کد خبر 17630
۲۴ دی ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۹

نمایندگان گزارش می‌دهد؛

اولین تجربه تبلیغات کاندیداها در صدا و سیما کلید خورد/ ممنوعیتی که برداشته شد

اولین تجربه تبلیغات کاندیداها در صدا و سیما کلید خورد/ ممنوعیتی که برداشته شد

اصلاح قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی، این اجازه را به صداوسیما داده تا از ظرفیت خود برای تبلیغات داوطلبان مجلس شورای اسلامی استفاده کند؛ از فردا داوطلبان انتخابات برای استفاده از فرصت تبلیغات تلویزیونی ثبت نام می‌کنند. 

به گزارش نمایندگان، ثبت نام از داوطلبان انتخابات مجلس برای تبلیغات تلویزیونی از فردا ۲۵ دی ماه شروع می شود.

ستاد انتخابات سازمان صدا و سیما قرار است درباره جزئیات این موضوع اطلاعیه ای صادر کند. این ستاد از فروردین ماه سال جاری با حکم پیمان جبلی برای علیرضا خدابخشی، معاون سیاسی صداوسیما به عنوان رییس ستاد انتخابات رسانه ملی کار خود را آغاز کرده است. 

200 کانال انتخاباتی 24 ساعته برای یک هفته 

در همین حال رئیس سازمان صدا و سیما چهارشنبه گذشته در حاشیه نشست هیأت دولت در جمع خبرنگاران گفت: ما در سازمان یک تلاش بسیار پیچیده و شبانه روزی را در ماه های اخیر انجام دادند که ما بتوانیم به تعداد ۲۰۰ کانال انتخاباتی به تعداد حوزه های انتخابیه در اختیار نامزدها قرار دهیم.

وی افزود: به ازای هر یک حوزه انتخابیه، یک کانال تلویزیونی ۲۴ ساعته در ۷ روزی که برای ایام تبلیغات مشخص شده است، تبلیغات نامزدهای انتخاباتی را پخش خواهد کرد.

رئیس سازمان صدا و سیما اظهار کرد: در کنار کانال تلویزیون، تلوبیون هم یک صفحه در اختیار هر نامزد قرار خواهد داد که بتوانند ویدئوهای تبلیغاتی و اطلاعات مکتوب خود را در آن صفحه بارگزاری کند، اهمیت تلوبیون از آن جهت است که سکویی با ۲۵ میلیون کاربر است.

در همین حال هفته گذشته، محسن اسلامی رئیس ستاد انتخابات کشور اعلام کرده بود که دستورالعمل سازمان صدا و سیما برای فراهم کردن شرایط تبلیغات برابر نامزدهای انتخابات هفته آینده تصویب می‌شود. به گفته وی دستورالعمل صدا و سیما به الزامات محتوایی، فنی، بارگذاری محتوا، زمان بندی پخش تبلیغات، نظارت و ارزیابی و کمیته بررسی شکایات پرداخته و در اختیار اعضای هیئت اجرایی مرکزی انتخابات قرار گرفته است.

ممنوعیتی که برداشته شد

در قانون پیشین انتخابات، به دلیل تعدد نامزدهای انتخابات مجلس، صدا و سیما از پخش تبلیغات نامزدهای مجلس منع شده بود؛ ولی در قانون جدید این اجازه به صدا و سیما داده شده که رسانه ملی از امکانات خود برای تبلیغات استفاده کند. 

با اصلاح قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی در مرداد ماه امسال، علاوه بر دستگاه‌های دولتی، صدا و سیما هم مأمور فراهم کردن فرصت تبلیغاتی برابر برای همه نامزدهای انتخابات مجلس شد.

رئیس صدا و سیما پیشتر اعلام کرد: با رفع محدودیت قانونی این سازمان برای استفاده از امکانات تبلیغاتی، به نامزدهای انتخابات دوره دوازدهم مجلس فرصت برابر تبلیغاتی می‌دهد.

یکی از اصلاحات قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی؛ وظایف صدا وسیما برای گرم کردن تنور انتخابات است، در همین راستا سازمان صداوسیما ۲۰۰ کانال تلویزیونی برای تبلیغات داوطلبان انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی راه اندازی کرده است. 

 بر اساس ماده ۱۶ قانون انتخابات سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران مکلف است به منظور ترویج هنجارهای انتخاباتی و نهادینه‌کردن آن در فرهنگ عمومی نسبت به تبیین جایگاه مجلس، وظایف نمایندگان و فرایند انتخابات اقدام نماید و همچنین برنامه‌های آگاهی‌بخشی و آموزش انتخاباتی را که وزارت کشور یا هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات ضروری تشخیص می‌دهند و نیز کلیه اعلامیه‌ها و اطلاعیه‌های مربوط به انتخابات را از شبکه‌های سراسری یا محلی صدا و سیما پخش کند. 

در حالی که ماده ۵۹ قانون انتخابات پیش از اصلاح انجام هرگونه فعالیت تبلیغاتی از تاریخ اعلام رسمی اسامی نامزدها برای نامزدهای نمایندگی مجلس از صداوسیما را منع کرده بود، در جریان اصلاح قانون انتخابات مجلس این ممنوعیت برداشته شد و حتی اجازه داده شد که از ظرفیت های تبلیغاتی به صورت مساوی و برابر استفاده شود.

آیین نامه اجرای این حکم قانونی از سوی دولت تصویب و هشتم آذر ماه امسال ابلاغ شد. بر اساس این آیین نامه، سازمان صدا ­و سیمای جمهوری اسلامی ایران و زیرمجموعه‌های استانی و شهرستانی آن می‌توانند بستر استفاده نامزدها از شبکه‌های رادیویی، تلویزیونی و مجازی متعلق به خود را در قالب‌های مختلف اعم از زیرنویس، برنامه‌های تلویزیونی، برنامه‌های رادیویی، رادیو نما، بسترهای مجازی و غیره، با رعایت اصل برابری فرصت تبلیغاتی و عدالت انتخاباتی فراهم نمایند و برنامه زمان­بندی آن را در اختیار هیئت استانی بررسی تبلیغات قرار دهند.

در همین حال سازمان صدا ­و سیمای جمهوری اسلامی ایران می‌تواند در چارچوب امکانات در حوزه زیرساخت‌های تولید این سازمان (از قبیل تجهیزات تصویربرداری، صدابرداری و استودیو)، به صورت مساوی به همه نامزدها در تولید محتوا کمک کند. این امر با نظارت و مطابق با برنامه زمان­بندی هیئت استانی بررسی تبلیغات انجام می‌شود.

انتهای پیام

کد خبر 17630

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =