کد خبر 17972
۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۷

روزشمار انتخابات

۳۳روز مانده به انتخابات/از ادعای مشخص بودن برندگان انتخابات تا لیست دادن اصلاح‌طلبان

۳۳روز مانده به انتخابات/از ادعای مشخص بودن برندگان انتخابات تا لیست دادن اصلاح‌طلبان

در روزهای مانده به انتخابات برخی چهره‌های سیاسی در ادعاهایی مشخص بودن برندگان انتخاباتی از قبل را مطرح کرده‌اند.

به گزارش نمایندگان، نزدیک به یک ماه مانده به انتخابات خبرهایی از تکاپوی جریان‌های سیاسی به گوش می‌رسد و اظهار نظرهایی در مورد ارائه لیست انتخاباتی از سوی برخی جریان‌ها شده‌است.

حسین ابراهیمی، عضو جامعه روحانیت مبارز گفت: تلاش می‌شود که اصولگرایان به وحدت برسد اما نمی‌شود پیش‌بینی کرد که این اتفاق می‌افتد یا خیر. اما تلاش در این جهت است که همه جناح‌های اصول‌گرا به وحدت برسند.

وی افزود: هم اصولگرایان به وحدت می رسند هم اصلاح طلبان. اختلافات میان اصولگرایان پایدار نیست. اصولگرایان سهم خواهی را کنار بگذارند. خبر داریم که اصلاح‌طلبان لیست می‌دهند.

برنده انتخابات از قبل مشخص است

مسعود پزشکیان، نماینده تبریز در مجلس، درباره برنامه اصلاح‌طلبان برای ارائه لیست در انتخابات مجلس گفت: وضعیت انتخابات به‌گونه‌ای شده است که از یک تیم اعضای اصلی آن اجازه ورود به صحنه را دارند و از تیم مقابل رده چندم هم به‌زور اجازه ورود به میدان را پیدا کرده‌اند، در این وضعیت برنده مسابقه از قبل مشخص است.

تعدادی از نامزدهای شاخص جریان اصلاح‌طلب در انتخابات ثبت‌نام نکردند تصور آنها این بود که شورای نگهبان آنها را رد صلاحیت می‌کند کما این‌که برخورد هیئت‌های اجرایی را همه دیدیم.

نتیجه آن است که در یک مسابقه یک طرف تمامی بازیکنانش و تیمش را آورده و تیم طرف مقابل حتی به‌اندازه ذخیره هم نیست.

دوگانه قدرت محور و جامعه محور در اصلاح‌طلبان 

نورانی‌نژاد، قائم‌مقام حزب اتحاد ملت گفت: ما الان دوگانه‌ای به‌نام جامعه‌محوری و قدرت‌محوری را در اصلاح‌طلبان داریم.

اما در گذشته در مقابل جامعه محور، انتخابات محور بود.

دلایل عدم انتشار دلایل رد صلاحیت‌ها از سوی شورای نگهبان 

 سخنگوی شورای نگهبان گفت: در بحث انتخابات چون دیگر مصادیق و اشخاص هستند، نمی‌توانیم موارد را به صورت عمومی مطرح کنیم چون در مورد انتشار عمومی باید قانون به ما مجوز بدهد. دلایل رد صلاحیت‌ها را ما به خود افراد می‌گوییم.

در سال ۱۴۰۲ در اصلاحیه قانون انتخابات گفته شده اگر کسی خلاف واقع چیزی گفت و حرف کذبی به نهادی منتسب کرد، حق دفاع برای آن نهاد قائل شده است.

قبول دارم که ما داریم در این رابطه لطمه میبینیم اما همه باید به قانون پایبند باشیم.

 رد صلاحیت حسن روحانی چیز عجیبی نیست

محمدتقی نقدعلی عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس گفت: حسن روحانی در طول هشت سال ریاست جمهوری خود شخصیت پنهانی ندارد، عملکردها و تحلیل‌هایی که درباره مسائل اساسی نظام داشت، در قالب گفتار و تصویر، در دسترس عموم است.

اظهارنظرها و عملکرد میدانی ایشان مشخص است و رد صلاحیت ایشان توسط شورای نگهبان رخداد عجیبی نیست.

در قالب ماده ۲۳۴ آیین نامه داخلی مجلس شاید پنج مورد پرونده، پیرامون ترک فعل ها، عدم عمل به قوانین توسط ایشان در مجلس یازدهم، به قوه قضاییه ارجاع داده ایم.

یقینا یکی از دلایل رد صلاحیت آقای روحانی، پرونده‌هایی است که از طرف صحن و یا کمیسیون اصل ۹۰ مجلس به قوه قضاییه فرستاده شده است.

 تشکیل پرونده قضایی برای سه داوطلب انتخابات مجلس در استان کرمان 

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل کرمان: برخی نامزدها یا افرادی که با نامزدها همکاری داشتند، تخلفاتی انجام داده‌اند که پرونده قضایی برای آنها تشکیل یا تذکر دریافت کرده‌اند و سه پرونده قضایی در استان در این زمینه تشکیل شده که تخلف آنها در زمینه‌های همچون تبلیغات زودهنگام انتخاباتی و غیره بوده است.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان با اشاره به آمار تایید صلاحیت‌ها تصریح کرد: افرادی که ردصلاحیت شده اگر سیاه‌نمایی کنند یا نشر اکاذیب و توهین علیه نظام انجام دهند، جرم محسوب می‌شود و پیگرد قانونی دارد.

تخریب و توهین رقیب نیز عنوان مجرمانه دارد و بلافاصله در اختیار مسئولان قضایی قرار گرفته می‌شود تا به آن تخلف رسیدگی کنند.

در رای گیری در انتخابات کمتر از حد نصاب برگزار نمی‌شود 

بهادری جهرمی، حقوقدان گفت:اگر نامزدهای خبرگان در استان‌های خود رقیب نداشته باشند، رای‌گیری برگزار نمی‌شود.

وی در خصوص نبود رقیب برای نامزدهای انتخاباتی خبرگان در برخی حوزه‌های انتخابات افزود: این شدنی نیست. در ادوار قبلی حوزه‌هایی وجود داشت که به تعداد نامزد وجود داشت. در خبرگان امکان جابجایی نامزدها از استانی به استان دیگر برگزار می‌شود.

در حوزه‌هایی با تعداد داوطلبان کمتر از حد نصاب انتخابات برگزار نمی‌شود و با انتخابات میان‌دوره‌ای بعدی انتخاب می‌شوند.

انتهای پیام

کد خبر 17972

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =