کد خبر 5003
۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۸:۱۷

مشوق های مالیاتی مجلس در بورس

مشوق های مالیاتی مجلس در بورس

نمایندگان مجلس در مصوباتی ضمن تعیین مشوق های مالیاتی در بورس، ساز و کاری برای تسویه بدهی های بانکی و مالیاتی مربوط به طرح های برق آبی و حرارتی مشخص کردند.

به گزارش خبرنگار پایگاه تحلیلی نمایندگان ما، در جلسه علنی نوبت عصر امروز (دوشنبه) بند مربوط به نحوه تسویه بدهی های دولت برای بررسی بیشتر با پیشنهاد مصری نایب رییس محلس به کمیسیون تلفیق ارجاع شد.

در این باره عبدالرضا مصری نایب رییس مجلس گفت: با توجه به اینکه پیشنهادات زیادی درباره این بند وجود دارد این موضوع برای بررسی بیشتر به کمیسیون تلفیق ارجاع می شود.  کمیسیون تلفیق مجددا درباره این بند بررسی های لازم را انجام دهد تا نظر نمایندگان تامین شود.

در بند الحاقی ۱ در تبصره ۲، دولت مکلف شده است مبلغ یک میلیون و سیصد هزار میلیارد (۱.۳۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال از طریق واگذاری سهام شرکت های دولتی بابت پرداخت بدهی خود تأدیه کند؛ در بخش هزینه ای آن نیز مصارفی همچون پرداخت بدهی دولت به سازمان تأمین اجتماعی و استمرار همسان سازی بازنشستگان تأمین اجتماعی و لشکری و بنیاد شهید و ایثارگران پیش بینی شده است.

همچنین بند الحاقی ۶ در تبصره ۲ تصویب شد که به موجب آن بدهی های بانکی و مالیاتی مربوط به طرح های برق آبی و حرارتی و نیز مطالبات پیمانکاران و مشاورین این طرح ها، از محل مطالبات وزارت نیرو و شرکت توانیر از دولت بابت مابه التفاوت قیمت های تکلیفی و تمام
شده برق، به صورت جمعی ـ خرجی تا سقف یکصد هزار میلیارد ریال (۱۰۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰)قابل تسویه و تهاتر خواهد بود.

طبق مصوبه مجلس در بند الحاقی ۸، به منظور تشویق سرمایه گذاری در شرکت های پذیرفته شده در بورس و فرابورس و ترغیب آنها به عدم تقسیم بخش بیشتری از سود اکتسابی و استفاده از منابع حاصل برای افزایش سرمایه و در نتیجه توسعه بخش های تولیدی و ایجاد فرصت‌های جدید شغلی در سال ۱۴۰۱ مالیات درآمد آن بخش از سود تقسیم نشده شرکت‌های مذکور که به حساب سرمایه انتقال می‌یابد(موضوع ماده ۱۰۵ قانون مالیاتهای مستقیم) مشمول نرخ صفر مالیاتی است.

بند الحاقی ۹ - به منظور حمایت از توسعه ابزارهای مالی و همچنین تسهیل معاملات ابزارهای مبتنی بر کالا، مالیات بر ارزش افزوده کلیه کالاهایی که در قالب گواهی سپرده کالایی در بورس‌های کالایی کشور پذیرش می‌شوند، مادامی که در هر یک از بورس های کالایی مورد مبادله قرار می گیرند مشمول نرخ صفر مالیاتی می باشند. در صورتی که کالای پشتوانه گواهی سپرده ماهیتاً مشمول مالیات بر ارزش افزوده باشد مالیات مذکور، تنها یک مرتبه و در زمان تحویل فیزیکی کالا پس از کسر اعتبار مالیاتی وصول خواهد شد و وظیفه پرداخت مالیات مذکور بر عهده تحویل گیرنده نهایی کالای پشتوانه گواهی سپرده کالایی می باشد.

انتهای پیام

کد خبر 5003

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 11 =