کد خبر 5061
۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۹:۰۳

امروز مجلس چه خبر بود؟

افزایش ۳۵ درصدی نرخ آب بها برای افراد پرمصرف/ ابقای معافیت مالیاتی هنرمندان ابقاء

افزایش ۳۵ درصدی نرخ آب بها برای افراد پرمصرف/ ابقای معافیت مالیاتی هنرمندان ابقاء

ششمین و هفتمین جلسه بررسی جزییات بودجه سال ۱۴۰۱ در بخش درآمدی در جلسه علنی در دو نوبت صبح و عصر امروز چهارم اسفند ماه ۱۴۰۰ مجلس به ریاست محمدباقر قالیباف برگزار شد.

به گزارش خبرنگار نمایندگان ما، نشست علنی صبح امروز(چهار شنبه ۴ اسفندماه) به ریاست محمدباقر قالیباف راس ساعت ۸ و ۱۱ دقیقه و با حضور ۲۰۴ نفر از نمایندگان آغاز شد. دستور کار صحن علنی همچنان بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۱ می باشد.

در جلسه امروز، مهرداد گودرزوند چگینی نماینده مردم رودبار در تذکری شفاهی با اشاره به بررسی طرح نظام تنظیم مقررات خدمات فضای مجازی در کمیسیون مشترک، گفت: درخواست دارم این طرح در صحن علنی مورد بررسی قرار بگیرد تا مردم نیز در جریان آن باشند که چه چیزی تصویب می شود، قرار نیست مسکوت سازی صورت بگیرد.

هادی بیگی‌نژاد در همین رابطه در تذکری شفاهی با انتقاد از اینکه امروز عده‌ای سوپرمن بازی در می آورند و از طرح نظام تنظیم مقررات خدمات فضای مجازی انتقاد می‌کنند، گفت: کمیسیون مشترک جلسات زیادی را برای بررسی این طرح برگزار کرد اما معاونت قوانین مجلس می‌گوید باید از دستور کار خارج شود.

احد آزادی خواه نیز در تذکر دیگری ادعا کرد: آئین نامه حرف اول و آخر را می زند؛ طرح نظام تنظیم مقررات خدمات فضای مجازی پس از تغییر در کمیسیون مشترک مخدوش شده است.

افزایش ۳۵ درصدی نرخ آب بها برای افراد پرمصرف/ ابقای معافیت مالیاتی هنرمندان ابقاء

افزایش ۳۵ درصدی نرخ آب بها برای افراد پرمصرف

در جریان بررسی بخش های درآمدی بودجه ۱۴۰۱ در مجلس، در مصوبه ای نمایندگان مجلس با معافیت مالیاتی کارمزد تعهد پذیره‌نویسی و کارمزد معامله‌گران اولیه اوراق مالی اسلامی دولت که در سال ۱۴۰۱ منتشر می‌شود، موافقت کردند.

در مصوبه دیگری نمایندگان مجلس شورای اسلامی با افزایش پلکانی آب بهای مشترکان پرمصرف موافقت کردند که بر اساس آن تا دو برابر بیش از الگوی مصرف،  آب بهای مشترکان پرمصرف ۱۵ درصد و بیش از دو برابر الگو مصرف، نرخ آب بها ۳۵ درصد افزایش خواهد یافت.

انتقاد نماینده از اجرایی نشدن مرحله سوم رتبه بندی معلمان

بعد از آن عبدالله ایزدپناه از اجرایی نشدن مرحله سوم رتبه بندی معلمان انتقاد کرد و گفت: با وجود تصویب قانون و انجام مراحل در نظر گرفته شده مرحله سوم رتبه بندی فرهنگیان، به دلیل عدم توجه وزارت آموزش و پرورش تعداد زیادی از این قشر به تهران آمده و آسایش و آرامش از خانواده آن ها گرفته شود.

در ادامه بررسی های بودجه ای، نمایندگان مجلس شرایط بررسی پرونده مودیان مالیات بر ارزش افزوده در دوره سنوات ۱۳۸۷ الی ۱۳۹۷ را مشخص کردند.

سپس با تصویب مجلس مقرر شد که عوارض برق مصرفی در سال ۱۴۰۱، ۱۰ درصد تعیین شود. در مصوبه ای دیگر در همین رابطه نیز،  میزان بهای گاز و برق مشترکان واحدهای مسکونی، تجاری و روستایی برای سال آتی تعیین شد که نمایندگان مجلس مشترکان برق روستایی و عشایری مجاز و برق چاه های کشاورزی مجاز را از پرداخت عوارض برق مصرفی معاف کردند.

به دنبال آن مالیات پزشکان فعال در مراکز درمانی برای سال ۱۴۰۱ تعیین شد. بر این اساس کلیه مراکز درمانی دولتی و خصوصی  ملزم شدند تا ۱۰ درصد حق الزحمه یا حق العمل گروه پزشکی را به عنوان مالیات کسر و به حساب سازمان امور مالیاتی واریز کنند.

افزایش ۳۵ درصدی نرخ آب بها برای افراد پرمصرف/ ابقای معافیت مالیاتی هنرمندان ابقاء

متن نامه رهبری به قالیباف در خصوص تسهیلات بانکی

در ادامه محمد باقر قالیباف،  متن نامه رهبری معظم انقلاب در خصوص تسهیلات بانکی را به شرح زیر قرائت کرد:

«جناب آقای دکتر قالیباف رئیس محترم مجلس شورای اسلامی نامه شماره ۱۴۰۰.۳۴۴۶۰۰ مورخ ۱۴۰۰.۱۱.۲۷ رئیس کل محترم بانک مرکزی در خصوص تکالیف شبکه بانکی در مصوبه کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ و آثار آن در تشدید ناترازی بانک‌ها و افزایش پایه پولی به استحضار مقام معظم رهبری مدظله العالی رسید مرهون فرمودند: مقتضی است به این هشدار توجه لازم بشود. مراتب جهت اقدام مقتضی ایفا می‌گردد.»

همچنین مالک شریعتی نیاسر، نماینده مردم تهران از رئیس مجلس خواست که نامه ۱۵۶ تن از نمایندگان در خصوص رسیدگی به طرح شفافیت آراء در صحن مجلس قرائت شود.

قالیباف زنگ پایان این نشست علنی را ساعت ۱۲ و ۱۰ دقیقه به صدا درآورد. بعد از آن نوبت عصر نشست علنی امروز به ریاست  علی نیک زادثمرین راس ساعت  ۱۴ و ۱۰ دقیقه و با حضور دو سوم نمایندگان در ادامه بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۱ آغاز شد.  

پس از آنکه عضو هیأت رئیسه مجلس، تذکرات کتبی نمایندگان به مسئولان اجرایی کشور را قرائت کرد.  محمدرضا صباغیان بافقی با انتقاد از بی توجهی هیات رئیسه به تجمع کنندگان در مقابل مجلس، گفت: امروز با حضور در جمع این عزیزان متوجه شدم فاصله بین داخل مجلس بودن و بین مردم رفتن بسیار زیاد است چرا که مردم برای رفع مشکلات و دردشان به مجلس مراجعه می کنند.

نیکزاد در پاسخ به این انتقاد، گفت: حتما نماینده ای از مجلس برای شنیدن صحبت تجمع کنندگان در بین آن ها حضور پیدا می کند.

افزایش ۳۵ درصدی نرخ آب بها برای افراد پرمصرف/ ابقای معافیت مالیاتی هنرمندان ابقاء

در ادامه بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال ۱۴۰۱، نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی حق الامتیاز و حق السهم کارورهای ارائه دهنده خدمات مخابراتی که دارای پروانه تلفن همراه و دارای شبکه نهایی دسترسی هستند، را تعیین تکلیف کردند.

پس از آن نمایندگان مجلس عوارض ۱۰ درصدی برای بازی‌های خارجی قابل نصب در رایانه، تلفن‌های همراه و کنسول تعیین کردند.

مخالفت مجلس با اخذ جریمه دیرکرد از عوارض بزرگراهی

همچنین نمایندگان مردم در مجلس با اخذ جریمه دیرکرد از عوارض بزرگراهی، راه های اصلی جدید و شبکه آزادراهی مخالفت کردند.

بعد از آن نمایندگان مجلس شورای اسلامی عوارض صادرات دام سبک و سنگین را تعیین کردند که بر این اساس، در راستای اجرای بندی از قانون افزایش بهره‌وری بخش کشاورزی و منابع طبیعی، به دولت اجازه داده می‌شود به ازای صادرات هر رأس دام سبک مبلغ پانصد و سی و هفت هزار(۵۳۷.۰۰۰) ریال و به ازای صادرات هر کیلوگرم وزن زنده دام سنگین مبلغ یکصد و شصت و هفت هزار(۱۶۷.۰۰۰) ریال از صادرکنندگان دام دریافت و به خزانه‌داری کل کشور واریز نماید.

افزایش ۳۵ درصدی نرخ آب بها برای افراد پرمصرف/ ابقای معافیت مالیاتی هنرمندان ابقاء

معافیت مالیاتی هنرمندان ابقاء شد

در ادامه بررسی های بودجه ای خود نمایندگان در حمایت از فعالیت های هنری هنرمندان مشمول بند (ل) ماده ۱۳۹ قانون مالیات های مستقیم را از پرداخت مالیات معاف کردند و نرخ مالیات واحدهای تولیدی را از ۲۵ درصد به ۲۰ درصد کاهش دادند.

نمایندگان در مصوبه ای دیگر مالیات خودروهای لوکس را در سال آینده تعیین کردند. طبق این مصوبه، در سال ۱۴۰۱ ارزش انواع خودروی سواری و وانت دوکابین دارای شماره انتظامی شخصی در اختیار مالکین اعم از اشخاص حقیقی (خود و فرزندان کمتر از هجده سال و محجور تحت تکفل) و حقوقی بیش از ده میلیارد (۱۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال مشمول مالیات سالانه خودرو مشخص شد.

در نهایت عبدالرضا مصری زنگ پایان نشست علنی نوبت عصر امروز را ساعت ۱۷ و ۵۶ دقیقه به صدا درآورد.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: نشست بعدی فردا (پنجشنبه، ۵ اسفندماه) ساعت ۷:۴۵ با موضوع ادامه بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه ۱۴۰۱ برگزار می‌شود.

مصری پیش از به صدا درآوردن زنگ پایان جلسه علنی، گفت: در مجلس بر روی موضوعات افراد به عنوان موافق، مخالف، کمیسیون و دولت اظهارنظر می کنند. مباحث بر روی افراد مطرح نمی شود، خواهش می کنم همان طور که از سوی قرآن کریم به گفتمان هدایت شده ایم به گونه ای صحبت نکنیم که طرف مقابل احساس اهانت کند، بنابراین با بیان مطالب از روی منطق از دلخوری ها جلوگیری شود.

انتهای پیام

کد خبر 5061

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 14 =