کد خبر 4667
۱۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۴

گزارش اختصاصی؛

صنعت خودر و مثلث انحصار، مدیران ناکارآمد و مافیا

صنعت خودر و مثلث انحصار، مدیران ناکارآمد و مافیا

نام بردن سردار هادیانفر رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی انتظامی کل کشور از خودروهای ساخت داخل به عنوان « ارابه مرگ و بمب متحرک که در برخی از تصادفات خودرو منفجر شده است.» نشانه عمق فاجعه در صنعت خودرو سازی است.

پایگاه خبری تحلیلی نمایندگان ما: مقام معظم رهبری در دیدار تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی فرمودند که ما در برخی از محصولات داخلی متأسفانه شاهد این هستیم که به کیفیت توجه نمیشود، این خیلی بد است، این همه‌ حمایت در طول این سالها از صنعت خودرو در کشور شده خب کیفیت خودرو خوب نیست، مردم ناراضی‌اند درست هم میگویند، حق با مردم است، یعنی به اعتراض مردم به جا است،‌ این صنعت نتوانسته رضایت مشتری را جلب کند.

اما چه شده که رهبر معظم انقلاب هم لب به گلایه از خودروسازان که همواره از حمایت بخش های مختلف برخوردار بودند گشوده و از کیفیت محصولات آنها انتقاد کردند؛ خودروسازان در چه موضوعاتی ترک فعل داشته و به وظایف خود عمل نکرده اند؟ چرا تلقی افکار عمومی از خودروسازان، تحویل ارابه مرگ به مردم است؟

برای بررسی این موضوع با اردشیر مطهری نماینده مردم گرمسار و آرادان در مجلس شورای اسلامی گفت وگو کردیم.

وی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی نمایندگان ما،  با اشاره به اختصاص شعار سال از سوی مقام معظم رهبری در سال های گذشته به تولید گفت.: مقام معظم رهبری شعار سال جاری را «سال تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها»، سال ۹۹ را «سال جهش تولید» و سال ۹۸ را « سال رونق تولید» نام نهاده بود . لذا رشد ، شکوفائی ، بهره وری بیشتر و جلب رضایت مصرف کنندگان مورد توقع بود که متاسفانه وضعیت تولید به ویژه در بخش کیفیت و قیمت در همه این سال انتقاد اکثریت مردم ، کارشناسان و حتی مسئولان را در پی داشته است.

مطهری با اشاره به گلایه صریح حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب در دیدار جمعی از تولیدکنندگان کشور،مسئولین اقتصادی ،  صنعتی و فعالان اقتصادی از کیفیت خودروهای داخلی وفرمایش معظم له مبنی بر اینکه « کیفیت خودرو خوب نیست، مردم ناراضی‌اند درست هم می گویند، حق با مردم است .» گفت : این اعلام صریح را باید به منزله اتمام حجت رهبر معظم انقلاب به عنوان مدافع جان و مال مردم با خودرو سازان تلقی نمود و بدیهی همه ارکان نظام در برخورد با خودرو سازان آن را مد نظر قرارخواهند داد و هیچ گونه مماشاتی با خودرو سازانی که جان و مال مردم را نادیده می گیرند صورت نخواهد گرفت .  

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس «زیان انباشته، قیمت گذاری دستوری، مدیران ناکارآمد و انحصاری بودن تولید خورو، وجود مافیا، سیاسی شدن صنعت خودرو و تامین منافع برخی از سیاسیون از طریق این صنعت ، تحریم ها و حمایت بی اندازه دولت ها از دو خودروساز کشور» را از جمله معضلات و علل ناکارآمدی این صنعت و کیفیت پائین خودرو در کشور قلمداد نمود و در تبین نقش مخرب ، بازدارنده و فساد آلود قدرت مافیا در این بخش گفت .: مافیای خودرو  در طول 40 سال گذشته همواره مانع اجرای تصمیمات درست ، منطقی و تحول آفرین به نفع مصرف کنندگان در این صنعت شده است .

نماینده مردم گرمسار و آرادان با ذکر این نکته که خودروسازی تقریبا دولتی‌ترین صنعت کشور است . این رویه را سبب کاهش و حتی بی‌معنی شدن فضای رقابت در میان فعالان دانست  و در خصوص نقش مخرب انحصاری بودن تولید خودر در کشور گفت : وقتی خودروساز مطمئن باشد که مردم مجبورند خودروی تولیدی‌ را با هر قیمت و هر مشخصات فنی و رفاهی که او ارأئه دهد را بخرند ، تلاشی برای ارتقاء محصولات خود نخواهد کرد . از این رو هم اکنون خودروهایی در کشور تولید می‌شوند که بیش از دو دهه از حضورشان در بازار می‌گذرد و اگر نمونه جدیدشان را با نمونه اولیه تولیدشده مقایسه کنید، پیشرفت محسوس و قابل قبولی در تولید آن مشاهده نمی شود .

نماینده مردم گرمسار و ارادان با اشاره به وارد شدن ضرر مالی و جانی ناشی از این وضعیت به مصرف کنندگان خودروهای داخلی که مجبورند در یک فضای انحصاری خودروهای با کیفیت نامناسب و گران قیمت خریداری کنند گفت: سخنان سردار هادیانفر رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی انتظامی کل کشوربه عنوان کارشناس در امر خودرو و تصادفات ، خطاب به خودرو سازان مبنی بر این که «قیمت خودروی خارجی را از مردم دریافت می‌کنید اما خودرو ناایمن و ارابه مرگ به دست آنها می‌دهید. » نام بردن وی از خودروهای ساخت داخل به عنوان « ارابه مرگ وبمب متحرک که در برخی از تصادفات خودرو فوراً منفجر شده است.» را نشانه عمق فاجعه در صنعت خودرو سازی قلمداد کرد که نیازمند ورود دادستان به عنوان مدعی العموم در برخورد با خودرو سازان متخلف است .   

مطهری بیان این حقیقت از سوی وزیر صمت که «صنعت خودروسازی ایران در طول سال‌های گذشته از نظر کیفیت و قیمت عملکرد و روند مناسبی نداشته است.» گویای این واقعیت دانست که دربازاری که هیچ گزینه جایگزینی برای محصولات شرکت های خودرو ساز وجود نداشته است . خودروسازان هیچ تلاشی برای رساندن خود به سطوح بین‌المللی درزمینهٔ کیفیت، افزایش بهره وری ، بازدهی، جلب رضایت مشتری ، امنیت، طراحی و از همه مهم‌تر قیمت‌گذاری نکرده اند .

وی در پایان بار دیگر تاکید کرد: گلایه صریح حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب از کیفیت خودروهای داخلی را باید به منزله اتمام حجت رهبر معظم انقلاب به عنوان مدافع جان و مال مردم با خودرو سازان تلقی نمود و بدیهی همه ارکان نظام در برخورد با خودرو سازان آن را مد نظر قرارخواهند داد. 

انتهای پیام

کد خبر 4667

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =