کد خبر 4984
۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۸:۵۰

امروز مجلس چه خبر بود؟

معافیت مالیاتی برای شرکت های بورسی سرمایه گذار در بخش تولید/ تعیین تکلیف مجلس برای واگذاری شرکت های دولتی

معافیت مالیاتی برای شرکت های بورسی سرمایه گذار در بخش تولید/ تعیین تکلیف مجلس برای واگذاری شرکت های دولتی

سومین و چهارمین جلسه بررسی جزییات بودجه سال ۱۴۰۱ در بخش درآمدی در جلسه علنی در دو نوبت صبح و عصر امروز (دوشنبه) دوم اسفند ماه ۱۴۰۰ مجلس به ریاست محمدباقر قالیباف برگزار شد.

به گزارش خبرنگار نمایندگان ما، نشست علنی امروز (دوشنبه دوم اسفندماه) مجلس شورای اسلامی به ریاست محمدباقر قالیباف راس ساعت ۸ و ۹ دقیقه با حضور ۱۹۴ نفر از نمایندگان و با دستورکار ادامه بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه ۱۴۰۱ کل کشور آغاز شد.

در ابتدای جلسه محمدباقر قالیباف در پاسخ به انتقاد تعدادی از نمایندگان درباره روند هیئت رئیسه در رسیدگی به پیشنهادات بودجه ای بیان کرد: حدود ۸ هزار پیشنهاد از سوی نمایندگان در لایحه بودجه طرح شده است، اما پیشنهاداتی که مغایر با قانون برنامه باشد امکان مطرح شدن در صحن را ندارد.

در ادامه نمایندگان مردم در مجلس به دولت اجازه دادند بخشی از درآمد حاصل از فروش فرآورده های نفتی پالایشگاه آبادان را صرف بازپرداخت تعهدات طرح توسعه و تثبیت این پالایشگاه کند.

معافیت مالیاتی برای شرکت های بورسی سرمایه گذار در بخش تولید/ تعیین تکلیف مجلس برای واگذاری شرکت های دولتی

کارگروهی برای رفع ابهامات از گزارش کمیسیون تلفیق تشکیل می شود

پس از آن الیاس نادران  با اشاره به این که برخی مصوبات ذکر شده در گزارش نهایی این کمیسیون با مصوبات تفاوت دارد، خواستار رفع ابهام درباره این مواد شد. سید کاظم دلخوش نماینده صومعه سرا نیز در تذکری بیان کرد: ما نیز تقاضا داریم تا کارگروهی در این زمینه تشکیل شود چرا که بعضی از مصوبات کمیسیون تلفیق اصلا در نسخه‌ای که در دست نمایندگان است، دیده نشده است.

در این باره حاج بابایی رئیس کمیسیون تلفیق نیز با اشاره به این که دولت بابت سهم ۲۰ درصدی صندوق توسعه ملی باید نامه مکتوب به مجلس ارائه کند اما ارائه نکرده و هیئت رئیسه تلفیق از کمیسیون برای تصمیم گیری درباره ۱۳۷ هزار میلیارد تومان ناشی از این مسئله مجوز گرفته است گفت: هر کسی خواست یا توانست در جلسات حضور پیدا کرد تا هیچ شبهه‌ای وجود نداشته باشد لذا مصوبه کمیسیون تلفیق شفاف و روشن است و هرجا شبهه‌ای وجود داشته باشد با شجاعت برمی‌گردیم و آن را اصلاح می‌کنیم.

در همین رابطه محمدباقر قالیباف رییس مجلس تاکید کرد: کارگروهی متشکل از آقای مصری از هیات رئیسه مجلس و اعضای هیات رئیسه کمیسیون تلفیق و رئیس کمیسیون تلفیق و همچنین نمایندگان معترض تشکیل خواهد شد و به ابهاماتی که در خصوص مصوبات کمیسیون تلفیق مطرح شده است رسیدگی خواهند کرد.

همچنین رئیس مجلس شورای اسلامی با تذکر به نماینده دولت گفت: ما هنوز نامه رسمی از سوی دولت برای اصلاح لایحه و چگونگی تامین منابع به میزان ۱۳۷ هزار میلیارد تومان دریافت نکرده‌ایم. براساس آیین‌نامه دولت از آنجا که سهم صندوق توسعه ملی از فروش منابع نفتی ۴۰ درصد باقی‌مانده برای تامین این ۱۳۷ هزار میلیارد تومان نیاز به نامه مکتوب از سوی دولت داریم.

معافیت مالیاتی برای شرکت های بورسی سرمایه گذار در بخش تولید/ تعیین تکلیف مجلس برای واگذاری شرکت های دولتی

پس از آن در مصوبه ای دیگر نمایندگان مجلس با اعطای مجوز به شرکت ملی صنایع پتروشیمی برای تأمین منابع اجرای خط لوله انتقال اتیلن غرب کشور موافقت کردند و نیز به دولت اجازه دادند بخشی از سهم درآمد عمومی از منابع ارزی حاصل از فروش نفت را پس از کسر سهم صندوق توسعه ملی براساس نرخ ETS به ریال تبدیل و بلافاصله به خزانه واریز کند.

توصیه مکتوب رهبر انقلاب برای پرهیز از تکلیف مالایطاق به بانک ها

در دنباله بررسی بخش های درامدی لایحه بودجه رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان این که وقتی به سیستم بانکی چه بانک مرکزی، چه بانک دولتی و چه بانک خصوصی تکلیف داده می شود، پایه پولی و تورم بالا می رود، از نامه رهبر انقلاب برای پرهیز از تکلیف مالایطاق به بانک ها خبرداد و گفت: حضرت آقا دیروز این هشدار را به صورت مکتوب به بنده و به همه صحن دادند که تکلیف مالایطاق به بانک ها نشود.

بعد از آن نمایندگان مجلس با هدف جلوگیری از خام فروشی، وزارت نفت را مکلف کردند خوراک تمامی پالایشگاه‌های کوچک دارای مجوز قانونی را تأمین کند و همچنین با اعطای مجوز به وزارت نفت برای انعقاد قرارداد با پژوهشکده ها یا دانشگاه های داخلی و شرکت های خارجی در جهت تولید محصولات بخش های پایین دستی نفت و گاز و پتروشیمی موافقت کردند.

معافیت مالیاتی برای شرکت های بورسی سرمایه گذار در بخش تولید/ تعیین تکلیف مجلس برای واگذاری شرکت های دولتی

در ادامه مجلس با تصویب بند دیگری از بودجه ۱۴۰۱،  به دولت اجازه داد تا منابع ارزی حاصل از صادرات نفت را به نرخ سامانه معاملات الکترونیک به فروش برساند.

نظارت جامع و کامل بر نحوه تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی ضروری است

سید غنی نظری نماینده مردم خلخال در مجلس نیز در تذکری شفاهی با تاکید بر جلوگیری از استفاده رانتخواران از ارز ۴۲۰۰ تومانی گفت: مجلس باید از حق مردم دفاع کند و ارز ترجیحی باید در اختیار تولیدکنندگان و مصرف کنندگان واقعی باشد.

همچنین نمایندگان بند مربوط به تعیین تکلیف ارز ترجیحی و موضوع قیر رایگان را جهت بررسی بیشتر به کمیسیون تلفیق ارجاع دادند.

در پایان نوبت صبح جلسه امروز مجلس، روح الله متفکر آزاد عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی بیانیه ۱۶۰ نماینده مجلس به رئیس جمهور و رئیس قوه قضائیه در رابطه با صدور مجوزهای کسب و کار به صورت الکترونیکی را قرائت کرد و محمدباقر قالیباف زنگ پایان نشست علنی نوبت اول امروز (دوشنبه، ۲ اسفندماه) مجلس شورای اسلامی را ساعت ۱۲ و ۲ دقیقه به صدا درآورد.

معافیت مالیاتی برای شرکت های بورسی سرمایه گذار در بخش تولید/ تعیین تکلیف مجلس برای واگذاری شرکت های دولتی

نوبت عصر نشست علنی امروز (دوشنبه ۲ اسفندماه) به ریاست محمدباقر قالیباف راس ساعت ۱۴ و ۱۰ دقیقه و با حضور دو سوم نمایندگان آغاز شد. ادامه بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۱ در دستور کار صحن قرار دارد.

 روح اله متفکرآزاد  تذکرات کتبی نمایندگان خطاب به مسئولان اجرایی کشور را قرائت کرد.

پس از آن جواد نیک‌بین در تذکر آیین‌نامه‌ای خطاب به رییس جمهور گفت: آقای رئیسی در مجلس اطمینان بدهد که در صورت حذف ارز ترجیحی قرار نیست سفره مردم حذف شود.  از رئیس جمهور برای حضور در مجلس باید دعوت شود تا با نگاه کارشناسی به مردم و نمایندگان، اطمینان داده شود که با حذف ارز ۴۲۰۰ قرار نیست کالاهای اساسی گران شود یا به سختی به دست آید.

تعیین تکلیف مجلس برای واگذاری شرکت های دولتی

در چهارمین جلسه بررسی جزئیات بودجه ۱۴۰۱ در بخش درآمدی، نمایندگان مجلس شرکت‌ها و سازمان‌های دولتی تابعه وزارت راه و شهرسازی در حوزه حمل و نقل را مکلف به واریز سود قابل تقسیم سالیانه ناشی از فعالیت‌های خود تا سقف ده هزار میلیارد ریال به حساب صندوق توسعه حمل و نقل نزد خزانه‌داری کل کشور کردند.

در ادامه نمایندگان با تعیین تکلیف واگذاری شرکت های دولتی، بندی از بودجه ۱۴۰۱ درباره اهلیت سنجی افراد برای واگذاری بنگاه های دولتی و ثبات بخشی به بازار سرمایه از طریق واگذاری سهام بنگاه های دولتی فروش نرفته را تصویب کردند.

نمایندگان مردم در خانه ملت در مصوبه دیگری، دولت را از طریق خزانه‌داری کل کشور مکلف کردند تا بخشی از هزینه جاری شرکت های دولتی، بانک ها و موسسات انتفاعی وابسته به دولت که سودده هستند و یا زیان انباشته ندارند به خزانه داری کل کشور واریز کند.

معافیت مالیاتی برای شرکت های بورسی سرمایه گذار در بخش تولید/ تعیین تکلیف مجلس برای واگذاری شرکت های دولتی

معافیت مالیاتی برای شرکت های بورسی سرمایه گذار در بخش تولید

بعد از این نمایندگان مردم به منظور تشویق سرمایه گذاری در شرکت های پذیرفته شده بورسی و به منظور توسعه بخش های تولیدی و ایجاد فرصت های شغلی در سال ۱۴۰۱ مالیات درآمد سود تقسیم شده شرکت های مذکور را معاف از مالیات کردند.

همچنین نمایندگان با تسویه و تهاتر بدهی‌های مربوط به طرح‌های برق آبی و حرارتی از محل مطالبات وزارت نیرو تا سقف ۱۰ هزار میلیارد تومان موافقت کردند.

در دنباله جلسه نمایندگان  موضوع تأمین مالی مورد نیاز برای پرداخت بدهی دولت به تأمین اجتماعی، همچنین همسان سازی بازنشستگان کشوری و لشکری و اجرای قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران را به کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۱ برای بررسی بیشتر ارجاع دادند.

سیدمحمدرضا میرتاج الدینی نماینده تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس نیز جانباختن سه نفر در حادثه سقوط هواپیمای جت آموزشی نیروی هوایی در تبریز را تسلیت گفت.

معافیت مالیاتی برای شرکت های بورسی سرمایه گذار در بخش تولید/ تعیین تکلیف مجلس برای واگذاری شرکت های دولتی

مجلس پنج‌شنبه برای بررسی بودجه ۱۴۰۱ نشست علنی دارد

در پایان عبدالرضا مصری زنگ پایان نشست علنی نوبت عصر امروز (دوشنبه، دوم اسفندماه) مجلس شورای اسلامی را ساعت ۱۷ و ۴۵ دقیقه به صدا درآورد. نایب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: نشست بعدی (سه شنبه، سوم اسفندماه) ساعت ۷:۴۵ صبح با موضوع ادامه بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه ۱۴۰۱ برگزار می‌شود.

همچنین مصری اعلام کرد: برخی از نمایندگان از قبل برای برگزاری جلساتی برنامه ریزی کرده اند اما تاکید ما این است که جلسات نوبت عصر تا ساعت ۱۸ تشکیل می شود. در صورت عدم رعایت این موضوع جلسات مجلس به صورت سه شیفته خواهد شد. مجلس پنج‌شنبه بر اساس آیین‌نامه به صورت تک شیفت جلسه دارد اما در مورد شیفت های بعدی آن روز تصمیم گرفته خواهد شد.

انتهای پیام

کد خبر 4984

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =