به گزارش خبرنگار نمایندگان ما، در نشست علنی امروز (سه شنبه) انصاری سخنگوی کمیسیون اجتماعی گزارش کمیسیون اجتماعی در خصوص بررسی اقدامات صورت گرفته درحوزه زنان به ویژه در زمینه حمایت از توانمندسازی زنان سرپرست خانوار و بیمه زنان خانه دار را قرائت کرد و گفت: موضوع زنان و خانواده حوزه های فرابخشی هستند که همواره طیف وسیعی از فعالیت ها و برنامه ریزی های صورت گرفته کشور به صورت مستقیم و غیر مستقیم به خود اختصاص می دهند.
وی ادامه داد: در این میان زنان سرپرست خانوار از جمله افرادی هستند که وفاق ملی بر سر آسیب پذیر بودن آن ها موجب شده است که دستگاه های متعددی در کشور خود را دست اندرکار رفع مسائل این زنان و خانواده های آنان دانسته و متعاقبا طی سالیان اخیر اعتبارات کلانی در قالب برنامه های مصوب به این دستگاه ها تخصیص داده شود. بعد از آن نمایندگان به بیان نظرات خود پرداختند.
افزایش آمار زنان سرپرست خانوار، زنان مطلقه و دختران مجرد نگرانکننده است
علی اکبر بسطامی نماینده ایلام گفت: یکی از حساسترین گروهها، زنان سرپرست خانوار هستند که باید به آنها توجه کرد، در سال ۸۵ تعداد آنها یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر بود اما هر ساله به این میزان افزوده شد که مایه تأسف است.
وی ادامه. داد: طبق آمار جدید زنان سرپرست خانوار به سمت جوانی میروند که مسئولان باید به آن توجه کنند. آمار زنان مطلقه و دختران مجرد نیز بالا است و دستگاههای اجرایی و ناظر در این خصوص کار خود را به درستی انجام نمیدهند. در بودجه سال ۱۴۰۱ مسکن محرومان حذف شده، انشعابات مسکن محرومان در کمیسیون تلفیق حذف شد و مستمری مددجویان نیز ۲۰ درصد است که یک سوم میزان کنونی است، همچنین عدالت برای تودههای مردم با قانونی مانند هدفمندی یارانهها انجام نشده و مردم قشر ضعیف به شرایط مطلوب نرسیدند.
بسطامی در ادامه با بیان اینکه موضوع مسکن، اشتغال و مستمری از مهمترین مشکلات قشر ضعیف است، عنوان کرد: در تبصره ۱۶ و ۱۸ بودجه ۱۴۰۰ قرار بود ایجاد اشتغال برای محرومان داشته باشیم اما آییننامه لازم آن نوشته نشد لذا مجلس یازدهم که منادی عدالت است باید به اقتصاد مردم کمک کند.
رئیس کمیته رفاه اجتماعی کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در پایان خاطر نشان کرد: از کمیسیون تلفیق خبرهای خوبی به گوش نمیرسد لذا مجلس باید به قشر ضعیف بیش از این توجه کند.
تامین امنیت اقتصادی زنان بستر آرامش و تعالی خانواده در جامعه را فراهم می کند
فاطمه رحمانی نماینده مشهد گفت: بر کسی پوشیده نیست توسعه نظام تامین اجتماعی در قالب بیمه ها، مساعدت های اجتماعی باعث کاهش فقر و تعادل در توزیع درآمدها می شود و به طور خاص تامین امنیت اقتصادی زنان بستر آرامش و تعالی خانواده در جامعه را فراهم می کند. در همین راستا بیمه زنان خانه دار به عنوان میراث جامانده از مجالس و دولت های گذشته مطرح شده و در سیاستگذاری ها و قانونگذاری ها مورد توجه قرار گرفته، اما در اجرا موفق نبوده است.
وی اضافه کرد: از سال ۸۷ بیمه زنان خانه دار ذیل بیمه صاحبان مشاغل آزاد در سازمان تامین اجتماعی برنامه ریزی و اجرا شده و تا به امروز حدود ۴۰۰ هزار بانوی ایرانی در آن شرکت کرده اند. این آمار نشان می دهد که به دلایل متعدد از جمله عدم توان مالی برای پرداخت حق بیمه و عدم تنوع طرح های بیمه ای، رغبتی برای استفاده از آن وجود ندارد. بیمه زنان خانه دار در برنامه ششم توسعه مورد توجه قرار گرفته و در ماده ۱۲۳ آن به صراحت به موضوع بیمه زنان خانه دار پرداخته شده، اما تاکنون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برنامه ای برای آن ارائه نکرده و شاهد هیچگونه عملکردی نیستیم.
رحمانی افزود: مجلس طی یک سال و نیم گذشته به موضوع بیمه زنان خانه دار ورود کرده است، بیمه زنان خانه دار الزاماتی دارد، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در اولین اقدام باید مشخص کند که براساس وظیفه ای که برای تدوین برنامه تامین اجتماعی چند لایه دارد بیمه زنان خانه دار را براساس کدام الگو مدنظر قرار داده، الگوی مساعدت را مدنظر قرار داده، همان الگویی که براساس آن زنان در سالمندی بهره مند از حداقل معیشت باشند و برای افراد کم برخوردار و توانایی اداره زندگی خود را ندارند، بحث این بیمه را لحاظ می کند یا مسئله بیمه زنان خانه دار را براساس الگوی شهروندی برای همه زنان در نظر می گیرد.
این نماینده مردم در مجلس یازدهم تصریح کرد: در مسئله بیمه زنان در نقطه آغازین و اولیه قرار داریم و هنوز چشم اندازی توسط وزارتخانه تعیین نشده و البته بخش اصلی این کاستی به وزارت راه در دولت گذشته باز می گردد. موضوع دیگر تعیین الزامات اولیه در بیمه زنان خانه دار است، اگر ما الگوی نسبت بین بیمه و اشتغال را انتخاب کنیم و بهره مندی از مستمری بازنشستگی را دارا بودن سابقه کار بدانیم، باید خانه داری به عنوان شغل پذیرفته شود.
قشر زنان سرپرست خانوار بلاتکلیف رها شده است
ابراهیم عزیزی نماینده شیراز گفت: در قانون برنامه ششم توسعه و ماده ۷۹ آن حمایت از زنان سرپرست خانوار مطرح شده و جامعه زنان از مجلس انتظار داشتند تا این قانون تهیه و اجرا شود. براساس آن تهیه و اجرای کامل طرح جامع توانمندسازی زنان سرپرست خانوار براساس قوانین و مصوبات شورای اجتماعی باید تا پایان اجرای قانون برنامه ششم توسعه تهیه می شد. آنچه که امروز شاهد آن هستیم، دغدغه درست زنان سرپرست خانوار است، حدود ۱۳ دستگاه خود را در زمینه زنان سرپرست خانوار متولی می دانند و هر کدام از آنها وظایفی را عهده دار شده اند، اما تنها قشری که رها شده زنان سرپرست خانوار است.
وی با تاکید بر اینکه موانع متعددی سد راه این جامعه مهم و اثرگذار شده است و به واسطه اهمیت جایگاه آنها این موضوع مجدداً در دستور کار قرار گرفته، عنوان کرد: دستگاه های مختلف باید تلاش کنند تا موانع مهم برداشته شود. یکی از مهمترین موانع بیمه زنان سرپرست خانوار است که بلاتکلیف مانده است.
موضوع زنان سرپرست خانوار نیازمند یک الگوی توانمندسازی است
فاطمه قاسم پور نماینده تهران اظهار کرد: موضوع زنان سرپرست خانوار در سال های اخیر به طور فزاینده ای افزایش پیدا کرده است، خانوارها به علل متعدد زن سرپرست شده اند و این موضوع مورد توجه قرار گرفته است. نهادهای دولتی با رویکرد حمایتی و بعضا اشتغال زایی و نهادهای انقلابی در راستای رفع فقر و محرومیت زدایی، به این موضوع پرداخته اند.
وی افزود: علیرغم توجه و صرف و تخصیص بودجه، روز به روز با افزایش خانواده های زن سرپرست مواجه هستیم، در کمیسیون اجتماعی و در جلسات متعدد و بازدیدهای گسترده ای که انجام شد الگوهایی که دستگاه های ذیربط تحت عنوان توانمندسازی زنان سرپرست خانوار داشته اند بررسی شد.
رئیس فراکسیون زنان و خانواده مجلس ادامه داد: ابرچالش های ساماندهی وضعیت زنان سرپرست خانوار احصاء شد که برخی از آن ها را نام می برم؛ بودجه ناپایدار، نداشتن متولی واحد و مشخص در کنار نبود الگوی توانمندسازی زنان سرپرست خانوار و فقدان آمار اطلاعات معتبر و دقیق از مهم ترین چالش های این حوزه کاری است.
قاسم پور در ادامه با اشاره به الگوی توانمندسازی زنان سرپرست خانوار، تاکید کرد: بنده در خصوص الگوی توانمندسازی زنان از چند جهت مورد توجه است. از جهت اینکه بخش های قابل توجهی از این بانوان در دهک های یک تا چهار و دهک های کم برخوردار قرار دارند. همچنین بیش از نیمی از این زنان از هیچ یک از نهادهای حمایتی، پشتیبانی نمی شوند. مضافا بر اینکه این زنان زیر ۵۵ سال سن دارند.
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در ادامه افزود: اگر این بانوان در حوزه اشتغال وارد شوند و ما با یک الگوی دقیق در راستای خروج آن ها از چرخه حمایت صرف عمل کنیم، این زنان با عزت و اعتماد به نفس می توانند روی پای خود بایستند البته در این زمینه نیاز است چرخه تولید در کنار چرخه بازاریابی و عرضه به خوبی طراحی شود و در کنار این مسائل، به مشکلات دیگر زنان سرپرست خانوار مثل آموزش فرزندان آن ها توجه شود.
وی تاکید کرد: آنچه که امروز تحت عنوان توانمندسازی زنان سرپرست خانوار ارائه می شود متاسفانه به کارگیری این بانوان در موقعیت ها و مشاغل به مثابه کارگر ارزان قیمت است نه توانمندسازی و نه ایجاد اشتغال پایدار؛ تمام دغدغه کمیسیون اجتماعی اولا دست یابی به این الگو و ایجاد حکم قانونی در این زمینه طبق برنامه هفتم توسعه کشور است. در همین راستا بودجه ای را شورای اجتماعی کشور در بودجه سنواتی ۱۴۰۰ برای اولین بار در نظر گرفت که این الگو در چند استان به صورت پایلوت اجرا شد تا نهایتا در برنامه هفتم مورد توجه قرار بگیرد. اگر این الگوی توانمندسازی طراحی نشود عملا شاهد خروج آن ها از چرخه حمایت نخواهیم بود.
عدم هماهنگی دستگاه ها نباید منجر به افزایش دغدغه های زنان سرپرست شود
عبدالحسین روح الامینی نماینده تهران نیز گفت : آنچه که بیشتر از تکریم زنان سرپرست خانوار اهمیت دارد مسائل زمین مانده در این حوزه است و باید دقت کنیم موانع موجود رفع شود. به گونه ای باید عمل شود که به جای اینکه به خانواده های آسیب پذیر و زنان سرپرست خانواده ماهی بدهیم ماهیگیری به آن ها یاد بدهیم. به گونه ای رفتار کنیم و عملکرد دستگاه ها و برنامه های آن ها به سمتی برود که باعث کاهش آسیب ها شود نه افزایش آن ها.
روح الامینی تاکید کرد: این که ما به آن ها توجه کنیم خوب است اما این توجه با عدم هماهنگی دستگاه های مختلف انجام وظایف خود نباید منجر به افزایش این آمارها شود.
موضوع زنان مغفول مانده است
حسین گودرزی نماینده درود و ازنا با انتقاد از وزارت کشور در زمینه برگزاری جلساتی در حوزه راهبری زنان گفت: برای مطلع شدن از آمار زنان بدسرپرست و بیسرپرست باید به مراجعهکنندگان کمیته امداد امام خمینی (ره) و بهزیستی رجوع کنیم که همین نشاندهنده نگاه تقلیلی ما به زنان است با وجود اینکه جایگاه زنان در جامعه را بسیار مهم میدانیم. در موضوع اجرای ۱۶ درصد ۱۰ هزار میلیارد تومان اختصاصی به کمیته امداد امام خمینی (ره) و ۱۵ درصد ۳ هزار میلیارد تومان به سازمان بهزیستی، خود گویای این است که در زمینه اجرا نیز آنچنان که باید اقداماتی صورت نگرفته است.
گودرزی با بیان اینکه موضوع زنان مغفول مانده است، تأکید کرد: در طول برنامه ششم باید لایحه توانمندسازی زنان سرپرست خانوار ارائه میشد که تاکنون اقدامی برای تدوین لایحه مذکور صورت نگرفته است، این در حالی است که توجه به زنان کار رکنی، پایهای و اساسی است.
مجلس اعتبارات مستقلی برای بیمه زنان سرپرست خانوار در بودجه ۱۴۰۱ در نظر بگیرد
کریم حسینی نایب رییس کمیسیون اجتماعی گفت: کمیسیون اجتماعی در نخستین روزهای کار خود با درک مسائل زنان و پیگیری مشکلات آنها به خصوص در حوزه سرپرستهای خانوار اقداماتی داشت که دو کمیته زنان و خانواده و آسیبهای اجتماعی تشکیل و از سال ۹۹ تاکنون جلسات و مکاتبات عدیدهای داشته و گزارشهای متعددی داده است. در لایحه بودجه ۱۴۰۰ توانستیم برای نخستین بار ۵۰۰ میلیارد تومان و ۱۳ هزار میلیارد تومان برای تسهیلات اشتغالزایی آنان در نظر گرفته شود.
وی افزود: اعتبارات قابل توجهی نیز در حوزه زنان سرپرست خانوار تخصیص داده شد اما چون متولی واحدی ندارد و هیچیک از دستگاهها مسئولیت تکالیف قانونی را عهدهدار نمیشوند، شاهد سیاستگذاری واحدی در این حوزه نیستیم و تعداد آنها رو به رشد است لذا اعتبارات اختصاص یافته تأثیری نکرده است.
حسینی در ادامه عنوان کرد: بانک اطلاعاتی مناسبی در خصوص زنان سرپرست خانوار وجود ندارد و آمارهای دستگاهها و وزارتخانهها متفاوت و در تضاد با هم است، از سوی دیگر سامانه جامع اطلاعات رفاه ایرانیان تکمیل نشده و برخط نیست لذا وزارت تعاون باید نسبت به تکمیل آن اقدام کند.
این نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه وزارت کشور و شورای اجتماعی آن مسئولیت آن مسئولیت مستقیم زنان سرپرست خانوار را دارد اظهار داشت: با این حال شورای اجتماعی جز چند جلسه محدود، هیچ خروجی نداشته است ضمن اینکه برای تقویت حوزه زنان سرپرست خانوار باید لایحه توانمندسازی زنان سرپرست خانواده توسط معاونت زنان ریاست جمهوری با جدیت پیگیری و به مجلس داده شود.
وی افزود: بیمه زنان سرپرست خانوار نیز باید از سوی سازمان تأمین اجتماعی پیگیری شده و مجلس و کمیسیون تلفیق در بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۱ اعتبارات مستقلی درباره بیمه زنان سرپرست خانوار اختصاص دهند چرا که تا سال ۹۸ اعتبارات مختص بیمهای این قشر از زنان در قانون بودجه مشخص بود اما در سالهای بعد تصریح نشد و هر سال کمرنگتر شد.
نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در پایان خاطر نشان کرد: لازم است ارائه تسهیلات اشتغالزایی که در تبصره ۱۶ قانون بودجه آمده و بر عهده بانکهای عامل کشور است، با جدیت پیگیری شود.
رئیس جمهور به وعده های انتخاباتی خود درخصوص جایگاه زنان عمل کند
علی بابایی کارنامی نایب رییس کمیسیون اجتماعی گفت: براساس قانون مدیریت خدمات کشوری در راستای استفاده از ظرفیت و توانمندی زنان در کرسی های مدیریتی باید اقدامات جدی تری انجام شود. براساس قاعده ای که در نظام مدیریتی مطرح است، زنان ایران زمین ناتوان نیستند؛ به زنان نباید به صورت ترحم آمیز نگاه کرد.
رئیس فراکسیون کارگری مجلس با اشاره به حقوق زنان کارگر مطرح کرد: نکته دیگری که اهمیت دارد حقوق مشروع کارگران زن براساس قانون کار است همه باید تلاش کنیم تا از حقوق همه کارگران به ویژه کارگران زنی که در کارگاه های اقتصادی و کارگاه های خرد و مشاغل خانگی اقداماتی را انجام می دهند، صیانت کنیم. همچنین باید بیمه زنان خانه دار در کشور عملیاتی شود.
بابایی کارنامی با تاکید بر موضوع اشتغال زنان در روستاها ادامه داد: موضوع اشتغال زنان در روستاها باید با توجه جدی تری دنبال شود، همچنین استفاده از ظرفیت زنان در کرسی های مدیریتی اهمیت زیادی دارد.
وی تاکید کرد: وزرا و معاونینی که انتخاب می کنند باید با توجه بیشتری انجام شود و طبق شعارهایی که در دولت سیزدهم داده شده، انجام شود. خانم خزعلی معاون زنان ریاست جمهوری باید این نکته را به رئیس جمهور اعلام کند. رئیس جمهوری به وعده هایی که در زمان انتخابات به زنان ایران زمین داده است، باید عمل کند و به اهمیت نقش بانوان در کشور باید توجه شود.
انتهای پیام
نظر شما