کد خبر 4849
۲۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۱

گزارش اختصاصی؛

افزایش کارآیی نماینده و اعتماد مردم به مجلس با اصلاح قانون نظارت بر رفتار نمایندگان

افزایش کارآیی نماینده و اعتماد مردم به مجلس با اصلاح قانون نظارت بر رفتار نمایندگان

چند سالی است که افکار عمومی از نحوه نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس به دلیل بروز اقداماتی که شاید برخی از آنها خارج از وظایف نمایندگی بوده انتقاد دارند اما برخی نمایندگان معتقدند که باید قانون اصلاح شده و عده ای دیگر از نمایندگان هم می گویند نباید افزایش محدودیت ها برای آنان باعث شود که دست شان در ایفای وظایف نمایندگی بسته شود.

پایگاه خبری تحلیلی نمایندگان ما: هیات نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس در چند دوره اخیر توانسته عملکرد خوبی داشته باشد اما مطالبه مردم و افکار عمومی افزایش کارایی بیشتر این هیات و اصلاح رویه ها به نحوی است که دست این هیات برای برخورد با نمایندگانی که خارج از ایفای وظایف خود اقدام کرده و به کلیت مجلس آسیب زده اند باز باشد؛ شاید برخی از این برخوردها نیاز باشد که از مسیر قضایی پیگیری شده و حتی منجر به عدم حضور نماینده در مجلس شود.

 برای بررسی این موضوع با حجت الاسلام علیرضا سلیمی عضو فعلی هیات رئیسه مجلس که چهار دور سابقه نمایندگی مردم در مجلس شورای اسلامی داشته و در دوره پیشین مجلس هم در هیات نظارت بر رفتار نمایندگان هم حضور داشته گفت وگو کردیم.

حجت الاسلام علیرضا سلیمی عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار نمایندگان ما،  اظهار داشت: هم اکنون ما در حوزه نظارت و رفتار نمایندگان مجلس با مشکلاتی روبرو هستیم یعنی این هیات مبسوط الاید نیست و باید منتظر بماند تا مشخص شود آیا کسی شکایت می‌کنند؟ آیا گیر و گرفتاری برای نماینده وجود دارد؟ آیا حتما باید گزارشی به این هیات برسد تا بتواند ورود کند؟ ما در خیلی از موضوعات هیات نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس با خلاء قانونی روبرو هستیم.

وی افزود: اگر نماینده خطای انجام داد که فردی مشابه آنرا انجام داد برخورهای قانونی با هر دو یکسان است؟ آیا برخورد قوه قضائیه با نماینده آسان تر است؟ شاید نماینده ای کاری کند که ارتباطی با مسئولیت نمایندگی او نداشته باشد آیا قوه قضائیه نمی تواند با او برخورد کند؟

عضو هیات رئیسه مجلس تصریح کرد: بر اساس قانون اساسی مصونیت نماینده مطلق نیست و این مصونیت فقط در راستای ایفای نمایندگی است و اگر نماینده اقدامی انجام دهد در صورتی که در راستای ایفای نمایندگی باشد مصونیت شامل حال او می شود؛ نباید این گونه تلقی کرد که هر کاری نماینده انجام دهد مصونیت دارد.

سلیمی گفت: نماینده با سایر افراد جامعه به جز موردی که قانون اساسی به آن اشاره کرده است فرقی ندارد و مهم آن است که نماینده در راستای ایفای وظایف نمایندگی مصونیت داشته باشد نه اینکه مصونیت مطلق داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: هیات نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس می‌تواند در حوزه‌های مختلف به نحوی عمل کند که از کلیت مجلس دفاع کند و مانع از اوج گیری هجمه ها علیه مجلس شده و مانع از لغزش نماینده شود.

عضو هیات رئیسه مجلس گفت: یکی از وظایف هیات نظارت بر رفتار نمایندگان صیانت از مجلس و نماینده است و اگر جایی نماینده‌ای به منطقه هشدار نزدیک شد باید این هیات به او هشدار داده و چراغ قرمز را روشن کند و آژیر خطر به صدا درآورد؛ این سوال وجود دارد که آیا این هیات تاکنون این کار را کرده که حتماً پاسخ خیر است؛ البته این کار به معنای محدودیت هیات نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس بر نماینده‌ها نیست بلکه این کار باعث باز گذاشتن دست نماینده برای فعالیت‌های نمایندگی است تا مانع از بروز خطاهای آینده او شود تا بعدها او با درب بسته شورای نگهبان مواجه نشده و حیثیت و آبروی نماینده از بین نرود.

وی گفت: هیات نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس امروز متاسفانه دست بازی ندارد تا بتواند از حیثیت مجلس استفاده کند ولی قانون باید به نحوی اصلاح شود تا این هیات بتوانند از حیثیت حقوقی نمایندگان و جایگاه حقوقی مجلس دفاع کند و نباید اجازه دهد که نماینده به داخل دره افتاده و سپس آن را نگاه کنیم و در نهایت هیات نظارت بر رفتار نمایندگان به پرونده او ورود کند.

انتهای پیام

کد خبر 4849

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 11 =