کد خبر 18188
۲۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۳

نمایندگان گزارش می‌دهد؛

مختصات فهرست انتخاباتی احزاب در قانون جدید/ رقابت 103 حزب در انتخابات 11 اسفند

مختصات فهرست انتخاباتی احزاب در قانون جدید/ رقابت 103 حزب در انتخابات 11 اسفند

قانون جدید انتخابات مجلس شورای اسلامی مختصات و شرایط فعالیت احزاب در انتخابات و ارائه فهرست انتخاباتی را تعیین کرده است؛ برای اولین بار 103 حزب فعال در کشور باید بر مبنای این قانون در این انتخابات حرکت کنند.

به گزارش نمایندگان، بر اساس ماده ۸ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی، صرفاً احزاب و جبهه‌ها می‌توانند پس از تأیید صلاحیت داوطلبان، فهرست انتخاباتی خود را به‌صورت مجزا برای حوزه‌های انتخابیه دارای بیش از یک کرسی و تا سقف کرسی‌های آن حوزه انتخابیه تنظیم و حسب مورد به ستاد انتخابات کشور یا فرمانداری‌ها اعلام کنند. این امر مانع از حمایت‌های احزاب و جبهه‌ها از نامزدها در حوزه‌های انتخابیه تک کرسی نخواهد بود. آگهی اسامی نامزدها و فهرست‌های موضوع این ماده پس از تأیید ستاد انتخابات کشور یا فرمانداری‌ها منتشر خواهد شد.

مقصود از عبارت «احزاب و جبهه‌ها» در این قانون، احزاب و جبهه‌های موضوع ماده (۱) قانون نحوه فعالیت احزاب و گروه‌های سیاسی مصوب ۱۳۹۴/۱۱/۴ است و  احزاب و جبهه‌های موضوع این ماده مکلفند در هنگام ارائه فهرست، موافقت کتبی نامزدها برای عضویت در فهرست آن حزب یا جبهه را ارائه کنند.

این قانون همچنین می گوید که ارائه فهرست فقط توسط دبیرکل یا مقامات مسئول احزاب و جبهه‌ها که به صورت رسمی معرفی می‌شوند، انجام می‌گیرد و احزاب استانی فقط حق ارائه فهرست انتخاباتی در حوزه انتخابیه استان محل فعالیت خود را دارند.

همچنین درصورتی که جبهه‌­ها اعلام موجودیت و ارائه فهرست کنند، احزاب ائتلاف‌کننده آن جبهه، حق ارائه فهرست مجزا را نخواهند داشت. بر این اساس هر فهرست دارای یک عنوان است و عنوان هر فهرست باید مطابق عنوان حزب یا جبهه ارائه‌کننده آن فهرست باشد و چنانچه عنوان فهرست متفاوت از عنوان حزب یا جبهه ارائه‌کننده آن فهرست باشد، عنوان مزبور با رعایت تبصره (۴) ماده (۲) قانون نحوه فعالیت احزاب و گروه‌های سیاسی باید به تأیید وزارت کشور برسد.

103 حزب فعال؛ واجد شرایط رقابت

عبدالله مرادی مدیر کل دفتر امور سیاسی و دبیر کمیسیون ماده ۱۰ احزاب وزارت کشور وزارت کشوردر یک میزگرد تلویزیونی در تشریح آخرین وضعیت احزاب در کشور می‌گوید: در دولت سیزدهم هیچ پرونده حزبی ابطال نشده است و پروانه 20 حزب در این دولت تاسیس و اضافه شده است. در کشور مجموعا 143 حزب داریم اما احزابی داریم که مجامع عمومی خودشان را طبق اساسنامه برگزار نکردند، لذا از فرصتی که قانون برای آن‌ها پیش بینی کرده است در ماده هشت قانون انتخابات نمی‌توانند استفاده بکنند و هنوز ارکان خودشان، دبیرکل خودشان و بیانیه شورای مرکزی خودشان را انتخاب نکردند. 

به گفته وی 40 حزب بر این اساس غیر فعال هستند و 103 حزب فعال در سطح ملی  و استانی فعالیت می‌کنند.

وی تاکید می‌کند: انتخابات علاوه بر رقابت سیاسی بین گروه‌های مختلف، فرصتی برای سنجش احزاب است تا نشان دهند چه برنامه‌هایی برای اداره کشور و ارتقای کیفیت حکمرانی دارند. هیچ شخصیت حقوقی دیگری نداریم که به اندازه احزاب این میزان صلاحیت داشته باشد و در حوزه‌های مختلف حکمرانی بتواند حرف بزند و فضا برایش باز باشد.

حمیدرضا ترقی، قائم‌مقام دبیر کل حزب موتلفه اسلامی تاکید می‌کند: لازم است قانونی که مجلس برای ارائه فهرست‌های انتخاباتی توسط احزاب و جبهه‌ها تصویب کرده، دقیقاً اجرا شود و وزارت کشور به گروه‌های ناشناس اجازه ارائه لیست ندهد.

وی افزود: ارائه لیست‌های انتخاباتی توسط افراد یا گروه‌های ناشناس چون بعداً هم پاسخگو نیستند نباید انجام شود. این در حالی است که با ارائه فهرست‌های انتخاباتی توسط احزاب، آنها بعداً باید پاسخگو باشند و اگر این کار صورت گیرد نقش احزاب افزایش پیدا می‌کند.

ترقی با تاکید بر اینکه حضور احزاب نباید حالت تزیینی داشته باشد، بیان کرد: دولت‌ها نباید فقط موقع انتخابات برای افزایش مشارکت و رقابت سراغ احزاب بیایند بلکه باید در طول سال این همکاری صورت گیرد. باید به احزاب به عنوان حلقه میانی بین مردم، دولت و نظام نگاه شود و البته به احزاب امکانات مناسب برای برنامه‌ریزی و کادرسازی داده شود.

بازگشت جریانی که معتقد بود از انتخابات حذف شده

در همین حال علیرضا فخاری استاندار تهران با اشاره به تغییرات صورت گرفته در بررسی صلاحیت های اظهارداشت: با تغییراتی که در موضوع بررسی صلاحیت‌ها صورت گرفت در تهران ۶۸ درصد نامزها تأیید صلاحیت شده‌اند.

وی یادآور شد: در این دوره از همه جناح‌های سیاسی تأیید صلاحیت داشته‌ایم و این افزایش تأیید صلاحیت‌ها بیشتر مربوط به جریانی است که تصور می‌کرد از ساحت سیاسی کشور حذف شده‌اند.

وی با اشاره به آمادگی کامل استان تهران برای برگزاری انتخابات پرشور در ۱۱اسفندماه عنوان کرد: همه عوامل اجرایی و جایگاه‌ها و نفرات و ابزارها و آمادگی لازم برای برگزاری انتخابات وجود دارد.

وی درباره وضع کرسی‌های نمایندگی مجلس در استان تهران با بیان این‌که ۳۸۹۸ نفر لاحیت‌شان برای ۳۹ کرسی استان تهران مورد تایید قرار گرفته است افزود: ۳۹ کرسی برای مجلس در استان تهران داریم که چهار کرسی برای اقلیت‌های دینی است و در خبرگان هم امسال ۲۶نامزد در استان رقابت می‌کنند.

استاندار تهران تعداد صندوق‌های رای استان تهران را ۶ هزار و ۸۰۰ صندوق عنوان کرد و گفت: از این تعداد، پنج هزار صندوق آن مختص شهر تهران است.

انتهای پیام

کد خبر 18188

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 5 =