلیل مخالفت برخی نمایندگان صحبتهای رئیس سازمان استخدامی در مجلس و نامه علنی دولت مبنی بر مخالفت بود و مجلس براساس نظر دولت با این کلیات مخالفت کرد، در غیر این صورت این طرح در مجلس تصویب می شد.

وی با اینکه هیچکدام از نمایندگان موافق به صورت کامل موافقت نکردند، گفت: نمایندگان موافق بر این باور بودند که لایحه دارای ایراداتی است  و اصلاحات باید در تلفیق صورت گیرد و در این رابطه بودجه ای که ۷۰ درصد آن مشکل دارد را چطور می خواهید اصلاح کنید، نمونه آن افزایش ۷۰ درصدی مالیات در بودجه است.

سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس یازدهم بیان کرد: از سوی دیگر دولت برای فروش نفت، قیمت دلار ۲۳ هزار تومانی در نظر گرفته است چرا نرخ ارز ۲۳ هزار تومان پیش بینی شده اگر تحریم ادامه پیدا کند که قیمت دلار بیشتر می شود، اگر تحریم برداشته شود باید نرخ دلار کم شود اینکه قیمت ارز را اینگونه در نظر می گیرند یعنی فشارها به مردم تشدید می شود.

دلخوش یادآور شد: دولت می خواهد ارز ۴۲۰۰ را حذف کند، آن هم برای کالاهایی که مستقیم با معیشت مردم در ارتباط است، نتیجه افزایش هزینه حمل و نقل و سایر هزینه ها است. تصور نکنید که فقط ارز ترجیحی از ۲۳ قلم را حذف می کنید بلکه این کار بر روی ۷۰۰ یا ۸۰۰ قلم کالا اثر می گذارد، امروز دامداران و مرغداران نمی توانند علوفه مورد نیاز برای دام خود را تامین کنند، این یعنی شما باید به دنبال واردات گوشت یخ زده باشید، تزریق پول کم به مردم با افزایش  فزاینده تورم یعنی دست کردن در جیب مردم و نابودی تولید.

وی با بیان اینکه دولت بر چه اساسی به رشد ۸ درصدی رسیده است؟ گفت: با این وضعیت قیمت نهاده های کشاورزی ۵ برابر افزایش پیدا می کند، از طرف دیگر اختیاراتی به استانداران برای بحث صندوق توسعه و سرمایه گذاری بخش خصوصی داده شده که کار درستی نیست. با کلیات مخالفت کنید تا دولت اصلاحات لازم را در بودجه اعمال کند.

انتهای پیام  

کد خبر 4327

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 7 =