کد خبر 5640
۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۲

اختصاصی نمایندگان ما؛

نادران رقیب قالیباف می‌شود و فرهنگی عزم بازگشت به هیات رئیسه دارد/ احتمال تغییر ۳۰ درصدی ترکیب هیات رئیسه

نادران رقیب قالیباف می‌شود و فرهنگی عزم بازگشت به هیات رئیسه دارد/ احتمال تغییر ۳۰ درصدی ترکیب هیات رئیسه

بر اساس شنیده‌های خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی نمایندگان ما، الیاس نادران قرار است در اجلاسیه سوم کاندیدای ریاست مجلس شده و رقیب قالیباف باشد و حتی عنوان کرده اگر حتی یک رای هم بیاورم بر عزم خود جدی هستم.

به گزارش خبرنگار خبری تحلیلی نمایندگان ما، انتخابات اجلاسیه سوم مجلس یازدهم قرار است در هفتم خرداد ماه برگزار شده و چهره رئیس مجلس و اعضای هیات رئیسه مشخص شود.

**انتخابات ریاست مجلس

بر اساس شنیده‌های که به واقعیت بسیار نزدیک است الیاس نادران در یک جمع خصوصی از عزم خود برای کاندیداتوری ریاست مجلس در اجلاسیه سوم مجلس یازدهم خبر داده و اعلام کرده حتی اگر یک رای بیاورد تا پایان در میدان رقابت‌ها باقی می‌ماند.

علاوه بر قالیباف و نادران به عنوان کاندیداهای ریاست مجلس برای اجلاسیه سوم به نظر نمی‌رسد که گزینه جدی‌تری برای این صندلی وجود داشته باشند هر چند که در اجلاسیه اول علاوه بر قالیباف، فریدون عباسی نماینده کازرون و مصطفی میرسلیم نماینده تهران هم کاندیدا بودند و حتی در اجلاسیه دوم هم علاوه بر قالیباف، فریدون عباسی رئیس کمیسیون انرژی هم مطرح بودند اما در نهایت قالیباف برنده آن رقابت‌ها شده و رئیس مجلس یازدهم در سال‌های اول و دوم شد.

برخی‌ نمایندگان اعتقاد دارند که باید حاجی بابایی به مانند مجلس دهم خود را کاندیدای ریاست مجلس کند اما به دلیل عملکرد ضعیف حاجی بابایی در کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ و عدم اقبال نمایندگان به وی، او دیگر کاندیدا نخواهد شد همچنین به دلیل تنزل جایگاهی فریدون عباسی در ریاست کمیسیون انرژی مجلس وی دیگر کاندیدای پست ریاست مجلس نشده و میرسلیم هم به دلیل مواضع اعلامی‌اش درباره خودروسازان اقبال لازم را بین نمایندگان مجلس ندارد لذا گزینه‌های دیگری به جز قالیباف و نادران برای انتخاب ریاست مجلس نخواهیم داشت.

**انتخابات نواب رئیس

فراکسیون‌ آذری زبان کمی از رفتارهای علی نیکزاد به عنوان نایب رئیس اول مجلس و تلاش‌های وی برای تغییر در ترکییب هیات رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ناراحت هستند و می‌گویند این رفتارها آنقدر زننده بود که چند نماینده مجلس در صحن علنی و پشت تریبون‌های مجلس به این رفتار نیکزاد تذکر داده‌اند و گویا بنای حمایت از وی را در اجلاسیه سوم مجلس یازدهم ندارند ولی به نظر می‌رسد به احتمال بسیار زیاد نیکزاد همچنان نایب رئیس مجلس باقی بماند و رقابت او با مصری بر سر جایگاه اول و دومی نایب رئیسی است.

نیکزاد توانسته کمی دل نمایندگان وابسته به جبهه پایداری را بدست بیاورد تا این طیف سیاسی از نیکزاد برای نایب رئیسی اول مجلس یازدهم در اجلاسیه سوم حمایت کند؛ طیف پایداری دیگر حاجی بابایی را از خود نمی‌داند و سعی دارد از او عبور کند.

این در حالی است که در اجلاسیه اول برای تصدی نایب رئیسی مجلس، امیرحسین قاضی زاده هاشمی نماینده مشهد و کلات و علی نیکزاد نماینده اردبیل کاندیدای نواب رئیسه مجلس شدند که در نهایت قاضی‌زاده هاشمی نایب رئیس اول و علی نیکزاد نایب رئیس دوم مجلس شدند.

در اجلاسیه دوم هم، برای پست نایب رئیسی ۲ کاندیدای مورد توافق فراکسیون انقلاب اعلام حضور کردند که در نهایت نیکزاد با اختلاف یک رای توانست نایب رئیس اول شده و مصری نایب رییس دوم شود.

در انتخابات هیئت رئیسه مجلس چه گذشت؛ از ابقا قالیباف به عنوان رئیس تا  تغییرات در هیئت رئیسه مجلس

**انتخابات دبیران هیات رئیسه

برای انتخاب دبیران هیات رئیسه مجلس در اجلاسیه سوم رقابت بالایی وجود دارد و به نظر می‌رسد ترکیب آن حداقل ۳۰ درصد تغییر کند زیرا برخی از نمایندگان دبیران هیات رئیسه را به جانبداری در برخی موضوعات و اعمال نفوذ متهم می‌کنند که با قسمی که خورده‌اند تناقض دارد.

در اجلاسیه اول، سلمان اسحاقی نماینده قائنات، احمد امیرآبادی فراهانی نماینده قم، معصومه پاشایی بهرام نماینده مرند، حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده شاهین شهر، سید کریم حسینی نماینده اهواز، سید کاظم دلخوش نماینده صومعه‌سرا، سید محسن دهنوی نماینده تهران، محمدرضا صباغیان بافقی نماینده مهریز، محمد صفری ملک میان نماینده رودسر و املش، سیدصادق طباطبایی نژاد نماینده اردستان، سید مهدی فرشادان نماینده سنندج، علی کریمی نماینده بابل، روح‌الله متفکر آزاد نماینده تبریز، حسین محمدصالحی نماینده فریدن، مرتضی محمودوند نماینده خرم آباد، سمیه محمودی نماینده شهرضا، سید علی موسوی نماینده ملکان و سید ناصر موسوی لارگانی نماینده فلاورجان کاندید شده بودند که در نهایت سید ناصر موسوی لارگانی، احمد امیرآبادی فراهانی، حسینعلی حاجی دلیگانی، روح الله متفکر آزاد، علی کریمی فیروزجایی و سید محسن دهنوی به عنوان دبیران هیأت رئیسه مجلس یازدهم شورای اسلامی انتخاب شدند.

اما در اجلاسیه دوم، حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده شاهین شهر، سید ناصر موسوی لارگانی نماینده نماینده فلاورجان، محسن دهنوی نماینده تهران، علی کریمی فیروزجایی نماینده بابل، روح الله متفکر آزاد نماینده تبریز، مجتبی یوسفی نماینده اهواز، محمد رشیدی نماینده کرمانشاه، محمدرضا صباغیان نماینده مهریز، احد آزادی خواه نماینده ملایر به عنوان کاندیداهای دبیران هیات رئیسه مجلس اعلام شدند اما در نهایت روح‌الله متفکر آزاد، محسن دهنوی، علی کریمی فیروزجایی، محمد رشیدی، مجتبی یوسفی و حسینعلی حاجی دلیگانی به عنوان دبیران هیئت رئیسه مجلس انتخاب شدند.

هر چند که انتقادات به برخی از دبیران هیات رئیسه مانند یوسفی و رشیدی وجود دارد که احتمال عدم رای آوری آنها برای اجلاسیه سوم مجلس یازدهم بسیار بالاست.

نکته اصلی آن است که امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، سیدناصر موسوی لارگانی، احمد امیرآبادی و محمدحسین فرهنگی که در سال اول فعالیت مجلس یازدهم در هیات رییسه حضور داشتند در ترکیب سال دوم امکان حضور پیدا نکردند و در واقع هیات رییسه مجلس در سال دوم با بیش از ٣٠ درصد تغییر نسبت به سال قبل آن مواجه شد و انتظار می‌رود همین روند تغییر ۳۰ درصدی در اجلاسیه سوم رخ دهد.

انتهای پیام

کد خبر 5640

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 12 =