به گزارش نمایندگان، دفتر مطالعات اجتماعی مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی در گزارشی با عنوان «مطالعه تطبیقی سرمایه اجتماعی مجالس قانونگذاری» به مقایسه مولفههای سرمایه اجتماعی مجالس دنیا پرداخته و البته پیشنهاداتی برای مجلس شورای اسلامی پرداخته است.
تقریباً در تمام دموکراسیهای جدید و جاافتاده، چیزی کمتر از نصف مردم به پارلمان اعتماد دارند. در وضعیت کمبود اعتماد به پارلمان، مردم ترجیح میدهند با قوانین خود زندگی کنند، نه قوانین مصوب پارلمان و این برای دموکراسی خطرناک است. بنابراین بسیاری از کشورها برای بهبود سرمایه اجتماعی پارلمان، برنامهها و تدبیرهای ویژه و مضاعفی در نظر گرفتهاند.
براساس نظرسنجی مؤسسه «پیمایش جهانی ارزشها» در سال ۲۰۲۱، بیش از ۶۰ درصد مردم ایران به مجلس شورای اسلامی، اعتماد زیاد و خیلی زیاد دارند. این اعتماد نزدیک به دو برابر میانگین جهانی است. بنابراین وضعیت سرمایه اجتماعی پارلمان ایران نسبت به سایر پارلمانهای دنیا کمتر نیست و در سطح متوسط قرار دارد، البته برای بهبود سرمایه اجتماعی مجلس شورای اسلامی لازم است تلاشهایی صورت گیرد.
چرا مردم به مجالس بی اعتماد شدهاند؟
این گزارش با اشاره به اینکه سرمایه اجتماعی پارلمان در کشورهای مختلف و بهدلایل گوناگون کاهشیافته، بیان میکند که در بلژیک مردم پارلمان را در کسری بودجه مقصر میدانند و به این دلیل نسبت به آن بیاعتماد شدهاند. سرمایه اجتماعی پارلمان ایرلند بهدلیل کمتوجهی نمایندگان به موضوعهای ملی و پرداختن به امور محلی، کاهشیافته است.
مردم ایتالیا معتقدند که نمایندگان مجلس پنهانکاری زیادی دارند و بسیاری از این افراد به فساد آلودهشدهاند. در سوئد بهدلیل گسترش رسانهها و آگاهی مردم از فسادهای سیاستمداران بیاعتمادی به پارلمان رشد کرده است. بحران اقتصادی بریتانیا، شهروندان این کشور را نسبت به پارلمان بیاعتماد کرده است.
مردم کشور پرتقال از معدود ملتهای اروپایی هستند که نسبت به پارلمان ابراز بیاعتمادی نمیکنند؛ اما چالش مجلس این کشور بیاعتنایی مردم به پارلمان است.
چهار عنصر سرمایه اجتماعی مجالس
در ادامه این گزارش آمده است که سرمایه اجتماعی را میتوان دارای چهار عنصر و مؤلفه دانست: اعتماد، مشارکت، از خودگذشتگی و تعامل غیررسمی. برای ارتقای سرمایه اجتماعی مجلس شورای اسلامی لازم است که این چهار عنصر تقویت شوند.
این گزارش به توضیح این مولفهها در سرمایه اجتماعی میپردازد و بیان میکند که برای بهبود اعتماد مردم به پارلمان لازم است «شفافیت» افزایش یابد، «مبارزه با فساد» قاطعانه پیگیری شود، از «تنش و منازعات جناحی» در مجلس اجتناب شود و «کارآمدی» مجلس تقویت شود. افزایش حضور مردم در «انتخاب نمایندگان» و نیز «مشارکت دادن مردم در تصمیمسازیهای مجلس» باعث افزایش سرمایه اجتماعی مجلس میشود. ارتباطها و گفتگوهای نزدیک، غیررسمی و صمیمانه نمایندگان با مردم باعث افزایش سرمایه اجتماعی آنها میشود.
مشارکت: افزایش حضور مردم در «انتخاب نمایندگان» و نیز «مشارکت دادن مردم در تصمیم سازی های مجلس» باعث افزایش سرمایه اجتماعی مجلس می شود.
از خودگذشتگی: برای ارتقای سرمایه اجتماعی، باید تصویری از نمایندگان مجلس در ذهن مردم شکل بگیرد که افرادی از خود گذشته و بی توجه به منافع فردی هستند. به این منظور لازم است در رسانه ها «تعهد و وظیفه شناسی نمایندگان مجلس» بازنمایی شود. همچنین افکار عمومی نسبت به «کارشناسی پایه بودن طرحهای مجلس» قانع شود. در نهایت، « حفظ نقش نمادین نمایندگی»ضروری است و به این معناست که مردم احساس کنند مجلس، حرف آنها را می زند و خواسته های آنها را در برابر دولت و سایر بخشهای حاکمیت پیگیری میکند. حتی مهم است که مردم احساس کنند نهاد مجلس دارای استقلال، قدرت و شکوه است؛ زیرا این عظمت و جلال، از محترم و والا بودن مردم حکایت دارد.
تعامل غیررسمی: ارتباطها و گفتگوهای نزدیک، غیررسمی و صمیمانه نمایندگان با مردم باعث افزایش سرمایه اجتماعی آنها میشود.
نسخه تقنینی، نظارتی یا سیاستی برای مجلس ایران
در جمع بندی گزارش این نکات توصیه شده است:
تصویرسازی مطلوب برای افزایش سرمایه اجتماعی مجلس شورای اسلامی اهمیت دارد. «تصویر» دلپذیر از مجلس باید واجد این ویژگیها باشد: صادق، شفاف، متعهد به منافع مردم، کارآمد در نظارت و قانونگذاری و محل تولید طرحهای کارشناسی پایه و مبتنی بر آمار و اطلاعات.
ارتباط نمایندگان و هیئت رئیسه با رسانه ها در افزایش سرمایه اجتماعی نهاد مجلس اهمیت زیادی دارد.
یکی از راهکارها برای بهبود اعتماد و سرمایه اجتماعی، برنامه ریزی برای افزایش درجه نمایندگی نمایندگان مجلس است. به این معنا که نماینده، با میزان آرای بیشتری وارد مجلس شورای اسلامی شود.
انتهای پیام
نظر شما