کد خبر 16466
۲۹ مهر ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۱

نمایندگان گزارش می‌دهد؛ 

تمرکز بر صنایع فرهنگی در برنامه هفتم/ از تولید سالانه 20 فیلم سینمایی ارزشی تا 7300 پویانمایی 

تمرکز بر صنایع فرهنگی در برنامه هفتم/ از تولید سالانه 20 فیلم سینمایی ارزشی تا 7300 پویانمایی 

تولید سالانه 20 فیلم سینمایی فاخر و ارزشمند در موضوعات تاریخی دفاع مقدس، جبهه مقاومت و سبک زندگی ایرانی اسلامی، تولید 7300 ساعت پویا نمایی ویژه کودک و نوجوان، افزایش 60 درصدی تولید بازیهای رایانه ای داخلی ویژه کودک و نوجوان تا پایان برنامه و سالانه 20 هزار معلم یا دانشجو معلم سواد فضای مجازی از اهدافی است که در حوزه کمی برای ارتقای فرهنگ عمومی در نظر گرفته شده است.

به گزارش نمایندگان، وکلای ملت امروز اهداف کمی سنجه‌های عملکردی ارتقای فرهنگ عمومی و رسانه را تعیین کردند. 

تولید سالانه 20 فیلم سینمایی فاخر و ارزشمند در موضوعات تاریخی دفاع مقدس، جبهه مقاومت و سبک زندگی ایرانی اسلامی، تولید 7300 ساعت پویا نمایی ویژه کودک و نوجوان، افزایش 60 درصدی تولید بازیهای رایانه ای داخلی ویژه کودک و نوجوان تا پایان برنامه و سالانه 20 هزار معلم یا دانشجو معلم سواد فضای مجازی از اهدافی است که در حوزه کمی برای ارتقای فرهنگ عمومی در نظر گرفته شده است. 

رشد سالانه متوسط 25 درصدی مؤسسات فرهنگی هنری چند منظوره فعال ( با تأکید بر گسترش در حوزه های صنایع خلاق و فرهنگی )، نرخ رشد سالانه متوسط 7 درصدی برای کل هنرجویان هنرستان های هنری و رشد سالانه 25 درصدی برای هنرجویان پویانمایی از دیگر اهدافی است که بر اساس آن تکالیفی برای دولت تعیین شده است.

 رشد سالانه 25 درصدی مؤسسات قرآن و عترت، افزایش 10 میلیون نفری حافظان قرآن ( از ۱ تا ۳۰ جزء )، افزایش تعداد دانشجو معلمان توانمند قرآنی به میزان 50 هزار نفر در هر سال،  تعداد معلمان و مربیان رسمی آموزش و پرورش توانمند قرآن در آموزش قرآن به میزان 300 هزار نفر، افزایش سالانه 10 هزار مسجد پایگاه قرآنی محله، افزایش سالانه 1200 مدرسه رسمی حفظ قرآن - دولتی و غیر دولتی، تولید سالانه 500 مورد آثار و محصولات فاخر رسانه های گفتمان ساز قرآنی و  تا پایان برنامه هفتم هر روستا و محله یک امام جماعت نیز از اهداف برنامه هفتم توسعه است.

در همین حال مجلس مصوب کرد که سالانه 5 درصد کاهش سرانه مصرف آب، برق و گاز خانگی با ترویج فرهنگ صرفه جویی و پرهیز از اسراف در طول برنامه هفتم محقق خواهد شد.

تمرکز بر صنایع فرهنگی در برنامه هفتم/ از تولید سالانه 20 فیلم سینمایی ارزشی تا 7300 پویانمایی 

آنچه بیشتر در این بخش مورد توجه قانون گذار بوده تمرکز بر صنایع فرهنگی برای فرهنگ سازی است؛ موضوعی که از نگاه کارشناسان فرهنگی سالها درباره آن غفلت شده است.

علی اصغر عنابستانی در مخالفت با این ماده از لایحه برنامه هفتم با انتقاد از اینکه نگاه ما به حوزه فرهنگ سخت‌افزاری بوده و معطوف به نتیجه نیست، گفت: این نگاه موجب پیشروی در مسیر اشتباه است و ما باید شاخص‌ها و سنجه‌های عملکردی خود را معطوف به نتیجه مثل افزایش باورهای دینی، ارتقاء اعتماد به نفس ملی و مواردی از این دست کنیم.

اما حمیدرضا حاجی بابائی، نماینده مردم همدان معتفد است موضوع فرهنگ مسئله‌ای مهم است که باید شرایط را برای ارتقاء کیفی شاخص‌ها فراهم کنیم و این مسئله فقط با افزایش کمیت‌ در سنجه‌ها محقق می‌شود.

احمد راستینه سخنگوی کمیسیون فرهنگی البته سنجه‌های تعیین شده در جدول را مطابق با اسناد بالادستی دانست و گفت: این سنجه‌ها ما را به اهداف مدنظری که مخالف محترم عنوان کرد، خواهد رساند.

بنیاد پویانمایی در دولت تشکیل می‌شود

محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن تشکر از نمایندگان مجلس برای توجه به حوزه فرهنگ عنوان کرد: ممکن است در برخی از موارد دستیابی به شاخص‌های تعیین شده با اقتضائات فعلی سخت و دشوار باشد اما اعداد قید شده در جدول ماده 74 در کمیسیون تلفیق و دولت مورد بررسی قرار گرفته، مثلاً تولید 20 فیلم در سال همین امروز نیز قابل دسترسی است. ما در جشنواره پیش روی فجر به این میزان تولید خواهیم رسید ولی انتظار داریم در برخی شاخص‌ها اعداد تغییرات جزئی داشته باشد.

وی با اشاره به اهمیت تولیدات پویانمایی اضافه کرد: با وجود اینکه دولت با افزایش ساختار خود مخالف است اما به دلیل اهمیت موضوع پویانمایی قصد داریم بنیاد پویانمایی در دولت را راه‌اندازی کنیم تا به این حوزه توجه ویژه شود.

گفتنی است لایحه برنامه هفتم توسعه در فصل 15 با عنوان ارتقای فرهنگ عمومی و رسانه، مجموعاً چهار ماده (از ماده ( ۷۴) تا (۷۷)) مربوط به بخش فرهنگ عمومی، هنر و صنایع خلّاق است که با محوریت «تعیین اهداف کمّی سنجه های عملکردی در حوزه فرهنگ عمومی»، «اعتلای فرهنگ عمومی در جهت تحکیم سبک زندگی ایرانی-اسلامی»، «حمایت از تولید محتوا در فضای مجازی» و «اثربخشی رسانه ملی» دارد.

البته پیش از این مرکز پژوهش های مجلس در گزارشی از بررسی این فصل از برنامه اعلام کرده بود:  احکام بخش فرهنگ عمومی، هنر و صنایع خلّاق به گونه ای است که از کنارهم قراردادن آنها تصویر یکپارچه و منسجمی رؤیت نمی شود؛ همچنین اولویت بندی موضوعات و مسئله مندی آنها نیز به سختی قابل اثبات است به نحوی که احکام از جامعیت کافی برخوردار نیست و اهمّ موضوعاتِ این حوزه را نیز شامل نمی شود. برای مثال نسبت احکام برنامه با اولویت اصلی سیاست های کلان ابلاغی با عنوان «پیشرفت اقتصادی توأم با عدالت» مشخص نیست. همچنین در برخی از بندها وظایف دستگاه ها مجدد تکرار شده و جهت گیری خاصی دنبال نمی شود.

بازوی پژوهشی مجلس پیشنهاد داده بود که به منظور رفع نواقص لایحه برنامه هفتم توسعه لازم است ذیل رویکردی کلان، به موضوعات اساسی حوزه فرهنگ ازجمله بازسازی انقلابی ساختار فرهنگ، اقتصاد فرهنگ و حوزه صنایع خلّاق توجه ویژه ای کرده و با این رویکرد لایحه احکام برنامه هفتم در حوزه فرهنگ عمومی، هنر و صنایع خلّاق را اصلاح و تکمیل کرد.

بازسازی انقلابی ساختار دستگاه‌های فرهنگی

بر این اساس نمایندگان امروز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را مکلف کردند تا با همکاری سازمان اداری و استخدامی مکلف ساختار دستگاه های فرهنگی را بازسازی انقلابی کند.

محسن زنگنه سخنگوی کمیسیون تلفیق برنامه هفتم مجلس درباره این بند توضیح داد: علی رغم وجود دستگاه های مختلف فرهنگی و نیز به رغم توفیقات فرهنگی، هنوز تا نقطه مطلوب فاصله زیادی داریم لذا این بند وزارت ارشاد را مکلف می کند با هماهنگی سازمان اداری و استخدامی و دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی و حوزه های علمیه ساختار بخش فرهنگی را با هدف افزایش کارآیی و تداخل مأموریت ها اصلاح کند.

با تصویب این بند وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان اداری و استخدامی کشور مکلفند با همکاری دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی و مدیریت حوزه های علمیه و سایر دستگاه های فرهنگی ذی ربط به منظور بازسازی انقلابی ساختار فرهنگی کشور با رویکرد اصلاح ذهنیت، فرهنگ و نرم افزار حاکم بر جامعه و با هدف افزایش کارآیی و اجتناب از هم پوشانی و تداخل مأموریت و وظایف و با رویکرد استقرار الگوی حکمرانی هوشمند، شبکه ای، تعاملی، مردم پایه، ارزشی و انقلابی تا پایان سال دوم برنامه نسبت به تهیه طرح اصلاح رویکردها، رویه ها، روشها و مأموریت، ساختار، وظایف و تشـکیلات دستگاه های فرهنگی که به نحوی از انحا از بودجه های عمومی به طور مسـتقیم و یا غیرمستقیم استفاده میکنند، اقدام کرده و با تأیید شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب مراجع ذی صلاح برسانند.

کد خبر 16466

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =