کد خبر 4551
۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۸:۰۵

امروز مجلس چه خبر بود؟

عزم مجلس برای حمایت از کارخانجات و صنایع/ حذف یکباره ارز ۴۲۰۰ تومانی زندگی مردم را مختل می کند

عزم مجلس برای حمایت از کارخانجات و صنایع/ حذف یکباره ارز ۴۲۰۰ تومانی زندگی مردم را مختل می کند

نشست علنی مجلس شورای اسلامی صبح امروز به ریاست دکتر محمدباقر قالیباف آغاز شد. بررسی طرح حمایت از کارخانجات، واحدهای صنعتی و تولیدی در دستور کار مجلس قرار داشت. در این جلسه نمایندگان از رویکرد دولت برای حذف یکباره ارز ترجیحی انتقاد کردند.

به گزارش نمایندگان ما،  نشست علنی مجلس شورای اسلامی صبح امروز (یکشنبه ۳ بهمن‌ماه) به ریاست محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی ساعت ۸ و  ۶ دقیقه و با حضور ۱۹۵ نفر از نمایندگان آغاز شد.

حسینعلی حاجی دلیگانی عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی دستور کار صحن علنی امروز را به شرح زیر قرائت کرد:

- ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون صنایع و معادن در مورد طرح دوفوریتی حمایت از کارخانجات و واحدهای صنعتی و تولیدی

- گزارش کمیسیون صنایع و معادن در مورد طرح ساماندهی صنعت خودرو

- گزارش کمیسیون انرژی در مورد طرح یک فوریتی استفساریه بند (ط) تبصره (۱) قانون بودجه ۱۴۰۰ کل کشور

- گزارش کمیسیون صنایع و معادن در مورد لایحه یک فوریتی تمدید مهلت اجرای قانون اساسنامه شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران

- گزارش کمیسیون اجتماعی در مورد طرح اصلاح تبصره(۱) قانون ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان

- گزارش کمیسیون اقتصادی در مورد لایحه پروتکل اصلاحی موافقتنامه تشویق و حمایت متقابل از سرمایه گذاری بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری کرواسی

- گزارش کمیسیون فرهنگی مبنی بر تصویب تقاضای تحقیق و تفحص از عملکرد شرکت سیاحتی علی صدر همدان

- گزارش کمیسیون انرژی مبنی بر تصویب تقاضای تحقیق و تفحص از عملکرد شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران

- بررسی تقاضای دو فوریت در مورد طرح الزام بخش خصوصی در به کارگیری نیرو از طریق ادارات تعاون، کار و رفاه اجتماعی

رویکرد دولت در توسعه روابط با کشورهای همسایه به منافع ملموس اقتصادی منجر شود

دکتر محمدباقر قالیباف در صحن علنی امروز در نطق پیش از دستور گفت: رئیس مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه رویکرد واقع‌گرایانه و چندجانبه‌نگر دولت سیزدهم به منظور بهره‌گیری از تمامی ظرفیت‌های راهبردی جمهوری اسلامی ایران در حوزۀ سیاست‌ خارجی، پنجره‌ای جدید برای تامین منافع ملی به خصوص بهره‌گیری از ظرفیت‌های اقتصادی کشور گشوده است، گفت: امروز روابط خارجی متوازن بر پایۀ استقلال و عزت ملی و دیپلماسی عمل‌گرا بر پایۀ فهم واقع‌بینانه از نظام چندقطبی حاکم بر مناسبات جهانی، ضرورتی انکارناپذیر برای بهره‌مندی از تمامی ظرفیت‌های نظام بین الملل و مشارکت فعال در آن برای تامین منافع ملت شریف ایران است.

اصرار مجلس بر طرح واردات خودرو در قبال صادرات قطعات

نمایندگان در جریان بررسی ایرادات شورای نگهبان به ماده ۴ طرح ساماندهی صنعت خودرو که درباره واردات خودرو بود با ۱۶۶ رأی موافق، ۳۹ رأی مخالف و ۷ رأی ممتنع از مجموع ۲۳۶ نماینده حاضر در صحن علنی بر مصوبه قبلی خود اصرار کرده و طرح مذکور برای تعیین تکلیف نهایی به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارسال شد.

موافقت مجلس با کلیات طرح حمایت از کارخانجات، واحدهای صنعتی و تولیدی

در ادامه نشست امروز، نمایندگان در جریان بررسی طرح حمایت از کارخانجات و واحدهای صنعتی و تولیدی، با کلیات این طرح موافقت کردند.

محمدباقر قالیباف در توضیحاتی درباره رأی‌گیری کلیات طرح دو فوریتی حمایت از کارخانجات و واحدهای صنعتی و تولیدی گفت: زمانی که کلیات این طرح را به رأی گذاشتیم حاضرین جلسه ۲۴۱ نفر بودند و در زمان رأی‌گیری چند نفر به خصوص آقای فرهنگی و علیزاده اعلام کردند چند دستگاه رأی‌گیری خراب است که من گفتم اشکالی ندارد اما انفورماتیک باید آن را بررسی کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: طبق بررسی‌های صورت گرفته در زمان رأی‌گیری دستگاه ۶ نفر یعنی آقایان فرهنگی، قاضی‌زاده، نیک‌بین، علیزاده، رئیسی و قادری خراب بوده و آرای مثبت آنها به صورت کتبی اعلام شد؛ از این رو این ۶ رأی به علاوه ۱۱۵ رأی دریافت شده جمعاً ۱۲۱ رأی موافق می‌شود که بنابراین کلیات طرح رأی آورده است. پس از آن رئیس مجلس، طرح حمایت از کارخانجات و واحدهای صنعتی و تولیدی را به منظور رفع ابهام به کمیسیون صنایع و معادن مجلس ارجاع داد.

موافقت مجلس با تمدید یک ساله اجرای قانون اساسنامه شرکت پست

نمایندگان همچنین در نشست امروز مجلس، با تصویب لایحه یک فوریتی تمدید مهلت اجرای قانون اساسنامه شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران موافقت کردند. در ماده واحده این لایحه آمده است: مهلت اجرای قانون اساسنامه شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران- مصوب ۱۳۹۵- به مدت یک سال تمدید می‌شود. بر اساس این گزارش کمال علی پورخنکداری در مخالفت با این لایحه گفت: دولت موظف است ۶ ماه قبل از به اتمام رسیدن زمان اجرای آزمایشی قوانین، لایحه دائمی شدن آنها را به مجلس ارائه کند. این در حالی است که در تیر ماه سال ۱۳۹۵ این لایحه به صورت آزمایشی مصوب شد و دولت باید ۶ ماه پیش از تمام شدن زمان اجرای آزمایشی آن لایحه دائمی شدن را به مجلس تقدیم می‌کرد.

نطق های میان دستور نمایندگان

نادری: مردم با حذف ۴۲۰۰ تومانی در سال آینده دچار مشکلات عدیده اقتصادی و معیشتی خواهند شد

نماینده تهران در نطق میان دستور خود گفت: این هنر نیست که با تبلیغات یک طرفه برای حذف این ارز زمینه سازی شده و بودجه ۱۴۰۱ با ارز ۴۲۰۰ تومانی خداحافظی کرده و جای آن را وعده های به ظاهر زیبای یارانه یا کارت اعتباری بگیرد که مشخص نیست چه تبعاتی داشته و چه اتفاقاتی را بر معیشت مردم رقم می زند. این روش با شعار مردمی بودن دولت سیزدهم سازگاری ندارد و مردم با حذف ۴۲۰۰ تومانی در سال آینده دچار مشکلات عدیده اقتصادی و معیشتی خواهند شد. هشدار می دهم نئولیبرال ها می خواهند محرومان را علیه سید محرومان بشورانند. آنها که با سرمایه داران متحد شده اند هیچ گاه نسخه ای که ذره ای خدشه به رفاه مرفهان بی درد وارد کند، روی میز نگذاشته و نسخه های آنها همواره برای انتقال ثروت از جیب نحیف توده های محروم به سرمایه داران است. چرا کسی به این سوال پاسخ نمی دهد که چه نسبتی میان تئوریسین های نئولیبرال و شبکه بانکی است که آنها تأمین مالی شان می کنند.

نادری با بیان اینکه با حذف ارز ترجیحی علاوه بر گران شدن کالاهای اساسی، دارو نیز وضعیت مشابهی می گیرد که بی سابقه بوده و مردم را گرفتار تنگنای شدید می کند، عنوان کرد: این گرانی قطعا بر سایر کالاها و خدمات نیز تأثیر خواهد گذاشت و کشور را وارد مرحله خطرناکی از اعتراض اقشار فقیر خواهد کرد، کسانی که درگیر بازی بقا شده و برای زنده ماندن دست و پا می زنند.

سرگزی: سیستان در حال نابودی است

نماینده زابل در نطق میان دستور خود گفت: وضعیت سیستان در همه بخش‌ها خصوصا آب فوق بحرانی است، سیستان در حال موت است، تنگه اُحد جمهوری اسلامی ایران در حال نابودی است، چند روزی است که حسب اعلام متولیان دیپلماسی برای رهاسازی حقابه رودخانه هیرمند علی‌رغم تمام پیگیری‌های صورت گرفته نتیجه‌ای حاصل نشد.

نجف زاده: دولت برنامه خود را برای نحوه اجرای رتبه‌بندی معلمان و نحوه حذف ارز ترجیحی اعلام کند

نماینده خوی و چایپاره در نطق میان دستور خود گفت: هر روز که از عمر دولت و مجلس می گذرد با توجه به انباشت مشکلات از گذشته و تلاش شبانه روزی و علیرغم تمام هماهنگی ها و تلاش ها در همسویی استراتژیک با برنامه های دولت متاسفانه برآیند این تلاش ها و جدیت ها در ایجاد وحدت رویه برای ایجاد حکمرانی اقتصادی فعال و مردم محور و مبتنی بر عقلانیت برای کنترل تورم در سفره مردم هنوز به نحو مطلوب دیده نمی شود.

عضو کمیسیون عمران مجلس از رئیس جمهور خواست در اسرع وقت نسبت به شفاف‌سازی و اعلام برنامه‌های خود در حوزه سیاست های مالی، پولی، ارزی، تجاری و اقتصاد بین الملل و مدیریت بازار سرمایه و بازار ارز اقدام کند و افزود: می‌طلبد به طور شفاف برنامه خود را برای نحوه اجرای رتبه بندی معلمان، افزایش حقوق و دستمزد کارگران، کارکنان قوه قضائیه، بازنشستگان، پرستاران و نحوه حذف ارز ترجیحی اعلام کنید.

گودرزی: حذف ارز ترجیحی را باید به‌صورت تدریجی اجرا کرد

نماینده مردم دورود و ازنا در نطق میان دستور خود خطاب به رئیس جمهور، گفت: جامعه ایران در حال حاضر تحمل هیچ تنش اقتصادی جدیدی را ندارد، لذا حذف ارز ترجیحی را باید به‌صورت تدریجی اجرا کرد، اما ارائه پیشنهاداتی چون کارت خرید نان و ارزاق، توهین به هویت، عزت و کرامت یک ملت بزرگ، انقلابی و تاریخ ساز است.

موسوی: حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی موجب اختلال در زندگی مردم خواهد شد

نماینده لامرد و مهر در نطق میان دستور خود گفت: در مورد وضعیت بازار و معیشت مردم دولت دقت کند زمزمه حذف ارز۴۲۰۰ تومانی موجب شده نهاده‌های ضروری کشاورزی کمیاب شود و تداوم این روند دلیلی بر چندین برابر شدن قیمت‌ها و تورم افسار گسیخته خواهد.

تذکرات شفاهی نمایندگان مجلس به مسئولان اجرایی کشور

خانی نماینده مردم شاهرود در مجلس خواهان اقدام عملی از سوی دولت برای کنترل گرانی ها شد.

اعظمی ساردوئی نماینده مردم جیرفت در مجلس ضمن تشکر از حضور رئیس جمهور و اعضای کابینه در مناطق سیل زده جنوب کرمان، خواستار تحقق وعده های دولت درخصوص جبران خسارت مناطق سیل زده شد.

موسوی نماینده مردم اردبیل در مجلس از بی توجهی مسئولین به استان اردبیل انتقاد و تاکید کرد: طی یک هفته گذشته برف و کولاک راه ارتباطی ۷۰۰ روستا را بسته و احشام مردم در حال تلف شدن هستند.

جدی نماینده مردم شیروان در مجلس خواهان سفر رئیس جمهور به استان خراسان شمالی شد.

رئیسی نماینده مردم میناب در مجلس با اشاره به سیل اخیر استان هرمزگان گفت: وقوع سیل اخیر نشان داد که لایروبی رودخانه ها و اجرای طرح های آبخیزداری و همچنین احداث ۵ سد و چندین پل و تقویت راه های استان امری بسیار ضروری است.

جلال زاده نماینده مردم ارومیه در مجلس با بیان اینکه ۵۰۰ هزار تن سیب در سردخانه های آذربایجان غربی انباشته شده است، از سازمان برنامه و بودجه خواست نسبت به پرداخت یارانه حمل و نقل هوایی محصولات  کشاورزی برای جلوگیری از خسارت به کشاورزان و باغداران اقدام کند.

نصیرائی نماینده مردم فردوس و سرایان و طبس و بشرویه در مجلس خواستار اختصاص اعتبارات از جانب وزارت کشور برای رسیدگی به وضعیت نامناسب دامداران، باغداران و کوره داران حوزه انتخابیه خود به دلیل بارش های سنگین هفته گذشته شد.

خضریان نماینده مردم تهران خواستار توجه بیشتر کمیسیون تلفیق و نمایندگان به بودجه عملیات اجرایی ایستگاه مترو میدان نماز شهرستان اسلامشهر شد.

حسینی نماینده مردم میانه در مجلس با بیان اینکه دامداران برای تأمین نهاده‌های دامی با مشکل مواجه هستند، گفت: هم نهاده‌های دامی کمیاب بوده و هم قیمت آن در بازار آزاد بسیار گران است.

سنگدوینی نماینده مردم گرگان در مجلس خواستار فعال سازی عملیات اجرایی اکتشاف نفت در شمال این استان و منطقه گمیشان شد.

انصاری نماینده مردم رستم در مجلس با انتقاد از عدم اقدام مناسب در سطح ملی درخصوص مشکلات سیل اخیر حوزه انتخابیه گفت: وزرای نیرو، جهاد کشاورزی، کشور و راه و شهرسازی نسبت به اجرای مصوبات شورای مدیریت بحران اقدام کنند.

آصفری نماینده مردم اراک در مجلس با انتقاد از اظهارنظر رئیس اتاق بازرگانی ایران در خصوص نمایندگان مجلس، خواهان انجام تحقیق و تفحص از درآمد و هزینه‌های این اتاق شد.

نظری خانقاه نماینده مردم خلخال در مجلس با اشاره به بارش های اخیر حوزه انتخابیه خطاب به وزرای راه و کشور، اقدامات انجام گرفته درخصوص جلوگیری از مشکلات بارش شدید اخیر را ناکافی دانست.

کوهساری نماینده مردم رامیان در مجلس با انتقاد از عدم اطلاعات به نمایندگان درخصوص توافقات با کشورهای چین و روسیه گفت: از هیات رئیسه درخواست دارم جلسه غیرعلنی با حضور وزیر امور خارجه برگزار کند تا وی توضیحاتی درخصوص موارد مطرح شده به نمایندگان ارائه دهد.

مرادیان نماینده مردم قائم شهر در مجلس گفت: هفت تپه و هپکو دیگری در قائمشهر در حال رخ دادن است.

رشیدی نماینده مردم کرمانشاه در مجلس با بیان اینکه نسبت به آبرسانی به حوزه انتخابیه اش بی اعتنایی می شود، گفت: کرمانشاه نهمین کلانشهر کشور نه تصفیه خانه آب و نه تصفیه خانه فاضلاب دارد و این موضوع موجب شرمندگی است.

در پایان جلسه، علی نیکزاد ثمرین زنگ پایان نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی را رأس ساعت ۱۲ و ۲۰ دقیقه به صدا درآورد.

نایب رییس مجلس شورای اسلامی، افزود: نشست آتی صحن روز (سه شنبه، ۵ بهمن ماه) ساعت ۷ و ۴۵ دقیقه با ادامه دستور کار هفتگی مجلس برگزار خواهد شد.

انتهای پیام

کد خبر 4551

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =