کد خبر 17312
۲ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۹

حدود 211 جایگاه سوخت در پایتخت فعال است

حدود 211 جایگاه سوخت در پایتخت فعال است

رضا نواز، سخنگوی صنف جایگاه‌داران سوخت کشور گفت: از مجموع 330 جایگاه، 211 جایگاه به سامانه هوشمند سوخت متصل شده‌اند که امیدواریم تا فردا صبح تمامی جایگاه‌های عرضه بنزین به وضعیت پایدار برسند.

به گزارش نمایندگان، به نقل از روابط عمومی"تهران 20"، رضا نواز، سخنگوی صنف جایگاه‌داران سوخت کشور در خصوص وضعیت جایگاه‌های سوخت کشور، اظهار کرد: از حدود 4 هزار و 285 جایگاه فعال حدود 3 هزار و 600 به صورت سهیمه‌ای با بنزین 1500 تومانی و 3000 تومانی می‌توانند عرضه کنند.

حدود 211 جایگاه در پایتخت فعال است

نواز گفت: در حال حاضر حدود 211 جایگاه در پایتخت می‌توانند به صورت سامانه‌ای به فعالیت بپردازند. به دلیل گستردگی و شلوغی جایگاه‌های سوخت در شهر تهران بازگشت آن‌ها به مدار با مشکلات و دردسرهایی همراه است.

نواز در ادامه تشریح کرد: به طوری در برخی از موارد جایگاه باید تعطیل شود اما از روز دوشنبه تاکنون اکثریت پیمانکاران و مالکین جایگاه‌ها و مسئولان شرکت‌های دولتی تابع وزارت نفت، کمترین ساعات را برای خواب داشته‌اند و همه افراد در حال تلاش برای رفع مشکل و بهبود خدمات‌رسانی به شهروندان هستند. تاکنون هیچ کدام از افراد کم کاری نکرده‌اند و همه پای کار هستند.

سخنگوی صنف جایگاه‌داران سوخت کشور گفت: هم‌اکنون مشکلات فنی وجود دارد، به طوری که برخی از جایگاه‌های سوخت حتی در بین جاده‌ها نیز باید به صورت تک‌تک مراجعه و مشکل آن را برطرف کرد.

تا فردا صبح تمامی جایگاه‌ها به وضعیت پایدار خواهند رسید

نواز عنوان کرد: در حال بررسی فرضیه‌های گوناگونی در خصوص چگونگی علت این اتفاق هستیم. برخی از فرضیه‌ها اعم از نفوذ از طریق سامانه‌های پرداخت بانکی، هک سامانه هوشمند سوخت در شب گذشته و ... مطرح است. با توجه به سابقه‌ گذشته این موضوع، شناسایی و ریشه‌یابی قسمت‌های نفوذ، متخصصان ما کاملا به صورت شفاف در خصوص عاملان این اختلال اعلام خواهند کرد اما امید به خدا تا فردا صبح تمامی جایگاه‌ها به وضعیت پایدار خواهند رسید.

ویروس وارد سیستم سوختی کشور شده بود؟

هادی بیگی‌نژاد، سخنگوی صنف جایگاه‌های سوخت کشور به تشریح حمله سایبری به سامانه هوشمند سوخت پرداخت و گفت: ساعت 10:30 دوشنبه (27 آذرماه) خبر حمله سایبری به سامانه سوخت کشور مطرح و عرضه بنزین به مردم دچار اختلال شد. البته این حمله، اتفاق جدیدی نبود و در آبان 1400 نیز حمله سایبری به جایگاه‌های سوخت سبب بروز اختلالات جدی در روند سوخت‌گیری در سراسر کشور شد.

وی در ادامه افزود: برخلاف تصور به نظر می‌رسد یک ویروسی توسط یک فرد و شبکه نفوذ، وارد سیستم سوختی کشور شده و این اتفاق افتاده است. در حال حاضر، ویروس برای ما ناآشنا است. البته کاملا مشخص است که این ویروس از طریق چه سامانه وارد شده است.

بیگی‌نژاد ادامه داد: باید بدانیم درگیر یک جنگ هستیم و رژیم صهیونیستی با عنوان گنجشگ درنده هم پذیرفت که این کار را انجام داده است.

وی ادامه داد: به محض نفوذ به چند جایگاه، اتصال شبکه مرکزی قطع شد تا هر جایگاهی بتواند به صورت جداگانه اقدام کند. این فرایند به موقع موجب حفظ 800 جایگاه سوخت در سراسر کشور شد.

اتصال حدود 3 هزار و 600 جایگاه به سامانه سوخت

بیگی‌نژاد عنوان کرد: میزان بنزین در کارت سوخت ذخیره و باقی می‌ماند و شهروندان هیچ نگرانی در این باره نباید داشته باشند. از مجموع 4 هزار و 285 جایگاه عرضه سوخت در سراسر کشور، حدود 3 هزار و 600 جایگاه به سامانه هوشمند سوخت متصل شده‌اند.

ضرورت تقویت زیرساخت سامانه هوشمند سوخت

سخنگوی صنف جایگاه‌های سوخت کشور بر لزوم تقویت زیرساخت سامانه هوشمند سوخت تاکید کرد و گفت: در گام اول باید زیرساخت سامانه هوشمند سوخت را تقویت کنیم، به طوریکه متاسفانه با حملات سایبری گذشته، زیرساخت را از منظر مدیریتی ضعف شده است. امروز در جلسه درباره بروزرسانی، بومی‌سازی، هزینه و هم نظارت بر این موضوع مطرح شد.

سخنگوی صنف جایگاه‌های سوخت کشور در پایان ضمن هشدار به مسئولان، افزود: فروش نفت تنها راه کسب درآمد دولت نیست و باید یک تغییر دید از این نظر صورت گیرد.

پایدار شدن بخش اعظمی از جایگاه‌های سوخت

جعفر سالاری نسب، مدیرعامل جدید شرکت ملی پخش‌ فرآورده‌های نفتی نیز در گفتگوی تلفنی اظهار کرد: اولین گام ما پس از اختلال در جایگاه‌های سوخت سراسر کشور، تداوم سوخت‌رسانی در جایگاه‌ها بود و به صورت آفلاین عمل کردیم.

وی ضمن با عذرخواهی از مردم بابت اختلال پیش آمده در سامانه هوشمند سوخت، گفت: بیش از 800 تیم عملیاتی برای رفع مشکل به جایگاه‌های سوخت اعزام شد.

مدیرعامل جدید شرکت ملی پخش‌ فرآورده‌های نفتی مطرح کرد: در مرحله نخست توانستیم کل جایگاه‌های عرضه سوخت در سراسر کشور را به‌صورت دستی عملیاتی کنیم سپس استفاده از کارت هوشمند سوخت در جایگاه‌ها مطرح شد که با اقدام‌های انجام شده هم‌اکنون حدود 3 هزار و 600 جایگاه به سامانه هوشمند سوخت متصل شده‌اند و امکان سوخت‌گیری به صورت سهمیه‌ای با کارت سوخت در این جایگاه ها میسر است. در بقیه جایگاه‌ها نیز سیستم آفلاین سوخت‌گیری با نرخ بنزین 3000 تومانی برقرار است.

آجیل‌فروشان، رتبه نخست گرانفروشی

در بخش دیگری از برنامه احمد جعفری نسب، رئیس تعزیرات استان تهران در گفتگوی تلفنی در خصوص نحوه نظارت بر بازار اقلام یلدایی تهران، گفت: طرح نظارت تعزیرات بر بازار شب یلدا که از ۱۵ آذر آغاز شده است با نزدیک شدن به ۳۰ آذر (شب یلدا) تشدید شد.

وی ادامه داد: اعضای گشت‌های ویژه نظارت بر بازار شب یلدا با سرزدن به یک خشکبارفروشی معروف در مرکز شهر تهران قیمت و کیفیت کالاهای عرضه شده را بررسی کردند که تاکنون خشکبارفروشان و میوه‌فروشان، رتبه نخست گرانفروشی را داشته‌اند که در جریان گشت مشترک تعزیرات حکومتی تهران یک آجیل فروشی معروف پس از احراز تخلف، پلمب شد.

رئیس تعزیرات استان تهران گفت: معمولا بازرسان اتحادیه‌ها، اتاق اصناف، جهاد کشاوزری موظف به بازدید و نظارت مستقیم بر میوه‌ فروشان در سطح شهر هستند.

انتهای پیام

کد خبر 17312

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =