پایگاه تحلیلی خبری نمایندگان ما: ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ بود که مردم برگ زرینی دیگر در تاریخ سیاست کشور رقم زدند و باری دیگر حماسهای خلق کردند.
اما با همه این تفاسیر گلایهای وجود داشت از جنس عدم تحقق وعدههای دولت پیشین... و حالا زخم کهنهای با رنگ و بوی بی اعتمادی خود را نشان داده است.
« دولت مردمی آیتالله رئیسی که به مجلس معرفی شد، تمام تلاش ما بر این بود که امیدی که برای مردم ایجاد شده تثبیت شود، فضایی که در سطح کشور طی ۸ سال گذشته اتفاق افتاد متاسفانه اعتماد مردم از حاکمیت، بهجهت عملکردی که دولت ناتدبیر و ناامید داشت، از بین رفت و فاصلهای که از مردم گرفتند و زندگی اشرافیای که داشتند و آن تنبلی و سستی دولت قبل، مشکلات زیادی، خصوصاً در بخش اقتصاد و معیشت که باعث فاصله طبقاتی شد، به وجود آورد؛ با همۀ این وجود، بهترین مردم در عرصه انتخابات حضور پیدا کردند و با رای خودشان مطالبهگری خود را در راستای تغییر این ریل داشتند.»
اینها را عضو کمیسیون شوراهای مجلس میگوید و در عین حال معتقد است «ترکیبی که ما امروز در هیات دولت میبینیم ترکیب بسیار خوبی است، به این جهت که افراد توانمند و باتجربهای را میبینیم، تعدادی از وزرا تجربه کاری را دارند و سوابق خوبی را در گذشته داشتند. در این بین جوانهای خوبی به عرصه آمدند و خود را ارائه دادند و برنامههای خوبی هم داشتند».
بخش زیر مشروح گفتوگوی پایگاه تحلیلی خبری نمایندگان ما با علی حدادی نماینده ساوجبلاغ، نظرآباد، چهارباغ و طالقان و همچنین عضو کیمسیون شوراهای مجلس شورای اسلامی است که از نگاهتان میگذرد:
* عملکرد دولت ناتدبیر و ناامید امید مردم را از بین برد
نمایندگان ما: کلیت کابینه سیزدهم را چطور میبینید و ارزیابی شما از وزرا چیست؛ فکر میکنید آیا وزرا توانمندی و کارایی لازم برای پر کردن خلاءهای موجود را دارند و از پس آن برخواهند آمد؟
حدادی: دولت مردمی آیتالله رئیسی که به مجلس معرفی شد، تمام تلاش ما بر این بود که امیدی که برای مردم ایجاد شده تثبیت شود، فضایی که در سطح کشور طی ۸ سال گذشته اتفاق افتاد متاسفانه اعتماد مردم از حاکمیت، بهجهت عملکردی که دولت ناتدبیر و ناامید داشت، از بین رفت و فاصلهای که از مردم گرفتند و زندگی اشرافیای که داشتند و آن تنبلی و سستی دولت قبل، مشکلات زیادی، خصوصاً در بخش اقتصاد و معیشت که باعث فاصله طبقاتی شد، به وجود آورد؛ با همۀ این وجود، بهترین مردم در عرصه انتخابات حضور پیدا کردند و با رای خودشان مطالبهگری خود را در راستای تغییر این ریل داشتند.
ما بررسیها را در کمیسیونها داشتیم ولی اولین بار بود که این اتفاق میافتاد که اکثر وزرا در کمیسیونها حضور پیدا کردند، ما در سنوات گذشته، گزارشهایی که داشتیم این بود که هر در کمیسیون تخصصی یک وزیر یا نهایتاً دو وزیر حضور پیدا میکردند ولی در این مرحله، بیشترین وقت را نمایندگان، چه در کمیسیونها، فراکسیونها و جلسات متعدد خارج از آن را با وزرا داشتند، کمیتههای مجلس و جلسات زیادی چه در داخل مجلس و چه خارج از مجلس؛ جلسات جمعیتی ما با وزرا زیاد بود، سوالاتی که برای نمایندگان مطرح میشد، برنامههایی که وزرا داشتند، همگی مطرح شد.
*ترکیب هیأت دولت متشکل از افراد توانمند و باتجربه است
ترکیبی که ما امروز در هیات دولت میبینیم ترکیب بسیار خوبی است، به این جهت که افراد توانمند و باتجربهای را میبینیم، تعدادی از وزرا تجربه کاری را دارند و سوابق خوبی را در گذشته داشتند. در این بین جوانهای خوبی به عرصه آمدند و خود را ارائه دادند و برنامههای خوبی هم داشتند، ما در بخش وزرایی که جوان بودند و در بخشهای مختلف چون مجلس بهطور جدی حرکتی را داشت چالشی برخورد میکردیم، چون به آقای رئیسی رای دادیم و برای ایشان کار کردیم؛ بدون تعارف وزرایی که مباحثی را مطرح میکردند و ما نیز با جزئیات بررسی میکردیم.
*معدل تعداد رای مجلس یازدهم به دولت ۲۲۰ رای بود
یکی از ویژگیها بحث تجربه، علم و دانش بود که وزرایی که نسبت به آن محدوده ماموریت خودشان، حیطه وظایف خودشان، جوانانی که برنامه را با توجه به اشرافیت علم و دانش خودشان ارائه دادند، دفاع خوبی را در کمیسیونها داشتند، نتیجه همه اینها چه تخصص و در کنار آنها تعهد لازم، وزرا در کمیسیونها وعدههایی را دادند، تعهدی را دادند و اینکه امروز ما شاهد این هستیم که معدل تعداد رای مجلس یازدهم به دولت، ۲۲۰ رای بود، این رای خوبی بود که مجلس به دولت داد؛ اما این کار به این معنی نیست که صرفاً رای داده شد و تمام شد.
*پاسخگو بودن وزرا را بدون تعارف پیگیر هستیم
انتظاری که از وزرا میرود این است که هر کدام از وزرا به معنای واقعی نسبت به آن وعدهها و برنامههای خودشان، پاسخگو باشند و پاسخگو بودن وزرا را بدون تعارف پیگیر هستیم و دنبال میکنیم.
در بخش سلامت که خیلی مهم است و ویروس منحوس کرونا را در سطح کشور داریم، در دو بخش سلامت، بهداشت، واکسیناسیون و تامین واکسن که یک زمانبندی برای واکسیناسیون عمومی خواستیم که ما این ماسک را در سطح جامعه برداریم و تا ۲۲ بهمن این حرکت واکسیناسیون به یک نتیجه و درصدی برسد که همه بدون ماسک و با واکسیناسیون باشند.
ما جلسهای را با رئیس بسیج مستضعفین داشتیم که بسیج وارد صحنه شود و واکسیناسیون عمومی انجام شود و ما این مرحله را بگذرانیم و اطمینانی را به این جهت ایجاد کنیم. بخش دوم هم بخش درمان و تجهیزات پزشکی است که این هم یکی از اولویتهای جامعه است که باید انجام شود.
انتظاری که از وزرا میرود این است که هر کدام از وزرا به معنای واقعی نسبت به آن وعدهها و برنامههای خودشان، پاسخگو باشند و پاسخگو بودن وزرا را بدون تعارف پیگیر هستیم و دنبال میکنیم
به جز بخش کرونا، بخش اقتصادی ما مهم است، هر کدام از وزرا که مرتبط با اقتصاد هستند مانند وزیر امور اقتصادی کشور که باید یک هماهنگی را با بانک مرکزی انجام دهد، باید در بخش خود به درستی به وظایفشان عمل کنند.
* دولت در حفظ ارزش پولی ملی کمک کند
یکی از علتهایی که رئیس بانک مرکزی انتخاب نشد و قرار بر این شد که بعد از وزیر اقتصاد مشخص شود این بود که ما در گذشته چالشهایی را در این بخش داشتیم. امروز انتظار ما بهعنوان مجلس شورای اسلامی از دولت این است که در حفظ ارزش پولی ملی کمک کند چرا که این کارِ بسیار مهمی است.
نمایندگان ما: از نظارت مجلس سخن گفتید؛ مجلس چگونه میخواهد ابزار نظارتی را تقویت کند و به طور جدیتر بر حوزهها نظارت داشته باشد تا اتفاقاتی که در گذشته افتاد، تکرار نشود؟ این بُعد نظارتی قرار است چقدر تقویت شود؟ در بحث سوال و استیضاح قرار است همان روند قبلی تکرار شود؟
حدادی: در طرح اخیر مجلس که الزام پاسخگویی مطرح شد، اتفاقاً این موضوع به خوبی دیده شده، برای تذکر، سوال و استیضاح، محدودیتهایی ایجاد شده و آن بحث تضمین است که چه تضمینی دارد، وزیری استیضاح میشود که در دورههای قبل نمونه آن را داشتیم، از این وزراتخانه استیضاح شده وارد یک وزارتخانه دیگر شده که این یک اشکال و ایراد است که در این موضوع چه در این طرح و طرحهایی که دوستان دارند بخشهای اصلی را کار میکنند که ما کارآمدسازی و اثربخشی را در این بخش داشته باشیم.
یکی از مهمترین موضوعاتی که مجلس در بخشهای مختلف که امروز دغدغه مردم است، پیگیری میکند پاسخگویی صریح وزار در بخشهای مختلف بخصوص اقتصادی است، چرا که بیشتر گرفتاریهای مردم که اولویت اول هم است، در بخش اقتصادی است، مثلاً در بحث تولید و تهیه مسکن گفتیم سالیانه ۱ میلیون مسکن تهیه شود و بسترها و پیشبینیهای لازم در این قسمت انجام شده است.
* امروز مسکندار شدن جوانان یک رویا شده است
وزیری که تعهد داده است این تولید مسکنها را ایجاد کند، اگر ایجاد نکرد یا عقبماندگی بود، باید پاسخگو باشد. متاسفانه در دولت قبل هیچ توجهی به مسکن نشد، امروز مسکندار شدن جوانان یک رویا شده، آیا این عملیاتی میشود؟ آیا ما میتوانیم در موضوع مسکن یک حرکتی کنیم؟ مجلس مصوبه خوبی را داشته اما وزیری که توانمند باشد میتواند آن را عملیاتی کند و اگر تامین یک میلیون واحد مسکن در سطح کشور، تحقق پیدا نکرد، به وزیر بر میگردد.
*سنجش عملکرد وزرا ماهانه و فصلی خواهد بود
تمام بحث ما این است که نمایندهها نظارت میدانی را بیشتر داشته باشند که ما پیشگیری کرده و نگذاریم به مراحل بعدی برسد. پیشگیری هم اینطور است که ما سنجش را به صورت ماهیانه یا فصلی داشته باشیم، چون یکی از ایرادها و اشکالات این است که یک وزیر را یکی دو سال رها میکنند، بعد از آن میآیند که دیگر فایده ندارد.
متاسفانه مردم شاهد این بودند که در دولت سابق وعدههایی داده شد و گفتمانهایی بود که برعکس آن نتیجه گرفته شد، امروز این باید به جایگاه اصلی خودش برگردد
نمایندگان ما: اساسا نظارت میدانی الزامآور است؟
حدادی: نظارت میدانی یکی از مباحث یا میثاقی است که ما بهعنوان نمایندگان مجلس وظیفه داریم، مجلسی که حضرت آقا اشاره کردند، انقلابی بودن مجلس به همین است، ضمن اینکه ما در تنقیح قوانین و چه در اصلاح قوانین کار را انجام میدهیم و وظیفه ذاتی ما است.
*ممنوعیت پست جدید و انفصال از خدمت برای وزیری که استیضاح میشود
یکی از وظایف سنگین ما قبل از اینکه تذکر بدهیم و سوال کنیم و استیضاحی باشد، بحث حضور در میدان و رصد در میدان است، وقتی این رصد بهموقع انجام شود و حضرت آقا تاکیدی که داشتند «اقدام بهموقع» است، اگر مجلس درست بهموقع اقدام بکند، دیوان محاسبات که یکی از ابزارهای مجلس است بهموقع اقدام بکند، فکر میکنم خیلی از مسائل و موارد حل شود و ما در این بخش، بحث پیشگیری را باید انجام دهیم وگرنه اگر وزیری تعلل کند استیضاح میشود و ارادۀ ما هم بر این است که در این رابطه طرحی که مطرح شد، این موضوع با جدیت پیگیری شود، که اگر وزیری استیضاح شد تا چند سال نمیتواند این مسئولیت را برعهده بگیرد و انفصال او در بحثهای دولتی مطرح است و به این اشاره شده که محدودیتهایی برای این وزیر درنظر گرفته شود و به وزارتخانه دیگری قطعاً نمیتواند ورود کند و این موضوع در همین طرح در نظر گرفته شده است ولی ما تقریباً بحثمان این بود..
نمایندگان ما: این طرح منتظر تایید شورای نگهبان است؟
حدادی: بله.
نمایندگان ما: با همه این تفاسیر از طرفی بحث توقعات مجلس از دولت مطرح است و یک بحث دیگر انتظارات مردم از دولت است که به نظر میرسد اعتماد عمومی دچار یک آسیب جدی شده است، آیا دولت سیزدهم میتواند این اعتماد عمومی را ترمیم کند؟ و خرابهای که دولت قبل درست کرده را مجدد بازسازی کند؟ فکر میکنید راهکارهای مشارکت مردمی در دولت مردمی به چه شکلی خواهد بود؟
حدادی: نقشه راهی که حضرت آقا برای دولت سیزدهم، نسبت به این موضوع ترسیم فرمودند که اعتماد مردم ترمیم شود، اولین و مهمترین موضوع حضور میدانی دولت با تمام توان، فقط رئیسجمهور نیست، آقای رئیسجمهور حضور پیدا کرده، یک بخشی است، حضور وزرا، حضور استانداران، فرماندان، بخشداران تا پایینترین سطح، بین مردم است، این بخش کار است، بخش مهمتر از آن این است که اگر وعدهای داده میشود، این وعده به عمل برسد، متاسفانه مردم شاهد این بودند که در دولت سابق وعدههایی داده شد و گفتمانهایی بود که برعکس آن نتیجه گرفته شد، امروز این باید به جایگاه اصلی خودش برگردد که ما واقعاً بهترین مردم را داریم که در عرصههای مختلف حضور پیدا میکنند، اما حرف با عمل یکی بشود، حضور میدانی باشد و اقدامات اساسی صورت بگیرد.
یکی از چالشهای مهمی که امروز در سطح جامعه داریم، یک بخش به افزایش قیمتها برمیگردد و بازاری که هیچ نظارتی بر آن نبوده و متاسفانه افسار گسیخته بود و یک چالش دیگر بیکاری است، اینکه دولت بتواند اشتغال ایجاد کند و از بخش تولید داخلی حمایت همهجانبه داشته باشد، از سرمایهگذاری داخلی حمایت بکند، بسیار مهم است.
* رشد نقدینگی دراصل بدهکاری دولت است
در حال حاضر یکی از چالشهای مهم بروکراسی اداری است که مشکلات و معضلات و موانع زیادی را ایجاد میکند، یک بخش آن نرمافزاری است، یک بخش آن این است که اتاق فکر دولت باید خیلی قوی باشد که هم وزرا و هم بخش میانی دولت، به معنای واقعی در کف میدان باشند و امنیت شغلی ایجاد شود، ایجاد شغل یک بخش است و یک بخش هم امنیت شغلی است، متاسفانه قراردادهایی که در بخش کارگری انجام میشود که افراد یک ثبات شغلی را ندارند و همین باعث شده که مهارتهای لازم را در کارها نداشته باشیم و این باعث عدم کیفیت تولید میشود، اگر در امنیت و ثبات شغلی یک بازنگری درست صورت بگیرد و ساختار اداری اصلاح شود و عملیاتی فکر شود و در میدان به یک نتیجه برسد، اگر امروز میگوییم رشد نقدینگی داریم دراصل بدهکاری دولت است و اینها مشکلاتی ایجاد میکند و مردم وقتی تورم را میبینند ناامید میشوند و این اعتماد زمانی شکل میگیرد که آقای رئیسی یک اقدام راهبردی را انجام بدهد، توقف افزایش قیمت باید صورت بگیرد و اول ثبات قیمتها صورت بگیرد و در مراحل بعدی نظارت جدی باید صورت بگیرد.
نمایندگان ما: یک بخشی از اجرای این بایدها به زخم کهنهای که دولت قبلی ایجاد کرده و دولت جدید در این مسیر با آن درگیر است و مردم انتظار دارند یک برخورد قاطع با تمام مسببان وضع موجود انجام شود و پروندههایی وجود دارد و در صدر آنها پرونده رئیس دولت دوازدهم است، آقای فریدون، برادر آقای جهانگیری که این پروندهها در قوه قضائیه مفتوح است، آیا قرار است این اتفاق بیفتد و این پروندهها پیگیری شود و به اطلاع عموم مردم برسد؟ این پروندها به کجا رسیده و چرا به اطلاع مردم نمیرسد؟
حدادی: تریبون مجلس یک امانتی از طرف مردم برای ما است که مطالبهگری ما بهطور جدی باشد، امروز یکی از مطالبات جدی نمایندگان مجلس که مردم به ما اعتماد کردند و ما به پای صحنه آمدیم این است که هر فردی در هر جایگاهی در دولت یازدهم، دوازدهم و دولتهای گذشته، ترک فعلی داشتند و وظیفه خودشان را انجام ندادند که ما در مجلس مصوبهای را داشتیم و این اقدام را انجام دادیم.
پروندهای مربوط به حسن روحانی را برای قوه قضائیه فرستادیم و در این راستا با جدیت مجلس پیگیری خودش را خواهد کرد و از دولت سیزدهم و قوه قضائیه این قطعاً مطالبه خواهیم کرد که اینها بررسی درست، جامع و کامل شود و بخشی از اعتماد مردم به اینجا برمیگردد.
*ماجرای ساخت و ساز غیر مجاز اسحاق جهانگیری!
شاهد این موضوع باشند که هر فردی تخلفی کرد، در هر جایگاهی که باشد با او برخورد جدی میشود. مثلاً در ساخت و سازهای غیرمجاز یا در بخش زمینخواری، عدهای میآیند آلونکی را تخریب میکنند، یک آلونک ۱۸ متری که به جاده هم دسترسی نداشته را تخریب کردند، خانه یک خانواده را تخریب کردند، سوال من این است که وقتی ساخت و ساز غیرمجاز آقای جهانگیری انجام میشود، چرا این ویلای آنچنانی با چاه کشاورزی غیرمجاز که بالادست شهر جدید هشتگرد است و به صورت غیرمجاز ساخته شده است درشرایطی که آن روستا نیاز به آب دارد، صاحب این ویلا جریمه بسیار کمی را پرداخت میکند، تخریب نمیشود اما آن آلونک ۱۸ متری تخریب میشود؟
مردم اینها را میبینند و اعتمادشان را از دست میدهند، این تبعیضی است و این مساله در مجلس مطرح شد و ما الان پیگیر این موضوع هستیم ولی پاسخی که به ما دادند این است که این مساله وارد کمیسیون شده و جریمه شده است. حالا تخلفات هنگفتی که اتفاق افتاده است، مردم انتظار دارند، همانطور که آقای رئیسی در قوه قضائیه اقدام بسیار خوب و اساسی را انجام دادند و برخوردهای جدی را کردند، در قوه مجریه مصداق بارز مبارزه با فساد، جایگاه آن اینجا است که اقدامات باید انجام شود، فسادها و مفاسدی که بوده چه هدررفت ارز، چه هدررفت عدد و ریال و بیتالمال، انشاءالله قوه مجریه در صف مقدم و خط مقدم است، ما هم این مطالبه قطعاً خواهیم داشت، رها هم نخواهیم کرد که پروندههایی که وجود دارد به یک نتیجهای برسد و مردم ببینند وقتی افراد عادی جامعه تخلفی میکنند با آنها برخورد میشود، افرادی که در سطوح مختلف مسئولیت داشتند، حسن روحانی، معاونین او اقوام درجه یک او هر چه تخلفی داشته باشند حتماً برخورد جدی میشود و این انتظاری است که باید انجام شود تا ما بتوانیم اعتماد مردم را برگردانیم. وظیفه مجلس مطالبهگری است، وظیفه قوه مجریه اقدام و عمل است که انشاءالله به نتیجههای خوبی برسیم.
نمایندگان ما: از پرونده حسین فریدون اطلاع دارید؟
حدادی: ما بهترین مردم را داریم باید قدر مردم را بدانیم انشاءالله حتما این مساله را پیگیری میکنیم و به اطلاع عموم میرسانیم.
نمایندگان ما: از توضیحات شما بسیار ممنونم.
حدادی: من هم از شما تشکر میکنم.
انتهای پیام
نظر شما